تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۳۳
کد مطلب : ۲۵۳۹۲۷

مهار آتش جنگل‌های کوه عنا و دست‌های خالی جنگلبانان تنها (+تصاویر)

۰
کبنا ؛
با مشارکت نیروهای مردمی و جان‌فشانی‌های کارکنان منابع طبیعی استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و فارس علی‌رغم کمبود امکانات آتش‌سوزی در جنگل‌های کوه عنا باشت مهار شد.




 فصل گرما و وقوع آتش‌سوزی در عرصه‌های جنگلی سریال تکراری جنگل‌های این استان است. بی‌احتیاطی‌های حاصل از حضور گردشگران در حاشیه جنگل، آتش زدن مزارع بعد از برداشت محصول و سرایت این آتش به مراتع جنگلی هر ساله خسارت زیادی به منابع ملی وارد می‌کند.

این بار آتش مهمان ناخوانده عرصه‌های جنگلی کوه عنا در شهرستان باشت بود و این آتش‌سوزی از ظهر دیروز آغاز شد و تا بامداد امروز ۱۴ خردادماه با تلاش و جان فشانی‌های کارکنان منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد و استان فارس، اعضای شورا و نیروهای مردمی آتش مهار شد.

با توجه به اینکه به گفته شاهدان عینی شهرستان باشت این چند روز شاهد آتش سوزی‌های متعددی بوده است برخی از افراد از جمله یکی از کارکنان اداره کل منابع طبیعی هنگام تلاش برای مهار آتش دچار مشکلات تنفسی شده که با تلاش نیروهای مردمی به پایین کوه منتقل شده و اکنون حال وی مساعد گزارش شده است.

                                                    

هر چند گرمای آتش دل طبیعت دوستان را به درد می‌آورد ولی همدلی و مشارکت نیروهای مردمی و مسئولان دولتی برای مهار آتش خود نیز یک دلگرمی است از جمله حضور مدیرکل منابع طبیعی استان برای مهار آتش در کنار سایر پرسنل منابع طبیعی خود یک قوت قلبی برای کارکنان است و تقدیر و تشکر وی از نیروهای مردمی و منابع طبیعی نشان از قدرشناسی مسئولان استان است.

اما درد همیشگی طبیعت دوستان نبود و کمبود وسایل مقابله با آتش‌سوزی است که مانع از مهار به هنگام آتش سوزی در عرصه‌های جنگلی استان شده است و کوهستانی بودن و شیب زیاد، وجود پرتگاه‌ها و سنگلاخی بودن بسیار از مناطق استان موجب عدم دسترسی به محل آتش‌سوزی و نفوذ و سرایت بیشتر آتش به عرصه‌های جنگلی استان می‌شود.

                                             

مسئله کمبود امکانات همیشه وجود دارد و بارها کارکنان منابع طبیعی استان و نیروهای مردمی با دستان خالی به جنگ با آتش رفته‌اند ولی درخواست و انتظار اصلی مردم و حامیان منابع طبیعی و محیط زیست استان مشارکت و همدلی بیشتر مسئولان استان برای مقابله و مهار این آتش سوزی‌های است و بدون شک اتاق فکر و مدیریت بحران استان می‌توانند نقش موثری در کنترل چنین وقایعی در استان داشته باشد و اعزام به موقع نیروهای آموزش دیده و مجهز به مناطقی که دچار آتش سوزی شده است نقش موثری در کنترل و اطفای حریق منابع جنگلی این سرمایه‌های ملی و امانت آیندگان خواهد داشت.

نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1