تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۲۸
کد مطلب : ۲۵۴۴۰۹

وجود ۷۷ هزار نفر حاشیه نشین در استان / کارآفرین برتر کهگیلویه و بویراحمد مهمان ماه عسل / ایمن‌سازی مخزن آب آشامیدنی سرفاریاب / بیمار محتمل به "تب کریمه کنگو" در دهدشت بستری شد / آغاز جشنواره استعدادیابی هندبال باشگاه نفت و گاز گچساران /

۰
کبنا ؛خبرهای کهگیلویه و بویراحمد /
 وجود ۷۷ هزار نفر حاشیه نشین در کهگیلویه و بویراحمد

مدیرکل دفتر امور فرهنگی و اجتماعی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت که ۷۷ هزار نفر حاشیه نشین در استان زندگی می‌کنند که از این تعداد ۴۵ هزار نفر مربوط به شهرستان بویراحمد و مابقی نیز مربوط به شهرستان گچساران است.
حجت الاسلام سید علی فتح میرمحمدی در نشست کمیته ساماندهی حاشیه نشینی و سکونتگاه‌های غیررسمی کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج اظهار داشت: در مناطق حاشیه‌ای استان علاوه بر ساخت و سازهای غیرقانونی، بالا بودن میزان فقر، بیکاری و انواع جرائم از جمله سرقت و نزاع‌های فردی و دسته جمعی آسیب‌های مختلف اجتماعی نیز در حال گسترش است.
وی افزود که سطح سواد و مهارت‌های زندگی ساکنان مناطق حاشیه‌ای کهگیلویه و بویراحمد پایین بوده و هنجارهای دینی، قانونی و اجتماعی نیز در این مناطق چندان رعایت نمی‌شود.
مدیرکل دفتر امور فرهنگی و اجتماعی استانداری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: مناطق حاشیه‌ای این استان فاقد امکانات اولیه بوده و زیرساخت‌های فرهنگی، آموزشی و بهداشتی نیز چندان در آنها فراهم نیست.
حجت الاسلام میرمحمدی عنوان کرد که باید برای کاهش مشکلات و معضلات موجود در مناطق حاشیه‌ای کهگیلویه و بویراحمد چاره اندیشی شده و تمامی دستگاه‌های اجرایی استان در این زمینه تلاش و اقدام کنند.
وی ابراز داشت: باید در این راستا نقشه راه تهیه شده و کمیته ساماندهی حاشیه نشینی و سکونتگاه‌های غیررسمی شهرستان‌های هشت‌گانه کهگیلویه و بویراحمد نیز فعال‌تر شود.
حجت الاسلام میرمحمدی گفت که انتظار می‌رود دستگاه‌های اجرایی کهگیلویه و بویراحمد برای جلوگیری از گسترش حاشیه نشینی در این استان دارای برنامه مدون بوده و راهکارهای مناسب ارائه دهند.
وی اظهار داشت: ساخت مکان‌های مذهبی، فرهنگی و ورزشی در مناطق حاشیه‌ای کهگیلویه و بویراحمد نقش مهمی در کاهش انواع آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی در این مناطق خواهد داشت.
فرماندار بویراحمد نیز خواستار کاربردی‌تر شدن تصمیم گیری و اجرا در زمینه کاهش معضلات موجود در مناطق حاشیه‌ای این شهرستان شد.
سید محمدکاظم نظری اظهار داشت: باید در هر کدام از نشست‌های کمیته ساماندهی حاشیه نشینی و سکونتگاه‌های غیررسمی کهگیلویه و بویراحمد روی یک یا ۲ موضوع خاص تمرکز شده و برای کاهش آنها راهکار عملی ارائه شود.
وی افزود که بررسی چند موضوع مختلف در این نشست‌ها کارایی و اثرگذاری لازم را ندارد.
نظری بیان کرد: دستگاه‌های اجرایی و به‌ویژه نهادهای فرهنگی بویراحمد برنامه‌های مورد نظر خود در زمینه کاهش معضلات و مشکلات رایج در مناطق حاشیه‌ای این شهرستان را به استانداری کهگیلویه و بویراحمد اعلام کنند.
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت که یکی از مشکلات مهم در مناطق حاشیه‌ای استان کمبود فضای آموزشی و نیاز به ساخت فضاهای جدید بوده و بیشترین مشکل در این زمینه نیز در مناطق مادوان سفلی و علیای شهرستان بویراحمد است.
هادی زارع پور اظهار داشت: مناطق حاشیه‌ای شهرستان‌های بویراحمد، گچساران و کهگیلویه به ترتیب نیازمند ساخت ۱۰، سه و پنج فضای آموزشی جدید هستند.
وی افزود که اعتباری افزون بر ۳۶۰ میلیارد ریال برای ساخت این تعداد فضای آموزشی جدید در مناطق حاشیه‌ای کهگیلویه و بویراحمد نیاز است.
زارع پور بیان کرد: سهم اعتبار مورد نیاز شهرستان‌های بویراحمد، گچساران و کهگیلویه به ترتیب ۱۸۰، ۹۰ و ۹۰ میلیارد ریال خواهد بود.

 جشنواره بزرگ استعدادیابی هندبال باشگاه نفت و گاز گچساران آغاز شد
جشنواره بزرگ استعدادیابی هندبال نفت و گاز گچساران در سالن پدخندق، مجموعه ورزشی آزادی نفت، مدارس شاهد و سالن بشارت شهر دوگنبدان آغاز شد.

مدیر تیم های پایه هندبال نفت و گاز گچساران گفت: با توجه به فرارسیدن پنجاهمین سالگرد فعالیت باشگاه فرهنگی ورزشی نفت و گاز این شهرستان مدیریت باشگاه برای جذب بازیکنان تیم های قهرمانی خود به ویژه تیم هایی که از طرفداران در سطح استان و شهرستان بهره مند است را از میان فرزندان بومی همین منطقه انتخاب می کند.
اصغر نوروز نژاد اظهار داشت: طرح استعدادیابی مدارس هندبال در سال های گذشته نیز در باشگاه نفت و گاز گچساران اجرا شده و خروجی آن در تیم های نوجوانان، جوانان و امید و بزرگسالان استفاده شده است.
وی تصریح کرد: با توجه به سیاست بومی پروری که باشگاه نفت و گاز گچساران به طور جدی در پیش گرفته هیچ بازیکن با استعدادی در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد از حق حضور در تیم هندبال بزرگسالان نفت محروم نمی ماند.
مدیر تیم های پایه هندبال نفت و گاز گچساران با بیان اینکه طبق دستورالعمل شورای ورزش وزارت نفت تعدادی از بازیکنان تیم های نفت از نیروهای غیرشرکتی جذب می شوند، افزود: مدیریت باشگاه نفت و گاز این شهرستان عزم جدی دارد آن تعداد از بازیکنان غیرشرکتی تیم های نفتی از بین پتانسیل های بومی در نقاط مختلف شهر و استان به هندبال کشور معرفی شوند.
نوروز نژاد بیان کرد: در حال حاضر با همکاری باشگاه نفت و گاز گچساران و آموزش و پرورش علاوه بر سالن های هندبال مجموعه آزادی و پدخندق نفت، مربیان با استقرار در مدارس محله های مختلف شهر گچساران کار آنالیز و استعدادیابی از بازیکنان نونهال، نوجوان، جوانان و امید را در فصل تابستان را آغاز کردند.
وی هدف از اجرای جشنواره استعدادیابی را پشتوانه سازی برای تیم های بزرگسالان عنوان کرد و افزود: در یک بازه زمانی چهار تا ۶ ساله بسیاری از این بازیکنان به سطح اول هندبال کشور معرفی خواهند شد.
تیم هندبال نفت و گاز گچساران سال های ۹۵ و ۹۶ نائب قهرمان لیگ برتر مردان هندبال کشور و مقام چهارم جام باشگاه های آسیا را کسب کرده است.
۲ اقدام قابل تقدیر برای خانواده بیمار مشکوک به تب کریمه کنگو
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در حرکتی امیدبخش به درخواست خانواده‌ای که جسد فرزندشان برای تکمیل آزمایشات تب کریمه کنگو در شیراز نگهداری می‌شود، پاسخ مثبت داد.
در چند روز گذشته که مادر بارداری با علائمی شبیه به تب کریمه کنگو جان خود را از دست داد، فضای رسانه‌ای کهگیلویه و بویراحمد به شکل گسترده‌ای به این موضوع پرداختند.
این مادر باردار که با تلاش کادر پزشکی، فرزند خود را سالم به دنیا آورد، برای تکمیل روند درمانی به شیراز منتقل شد ولی متأسفانه فوت شد و جسد او برای انجام آزمایشات و تشخیص بیماری تب کریمه کنگو در بیمارستان شیراز نگهداری می‌شود.
پدر متوفی در تازه‌ترین درخواست خود که در رسانه‌ها هم منتشر شد، هزینه‌های درمانی نوازاد متولد شده در بیمارستان دهدشت و هزینه‌های دخترش در شیراز را سنگین خواند و گفت با بضاعت مالی که دارم قادر به پرداخت این هزینه‌ها نیستم؛ او از اورنگ ایلامی خواست تا در این هزینه‌ها او را یاری کند.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، بعد از اطلاع از وضعیت این خانواده در اقدامی امیدبخش دستور داد تا همه هزینه‌های درمانی نوزاد تازه متولد شده در بیمارستان دهدشت از سوی این دانشگاه پرداخت شود.
دکتر ایلامی همچنین معاون درمان خود را مأمور کرد تا همه اقدامات لازم را با دانشگاه علوم پزشکی شیراز برای به حداقل رساندن هزینه‌های این خانواده روستایی در شیراز نیز انجام دهد.
این اقدام سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تا حدی درد این روزهای خانواده این مادر روستایی را کمتر کرده است.
همچنین در همین زمینه روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج به خانواده متوفی اطمینان خاطر داده است که پیگیر مسائل محوله است و به محض دریافت اطلاعات دریافتی از نتایج آزمایشات به منظور تشخیص وجود یا  عدم بیماری تب کریمه کنگو، آن را به اطلاع عموم برساند.


حمایت ۷ هزار حامی از ایتام کهگیلویه و بویراحمد/اجرای طرح مفتاح‌الجنه در ایام مبارک رمضان
مدیرکل کمیته امداد کهگیلویه و بویراحمد از حمایت ۷ هزار حامی از ایتام استان خبر داد.
فرید محبی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۶ هزار یتیم تحت حمایت کمیته امداد استان هستند، اظهار کرد: ۷ هزار نفر حامی این ایتام را حمایت می‌کنند که امسال در طرح اکرام ایتام به دنبال افزایش تعداد حامیان ایتام استان هستیم.
مدیرکل کمیته امداد کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: ماه مبارک رمضان فرصت بسیار خوبی است تا از فضای به دست آمده برای توجه به ایتام و نیازمندان استفاده شود که در همین راستا برنامه‌های مختلفی در دستور کار این نهاد حمایتی است.
وی به اقدامات صورت گرفته کمیته امداد در حمایت از ایتام در سال گذشته اشاره کرد و گفت: سال گذشته ۴۵ میلیارد ریال در قالب کمک‌های نقدی، کالا و خدمات از جمله مسکن، جهیزیه، لوازم منزل و لوازم تحصیل توسط حامیان ایتام صورت گرفت.
این مسؤول با بیان اینکه طرح مفتاح‌الجنه به عنوان یکی از برنامه‌های کمیته امداد در ماه مبارک رمضان در دستور کار است، خاطرنشان کرد: در این طرح زمینه‌ای را فراهم می‌کنیم تا خیرین، متمکنین و مسؤولان از نزدیک با مشکلات خانواده‌های نیازمند آشنا و کمک‌های نقدی و غیرنقدی خود را در اختیار این خانواده‌ها قرار دهند.


برخی دستگاه‌ها در بحث اوقات فراغت پاسخگو نیستند/حق‌الزحمه عوامل اجرایی پرداخت نشد
معاون پرورشی آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: برخی دستگاه‌ها در بحث اوقات فراغت فقط مطالبه‌گری می‌کنند.
سید بهاءالدین ملک‌حسینی در نشست شورای آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به برخی مشکلاتی که در زمینه برگزاری دوره‌های اوقات فراغت دانش‌آموزی وجود دارد اظهار کرد: مشکل اینجاست که حق‌الزحمه عوامل اجرایی را نتوانستیم پرداخت کنیم.
معاون پرورشی آموزش و پرورش استان افزود: مشکل دیگر این است که برخی از دستگاه‌ها پاسخگو نیستند و تنها مطالبه‌گری می‌کنند و در جلسات می‌آیند و اما اقدامی نمی‌کنند.
وی به برخی اقداماتی که در دوره کنونی در بحث اوقات فراغت انجام می‌شود اشاره کرد و گفت: دارالقرآن‌ها تعطیل شده بودند که ۸۰۰ دارالقرآن در کشور احیا شد و در استان ما ۱۲ دارالقرآن به عنوان پایگاهی با کیفیت برای گذران اوقات فراغت هستند.
این مسؤول گفت: در کنار آن‌ها ۲۸ پایگاه تخصصی ورزشی داریم و در طول سال در کل استان تعداد ۱۶۸ پایگاه ورزشی داریم که در طول تابستان ۲۸ پایگاه تخصصی ورزشی در خدمت اوقات فراغت است.
وی بیان کرد: مشکل دیگر این است که در جلسه امروز که باید همه دستگاه‌های فرهنگی برای برنامه‌ریزی اوقات فراغت حضور داشته باشند حاضر نیستند که از جمله شهرداری، اوقاف، تبلیغات اسلامی، ارشاد، کمیته امداد و صدا و سیما  حضور ندارند.
ملک‌حسینی در ادامه اظهارات خود به برخی برنامه‌های دیگر اشاره کرد و گفت: اعزام گروه‌های قرآن و عترت را در ۵ مرحله داریم که یکی از آن‌ها مربوط به فرهنگیان در مشهد مقدس است و و همچنین اعزام برگزیدگان فرهنگی و هنری به نیشابور را داریم.
وی گفت: اعزام همیاران مشاوران برتر و اردوهای بنیاد علوی را داریم که قرار است امسال ۴۰۰ نفر به این اردوها اعزام شوند.
این معاون آموزش و پرورش استان گفت: طرح هجرت را با همکاری سازمان نوسازی و بسیج دانش‌آموزی با تعداد ۳۰۰۰ دانش‌آموز اجرا می‌کنیم که ۱۰ روزه است و مجموع فعالیت آن‌ها ۳۰ هزار نفر در روز است.
وی با بیان این که اگر چه اعتبارات کم است تصریح کرد: اما این موجب نمی‌شود که ما کار را در تابستان رها کنیم بلکه به مصداق فرموده شهید باهنر اجازه نمی‌دهیم تربیت تعطیل شود.
وی در ادامه در پاسخ به برخی از سؤالات یکی از اعضای شورای آموزش و پرورش که اعتقاد داشت برنامه‌های اوقات فراغت خروجی چندانی ندارد خاطرنشان کرد: دوست ما خوب سؤال می‌کند و طراح سؤال خوبی هستند.
ملک‌حسینی گفت: یکی از اشکالات این است که برنامه‌ها خسته کننده است و باید برنامه‌های متناسب با این ایام برای آن‌ها داشته باشیم.


گوهرگانی: پروژه سفارشی در بخش کشاورزی معنا ندارد
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: محور خدمات این سازمان و تعریف پروژه‌ها باید بر اساس کار کارشناسی و اولویت‌ها و نه سفارش‌ها و تصممات آنی و احساسی باشد.
جعفر گوهرگانی در جلسه شورای اداری سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: سازمان‌ها و ادارات مختلف هدفی جز رضایت مردم و ارائه خدمات لازم به آن‌ها ندارند بنابراین باید به گونه‌ای مدیریت کنیم که نیازهای مردم با کار کارشناسی، به موقع و بر اساس اولویت رفع شوند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه میان نیازهای مردم و خواسته‌های آنان تفاوت وجود دارد، خطاب به همکارانش گفت که پروژه‌های بخش کشاورزی باید بر اساس اولویت‌ها، تعریف شوند وو اعتبار لازم به آن‌ها اختصاص یابد.
وی، کمیته برنامه‌ریزی شهرستان‌ها را مرجعی قانونی برای تعریف پروژه‌ها و توزیع اعتبارات دانست و تأکید کرد که بدون شک اگر کار علمی با برنامه‌ریزی کامل و کارشناسانه انجام ندهیم، نه تنها رضایت مردم حاصل نمی‌ود بلکه نارضایتی هم ایجاد می‌شود.
گوهرگانی توضیح داد که مردم حتی اگر در سفرها و در موقعیت‌های مختلف، خواسته‌هایی را مطرح کنند ولی پروژه زخمی بدون اعتبار و نیمه کاره نمی‌خواهند، بنابراین باید همه شرایط لازم برای شروع و اتمام یک پروژه لحاظ و بعد تصمیم گرفته شود.
وی گفت: از سوی دیگر وقتی پروژه دیگری در یک منطقه در اولویت باشد و ما کار دیگری را شروع کنیم نارضایتی بیشتری ایجاد می‌کند و حجم پروژه‌های نیمه‌کاره زیاد می‌شود.

کارآفرین برتر کهگیلویه و بویراحمد مهمان امشب برنامه‌های رمضان رسانه ملی
مهران بالان مرد نام آشنای اشتغال و تولید کهگیلویه و بویراحمد به چند برنامه سراسری در رسانه ملی دعوت شد.
شبکه سراسری پنج و برنامه ماه عسل برای حضور مهران بالان رسماً از وی دعوت کردند.
بالان که کارش را از آدامس‌فروشی در کنار خیابان شروع کرد اکنون یکی از کارآفرینان برتر کهگیلویه و بویراحمد با عناوین ملی است که بیش از ۵۰۰ نفر را صاحب شغل و درآمد کرده است.
او در حوزه صنایع دستی فعالیت دارد و داستان زندگی اش در کنار موفقیت های فعلی  مهران بالان ، چهره‌ای پرآوازه و موفق در جامعه از او ساخته است.
او بارها به شبکه های سراسری تلویزیونی دعوت شده و با لحن صادقانه و روستایی اش محبوبیت های زیادی کسب کرده است.
بالان امشب بعد از افطار و ساعت ۲۲ و ۱۰ دقیقه در شبکه سه و پنج مهمان برنامه‌های ویژه رمضان خواهد بود.
بالان در چند سال اخیر عناوین متعدد استانی و کشوری از جمله کارآفرین برتر و نمونه استانی و کشوری را کسب کرده است.

بیمار محتمل به "تب کریمه کنگو" در دهدشت بستری شد
سرپرست شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه گفت: شخصی محتمل به بیماری "تب کریمه کنگو" در بیمارستان امام خمینی دهدشت بستری شد.
کورش داوری اظهار داشت: یک بیمار محتمل به بیماری تب کریمه کنگو در بیمارستان امام خمینی دهدشت بستری و تحت مراقبت‌های ویژه قرار دارد.
سرپرست شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه با بیان اینکه این بیمار ساکن روستای امیرآباد دیشموک است، افزود: ما به این بیمار مشکوک و یا مظنون نیستیم و تنها به دلیل محتمل بودن آن را تحت نظر گرفته‌ایم.
وی گفت: بیمار مظنون کسی است که تمام آیتم‌های آلودگی را دارد یعنی روستازاده‌ای که کار آن دامپروری است و بیمار مشکوک کسی است که برخی علائم بیماری در آن بروز دارد و بیمار محتمل کسی است که تنها بر اساس مجموعه‌ای از علائم ما فکر می‌کنیم که احتمال دارد به بیماری مبتلا شده باشد.
داوری با بیان اینکه کسانی که بعد از اعلام نتایج آزمایشگاه بیماری آنها تایید شود، بیمار قطعی می‌گوییم، افزود: به همین دلیل شخصی که الان در بیمارستان بستری شده را ما نه به عنوان یک بیمار و نه به عنوان یک شخص سالم تایید نمی‌کنیم و تا زمانی که جواب آزمایشگاه مبنی بر رد یا تایید بیماری به دست نیامده با فرض محتمل بودن برای پیشگیری احتمالی آن را تحت نظر قرار گرفته‌ایم.
سرپرست شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه با بیان اینکه نمونه‌برداری آزمایش انجام و به تهران ارسال شده که بعد از ۱۴ روز پاسخ داده می‌شود، تصریح کرد: تا زمانی که نتایج آزمایشات به دست ما برسد اقدامات لازم برای پیشگیری احتمالی را انجام می‌دهیم.
وی با بیان اینکه اقدامات لازم در خصوص پیشگیری از همان لحظه اول انجام می‌شود، گفت: این بیمار در یک اتاق ایزوله و جدا از سایر بیماران در بیمارستان امام خمینی دهدشت تحت مراقبت‌های ویژه قرار دارد.
داوری با بیان اینکه داروی بیماری "تب کریمه کنگو" در کشور وجود دارد، تصریح کرد: تمام بیمارانی که احتمال بدهیم بیماری تب کریمه کنگو دارند را تحت درمان قرار داده و اقدامات لازم برای پیشگیری به نحو مطلوب انجام می‌شود.

شست‌وشو و ایمن‌سازی مخزن و شبکه توزیع آب آشامیدنی سرفاریاب
رئیس اداره آب و فاضلاب شهری سرفاریاب از شست‌وشو و ایمن سازی مخزن و شبکه توزیع آب آشامیدنی سرفاریاب خبر داد.


غلامحسین موسوی‌کیا در جمع خبرنگاران از انجام عملیات ایمن‌سازی و شست‌وشوی مخزن آب  شرب شهر سرفاریاب خبر داد.

رئیس اداره آب و فاضلاب شهری سرفاریاب  افزود: با توجه به اهمیت رعایت نکات بهداشتی و ایمن سازی مخزن آب شرب سرفاریاب، این موضوع در دستور کار آبفای شهری سرفاریاب قرار گرفت.

موسوی‌کیا با اشاره به اینکه حدود یک سال از راه‌اندازی اداره آب و فاضلاب شهری سرفاریاب می گذرد، عنوان کرد: یکی از اولویت‌های کاری آبفای سرفاریاب ساماندهی تاسیسات و مخزن آب شرب این شهر بر اساس استانداردهای لازم است تا خدمات هرچه بهتری به شهروندان ارائه شود.

رئیس اداره آب و فاضلاب شهری سرفاریاب  افزود: شست‌وشوی مخازن  بر اساس برنامه زمان‌بندی شده  انجام می‌گیرد و با توجه به اهمیت این موضوع  مسوولان شبکه بهداشت و ناظران آب و فاضلاب استان بر روند انجام این کار نظارت دارند.

وی همچنین یادآور شد: با توجه به قدیمی بودن شبکه توزیع آب شهر سرفاریاب  حدود ۴۰ درصد شبکه توزیع آب این شهر نیز  شست‌وشو شد و مابقی  شبکه توزیع نیز در ماه‌های آتی شست‌وشو خواهد شد.





نام شما

آدرس ايميل شما

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1