تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۱۹
کد مطلب : ۲۵۴۸۴۲

۴۰۰ زندانی غیرعمد در زندان‌های استان/ ادامه آتش سوزی در جنگل‌های لنده/ حضور ملی پوش استان در اردوی تیم ملی/ خودکشی با قرص برنج/ نی چیت بافی هنر منسوخ کهگیلویه/ تقسیط بدهی مودیان با تسلیم اظهارنامه/ حمایت کمیته امداد از بیماران خاص/ پرداخت چهار هزار میلیا

۰
کبنا ؛خبرهای کهگیلویه و بویراحمد

۴۰۰ زندانی غیرعمد در زندان‌های استان
استاندار کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد که آزادی و رهایی زندانیان غیرعمد تنها به برگزاری جشن‌های گلریزان و منتظر کمک گرفتن از افراد متمکن و نیکوکار معطوف نشود بلکه باید با اصلاح سیستم و نظام‌های بیمه‌ای و حتی قضایی زمینه کاهش جمعیت ورودی به زندان ها را فراهم کرد.
سید موسی خادمی شنبه شب در حاشیه جشن گلریزان برای آزادی زندانیان غیرعمد کهگیلویه و بویراحمد گفت که جشن گلریزان و کمک گرفتن از خیرین باید آخرین راهکار و نه نخستین تفکر و سیاست برای رهایی این افراد غیر بزهکار در بند زندان‌ها باشد.
وی تصریح کرد که باید قبل از آنکه در اندیشه کمک گرفتن از افراد و خیرین برای رفع این چالش اجتماعی و آزادی زندانیان غیر بزهکار باشیم به دنبال ارائه راهکارهای اصولی، ریشه‌ای، گسترده و جدی در این راستا بود.
وی اظهار داشت که البته استفاده از فرصت جشن گلریزان برای رهایی و نجات یک فرد در بند زندان نیز کار شایسته و معقولی است اما می‌توان قبل از اجرای این طرح با کمک دولت و اصلاح سیستم‌ها به‌ویژه نظام بیمه‌ای تدابیر لازم را برای کاهش ورودی این افراد اندیشید.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: کمک‌ها و هدایای افراد متمکن و نیکوکار که در نهایت منجر به رهایی انسان فقیری از بند زندان می‌شود زیباترین صفات و جلوه رحمانیت خداوند است.
وی یادآور شد که کمک‌ها و هدایای افراد متمکن و نیکوکار که در نهایت منجر به رهایی انسان فقیری از بند زندان می‌شود زیباترین صفات و جلوه رحمانیت خداوند است.
رئیس کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت که ۴۰۰ زندانی غیرعمد در بند زندان‌های این استان همچنان منتظر کمک خیران و افراد نیکوکار هستند.
حجت الاسلام غلامرضا مزارعی اظهار داشت که حدود ۳۹۰ تن از این تعداد زندانی غیرعمد در بند زندان‌های کهگیلویه و بویراحمد مرد و مابقی نیز زن هستند.
وی تصریح کرد که ۳۳۳ نفر از این افراد محبوس در زندان‌های استان دارای چک بلامحل، ۴۰ نفر مهریه، پنج نفر نفقه و مابقی نیز مربوط به تصادفات رانندگی هستند.
رئیس کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد میزان برآورد بدهی این افراد را نیز افزون بر ۶۰ میلیارد ریال ذکر کرد.
وی میزان کمک خیران در جشن گلریزان شب گذشته در استان را برای آزادی زندانیان غیرعمد حدود هفت میلیارد ریال ذکر کرد.
از این میزان کمک در جشن گلریزان شب گذشته حدود ۴۰۰ میلیون ریال آن توسط بانوی خیر تهرانی، ۵۰ میلیون ریال از سوی سید موسی خادمی استاندار کهگیلویه و بویراحمد، ۶۰ میلیون ریال توسط غلامرضا تاجگردون نماینده مردم باشت و گچساران و ۵۰ میلیون ریال نیز توسط عدل هاشمی پور نماینده مردم شهرستان کهگیلویه در مجلس شورای اسلامی تعهد شد.
ادامه آتش سوزی در ۸ هکتار از جنگل‌های شهرستان لنده
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری لنده در کهگیلویه و بویراحمد گفت: آتش سوزی در هشت هکتار از جنگل‌های این شهرستان که از دیروز شنبه آغاز شد همچنان ادامه دارد.
ذبیح الله محمدی یکشنبه اظهار داشت: در مواقعی کوتاه این آتش سوزی با تلاش نیروهای منابع طبیعی خاموش ولی با توجه به سطح پوشش گیاهی دوباره آتش شعله‌ور می شود.
وی عنوان کرد: با توجه به اینکه این آتش سوزی در مناطق مرزی با شهرستان بهبهان بوده نیروهای منابع طبیعی بهبهان، لیکک و منابع طبیعی لنده در حال خاموش کردن آتش هستند.
محمدی افزود: این آتش سوزی در منطقه جنگلی بوده و تاکنون سطح زیادی از پوشش گیاهی منطقه کوه تلخه زار در آتش سوخت.
وی عنوان کرد: علت آتش سوزی هنوز مشخص نیست.
شهرستان لنده دارای ۸۵ هزار هکتار عرصه طبیعی است که از این سطح ۵۳ هزار هکتار جنگل و ۳۲ هزار هکتار مرتع است.
شهرستان ۲۲ هزار نفری لنده در ۲۳۰ کیلومتری یاسوج واقع شده است.
برخورد با حرکات نامتعارف رانندگان خودروهای لوکس
با حرکات نامتعارف رانندگان خودروهای لوکس و گرانقیمت در کهگیلویه وبویراحمد برخورد می شود.
رئیس پلیس راهور استان گفت: طرح برخورد با حرکات مخاطره آمیز رانندگان خودروهای لوکس و گرانقیمت به مرحله اجرا رسیده که در همین راستا با این دسته از رانندگان که اقدام به حرکت با سرعت های غیرمجاز، حرکات نمایشی و آکروباتیک می کنند ، برخورد قانونی خواهد شد.
سرهنگ اسماعیل خوشوقت افزود: در دوشب اخیر ، ۱۶ خودرو در پارک ساحلی و پارکهای اطراف شهر یاسوج توقیف شدند.
وی گفت: رانندگان هر خودرو برای حرکات نمایشی ۱۵۰ هزار تومان و برای سرعت غیرمجاز ۱۰۰ هزار تومان جریمه می شوند و شکایت رانندگان این خودروها ، در سامانه خودرویی پلیس راهور ثبت و خودروی آنها در هر کجای ایران که باشد، توقیف و به مراجع قضایی معرفی می شوند.
رئیس پلیس راهور کهگیلویه وبویراحمد هدف از اجرای این طرح را ، برقراری آرامش در تفرجگاه ها بیان کرد و افزود:در طرح برخورد با حرکات مخاطره آمیز خودروها ، به دلیل اینکه این خودروها، باعث تصادفات، اخلال در نظم عمومی و سلب آسایش مردم می شوند، برخورد جدی و قانونی می شود.
سرهنگ اسماعیل خوشوقت گفت: برچسب های دودی برای شیشه خودروها به نحوی که داخل خودرو مشخص نباشد ، هم تخلف محسوب می شود.
فرسودگی ۳۳ درصد شبکه آب آشامیدنی شهر باشت
رئیس اداره آب و فاضلاب باشت گفت که ۳۳ درصد از خطوط شبکه توزیع آب آشامیدنی شهری باشت فرسوده است و نیاز به مهندسی مجدد دارد.
یعقوب گرجی زاده روز یکشنبه افزود که برای اصلاح و بازسازی شبکه‌های فرسوده این شهر بیش از ۳۵ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
رئیس اداره آب و فاضلاب باشت اظهار داشت: شهر باشت دارای ۶۵ کیلومتر شبکه توزیع خط انتقال است که از این میزان ۲۰ کیلومتر فرسوده است.
وی بیان کرد: در حال حاضر آب آشامیدنی این شهر به‌وسیله سه چاه آهکی تأمین می‌شود.
گرجی زاده عنوان کرد: طرح مخزن ۲ هزار متر مکعبی آب آشامیدنی شهر باشت ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی اظهار کرد: برای اجرای این طرح ۸۰۰ متر مکعب خط انتقال اجرا می‌شود.
گرجی زاده اعتبار پیش بینی شده برای ساخت مخزن ۲ هزار متر مکعبی شهر باشت را ۱۶ میلیارد ریال ذکر کرد.
وی با بیان اینکه این طرح به‌زودی وارد مدار تولید خواهد شد بیان کرد: با تکمیل این طرح، ۶ هزار نفر از جمعیت این شهر از مزایای آن برخوردار خواهند شد.
گرجی زاده گفت: ۱۵ میلیارد ریال اعتبار برای ساخت منبع ۲ هزار مترمکعبی در این شهر هزینه شد.
بیش از سه هزار و ۸۵۰ مشترک آب در شهر باشت وجود دارد.
شهر ۱۰ هزار نفری باشت مرکز شهرستان ۲۱ هزارنفری باشت در ۱۱۰ کیلومتری یاسوج واقع شده است.
۴۰۰ زندانی غیرعمد در کهگیلویه وبویراحمد/تعهد هفت میلیارد ریالی خیران
رئیس کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد گفت که ۴۰۰ زندانی غیرعمد در بند زندان‌های این استان همچنان منتظر کمک خیران و افراد نیکوکار هستند.
حجت الاسلام غلامرضا مزارعی شنبه شب در آیین جشن گلریزان کهگیلویه وبویراحمد در یاسوج اظهار داشت که حدود ۳۹۰ تن از این تعداد زندانی غیرعمد در بند زندان‌های کهگیلویه و بویراحمد مرد و مابقی نیز زن هستند.
وی تصریح کرد که ۳۳۳ نفر از این افراد محبوس در زندان‌های استان دارای چک بلامحل، ۴۰ نفر مهریه، پنج نفر نفقه و مابقی نیز مربوط به تصادفات رانندگی هستند.
رئیس کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد میزان برآورد بدهی این افراد را نیز افزون بر ۶۰ میلیارد ریال ذکر کرد.
حجت الاسلام مزارعی ادامه داد که سال گذشته نیز ۱۲۳ زندانی غیرعمد در بند زندان‌های این استان به آغوش خانواده‌های خود بازگشتند که ۱۱۲ نفر از این تعداد مرد و ۱۱ نفر زن بودند.
وی مبلغ پرداختی برای آزادی این تعداد زندانی را افزون بر ۴۱ میلیارد ریال ذکر کرد و گفت: ۲۴ نفر از زندانیان غیرعمد این استان از ابتدای سال جاری تاکنون در شهرهای مختلف آزاد شدند.
رئیس کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد زندانیان غیرعمد را «بدهکاران غیر بزهکار» توصیف کرد که تنها به دلیل ارتکاب جرمی غیرعمد و برای نداشتن و فقر مالی مدت‌ها از خانواده، زن و فرزندان خود دور شده است.
وی با اشاره به پیامدهای منفی برای زندانیان غیرعمد گفت که در صورت طولانی شدن زمان زندانی شدن آنان انبوهی از کینه‌ها و عقده‌ها در درون خانواده‌ ایجاد خواهد شد.
وی اظهار داشت: کمک به زندانیان غیرعمد علاوه بر حس نوع‌دوستی و سخاوتمندی سبب کاهش آسیب‌های اجتماعی از سوی برخی اعضای خانواده این افراد خواهد شد.
حجت الاسلام مزارعی مهمترین منابع کمک به زندانیان غیرعمد را شامل کمک‌های خیران، شرکت‌های بیمه‌ای، منابع ستاد مرکزی دیه، گذشت طلب کاران، محاکم قضایی مبنی بر حکم پذیرش اعسار، بانک‌های عامل و نهادهای حمایتی از جمله کمیته امداد ذکر کرد.
وی میزان کمک خیران در جشن گلریزان شب گذشته در استان را برای آزادی زندانیان غیرعمد حدود هفت میلیارد ریال ذکر کرد.
از این میزان کمک در جشن گلریزان شب گذشته حدود ۴۰۰ میلیون ریال آن توسط بانوی خیر تهرانی، ۵۰ میلیون ریال سید موسی خادمی استاندار کهگیلویه وبویراحمد، ۶۰ میلیون ریال غلامرضا تاجگردون نماینده مردم باشت و گچساران و ۵۰ میلیون ریال نیز توسط عدل هاشمی پور نماینده مردم شهرستان کهگیلویه در مجلس شورای اسلامی تعهد شد.
اجر همسران جانباز کمتر از جانبازان نیست
مدیرکل بنیاد استان کهگیلویه وبویراحمد با بیان اینکه اجر صبوری و همراهی همسران جانبازان یقینا از جانبازان کمتر نیست گفت: اگر همسران جانبازان نبودند، شاید جانبازان نیز توفیق رسیدن به این مرتبه الهی را نداشتند.
سید منصور موسوی مدیرکل بنیاد استان  کهگیلویه وبویراحمد در ادامه طرح رمضان به دیدار سه خانواده جانباز شهرستان بویراحمد رفت.
وی در این دیدارها با بیان اینکه هر کسی که با خانواده شهدا وجانبازان نسبتی دارد، خود را سنگردار انقلاب می‌داند، گفت: علاوه بر این، مردم شهیدپرور ایران ۳۹ سال است که پنجه در پنجه آمریکای جنایت‌کار انداخته و شعار «مرگ بر آمریکا» را به عنوان هویت آزادی و آزادگی در دنیا زنده کرده‌اند.
موسوی اضافه کرد: ما افتخار می‌کنیم که رهروان شهدا وایثارگران هستیم و معتقدیم که وعده خدا حتمی است.
مدیرکل بنیاد استان کهگیلویه وبویراحمد با اشاره به اینکه آینده ایران برای فرزندان و نوه‌های ایثارگران است، عنوان کرد: اگر می‌خواهیم کشوری سربلند داشته باشیم، تنها راهش این است که پاسدار خون شهدا وایثارگران و حافظ راهی باشیم که با خود عزت، سربلندی و سرافرازی به همراه دارد.
مدیرکل بنیاد استان در ادامه با بیان اینکه اجر صبوری و همراهی همسران جانبازان یقینا از جانبازان کمتر نیست گفت: اگر همسران جانبازان نبودند، شاید جانبازان نیز توفیق رسیدن به این مرتبه الهی را نداشتند.
وی تصریح داشت: جانبازان گنجینه گران بهای جبهه و جنگ و گل های صبر و استقامت هستند و ما نباید بگذاریم پژمرده شوند و خداوند به وسیله نگهداری و خدمات رسانی با این عزیزان در حال آزمایش ما است.
بازگشت ۲ واحد صنعتی کشاورزی به چرخه تولید
۲ واحد صنعتی بخش کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد به چرخه تولید بازگشت.
مدیر صنایع کشاورزی جهاد کشاورزی استان گفت: با اعطای تسهیلات بانکی زمینه بازگشت ۲ واحد صنعتی بخش کشاورزی استان به چرخه تولید فراهم شد.
عوض زاده افزود: یک واحد تولیدی با ظرفیت سالانه هزار و ۸۵۰ تن آبلیمو، خیار شور، ترشی و مربا و شرکت دیگری با تولید سالانه ۲ هزار و ۸۵۰ تن خیار شور، ترشی و مربا که به دلیل نقدینگی دچار رکود شده بودند، با اعطای وام فعال شدند.
وی میزان اشتغال‌زایی این ۲ واحد تولیدی را ۵۰ نفر اعلام کرد.
بخش کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با تولید سالانه ۸۰۰ هزار تن محصول ظرفیت بالایی برای ایجاد صنایع تبدیلی و اشتغال پایدار دارد.
بیش از۱۲۰ واحد تولیدی از سال ۹۵ تاکنون در کهگیلویه و بویراحمد برای بهره برداری و بازگشت به تولید بیش از یک هزار میلیارد ریال تسهیلات دریافت کرده‌اند
حضور ملی پوش سه گانه استان در اردوی تیم ملی
ملی پوش سه گانه استان کهگیلویه وبویراحمد به اردوی تیم ملی سه گانه کشور دعوت شد.
رئیس هیئت سه گانه استان از حضور ملی پوش سه گانه هم استانی در اردوی تیم ملی سه گانه کشور در تهران خبر داد.
آقای لوا گفت:سومین اردوی تیم ملی سه گانه کشور از ۲۱ خرداد تا اول تیرماه در تهران در حال برگزاری است و علی عباس نژاد ملی پوش استان کهگیلویه وبویراحمد در این اردو حضور دارد.
رئیس هیئت سه گانه استان افزود: بعد از اتمام اردوی تهران، ملی پوشان سه گانه کشور بخاطر نزدیکی آب و هوای استان گلستان با کشور اندونزی محل برگزاری مسابقات آسیایی ،عازم استان گلستان خواهند شد و اردوی چهارم را در این استان برگزار می کنند.
این اردو از یکم تا ۱۵ تیرماه در گلستان برگزار می شود.
آتیلا لوا ادامه داد:بعد از پایان اردوی گلستان تیم ملی سه گانه کشور روز یکم مرداد ماه عازم کشور اندونزی  محل برگزاری مسابقات سه گانه قهرمانی آسیا می شود.
رقابت های سه گانه قهرمانی مردان آسیا روز چهارم مرداد ماه با حضور برترینهای این رشته از قاره کهن در کشور اندونزی برگزار خواهد شد.
۵۴۰ تن گندم از کشاورزان شهرستان لنده خریداری شد
مدیر جهاد کشاورزی لنده در کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۵۴۰ تن گندم مازاد بر مصرف کشاورزان در این شهرستان خریداری شد.
مختار مشهدی زاده روز یکشنبه اظهار داشت: در سال زراعی جاری سه هزار و ۴۰۰ هکتار از ارضی کشاورزی لنده زیر کشت گندم رفته بود.
وی بیان کرد: یک هزار و ۸۰۰ هکتار نیز سطح زیر کشت جو بوده که از این میزان ۲ هزار و ۵۰۰ تن جو برداشت شد.
وی اظهار کرد: بخشی از جو به مرکز خرید شهرستان کهگیلویه تحویل داده شد.
مشهدی زاده با اشاره به فصل نشا کاری برنج تصریح کرد: ۲۳۰ هکتار از ارضی کشاورزی شهرستان زیر کشت انواع برنج خواهد رفت.
وی ارقام کشت شده را شامل فجر، چمپای محلی و شمیم اعلام کرد.
مدیر جهاد کشاورزی لنده با اشاره به ظرفیت‌های خوب کشاورزی این شهرستان افزود: با رایزنی فرماندار و همکاری کشاورزان در راستای کشت تابستانه مناسب لنده از سوی بنیاد مستضعفان به‌عنوان پایلوت برای سرمایه گذاری بخش خصوصی انتخاب خواهد شد.
وی بیان کرد: در صورت سرمایه گذاری بخش خصوصی، کشاورزی این شهرستان توسعه چشمگیری خواهد داشت.
در لنده بیش از ۱۰ هزار هکتار از زمین کشاورزی وجود دارد که از این میزان ۴۳۰ هکتار باغ است.
شهرستان لنده با جمعیتی حدود ۲۳ هزار نفر و ۸۶ روستای دارای سکنه در حدود ۳۰۰ کیلومتری جنوب غرب یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.
خودکشی با قرص برنج
بر اساس گزارش‌ها سالانه ۶ هزار نفر در سطح کشور به علت انواع مسمومیت‌ها از بین می‌روند که به‌طور تقریبی ۱۰ درصد از آن مربوط به قرص برنج است.
علی پوزش شنبه شب اظهار داشت: بانوی ۱۹ ساله دهدشتی با استفاده از قرص برنج اقدام به خودکشی کرده است.
وی بیان کرد: این زن بعد از مصرف قرص برنج به بیمارستان امام خمینی (ره) دهدشت انتقال داده شد و در آنجا جان خود را از دست داد.
فرماندار کهگیلویه عنوان کرد: شوهر ۳۲ ساله این زن ۱۹ ساله نیز در اقدامی مشترک پس از شنیدن خبر فوت همسرش اقدام به خوردن قرص برنج کرده بود.
پوزش افزود: این جوان ۳۲ ساله هم اینک با سطح هوشیاری بسیار پایین در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان امام خمینی (ره) دهدشت بستری است.
مردم از این قرص برای جلوگیری از فساد برنج استفاده می‌کنند و از این رو این ماده سمی به قرص برنج معروف است.
بر اساس گزارش‌ها سالانه ۶ هزار نفر در سطح کشور به علت انواع مسمومیت‌ها از بین می‌روند که به‌طور تقریبی ۱۰ درصد از آن مربوط به قرص برنج است.
شهر دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه بیش از ۶۵ هزار نفر جمعیت دارد.
اجرای خط انتقال مخزن ۲ هزار مترمکعبی آب باشت
مدیر امور آب و فاضلاب شهری باشت از انجام عملیات لوله گذاری مخزن جدید آب باشت خبر داد.
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز کهگیلویه و بویراحمد، مدیر امور آب و فاضلاب شهری باشت با بیان اینکه در این عملیات بیش از ۸۰۰ متر خط انتقال اجرای خط انتقال مخزن ۲ هزار مترمکعبی آب باشتاین مخزن انجام شد گفت: همزمان کار ایمن سازی و استحکام خط لوله نیز صورت گرفت.
یعقوب گرجی زاده با بیان اینکه مخزن ۲هزار متر مکعبی شهر باشت تاکنون ۲۰ درصد پیشرفت کاری دارد افزود: اعتبار این طرح یک میلیارد و ششصد میلیون تومان است و محل تامین اعتبار نیز ملی استانی است.
وی جمعیت تحت پوشش این مخزن را بیش از ۶ هزار نفر عنوان کرد و گفت: تلاش خواهد شد که این مخزن در موعد مقرر تکمیل و در مدار بهره برداری قرار گیرد.
افزایش خرید گندم از کشاورزان استان
گندم خریداری شده از کشاورزان در مناطق گرمسیری استان کهگیلویه و بویراحمد در سال جاری به ۵۲ هزار تن رسید.
مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی کهگیلویه و بویراحمد گفت: گندم خریداری شده از کشاورزان در مناطق گرمسیری استان سال جاری به ۵۲هزار تن رسید، در حالی که سال گذشته ۴۳هزار تن گندم در مناطق گرمسیری خریداری شدافزایش خرید گندم از کشاورزان کهگیلویه و بویراحمدی.
سید علی صادق فروزنده افزود: از این میزان گندم خریداری شده ۸۰ درصد در سامانه بانکی ثبت شده است.
وی افزود: از حدود ۵۵۰ میلیارد ریال گندم خریداری شده بیش از ۷۴ میلیارد ریال از مطالبات کشاورزان از طریق بانک پرداخت شده و این روند ادامه دارد.
مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی کهگیلویه و بویراحمد گفت: کار خرید گندم در ۱۳ مرکز خرید در مناطق گرمسیری جنوب استان با قیمت هر کیلوگرم گندم سیلویی ۱۳ هزار ریال و دروم ۱۳ هزار و ۳۰۰ ریال ادامه دارد.
فروزنده میزان خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان در سال گذشته را حدود ۶۲ هزار تن ذکر کرد و گفت: در سال جاری میزان خرید گندم بیشتر از سال قبل پیش بینی شده است.
وی از آمادگی برای صادرات ۱۰ هزار تن گندم دروم خبر داد.
مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی کهگیلویه و بویراحمد افزود: با توجه به برنامه دولت برای صادرات گندم به خارج از کشور مراحل ابتدایی صادرات این میزان گندم دروم در کهگیلویه و بویراحمد انجام شده است.
وی گفت: براساس نظر کارشناسان پس از انجام آزمایش ها گندم دروم این استان قابلیت صادرات به خارج از کشور را دارد.
۸۲ هزار هکتار گندم دیم و ۲۴ هزار هکتار گندم آبی سال جاری در کهگیلویه و بویراحمد کشت شد و میزان خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان بیشتر از سال قبل پیش بینی شده است.
کهگیلویه و بویراحمد ۱۶۰ هزار هکتار زمین‌های زارعی دارد
نی چیت بافی هنر منسوخ کهگیلویه؛ کارگاهی برای اشتغا‌لزایی
هنر نی چیت بافی؛ یکی از صنایع دستی منسوخ کهگیلویه وبویراحمد با ابتکار یک خانواده ۱۲ نفره روستایی در شهرستان کهگیلویه سبب ایجاد کارگاهی بزرگ برای کسب درآمد و اشتغالزایی شده است و به نظر می رسد ظرفیت گسترش بیشتری دارد.
عشایر همواره از نی چیت بافی برای تزئین سیاه چادرهای خود استفاده می‌کنند.
از نی چیت برای حفاظت و زیبایی اطراف سیاه چادر و جدا کردن قسمت‌های مختلف فضاهای داخل چادر به ۲ صورت ساده و رنگی استفاده می‌شود.
نی چیت، هم اکنون بیشتر با توجه به نوع نیاز و یا با سفارش افراد تهیه می‌شود.
برای تولید نی چیت از پشم رنگی یا خود رنگ و حصیر که تشکیل شده از نی‌های نازک و بلند است، استفاده می‌شود.
نقش های بافته شده در آن بیشتر به‌صورت ذهنی باف و انتزاعی است.
دانه‌های نی انتخاب شده را پس از دسته بندی از لحاظ رنگ و اندازه به‌وسیله پشم رنگی یا ساده از ابتدا تا انتها می‌پیچند آنگاه نی‌های پیچیده شده را در کنار هم قرار داده و به‌وسیله نخ‌های پشمی می‌بافند و تبدیل به دیوار پر نقش و نگاری می‌شود که به آن نی چیت می‌گویند.
در حال حاضر گاهی از کامواهای رنگی نیز برای تولید این محصول استفاده می‌شود که نوع نامرغوب آن برای آغل گوسفندان کاربرد دارد.
بافت نی چیت در زندگی عشایری توسط زنان انجام می‌شود، که ابتدا مقداری نی توسط زنان و دختران جمع آوری، سپس تعدادی سنگ به‌منظور پیچیدن تار و پود به دور چیت، مهیا شده و بافت چیت توسط کسی که در این کار تبحر دارد، به کمک دیگران آغاز می‌شود.
نی چیت بعد از گلیم به‌عنوان نخستین زیرانداز استفاده می شود و همچنین به‌عنوان حصاری برای سیاه چادر عشایری کاربرد فراوان دارد.
**هنر نی چیت بافی در روستای دم مهد کهگیلویه
روستای دم مهد کهگیلویه با بیش از ۵۶ خانوار در هفت کیلومتری دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه قرار دارد.
۱۲ نفر از اعضای خانواده روستای مهد کهگیلویه در جنوب استان کهگیلویه و بویراحمد هنر نی چیت بافی را با پشتکار و فعالیت شبانه روزی در روستای محل زندگی خود احیای کردند.
خانواده‌ علی مراد حق شناس با استفاده از توانمندی و شعار یک خانه یک کارخانه،‌ محل زندگی خود را به کارگاه تولیدی تبدیل کردند.
علی مراد حق شناس در این رابطه گفت: سه سال پیش طرح تولید صنایع دستی نی چیت بافی منسوخ شده را در خانه آغاز کردیم و افراد خانواده نیز کم‌کم به این صنعت تشویق شدند.
وی بیان کرد: بعد از سه سال فعالیت و تنها با تکیه بر داشته‌های خود برای همه افراد خانواده شغل ایجاد کرده و از خانه‌ای کوچک و قدیمی کارگاهی تولیدی بزرگ احداث شد.
حق شناس عنوان کرد: ۱۲ نفر از اعضای خانواده شامل پدر، مادر، خواهران و برادران با تلاش شبانه روزی ۲ صنعت قدیمی نی چیت بافی و سیاه چادر را احیای کردند.
وی افزود: مواد اولیه نی چیت را از نی زارهای اطراف روستا و سیاه چادرها را از موی بزغاله‌های خود تأمین می‌کنیم.
حق شناس تصریح کرد: سالانه بیش از یکهزار متر مربع از این ۲ محصول به ارزش چهار میلیارد ریال در این روستا تولید می‌شود.
**فعالیت عشایر کهگیلویه برای احیای نی چیت بافی
رئیس اداره امور عشایر کهگیلویه گفت: در راستای احیای هنر نی چیت بافی چهار خانوار عشایری در این شهرستان فعالیت دارند.
سید خداداد اجتهادی بیان کرد: ۱۲۰ میلیارد ریال تسهیلات برای احیای این صنعت از سوی اداره امور عشایر شهرستان کهگیلویه پرداخت شد.
وی عنوان کرد: نی چیت و سیاه چادرهای اصیل و زیبا برای آرایش جشنواره‌ها، نمایشگاه‌ها، آئین‌ها و جشن‌های عروسی نیز استفاده می‌شود.
اجتهادی اظهار کرد: بیش از ۷۰ نامزد شورای اسلامی در استان سال جاری ستادهای تبلیغاتی خود را با این محصولات سنتی آراسته کردند.
وی گفت: محصول تولیدی این کارگاه علاوه بر تأمین نیاز ۱۲ هزار خانواده عشایری استان به استان‌های همجوار ازجمله فارس و اصفهان ارسال می‌شود.
**برگزاری دوره های آموزشی برای احیای نی چیت بافی
رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه گفت: اولویت این نهاد برگزاری دوره‌های آموزشی برای احیای صنایع دستی استان به‌ویژه صنایع دستی منسوخ شده مانند نی چیت و سیاه چادر بافی است.
سیاوش زمان تصریح کرد: برای رونق و اشاعه این صنعت‌ها آموزش و ارائه تسهیلات کم بهره و ارزان قیمت در دستور کار اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار گرفته است.
وی افزود: این نهاد حمایت ویژه‌ای برای احیای صنایع دستی منسوخ شده دارد.
**فعالیت افزون بر هفت هزار هنرمند در بخش صنایع دستی
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: هفت هزار و ۶۰۰ هنرمند در بخش صنایع دستی در این استان فعالیت می‌کنند.
پریسا راد اضافه کرد: هم اکنون ۱۶ آموزشگاه صنایع دستی در این استان وجود دارد که از این تعداد ۸۷ درصد در دولت تدبیر و امید راه اندازی شده است.
وی ابراز کرد: ۶۶ کارگاه تولیدی صنایع دستی در این استان وجود دارد که از این تعداد ۴۹ مورد فعال و مابقی به دلیل نبود نقدینگی غیرفعال است.
راد افزود: سه میلیارد و ۳۰ میلیون ریال صنایع دستی در نمایشگاه‌های این استان در نوروز ۹۶ به فروش رفت.
وی تصریح کرد: ارتقای همه جانبه و توسعه پایدار هنرهای سنتی، طرح درجه بندی کارگاه‌های صنایع دستی، برگزاری همایش و نمایشگاه‌های متعدد از مهمترین برنامه‌های در دست اجرای این اداره کل است.
سالانه ۲۱۸ هزار متر مربع انواع صنایع دستی بافتنی در کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود.
کهگیلویه و بویراحمد با ۷۱۰ هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران قرار دارد و این استان بیش از ۱۶ هزار کیلومتر مربع مساحت دارد.
بدهی مودیان حقیقی با تسلیم اظهارنامه تقسیط می‌شود
مدیرکل امور مالیاتی کهگیلویه و بویراحمد گفت: مؤدیان مالیاتی حقیقی که اقدام به تسلیم اظهارنامه کنند، علاوه بر استفاده از معافیت‌های مالیاتی، امکان تقسیط بدهی آنها فراهم خواهد شد.
سال ۹۵ هفت هزار و ۵۰۰ مؤدی مالیاتی در کشور از طرح تقسیط پلکانی بدهی مالیاتی خود استفاده کردند.
محمد علی غفاری روز یکشنبه تصریح کرد: هر مؤدی مالیاتی که اقدام به تکمیل فرم اظهارنامه مالیاتی کند سالانه تا مبلغ ۱۵۶ میلیون ریال از پرداخت مالیات معاف می‌شود و مؤدیان حقیقی برای استفاده از مزایای این طرح تا پایان خرداد مهلت دارند.
مدیرکل امور مالیاتی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: مؤدیان حقیقی که فرم اظهارنامه مالیاتی را تکمیل کنند پس از خردادماه می‌توانند بدهی خود را در چهار قسط پرداخت کنند.
وی اضافه کرد: مؤدیانی که اظهارنامه ارائه نکنند مشمول ۳۰ درصد جریمه خواهند شد.
مدیرکل امور مالیاتی کهگیلویه و بویراحمد از تقسیم مؤدیان مالیاتی به سه گروه خبر داد و گفت: گروه اول سالانه فروش بالای ۳۰ میلیارد ریال دارند، گروه دوم فروش بالای ۱۰ تا ۳۰ میلیارد ریال و گروه سوم نیز فروش زیر ۱۰ میلیارد ریال دارند.
غفاری اظهار کرد: آن دسته از مؤدیانی که فروش خدمات و کالای سالانه آنها یک میلیارد و ۵۶۰ میلیون ریال است، می‌توانند به‌جای تسلیم اظهارنامه در سامانه با اضافه کردن هشت درصد به میزان مالیات ۹۴، مقدار مالیات عملکرد ۹۵ خود را قطعی کنند.
وی تصریح کرد: ۶ گروه شامل دارندگان کارت بازرگانی یا واردکنندگان و صادرکنندگان، صاحبان کارخانه‌ها و واحد‌های تولیدی و بهره برداران معادن دارای جواز تأسیس، صاحبان هتل‌های سه ستاره و بالاتر، صاحبان بیمارستان‌ها، زایشگاه‌ها و کلینیک‌های تخصصی، صاحبان مشاغل صرافی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای از این قانون مستثنی هستند و باید اظهارنامه مالیاتی تسلیم کنند.
کهگیلویه و بویراحمد دارای ۴۱ هزار پرونده مالیاتی است و سال گذشته ۱۹ هزار مؤدی اقدام به تسلیم اظهارنامه مالیاتی کردند.
مؤدیان مالیاتی حقیقی تا ۳۱ خرداد و مؤدیان حقوقی تا ۳۱ تیر فرصت دارند که فرم اظهارنامه مالیاتی خود را به‌صورت الکترونیکی از طریق سامانه www.tax.gov.ir ارائه دهند یا با افزایش هشت درصد به مالیات سال ۹۴، عملکرد مالیاتی سال ۹۵ خود را در سامانه قطعی کنند.
حمایت کمیته امداد از هزار و صد بیمار خاص و سخت درمان
کمیته امداد کهگیلویه و بویراحمد برای تامین هزینه‌های درمان هزار و صد بیمار خاص، زمین گیر و سخت درمان زیرپوشش این نهاد نیازمند حمایت خیران نیکوکار است.
مدیرکل کمیته امداد استان با حضور در برنامه بهون مهر صدا و سیمای حمایت کمیته امداد از یک هزار و صد بیمار خاص و صعب العلاجمرکز استان به تشریح برنامه های کمیته امداد در ماه مبارک رمضان در هفته اکرام ایتام پرداخت.
فرید محبی در این برنامه ضمن تبریک سالروز میلاد کریم اهل بیت امام حسن مجتبی(ع) گفت: فضای معنوی، عاطفی و احساسی ماه مبارک رمضان شرایطی را فراهم می آورد که مردم خیر و نیکوکار در امورات خیر پیشقدم شده و فعالیت های خیرخواهانه در این ماه افزایش می یابد.
محبی با اشاره به اینکه اوج برنامه های کمیته امداد در ماه مبارک رمضان در هفته اکرام ایتام است، افزود: هفته اکرام ایتام و اطعام نیازمندان از ۱۵ رمضان همزمان با تولد امام حسن مجبتی(ع) آغاز و تا ۲۱ رمضان همزمان با شهادت پدرایتام حضرت علی (ع) ادامه دارد.
وی به جذب حامی برای بیماران خاص در این ماه مبارک اشاره کرد و ادامه داد: یک هزار و صد بیمار خاص، زمین گیر و صعب العلاج تحت حمایت کمیته امداد استان هستند که این نهاد برای تأمین هزینه های این بیماران نیازمند حمایت خیران نیکوکار است.
مدیرکل کمیته امداد کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه ۸۰ درصد حامیان و خیران کمیته امداد، خارج از استان هستند، تأکید کرد: تلاش می کنیم که با برنامه ریزی اصولی، آگاهی سازی و اعتمادسازی بین مردم و استفاده از ظرفیت رسانه های استان میزان حامیان بومی را افزایش دهیم.
محبی سرکشی از خانواده های نیازمند، اطعام، افطاری نیازمندان به صورت غذای گرم، افطاری،جیره خشک و جذب حامی برای ایتام را از دیگر برنامه های این نهاد در ماه مبارک رمضان عنوان کرد و از مردم خیر و نیکوکار خواست تا نیازمندان کمیته امداد را در این ماه مبارک دریابند و گل لبخند را بر لبان نیازمندان بنشانند.
وی با اشاره به اینکه مردم خیر و نیکوکار برای حمایت از ایتام و یا اهداء نذورات می توانند مبالغ نقدی خود را به شماره حساب ۰۱۰۲۲۲۹۰۵۶۰۰۹ بانک صادرات شعبه جمهوری و شماره کارت ۶۰۳۷۶۹۱۹۹۰۱۸۹۵۳۲ واریز کنند، ادامه داد: نیکوکاران می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره های۰۷۴۳۳۳۴۶۶۸۲ ، ۰۹۱۷۶۲۶۳۸۶۸ و ۰۹۱۷۹۴۰۸۹۱۲ تماس بگیرند.
 بانک کشاورزی کهگیلویه وبویراحمدافزون برچهارهزارمیلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرد
مدیرشعب بانک کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه تسهیلات این بانک سالانه ۲۴تا ۳۴درصد نسبت به سال قبل رشد دارد، گفت که سال گذشته این بانک چهار هزار و ۲۵۰میلیارد ریال تسهیلات به ۲۱هزار و ۳۱۳نفر در بخش های مختلف پرداخت کرده است.
اله داد محمدی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در یاسوج از پرداخت ۳۵۷میلیارد ریال از محل تسهیلات رونق تولید به ۶۰واحد تولیدی کهگیلویه و بویراحمد درسال گذشته خبر داد و اظهار داشت: این بانک در این مدت به پنج شرکت تامین بذر استان ۲۰۳ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرد.
وی بیان کرد که سال گذشته بانک کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد ازمحل صندوق توسعه ملی به ۲۸۲طرح ۴۵۴میلیارد ریال و در سال جاری تاکنون به ۵۱طرح حدود ۶۹میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرده است.
مدیرشعب بانک کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: این بانک در سه سال گذشته برای میکانیزاسیون و نوسازی ادوات کشاورزی یکهزار و ۳۳۵فقره وام به میزان ۲۵۰ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرده است.
محمدی پرداخت ۱۵۰میلیارد ریال وام قرض الحسنه ازدواج و پرداخت وام قرض الحسنه به ۵۱۲مددجوی کمیته امداد و بهزیستی به میزان ۲۵۲میلیارد ریال را از دیگر خدمات سال گذشته بانک کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد ذکر کرد.
وی گفت که بانک کشاورزی برای ساخت مسکن روستایی در سال گذشته به ۲۵۲متقاضی روستایی ۴۸میلیارد ریال و برای حمایت از واحدهای تولیدی ایثارگران ۲۰میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرد که از این میزان ۱۲میلیارد ریال جذب شده است.
وی از پرداخت ۷۰۰میلیون ریال به زندانیان غیرعمد،۳۵۰میلیون ریال جهیزیه نوعروسان مددجو و ۱۳میلیارد ریال برای ساخت یک درمانگاه در گچساران از دیگر خدمات این بانک یاد کرد.
محمدی به تعیین تکلیف بدهی ۲هزار و ۸۵۳بدهکار بانکی به میزان ۵۳۰میلیارد ریال در سال گذشته در قالب بند «و» تبصره ۱۳قانون بودجه اشاره کرد و افزود: ۲۲میلیارد ریال در این مدت بخشودگی جرائم تاخیر بدهکاران اعمال شد.
وی تصریح کرد که بدهکارانی که تا ۲۵۰میلیون ریال بدهی دارند در صورت پرداخت اصل بدهی مشمول بخشودگی جریمه خواهند شد.
وی با بیان اینکه کهگیلویه و بویراحمد هشت دهم منابع بانکی کشور به میزان ۲۴هزار میلیارد ریال را دارد، گفت که باید مدیریت منابع و مصارف درفرایند تسهیلات پرداختی اعمال شود.
مدیرشعب بانک کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد مطالبات بانک کشاورزی را ۸۳۰میلیارد ریال ذکر کرد و گفت: میزان پرداخت وام این بانک ۲٫۶برابر منابع آن در این استان است.
امحاء ۱۵۰۰ قلم دارو و لوازم آرایشی تاریخ گذشته در گچساران
۱۵۰۰ قلم دارو و لوازم آرایشی، بهداشتی و عطاری تاریخ گذشته و قاچاق در گچساران کشف،جمع آوری و امحا شد.
مدیر شبکه بهداشت و درمان گچساران گفت: ۱۵۰۰قلم دارو، لوازم آرایشی امحاء ۱۵۰۰ قلم دارو و لوازم آرایشی تاریخ گذشته و قاچاق در گچسارانبهداشتی، عرقیات و روغن های مالشی تاریخ گذشته، غیرمجاز و قاچاق با وزن تقریبی ۸۰۰ کیلوگرم که از ۱۲۰ فروشگاه آرایشی بهداشتی، عطاری و داروخانه با همکاری ادارات تعزیرات و صنعت و معدن کشف و جمع آوری شده بود امحاء شد.
دکتر هایده حافظ قران افزود: در این خصوص یک فروشگاه به دادسرای عمومی و ۲۰مورد به تعزیرات معرفی شدند.
وی ادامه داد: این مراکز از ۵۰ تا۵۰۰هزارتومان جریمه شدند، همچنین برای ۶۰ فروشگاه آرایشی و بهداشتی و ۵ عطاری اخطاریه صادر شد.
نام شما

آدرس ايميل شما

رفتار خوارج‫‌گونه برخی مدعیان!

رفتار خوارج‫‌گونه برخی مدعیان!

حتی چندی قبل نیز این بی مسئولیتی و تکبر ناشی از عدم پاسخگویی، باعث شد که مدیر مسئول روزنامه ...
بازخوانی تاریخ ترورهای نافرجام یک آیت الله

بازخوانی تاریخ ترورهای نافرجام یک آیت الله

امروز هفتم آبان سالروز سومین ترور نافرجام سیدحسن طباطبایی معروف به سیدحسن مدرس است. هم ...
انتخابات آمریکا و چشم انداز قیمت دلار در ایران

انتخابات آمریکا و چشم انداز قیمت دلار در ایران

میثم‌ رادپور درباره اینکه اگر ترامپ پیروز شود چه اتفاقی رخ خواهد داد، گفت: «همین مسیرادامه ...
1