تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۵۳
کد مطلب : ۲۵۳۹۱۳

خبری از «تب کریمه کنگو» در کهگیلویه و بویراحمد نیست

۹
۰
کبنا ؛


سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به این که علت اصلی فوت مادر باردار دیشموکی بعد از مشخص شدن نتایج آزمایشات اعلام می‌شود گفت: تاکنون موردی از «تب کریمه کنگو» در کهگیلویه و بویراحمد گزارش نشده است.


به گزارش کبنا، اورنگ ایلامی شامگاه شنبه در جمع خبرنگاران پیرامون وضعیت بیماری تب کریمه کنگو در استان اظهار داشت: تب کریمه  کنگو جز بیماری‌های ویروسی است و بیماری مشترک بین حیوان و انسان است.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه تب کریمه کنگو یک بیماری حاد تب‌دار و خونریزی دهنده است که از طریق گزش کنه، تماس با خون، ترشحات، لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود، بیان کرد: این بیماری بیشتر در بین عشایر و جامعه روستایی شایعه است و در فصل گرما امکان شیوع آن بیشتر است.
وی ابراز کرد: تاریخچه این بیماری به ۴۰ سال پیش برمی‌گردد و هر ساله در مناطق مختلفی از کشور این بیماری گزارش، کنترل و درمان می‌شود.
ایلامی عنوان کرد: سردرد، تب، بی‌اشتهایی، خستگی، خونریزی از بینی، لثه و مقعد و تشدید هپاتیت و زردی چشم از علائم بالینی این ویروس است.
وی با بیان اینکه گروه‌های پرخطر که بیش از دیگران با این ویروس رو به رو هستند کادر پزشکی و گروه‌هایی هستند که با دام سرو کار دارند، گفت: باید کادر پزشکی اعم از پزشک، پرستار و پیراپزشکی در مقابل بیمار موارد بهداشتی را رعایت کنند و قصابان، دامپزشکان، دامداران و زنان خانه دار نیز موارد بهداشتی را رعایت کنند.
ایلامی با تاکید بر اینکه درمان این بیماری به صورت رایگان در مراکز پزشکی و درمانی استان انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: ۶ هزار کپسول ریباورین برای مقابله با این بیماری وارد استان شده است و در شهرهای بزرگ استان از جمله یاسوج، دهدشت و گچساران توزیع می‌شود.
وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه یک خانم باردار در شهر دیشموک مشکوک به مبتلا به بیماری تب کنگو کریمه بود؟، گفت: متاسفانه این خانم علی رغم تلاش‌های کادر درمانی شهرستان کهگیلویه پس از اعزام به شهر شیراز درگذشت ولی فرزند نارس او زنده به دنیا آمد و وضع عمومی نوزاد تاکنون مساعد است و تا این لحظه نمی‌توان گفت که این بیمار مبتلا به تب کنگو بوده است و پس از مشخص شدن گزارش نتیجه آزمایشات علت مرگ این بیمار به اطلاع عموم خواهد رسید.
ایلامی تاکید کرد: برای مقابله و پیشگیری لازم نسبت به این ویروس تا کنون چند نشست کمیته بحران در استان تشکیل شده است و حوزه درمان در هر صورت همیشه باید به صورت آماده باش برای خدمت به مردم باشد.
وی خواستار رعایت نکات بهداشتی در تمامی شرایط از سوی مردم شد و افزود: دامداران برای مقابله با این بیماری باید محیط های نگهداری از دام را به صورت مرتب سم پاشی کنند و مصرف کنندگان گوشت را پس از ۲۴ تا ۴۸ ساعت نگهداری در یخچال مصرف کنند و در این ایام از مصرف گوشت‌های کبابی کمتر استفاده شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

همکار پزشک
Iran, Islamic Republic of
شما بگو فاجعه مرگ مادر باردار را چکار کردید.
محمد
Iran, Islamic Republic of
چرا مصاحبه های مدیران در شبکه دنا رو به اسم نشست خبری ثبت میکنید
فامیل داغدار
Iran, Islamic Republic of
مرگ مادر باردار ضایعه اسفناکی هست که عملکرد بهداشت و درمان را زیر سوال برده حالا اینکه علتش چی باشد یک بحث انحرافی هست اصل قضیه پاسخگویی در برابر مردم و خانواده داغدار آن مادر جوان است که جا داشت وزارت بهداشت و دستگاههای نظارتی به شدت مدیریت علوم پزشکی را مورد بازخواست قرار دهند.
کارمند علوم پزشکی
Iran, Islamic Republic of
شما باید جوابگوی مرگ مادر ۱۹ ساله باشی که در هر جای ایران و یا هر کشور پیشرفته ای چنین اتفاق ناگواری رخ می داد مسئولین بهداشت و درمان را عزل می کردند.
Iran, Islamic Republic of
نه خبری نیست غیراینکه یکی فوت شد
Iran, Islamic Republic of
فقط یک نفر مرگ مشکوک گزارش شده . خبرازاین مهمتر؟
پرستار
Iran, Islamic Republic of
میگم به نظر شما عدل هاشمی و سایر سیاسیون این همه زحمات پرسنل بهداشت و درمان که جانشان در معرض خطر بود را می بیند و یا هم چنان بر انتصاب این یکی و آن یکی تاکید می کنند؟! زحمات و بی خوابی و تلاش شبانه روزی مدیران حوزه سلامت و خانم دکتر آریانا پزشک متخصص زنانی که برای نجات جان مادر باردار مشکوک به تب کریمه کنگو به همراه بیمار از طریق آمبولانس هوایی تا شیراز رفت و همچنین همه پرسنل بیمارستان دهدشت ستودنی است... خداوند اجرتان بدهد
کارمند علوم پزشکی
Iran, Islamic Republic of
تو گفتی و ما هم باور کردیم!!!
علی
Iran, Islamic Republic of
ختون گتید یکنفر فوتی داشتید , دونفرهم جدیدومشکوک بیماری بستری وابیدن, خبر و این مهمتر؟
هیولای خزر بعد از ۳۰ سال سر برآورد +عکس

هیولای خزر بعد از ۳۰ سال سر برآورد +عکس

هیولای دریای خزر نامی بود که ماموران سازمان سیا بر هواپیمای دوزیست عظیم الجثه ساخت روسیه ...
سرنوشت ترامپ

سرنوشت ترامپ

حتی اگر ترامپ و میلیون‌ها طرفدار وی در برهه کنونی نخواهند بپذیرند، با این حال باید بدانند ...
( تصاویر) جشن پیروزی هواداران بایدن /  پیام بایدن پس از پیروزی

( تصاویر) جشن پیروزی هواداران بایدن / پیام بایدن پس از پیروزی

نامزد حزب دموکرات که اغلب رسانه‌های آمریکایی پیروزی وی در انتخابات روز سه‌شنبه را اعلام ...
1