تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۰:۲۱
کد مطلب : ۲۵۴۱۱۸

نگاهی به نبرد سال ۴۲ گجستان + (فیلم و عکس)

۳۷
۱۱
کبنا ؛

مبارزه عشایر کهگیلویه و بویراحمد در نبرد گجستان با طاغوت تجلی همراهی غیرت مندانه مردم استان با امام خمینی(ره) است.

به گزارش کبنا، امام جمعه یاسوج گفت: نبرد گجستان مبارزه و مقاومت عشایر در برابر رژیم طاغوت با درایت آیت الله ملک حسینی و همراهی مردان سلحشور عشایر استان در سال ۴۲بود.
حجت الاسلام والمسلمین حسینی افزود: در این نبرد رژیم طاغوت عامل اصلی آن را آیت الله ملک حسینی و ابلاغ روحانیت به عشایر می دانست که عشایر رشادت خود در ظلم ستیزی را به نمایش گذاشتند.
آیت الله حائری شیرازی نیزگفت: با اجرای فرمان امام خمینی(ع) بر مبارزه با رژیم طاغوت و توسعه فعالیت روحانیت در مناطق و به تبع آن آیت الله ملک حسینی در کهگیلویه و بویراحمد، غلامحسین سیاهپور و همراهانش از طوایف گوناگون در مقابل طاغوت مقاومت و مبارزه کردند.
وی افزود: رشادت مردان عشایر در این استان در سال ۴۲بخش مهمی از تاریخ همراهی با روحانیت و اجرای فرمان امام در پیروزی انقلاب است.
طالب زاده مستند ساز نیز گفت: در منطقه تنگ گجستان در حد فاصل بویراحمد و ممسنی از استان فارس در نبردی سخت عشایر عمال طاغوت را شکست دادند.
وی ادامه داد: برخی فرماندهان عشایر پس از مدتی با امان نامه رژیم از طریق فرماندهی نظامی فارس تسلیم رژیم طاغوت و تیرباران شدند.
حاج بندر باقری ۸۴ ساله که فرزند خود را در دفاع مقدس تقدیم انقلاب کرد و از بازماندگان این جنگ است گفت: نبرد بی امان در اول اردیبهشت ۴۲ در کوه های مشرف به تنگ گجستان ۲۴ ساعت ادامه داشت.
وی که به همراه خبرنگار برای نخستین بار بعد از ۵۴ سال در محل حادثه حضور یافت بود افزود: در این نبرد که ملا غلامحسین سیاهپور فرماندهی عشایر را برعهده داشت بیش از ۵۶ نفر از نیروهای ارتش شاهنشاهی کشته شدند و از عشایر هم تنها یک نفر به نام لهراسب موسی پور بابکانی کشته و دو نفر دیگر به نامهای بهرام مندنی پور و خان طلا باقری زخمی شدند.
 
حاج بندر باقری در سال ۷۴در سفر رهبر معظم انقلاب به استان در روستای باغچه جلیل میزبان رهبر انقلاب بود.
امرالله سیاهپور فرزند غلامحسین سیاهپور نیز گفت: مردان سلحشور عشایر از طوایف مختلف در این جنگ حضور داشتند و افتخار بزرگی در تاریخی زرین مبارزات عشایر جنوب در همراهی با امام ثبت کردند.
وی افزود: فرمان مقاومت و مبارزه از سوی روحانیت منطقه و در راس آنان سید کرامت الله ملک حسینی، سید علی اصغر حسینی و همراهی و مشارکت پرشور عشایر باعث شکست رژیم طاغوت در جنگ گجستان شد.
۱۹ دی ماه سال ۴۳ غلامحسین سیاهپور به همراه حسینقلی ایزدی ، غلامحسین محمدی و ترکی پیرایش به عنوان مخالفان رژیم و مسببان درگیری گجستان در شیراز تیرباران شدند و کردی انصاری از دلاور مردان همراه نیز پس از مدتی در کوههای بویراحمد به دست عمال طاغوت کشته شد.
حاج فرخ ایزدی فرزند حسینقلی ایزدی و برادر یکی از شهدای دفاع مقدس که در جنگ گجستان نوجوان بوده گفت: هماهنگی و مشارکت همه عشایر در مقابله با رژیم طاغوت و آستانه حوادث ۱۵خرداد ۴۲شکستی از سوی عشایر برای طاغوت را رقم زد.
وی افزود: پس از جنگ تا مدتها مناطق جلیل، بابکان، انصاری ها و دشت اطراف گجستان توسط رژیم طاغوت بمباران شدند. گفتنی است رهبر معظم انقلاب در سال ۷۴ در سفر به استان در نشست شورای اداری به حادثه گجستان اشاره و با تمجید از مقاومت و شجاعت عشایر، بمباران روستاهای استان توسط رژیم پهلوی را به سختی نکوهش و نشانه ناتوانی رژیم عنوان کرد. منطقه عشایر گجستان در ۱۵۰ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد و حدفاصل شهرستان رستم در فارس و بویراحمد است.



[embed]http://www.iribnews.ir/files/fa/news/1396/3/15/1061297_513.mp4[/embed]

------------------------------------------
گزارش: سید حمدالله خواهش‌نیک
نام شما

آدرس ايميل شما

پیشگویی
Iran, Islamic Republic of
من خودم با یکی از کسانی که جنگید حرف ... رو و
.می کنید
Iran, Islamic Republic of
چرا تاریخ سازی میکنید ... عامل اصلی ..مردم منطقه هستند
خاکم لیشتر
Iran, Islamic Republic of
مثل بارون ایریزم خرص کا لهراس نیایه واپس
جلیلی
Iran, Islamic Republic of
ک ایگی چه
رنجبری
Iran, Islamic Republic of
واقعا فکر میکنید مردم .....که باور کنند
واقع بين
Europe
متاسفانه تاریخ بسیار تحریف شده و خواهد شد
قلی
Iran, Islamic Republic of
من نمی دونستم جنگ گلستان ارتباطی با انقلاب اسلامی داشته باشه..احسنت بر بویر احمد
شهروند مطلع
Iran, Islamic Republic of
حضرت آیت الله العظمی خامنه ای در تاریخ ۱۷ خرداد ماه سال ۷۳ وارد یاسوج شده و مورد استقبال گرم مردم این شهر و سایر شهرهای این استان قرار گرفتند.

ایشان در سخنان خود در جمع مردم یاسوج فرمودند: «نظام جمهورى اسلامى، براى عشایر ارزش قائل است و عشایر را به عنوان یکى از برجسته‌ترین قشرهاى کشور مى‌شناسند که هم در کار سازندگى و هم در کار دفاع از کشور، سهیمند. نظام، قدرِ این جوانان غیور و این مردان و زنان بااخلاص و مؤمن را مى‌داند».
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
از .. بگو گجستان کجاست ببین روحش هم در این مورد خبر هم دارد
حقگو
Iran, Islamic Republic of
سلام برادران مسلمان کشتن چندتا جوان نابلد به منطقه که خدمت سربازی را انجام میدادند و بصورت اجباری خدمت میکردند چه افتخاری دارد ؟اونها هم پدرومادر داشتند اونها هم سرباز وطن بودند
Iran, Islamic Republic of
بلدنبودن درست ولی ماموریت مهمی داشتندکه ناکام ماند
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز آن سرباز ها به دستور رژیم والبته بیشتر به دستو بیگانه گان امده بودن قطعا اگه جلوی انها گرفته نمیشد مردم راقطعام میکردن وبا سابقه که قبلا داشتن به زنان رحم نمیکردن واین لکه ننگی درتاریخ به جای میماند برای بویراحمد وطایفه جلیل
محمد
Iran, Islamic Republic of
البته مشخص نکردید سربازان رژیم پهلوی به چه دلیل به این منطقه آمده بودند اگر مباحث روشن شود بهتر از خلط موضوع می باشد
Iran, Islamic Republic of
یکی از دلایل که رژیم پلهوی به منطقه گجستان حمله ور شد این است که وقتی سیاپور میبیند فرنگی ها وبیگانه ها دارن به مردم ظلم میکنن ومیبند قالی بر دوش تعدادی ایرانی گزاشتن واز انها بردگی میکشند به بویراحمد برمیگردد وبه رژیم پهلوی اعلام جنگ علیح ظلم میکند.
محمد
Iran, Islamic Republic of
مصاحبه فرزند کردی انصاری در مورد گجستان را بخوانید
بیطرف
Iran, Islamic Republic of
جنگ گجستان نبرد بر علیه بی عدالتی شاه ... بود چرا ب...میگویید
رهام
Iran, Islamic Republic of
بعضی ها تاریخ رابه نفع خودشان تغییرمیدهند درغائله جنوب بسیاری ازطوایف حضورداشتند شما فقط به یک طایفه ویک خانواده نسبت داده اید
Iran, Islamic Republic of
بله در غاله جنوب از همه طوایف حضور داشتن ولی نبرد گجستان درمنطقه جلیل رخ داد واکثریت طالیفه جلیل وانصاری بودن به فرماندهی سیاهپو. ونبردهای دیگر در مکان های دیگر رخ داد که طوایف دیگه مثل نبر تنگ تامرادی
ایل جلیل
Iran, Islamic Republic of
در جنگ گجستان جلیلی ها،انصاری ها و بابکانی ها عمده شرکت کنندگان بودند البته از چند طایفه دیگر هم تعدادی بودند. ولی چون ایل جلیل و بخصوص( سیاهپور، ایزدی، محمدی ، پیرایش، و کردی و عبدی و غلامحسن انصاری) هیچ گاه و حتی پس از بمب باران شدید منطقه وفشار شدید رژیم و چریکانی که از بیم جان با آنها همرا شده بودند سر تسلیم فرود نیاوردند نامشان با جنگ گجستان پیوندی ناگسستنی دارد. وبر هیچ انسان عاقل و عادلی پوشیده نیست که غلامحسین سیاهپور فرمانده ی توانا و فاتح جنگ گجستان بود. البته ناگفته نماند بسیاری از کدخدایان بویراحمد که به چریک ها پیوستند قبلا در جلسه ای سوگند وفاداری یاد کرده بودند ولی بعضی ها از بیم جان سوگند شکستند.....
منصف
Iran, Islamic Republic of
این...بودند
دانشگاه
Iran, Islamic Republic of
مصاحبه فرزند کردی انصاری را خواندم گفته این جریان ربطی به انقلاب اسلامی نداشته بدلیل مخالفت خوانین با برنامه اصلاحات ارضی بوده است و به خطر افتادن منافعشان
جلیلی
Iran, Islamic Republic of
درود بر مرحوم سیاهپور و یاران وفادارش روحشان شاد و یادشان گرامی
Iran, Islamic Republic of
اکبر:
جنگ گجستان ربطی به .. نداشته ... را هدایت میکردند.شاید با دستورات ا..هم آشنایی نداشتند. ..در استان خاتمه دهد.
بیطرف
Iran, Islamic Republic of
چرا فیلتر میکنید کامنت ها جنگ گجستان مبارزه شاه عل..ن بود چرا این کامنت را نمیذارید
بیطرف
Iran, Islamic Republic of
شما گفتید ما هم باور کردیم!
طهمورث
Iran, Islamic Republic of
کجایند مردان بزرگ و بی ادعا که همیشه بخاطر ناموس و وطنشان در برابر رژیم های سهیونیسم ایستادند و الان هیچ گونه یادواره ای و یادبود ملیتی از انها نیست
کجا هستند مردان بزرگی چون کردی ملاغلامحسین بزرگ
کاش ما بیشتر به واقعیت ها میپرداختیم تا اینکه بخواهیم برای ناراحتی های قبیله ای از گفتن حقایق بگذریم
کاش انسانیت بین مردم وجود داشت کاش دلاور مردی ها و رشادت های مردان بزرگ به این راحتی فراموش نمیشد و قدردان بودیم
روحتان شاد شهیدان وطنم و شهرم و مردمم روحتان شاد شهدایی که با تمام مردانگی بخاطر مردم قبیله که کشتار دست جمعی نشود تسلیم شدین و به رگبار بسته شدید
کاش...
بي طرف
Iran, Islamic Republic of
با سلام بر بزرگ مردان غیور بویراحمد
کاش همه ما قدردان همچون بزرگ مردانی بودیم که بخاطر شرف ناموس و وطنشون در برابر رژیم پهلوی جنگیدند و شهید شدند بودیم
نه اینکه بخاطر ناراحتی های قبیله ای و بین طایفه ای تخریب کنیم و بکوبیم واقعا اگر همچون افراد بزرگی از جمله ملا غلامحسین سیاهپور،کردی انصاری،ترکی و... نبود الان ما چنین ارامشی داشتیم در کنار خانواده و فرزندانمان
بیاییم واقع بین باشیم حسادت ها و دشمنی ها را کنار بگذاریم بیایید و انسانیت مردمان گذشته را با امروز مقایسه کنیم تنش ها و ناراحتی های گذشته را فراموش کنیم و برای رفاه حال زندگی که شهدای عزیزمان برایمان ساختند تلاش کنیم
اگر شهید و دلاوری در هر روزنامه یا برنامه یا خبری از قلم افتاد تنش ایجاد نکنیم و ىاقع بین باشیم
ما باید قدردان همچون فرماندهان و شهدایی باشیم که با تمام جان در مقابل دشمنان ایستادگی کردن بخاطر ناموسمان❤️??
Iran, Islamic Republic of
سلام خدمت همه عزیزان من خودم از همین منطقه گجستانم این واقعیه تاریخی واقعا صحت دارد
Iran, Islamic Republic of
سلام خدمت همه عزیزان من خودم از همین منطقه گجستانم این واقعیه تاریخی واقعا صحت دارد
1256
Iran, Islamic Republic of
سفر مقام معظم سال ۷۲ بود
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
عموی من یکی از افسران در جنگ گجستان بود در بین تنگه غافلگیر شدند و همگی حدود 52 نفر کشته شدند که اکثرا سرباز بودند
رضا
Iran, Islamic Republic of
باسلام. پدربزرگ پدری و مادری بنده، هر دو در جنگ حضور داشتند و این واقعه را از سیر تا پیاز برای من بارها بازگو کرده اند و خلاصه کلام شان این است که رژیم ظالم شاهنشاهی مردم بی گناه عشایر را با جنگنده های موشک انداز بمباران کردند، تمامی دام ها و حتی فرزندان شیرخوار و زنان بارداری که در این منطقه زندگی آرام خود را داشتند رحم نکردند اما مردانی از جنس پولاد میان این عشایر که ذخایر انقلابند برانگیختند و تقاص خون فرزندان و زنان خود را از این رژیم ستمگر گرفتند. و برای این مرز و بوم آنقدر دست به ماشه بردند و پاک در رکاب ظلم نهادند تا بی عدالتی را ریشه کن کنند.
Iran, Islamic Republic of
اخ‌واین‌
لر
Iran, Islamic Republic of
درود بر انسانهای آزاده....
حمــــــــیدباقـــــرپور
Iran, Islamic Republic of
میــــــــنازم بہ وطـــــــــــــــــــــنم طایفہ جلیل قهــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــرمــــان 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
Iran, Islamic Republic of
با سلام خدمت همه خوانندگان عزیز ضمن احترام به طایفه شجاع و مهربان جلیل .خواستم سوالی را برای همه آنهایی که مو سپید کردند و در جریان همه تحولات جنگ گجستان قرار دارندمطرح کنم و آن سوال این است چرا بعد از واقعه گجستان فقط عاملان اصلی جنگ از طایفه جلیل معرفی شد و جند نفر از آنها در تهران کشته شد آیا بقیه طوایف در این جنگ حضور نداشتند و نقش آفرینی نکردند آیا واقعا این چند نفر عاملان و فرماندهان اصلی جنگ بودند با کمی تحقیق و پرس جو از کسانی که در این جنگ حضور داشتند پی می برید که واقعیت ماجرا چیز دیگری است که پس از واقعه گجستان و نشست سران بویراحمد و ملاقات با شاه عده ای از سران بویر احمد با نفوذ و قدرت بقیه طوایف که در منطقه داشتند مرحوم سیاهپور و دامادش و چند نفر دیگر را عاملان اصلی معرفی مینمایند .و این واقعیت اصلی ماجرا است که شاید خیلی ها از آن اطلاع ندارند
بهداد خوش مرام
Iran, Islamic Republic of
با سلام خدمت مردم بویراحمد. شاه هدفش این بود که همه را مالک کنه ولی خوانین نمی خواستن چون قدرتشان نابود میشد مردم از این جریان خبر نداشتن واین باعث جنگ گجستان شد ودر نتیجه تعدادی از فرزندان ایران فدای خواست خوانین شدند
راز کشته شدن یک زن در کردستان

راز کشته شدن یک زن در کردستان

متهم به قتل در اعترافات خود گفته که در ابتدا زن را خفه کرده و سپس او را به سنگ بزرگی ...
روایت «المانیتور» از تشدید «جنگ در سایه» تل آویو با تهران

روایت «المانیتور» از تشدید «جنگ در سایه» تل آویو با تهران

درگیری اخیرا اسرائیل با ایران و نیروهای نیابتی آن در سوریه هفته گذشته تشدید شد. اسرائیل ...
پیشنهاد دولت بایدن به ایران: توافق موقت

پیشنهاد دولت بایدن به ایران: توافق موقت

به گفته ۱۰ مقام اسرائیلی، دیپلمات‌های غربی و کارشناسان آمریکایی، دولت بایدن در هفته‌های ...
1