تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۱۲
کد مطلب : ۲۵۴۴۵۶

ابتکار دو دانش‌آموز بویراحمدی در روشنایی ۸ چادر تاریک / آمادگی کامل کهگیلویه و بویراحمد برای مقابله با بیماری تب کریمه کنگو / خطر شیوع تب کریمه به دلیل نبود کشتارگاه در دیشموک

۰
کبنا ؛
خبرهای کهگیلویه و بویراحمد /
با ابتکار دو دانش‌آموز بویراحمدی کلاس ششم؛ چادر تاریک ۸ خانوار عشایری روشن شد.

 ابتکار دو دانش آموز کهگیلویه وبویراحمدی ۸ خانوار عشایری و روستایی صاحب برق شدند.

پدرام پرست و علی رضوی دانش‌آموزان پایه ششم ابتدایی مدرسه سماء در یاسوج که یک روز به همراه خانواده به منطقه عشایری آب نهر کاکان بویراحمد رفته بودند و شب هنگام توجه تاریکی خانه‌های عشایری شدند دست به ابتکاری برای روشن کردن خانه های عشایری زدند.

معاون سماء دانشگاه آزاد اسلامی یاسوج گفت: پس از ارائه طرح استفاده از انرژی خورشیدی سیار توسط این دو دانش آموز و بررسی گروه پژوهشی دانشگاه امکانات لازم در اختیار آنان قرار گرفت.

وحید جانی‌پور گفت: باتری خورشیدی –لامپ-سیم و منبع ذخیره و تمامی وسایل مورد نیاز به صورت رایگان در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفت و آنان اقدام به برق رسانی به چادرهای عشایری کردند.

وی گفت: این دانش آموزان باتری خورشیدی بر چادرها قرار داده که انرژی را ذخیره و با تبدیل به الکتریکی و سیم‌کشی در بین خانه به آنها برق رساند.

رئیس آموزش و پرورش بویراحمد هم گفت: این طرح در قالب جشنواره جابربن حیان اجرا و این دو دانش آموز رتبه اول را کسب کردند.

سیدعلی اکبر هاشمی‌اصل گفت: با این اقدام ۵ خانوار عشایری در آب نهر کاکان بویراحمد و ۳ خانوار روستایی در روستای موردراز سوق در کهگیلویه برقدار شدند.

وی گفت: در این طرح در قالب اقتصاد مقاومتی و بدون از پرداخت هزینه از برق استفاده می‌کنند.

عزیزالله تیرتاجی از عشایر آب نهر کاکان گفت: با اقدام این دو دانش‌آموزان شبها خانه‌های ما روشن و از برق رادیو و شارژ گوشی تلفن همراه برخوردار شدیم.

وی گفت: پیش از این از طریق فانوس یا آتش اجاق خانه روشن می‌شد که هم اکنون بسیار خوشحال و شکرگذار هستیم.

در آئینی با حضور مسؤولان دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج و آموزش وپرورش بویراحمد استفاده از برق ابداعی توسط ۲ دانش آموز به بهره برداری رسید.






آمادگی کامل حوزه سلامت کهگیلویه و بویراحمد برای مقابله با بیماری تب کریمه کنگو/وجود۶ هزار دوز کپسول ریباورین برای کنترل و درمان این بیماری در استان

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد از آمادگی کامل دانشگاه علوم پزشکی، حوزه درمان و سلامت برای پیشگیری و مقابله با بیماری تب کریمه کنگو در استان خبر داد و گفت: حدود ۶ هزار دوز کپسول ریباورین برای کنترل و درمان این بیماری وارد استان شده است.
اورنگ ایلامی در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: بیماری «تب کریمه کنگو» بیماری جدید و ناشناخته‌ای نیست بلکه پیشینه ظهور و وجود این بیماری به حدود ۴۰ پیش برمی‌گردد.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه این بیماری در کشور ما به صورت پیوسته وجود داشته است، گفت: در فصول گرم سال که زاد و ولد و فعالیت کنه‌ها بیشتر می‌شود احتمال توسعه این بیماری افزایش یافته و هر ساله در چنین مواقعی مواردی از بیماری گزارش، کنترل و درمان می‌شود.
وی با بیان اینکه این بیماری  از سری بیماری‌های مشترک انسان و دام و مسری بوده و کسانیکه با خون و ترشحات خونی دام‌های آلوده و افراد بیمار سر و کار دارند نیز در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند، خاطرنشان کرد: قصاب‌ها، سلاخ‌ها، دامپزشکان، دامداران و پرسنل درمانی مرتبط  با دام یا انسان آلوده به این بیماری در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند.
این مسوول با اشاره به علایم این بیماری در انسان، گفت: این بیماری در مراحل اولیه علایمی شبیه سرماخوردگی داشته و در مراحل بعدی خونریزی بینی و لثه و خونمردگی نیز در بدن دیده می‌شود.
ایلامی، افزود: درگیر کردن کبد انسان، افزایش آنزیم‌های کبدی و وجود آثار زردی و یرقان در کف دستها و چشم‌ها از دیگر علایم احتمالی این بیماری در انسان است.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر رعایت کامل نکات ایمنی و بهداشتی، تصریح کرد: مردم نباید نگران شده و بترسند بلکه باید بدانند اگر نکات بهداشتی را به طور کامل رعایت کرده و به کار گیرند به این بیماری مبتلا نخواهند شد.
وی از آمادگی کامل دانشگاه علوم پزشکی، حوزه درمان و سلامت برای پیشگیری و مقابله با بیماری «تب کریمه کنگو» در استان خبر داد و گفت: حدود ۶ هزار دوز کپسول ریباورین برای کنترل و درمان این بیماری وارد استان شده و در بیمارستان شهرهای بزرگ توزیع شده است.
این مسوول، بیماری «تب کریمه کنگو» را قابل پیشگیری و درمان دانست و گفت: البته باید مردم به محض داشتن هرگونه علایمی در اسرع وقت به پزشک مراجعه کرده و کارهای درمانی خود را آغاز کنند.
ایلامی مردم مناطق روستایی و دارای دام، نیروهای کشتارگاه‌ها، قصاب‌ها، دامداران و کادر پزشکی مرتبط با بیماران را از جمله گروه‌های در معرض خطر بیان کرد و یادآور شد: این افراد باید نکات بهداشتی و ایمنی خود را کاملا رعایت کنند.
وی از همه مردم خواست به منظور افزایش ایمنی و سلامت خود و خانواده‌هایشان گوشت مورد نیاز خود را تنها از مراکز مجوزدار تهیه کرده و خرید گوشت از مراکز غیرمجاز و بین‌راهی به شدت پرهیز کنند.

آزادی ۱۲۳ زندانی جرائم غیرعمد سال گذشته در کهگیلویه و بویراحمد

مدیرکل زندان‌های کهگیلویه و بویراحمد گفت: سال گذشته ۱۲۳ زندانی جرائم غیرعمد در استان آزاد شدند.
اسماعیل جمیاری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یاسوج، ماه مبارک رمضان را فرصتی مناسب برای حمایت و کمک نیکوکاران از زندانیان جرائم غیرعمد در استان دانست و اظهار کرد: با کمک و حمایت خیرین هم‌استانی، ستاد مرکزی دیه و سایر منابع ستاد دیه در سال گذشته ۱۲۳ زندانی جرائم غیرعمد با مبلغ ۴۱ میلیارد ریال آزاد شدند که ۱۱۲ نفر این افراد مرد و ۱۱ نفر زن هستند.
مدیرکل زندان‌های کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: از ابتدای سال ۹۶ تاکنون ۲۴ نفر از زندانیان جرائم غیرعمد آزاد شدند که بیشتر این افراد به دلیل بدهکاری چک، حوادث رانندگی و نفقه در زندان بودند.
وی با بیان اینکه همزمان با میلاد امام حسن(ع) جشن گلریزان در شهر یاسوج برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: ۳۸۸ زندانی جرائم غیرعمد در زندان‌های کهگیلویه و بویراحمد نیازمند همکاری و مساعدت خیرین هستند که از خیرین برای شرکت در جشن گلریزان که شنبه ۲۰ خرداد تدارک دیده شده دعوت می‌شود.


اورژانس تخصصی دهدشت ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

رئیس شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه گفت: اورژانس تخصصی بیمارستان دهدشت ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و به زودی به بهره‌برداری می‌رسد.
کورش داوری از احداث مرکز آموزش بهورزی به مساحت یک هزار و ۳۰۰ متر مربع در دهدشت خبر داد و اظهار داشت: این مرکز اموزشی نقطه عطفی در مجموعه شبکه بهداشت و درمان است.
رئیس شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه افزود: پذیرش دانشجو در مجتمع آموزش عالی بهورزی دهدشت از کنکور سال آینده آغاز خواهد شد.
وی با بیان اینکه در این مرکز سه تا چهار رشته پیش‌بینی شده است، گفت: خوابگاه بهورزان هم در کنار مرکز راه‌اندازی خواهد شد.
داوری با اشاره به دیگر پروژه‌های بهداشت و درمان در شهرستان، خاطرنشان کرد: اورژانس بیمارستان با ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی در آینده نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد.
وی با بیان اینکه در این اورژانس ۴۰ تا ۶۰ تخت تخصصی، پنج اتاق عمل و چهار اتاق رست در نظر گرفته شده است، افزود: انواع تجهیزات پزشکی استاندارد تعریف شده و تاکنون ۶۰۰ میلیون تومان فقط برای تجهیزات جانبی هزینه شده است.


خطر شیوع تب کریمه به دلیل نبود کشتارگاه در دیشموک/آموزش روستاییان توسط بهورزان/توجیه دهیاران برای پیشگیری از شیوع تب کریمه

در نشست مسؤولان دیشموک موضوعات مهمی در خصوص تب کریمه از جمله لزوم آموزش توسط بهورزان تأکید شد.
چند روزی است که در بخش دیشموک زمزمه شیوع بیماری تب کریمه کنگو در میان مردم به گوش می‌رسد و هر خانواده‌ای با شنیدن چنین بیماری در تکاپوی پیشگیری است.
امروز هم در بخشداری دیشموک دهیاران منطقه دیشموک جمع شده‌اند تا نسبت به پیشگیری این بیماری اقدامات لازم را به کار گیرند.
این نشست با حضور رئیس شورای اداری دیشموک، کارشناس دامپزشکی، مسؤول شبکه بهداشت و درمان دیشموک در سالن اجتماعات بخشداری برگزار شد.
ابتدا حسن امیریان با اشاره به بیماری تب کریمه کنگو گفت: در منطقه دیشموک تا به حال نسبت به این بیماری گزارشی داده نشده ضمن این که از مرکز بهداشت و درمان دیشموک خواسته شد تا آموزش‌های لازم در این خصوص به مردم داده شود.
علی‌رضا افروغ در این نشست نیز با بیان اینکه کلیه بهورزان منطقه دیشموک در همه نقاط دیشموک و روستاهای تابع نسبت به توجیه کردن مردم در خصوص تب کریمه کنگو اقدام می‌کنند عنوان کرد: با توجه به اینکه بیماری‌ بین انسان و دام مشترک است مرکز بهداشت و درمان دیشموک نسبت به آموزش‌های لازم اقدامات لازم را به کار گرفته است.
وی اذعان کرد: در کشور ۳۳ نفر مبتلا به تب کریمه کنگو شدند که منجر به مرگ ۳ نفر شده است لذا مسؤولان وظیفه دارند نسبت به آموزش‌های لازم اقدام کنند.
مسؤول شبکه بهداشت و درمان دیشموک گفت: بیماری تب کریمه کنگو از روز اول به مدت ۶ روز دارای تب فراوان همراه با درد گردن، اسهال و کوفتگی عضلات است لذا افرادی که دارای چنین مواردی هستند برای آزمایش‌های تخصصی به مرکز بهداشت درمان مراجعه کنند.
کارشناس دامپزشکی دیشموک در این خصوص گفت: دهیاران باید نسبت به توجیه این بیماری که یک بیماری کشنده است کلاس‌های آموزشی برگزار کنند.
وی خاطرنشان کرد: مهمترین کاری که مردم منطقه دیشموک برای پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو انجام دهند جدا کردن دام از محل زندگی انسان‌ها است چون در منطقه دیشموک متاسفانه جای دام و زندگی افراد در کنار هم قرار دارد.
کارشناس دامپزشکی دیشموک تصریح کرد: مردم باید در هنگام زایمان دام از دستکش استفاده کنند و از کندن کنه در گوسفندان جلوگیری کنند.
ایاره عنوان کرد: در پیشگیری از این بیماری کشنده قصابان باید ذبح بهداشتی گوسفند را با هماهنگی دامپزشکی انجام دهند و سمپاشی محوطه دامداری توسط دامداران در اسرع وقت انجام گیرد.
وی در پایان متذکر شد: نبود کشتارگاه در منطقه دیشموک یکی از دلایل شیوع بیماری‌های دامی است که انتظار می‌رود نسبت به احداث کشتارگاه در منطقه دیشموک تمهیدات لازم به کار گرفته شود.




ضرورت رعایت نکات بهداشتی توسط مردم به منظور پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو در کهگیلویه و بویراحمد

مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به وجود بیماری تب کریمه کنگو در کشور بر ضرورت توجه و رعایت کامل نکات بهداشتی توسط مردم به منظور پیشگیری از این بیماری در استان تاکید کرد.
عبدالله بهمنش اظهار کرد: چند وقتیست که وجود بیماری «تب کریمه کنگو» در کشور شایع شده است.
مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه مردم این استان دامپروری داشته و با دام سر و کار دارند، افزود: رعایت نکات ایمنی و بهداشتی باید در مناطق دارای دام رعایت شده و وضعیت کنترل شود.
وی با تاکید بر رعایت نکات بهداشتی توسط مردم به منظور پیشگیری از بیماری «تب کریمه کنگو» در استان، گفت: هنوز موردی از این بیماری در استان ما مشاهده نشده است.
این مسوول با اشاره به مرگ مشکوک یک زن باردار کهگیلویه و بویراحمدی بر اثر بیماری «تب کریمه کنگو»، خاطرنشان کرد: هنوز جواب نهایی و قطعی بیمارستان شیراز در خصوص تایید این بیماری به دست مسوولان استان نرسیده است.
بهمنش، ادامه داد: اما در هر صورت به دلیل وجود این بیماری در کشور رعایت نکات ایمنی و بهداشتی بسیار ضروری بوده و باید مورد توجه ویژه مردم قرار گیرد.
مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به کشتارهای غیر مجاز دام در مناطقی مانند دشتروم و تنگاری بویراحمد، مسیر یاسوج سپیدار به دهدشت و منطقه فیلگاه کهگیلویه، گفت: فعالیت و کشتارهای این مناطق غیر مجاز و غیر بهداشتی بوده و باید با آنها برخورد شود.
وی با بیان اینکه بیماری «تب کریمه کنگو» بیماری مشترک میان انسان و دام بوده و از طریق دام آلوده به انسان منتقل می‌شود، یادآور شد: مردم تنها از کشتارگاه‌های مجاز و مطمئن گوشت مورد نیاز خود را تهیه و تامین کنند.
این مسوول با تاکید بر توجه، رسیدگی و پیگیری بیشتر مسوولان به این موضوع، گفت: سلامت مردم از اولویت‌های اساسی و ویژه است و باید به صورت جدی در دستور کار قرار گیرد.
بهمنش با بیان اینکه این بیماری علایم اولیه‌ای مانند سرماخوردگی دارد، گفت: مردم به محض داشتن هرگونه علایم مشکوک در اسرع وقت به پزشک مراجعه کرده تا مسوولان درمانی بتوانند با اقدامات به موقع کار درمان را انجام دهند.




نام شما

آدرس ايميل شما

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1