تاریخ انتشار
شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۳۷
کد مطلب : ۲۵۴۷۱۹

عزل فرماندار چرام صحت ندارد/ توزیع روزانه ۲ تن گوشت قرمز در کهگیلویه/ دستان خالی جنگلبانان در جنگ با آتش/ ایجاد "آتش‌بر" در مناطق جنگلی/ از بین رفتن ۹۵۰ هکتار از جنگل‌ها در سال گذشته/ ایجاد اشتغال اولویت حوزه صنایع دستی/ صادرات ۱۰هزار تن گندم برای اولین ب

۱
۰
کبنا ؛خبرهای کهگیلویه و بویراحمد/
عزل فرماندار چرام صحت ندارد
معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: تغییر و عزل فرماندار چرام صحت ندارد.
«فتاح محمدی» با بیان اینکه عزل فرماندار چرام صحت ندارد، افزود: فرماندار شهرستان چرام از این منصب برکنار نشده است بلکه بعلت کسالت، پزشکی و مرخصی استعلاجی دارد.
برخی از رسانه‌ها محلی از برکناری و عزل ابراهیم فتاح پور، فرماندار شهرستان چرام در استان کهگیلویه و بویراحمد و برعهده گرفتن این مسئولیت توسط "داریوش پاداش" معاون فرمانداری به عنوان سرپرست فرمانداری خبر داده بودند.
توزیع روزانه ۲ تن گوشت قرمز سالم در بازار کهگیلویه
رئیس دامپزشکی کهگیلویه گفت: روزانه ۲ تن گوشت قرمز با نظارت دامپزشکی در بازار این شهرستان عرضه می‌شود.
کرم الله کیانی اظهار داشت: این مقدار گوشت با نظارت دامپزشکی در کشتارگاه دهدشت ذبح و به بازار انتقال داده می‌شود.
وی با اشاره به تلاش نیروهای دامپزشکی در راستای مبارزه و کنترل بیماری‌های مشترک میان انسان و دام گفت: لاشه‌ دام‌های مشکوک به انواع بیماری قبل از ورود به کشتارگاه امحا می‌شود.
کیانی عنوان کرد: نظارت بازرسان شبکه دامپزشکی کهگیلویه بر بازار در آستانه فصل گرما در قالب ۲ تیم ثابت و سیار تشدید شده است.
وی افزود: شبکه دامپزشکی علاوه بر گشت‌های مستقل، گشت‌های مشترک را با همکاری شبکه بهداشت و درمان، صنعت، معدن و تجارت، شیلات، تعزیرات حکومتی و اتاق اصناف دایر کرده است.
کیانی با اشاره به شایعه گسترش تب کریمه کنگو در سطح شهرستان گفت: تاکنون هیچ گونه گزارشی مبنی بر وجود این بیماری در سطح شهرستان ارائه نشده است.
وی اظهار کرد: نیاز است همه مردم با رعایت نکات بهداشت مواد خامی مورد نیاز خود را از مراکز مجاز تهیه کنند.
 
مناطق حاشیه نشین کهگیلویه وبویراحمد در اولویت دوره های کارآموزی است
مدیرکل آموزش فنی وحرفه ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۶۱۲هزار و ۶۳۵نفرساعت دوره مهارت در سکونتگاه های غیررسمی این استان در سال ۹۵برگزار شد که اولویت این سازمان آموزش در مناطق حاشیه نشین است.
بر اساس آمار بیش از ۱۰۰ هزار نفر از جمعیت ۷۱۳هزار نفری کهگیلویه وبویراحمد هم اینک در سکونتگاه های غیر رسمی این استان زندگی می کنند.
فرج اله راد اظهار داشت: این آموزشها از طریق چهار مرکز برادران و خواهران دهدشت، خواهران گچساران و مرکز فنی و حرفه ای چرام برای ۳۲۴ نفر انجام گرفت.
وی تصریح کرد: ۱۱مرکز فنی وحرفه ای دولتی این استان هم اکنون آماده برگزاری دوره های مهارت آموزشی به ویژه در مناطق حاشیه شهرهاست.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت که در سال جاری چهار میلیون و ۵۴۰هزار نفر ساعت دوره آموزشی مهارتی در این استان برگزار می شود.
وی ادامه داد: ۲ میلیون و ۳۴۰ هزار نفر ساعت از این میزان دوره آموزشی سال جاری در برنامه مراکز دولتی و ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر ساعت برای آموزشگاه‌های آزاد پیش بینی شده است.
راد تصریح کرد: مراکز دولتی فنی و حرفه‌ای کهگیلویه و بویراحمد در سال گذشته ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر ساعت دوره آموزش مهارتی برگزار کردند.
دستان خالی جنگلبانان کهگیلویه و بویراحمدی در جنگ با آتش
این روزها و با نزدیک شدن به فصل گرما "آتش" طبق قرار هر ساله‌اش به جان طبیعت کهگیلویه و بویراحمد افتاده تا زاگرس باز هم در غم از دست دادن جنگل‌های بلوط به سوگ بنشیند.
قصه خاکستر شدن جنگل‌های بلوط زاگرس داستان تازه‌ای نیست هر ساله با گرم شدن هوا شعله‌های بی‌رحم آتش هر بار بخشی از پهنه جنگلی و مرتعی این سرزمین سبز را خاکستر می‌کند تا سریال تکراری حریق در سال‌های اخیر در استان کهگیلویه و بویراحمد در سایه بی‌توجهی مسئولان از آتش‌سوزی حادثه‌ای عادی ساخته باشد.
مسئولان کهگیلویه و بویراحمد که هر ساله شاهد خاکستر شدن جنگل‌های انبوه این خطه از خاک ایران هستند، ثابت‌ کرده‌اند که تنها می‌توانند تماشاگران خوبی باشند و از حل مشکلی که هر بار گوشه‌ای از سرمایه‌های طبیعی این استان را خاکستر کرده و از بین می‌برد عاجزند.
دالان پیچ در پیچ هماهنگی‌های اداری، ستاد بحرانی که چیزی از پیشگیری سرش نمی‌شود و متولیانی که همواره از کمبود امکانات می‌نالند و کسی صدایشان را نمی‌شنود، همه دست به دست هم می‌دهند تا مردم استان کهگیلویه و بویراحمد هر ساله شاهد شروع سناریوی تکراری حریق جنگل‌های این استان باشند.
باید گریست بر مظلومیت جنگل و جنگلبان/پیکار با فوران شعله‌ها در دل تاریکی
۶۰ قرقبان با شرایط سنی مختلف از  حدود ۹۰۰ هزار هکتار جنگل در کهگیلویه وبویراحمد صیانت و حفاظت می‌کنند در حالی طبق نرم جهانی نیاز به ۱۰۰ قربان دیگر وجود دارد ولی بعد از سال‌ها هنوز گوش هیچ مسئولی به مشکلات جنگل‌های این استان بدهکار نیست و هر روز شاهد نابودی عرصه‌های جنگلی و مرتعی این منطقه در سایه بی‌توجهی مسئولان و متولیان امر هستیم.
قر‌ق‌بانانی که در برخی مواقع تا ۸ ماه حقوق و مزایا دریافت نمی‌کنند با دست خالی و با ابزاری بنام شاخه درختان به جنگ نابرابر با فوران آتش درختان بلوط می‌روند و گاه گاهی نیز تا یک قدمی مرگ پیش می‌روند.
رسانه‌ها از نبود بالگرد برای مهار آتش سوزی جنگل‌های استان گلایه می‌کنند در حالی قرق‌بانان به نداشتن امکانات اولیه از جمله ابزار اطفاء حریق و نبود خودروی کمک‌دار برای مقابله با آتش سوزی می‌نالند.
قرق‌بانانی که بعد از ساعت‌ها عملیات برای مهار آتش سوزی در شیب تند و در کنار خاکسترهای آتش و عقرب‌ها خوابیده‌اند و به حالت اغما فرو رفته‌اند حتی از تشنگی در هنگام مهار آتش سوزی می‌گویند و معتقدند غریب‌تر از خودشان، جنگل‌های بلوط این خطه از زاگرس است.
بالگردی که دردسر شد
سال گذشته رسانه‌ها به نقل از مسئولان و متولیات امر از اختصاص یک فروند بالگرد برای مهار آتش سوزی جنگل‌های استان کهگیلویه و بویراحمد خبر دادند خبری که هیچ وقت از تاثیرگذاریش خبری نشد.
جالب ترین سکانس قصه پر غصه آتش سوزی جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد جایی بوده که بالگرد اختصاص یافته برای مهار آتش سوزی جنگل‌های این استان باید بعد از مکاتبه سازمان جنگل‌ها با استان فارس از شیراز بلند می‌شد تا به داد بلوط‌های ایستاده در آتش برسد ولی به دلیل اینکه بالگرد مسافرتی بوده و هیچ نسبتی با بالگردهای عملیاتی اطفاء حریق ندارد خود دردی بود بر دردها کهنه شده بر تن نحیف زاگرس.
بالگردی که محدودیت پرواز دارد و نمی‌تواند در مکان‌های دارای شیب فرود آید دردی را از درهای جنگل‌های زاگرس دوا نمی‌کند و این ضرب المثل لری را در ذهن متبادر می‌کند " من که نداشتم کاش تو را هم نداشتم".
"آتش‌بر" در مناطق جنگلی کهگیلویه و بویراحمد ایجاد می‌شود
مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: با توجه به فصل گرما و احتمال هرگونه آتش سوزی در مناطق جنگلی و مراتع این استان، آتش‌بر در مناطق حساس ایجاد می‌شود.
عزت‌الله بهشتی‌فرد اظهار داشت: جنگل‌های استان کهگیلویه وبویراحمد نیاز به آتش‌بر به عنوان راه دسترسی برای اطفاء حریق دارند و در این زمینه پیش بینی‌های لازم انجام شده است.
وی با بیان اینکه این استان ۲۰ درصد جنگل‌های حوزه زاگرس را دارد عنوان کرد: جنگل‌های استان با کمبود آتش‌بر مواجه بوده و در صورت تامین اعتبار این آتش‌برها در مناطق دارای جنگل‌های انبوه و حساس به آتش سوزی ایجاد می‌شود.
بهشتی‌فرد خواستار حضور دیده‌بان‌ها در مناطق بحرانی شد و افزود:  نظارت یگان حفاظت بر عملکرد دیده بان‌ها جزو ضروریات بوده و در این زمینه هیچ گونه کم‌کاری پذیرفتنی نیست.
مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: هماهنگی با شوراها اسلامی و دهیاران روستاها وهمکاری آن‌ها وشناسای افراد با نفوذ و متعهد در مناطق مختلف جهت همکاری و کمک در مواقع آتش سوزی جزو برنامه‌های در دستور این اداره کل است.
عامل انسانی دلیل عمده آتش‌سوزی‌ها
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه سال گذشته در ۷۵ فقره آتش‌سوزی در جنگل‌های استان، یک هزار و ۲۹۶ هکتار از جنگل‌ها و مراتع استان در آتش سوخت، گفت: دلایل عمده این آتش‌سوزی‌ها شکارچیان، طبیعت‌گردان و کشاورزان هستند.
عزت‌الله بهشتی‌فرد با طرح این مسأله تکراری که این نهاد با کمبود نیروی انسانی در راستای حفاظت از جنگل‌ها و مراتع روبرو است، افزود: به دلیل سخت‌گذر بودن، شیب‌های تند کوه‌ها و مسافت طولانی تا محل وقوع آتش‌سوزی، کار اطفای حریق به سختی انجام می‌شود.
وی با بیان اینکه استان کهگیلویه وبویراحمد ۲۰ درصد جنگل‌های حوزه زاگرس را دارد، گفت: جنگل‌های این استان به آتش‌بر به عنوان راه دسترسی برای اطفاء حریق نیاز دارند و در این زمینه پیش‌بینی‌های لازم انجام شده است.
کهگیلویه و بویراحمد با داشتن ۲۰ درصد جنگل‌های حوزه زاگرس از گذشته تاکنون دارای یک پوشش جنگلی مناسب بوده ولی متاسفانه سالانه به دلیل اقلیم، سخت‌گذر بودن و تعرض‌هایی که به عرصه‌های منابع طبیعی در فصل پائیز موقع کاشت ودر بهار بوته کنی گیاهان و تابستان به لحاظ پوشش جنگلی وآتش سوزی‌ها در سایه بی مهری مسئولان و متولیان امر رو به سوی نابودی می‌رود.
 
از بین رفتن ۹۵۰ هکتار از جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد در سال گذشته
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد از آتش ‎ سوزی ۹۵۰ هکتار از جنگل‌های این استان در سال گذشته خبر داد.
سرهنگ « محمدرحیم برزمند » افزود: طی سال‌ گذشته ۷۵فقره آتش سوزی در جنگلها و مراتع کهگیلویه و بویراحمد رخ داد که ۹۵۰ هکتار از جنگل‌ها و مراتع  استان دجار آتش سوزی شد. علت ۹۸ درصد آتش سوزی‌های این استان عامل انسانی بوده است.
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: میزان خسارت وارد شده جنگل‌های استان بر اثر آتش سوزی ٣۶٧ میلیارد تومان است. بیشترین آتش سوزی های سال گذشته در شهرستان باشت و کمترین ان در شهرستان بهمئی بوده است.
وی ادامه داد: همچنین از ابتدای سالجاری تاکنون ۱۶ فقره آتش سوزی در جنگلها و مراتع استان رخ داد که به ۹۲ هکتار از منابع طبیعی استان خسارت وارد شد.
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: طی این آتش سوزی ها در سال ۹۶ یک میلیارد و ۹۹۰ میلیون تومان به جنگلها و مراتع استان خسارت وارد شده است.
برزمند با بیان اینکه بیشترین آتش سوزی جنگلها و مراتع استان طی سالجاری مربوط به شهرستان باشت با ۴۵ درصد بود، اضافه کرد: مابقی آتش سوزی‌ها در مناطقی از شهرستانهای لنده، دنا و بویراحمد بوده است.
ایجاد اشتغال مهم‌ترین اولویت حوزه صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد باشد
استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه هم‌اکنون صادرات به عنوان چالش اصلی حوزه صنایع دستی این استان مطرح نیست، گفت: ایجاد اشتغال مهم‌ترین اولویت این حوزه باشد.
سید موسی خادمی ظهر امروز در نشست با مسئولان صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد، اظهار داشت: صنایع دستی از مهم‌ترین ظرفیت‌های تولیدی استان کهگیلویه و بویراحمد محسوب می‌شود که در سال‌های اخیر اشتغال خوبی در استان ایجاد کرده است.
وی با تأکید بر ضرورت راه‌اندازی بازارچه‌های صنایع دستی برای عرضه دست‌بافته های هنرمندان استان، افزود: ادارات امور عشایر و میراث فرهنگی مکانی برای راه‌اندازی این بازارچه‌ها تعیین کنند تا گردشگران به یک مکان مشخص برای بازدید از محصولات صنایع دستی استان دسترسی داشته باشند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: ایجاد اشتغال در حوزه صنایع دستی از صادرات مهم‌تر بوده و هم‌اکنون صادرات به عنوان یک چالش در این حوزه محسوب نمی‌شود.
خادمی بر حمایت از تولیدکنندگان صنایع دستی استان تأکید کرد، و گفت: حمایت از تولیدکنندگان باید سبب توانمندسازی آنها شده تا بتوانند در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی شرکت کنند.
وی ابراز کرد: این که محصولات استان ما توسط تجار دیگر استان‌ها و با برندهای سایر استان‌ها صادر شود، چالش مهمی نیست، بلکه مهم ایجاد اشتغال در این حوزه است.
صادرات ۱۰هزار تن گندم برای اولین بار از کهگیلویه و بویراحمد
مدیرعامل شرکت غله و بازرگانی کهگیلویه و بویراحمد، گفت: ۱۰ هزار تن گندم دوروم برای نخستین بار از استان صادر شده است.
سید صادق فروزنده  افزود: در سال جاری  ذخیره گندم ما به حد کافی رسیده و این در حالی است که  از گندم سال قبل هم ۱۸ هزار تن ذخیره در انبارها داریم.فروزنده تصریح کرد: در سال جاری نه تنها پاسخگوی همه نیاز استان هستیم بلکه صادرات ۱۰ هزار تن گندم باکیفیت دوروم برای مصارف ماکارونی نیز برای نخستین بار در دستور کار قرار گرفته است.وی تصریح کرد: همزمان با خرید تضمینی گندم در این مقطع خرید تضمینی کلزا و مدیریت بحث تنظیم بازار را نیز داریم.وی افزود:دلیل  موفقیت و عملکرد قابل قبول در این زمینه هماهنگی و وحدت بین بخشی در مجموعه جهاد کشاورزی است.
فروزنده با اشاره به  تداوم مشکلات انباری  استان گفت: برای ذخیره‌سازی بلندمدت گندم مشکل داریم که لازم است همه ادارات ظرفیت‌های انباری خود را در اختیار ما قرار دهند.وی افزود: ۵۰ کامیون باری به ناوگان حمل و نقل گندم استان  اضافه شده و این مشکل نیز حل شده است.مدیرعامل شرکت غله استان اظهار کرد:  فشارها باید کم شود که همه گندم در همین استان ذخیره و مدیریت شود و مجبور به خروج گندم از استان نشویم.فروزنده تاکید کرد: برای اولین بار صادرات گندم دوروم که از باکیفیت‌ترین گندم‌های کشور است نیز در دستور کار است.
۴۷ عنوان کتاب در زمینه دفاع مقدس در کهگیلویه و بویراحمد چاپ و منتشر شد
مدیر ادبیات و تاریخ دفاع مقدس اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کهگیلویه و بویراحمد گفت: از سال ۸۵ تاکنون، ۴۷ عنوان کتاب در زمینه دفاع مقدس توسط واحد ادبیات این اداره‌کل چاپ و منتشر شده است.
محمد مرادی اظهار داشت: استان کهگیلویه و بویراحمد در دوران دفاع مقدس با تقدیم بیش از یک هزار و ۸۰۰ شهید، دین خود را به انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی ادا کرد و اینک وظیفه ما این است که آن دوران طلایی را برای نسل‌های آینده ماندگار کنیم.
وی افزود: اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کهگیلویه و بویراحمد در جهت تحقق بخشیدن به توصیه‌های مقام معظم رهبری در زمینه خلق و تولید آثار ماندگار در حوزه دفاع مقدس و ادبیات پایداری، از سال ۸۵ تاکنون تعداد ۴۷ عنوان کتاب با موضوعات شعر، خاطره، پژوهش، فیلمنامه و تحلیل وصیتنامه شهدای استان منتشر کرده است.
مدیر ادبیات و تاریخ دفاع مقدس اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کهگیلویه و بویراحمد با تأکید بر عزم جدی اداره متبوع در حمایت از پدیدآورندگان آثار مکتوب، ابراز کرد: واحد ادبیات و انتشارات در واقع خانه شاعران و نویسندگان متعهد استان است و در همین راستا و بر مبنای اعتماد متقابل اهالی قلم توانسته‌ایم کتاب‌های خوبی را به بازار نشر عرضه کنیم.
مرادی برگزاری جشنواره‌های مختلف با موضوع دفاع مقدس را از دیگر عملکردهای واحد ادبیات و تاریخ دفاع مقدس عنوان کرد و گفت: این واحد از سال ۸۵ تاکنون نسبت به برگزاری پنج جشنواره شعر، دو جشنواره خاطره و یک جشنواره عکاسی راهیان نور اقدام کرده است.
وی انتشار دو نشریه «فتح» و «سپیدار سرخ» به مناسبت رویدادهای دفاع مقدس در طول سال، رونمایی از کتب تولیدی و تشکیل انجمن های ادبی دفاع مقدس را از دیگر اقدامات اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد.
مدیر ادبیات و تاریخ دفاع مقدس اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: علاوه بر این، شاعران دفاع مقدس در طول سال جهت حضور در برنامه‌های مناسبتی دفاع مقدس به صدا و سیمای استان معرفی می‌شوند.
مرادی ارسال آثار تولیدی به بنیاد استان‌ها و کتابخانه‌های عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد، حضور و مشارکت در جلسات مرتبط با کنگره شهدا و حوزه هنری و پاتوق کتاب شهر یاسوج و فعال کردن گروه کارشناسی آثار در حوزه‌های شعر و خاطره را از دیگر اقدامات واحد ادبیات اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کهگیلویه و بویراحمد نام برد.
وی با اشاره به شرکت در نمایشگاه‌های استانی و ملی کتاب دفاع مقدس، ادامه داد: مشارکت در جشنواره‌های فرهنگی-ادبی استان کهگیلویه و بویراحمد و توزیع کتاب در قالب بسته فرهنگی از دیگر برنامه‌هایی است که همواره در دستورکار قرار دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما

Romania
گندم دوروم هرسال به استانها ارسال میگردید واین اولین سال نیست...
سنجابِ وزنه بردار! + تصاویر

سنجابِ وزنه بردار! + تصاویر

این تصاویر آن قدر طبیعی به نظر می رسند که بیننده با دیدن آن تصور می کند این سنجاب در ...
ادامه جنجال‌ها برای موضوع دختر روحانی

ادامه جنجال‌ها برای موضوع دختر روحانی

۱۲۰میلیارد تومان کمک به دانشگاه شهید بهشتی از ردیف کمک‌های تملکی صورت گرفته است.
نامه نوبخت برای اختصاص 120 میلیارد از اعتبار کرونا به دانشکده محل تدریس دختر حسن روحانی +  سند

نامه نوبخت برای اختصاص 120 میلیارد از اعتبار کرونا به دانشکده محل تدریس دختر حسن روحانی + سند

30 تیرماه نامه‌ای توسط نوبخت به امضا رسیده که در آن آمده، مبلغ 120 میلیارد تومان از محل ...
1