تاریخ انتشار
يکشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۲۱
کد مطلب : ۲۵۲۹۷۴

پیدا و پنهان‌ آتش‌سوزی کوه لنده؛ اعتبارات کم و قرقبانانی که حقوق نمی‌گیرند / ۵ هکتار و ۲۰ درخت لنده در آتش سوخت / ضرورت بالگرد در استان

۰
کبنا ؛کوه تل ریش لنده در آتش سوخت، اما این آتش سوزی واقعیت‌های پیدا و پنهانی دارد که باید به شکل دقیق مورد بررسی قرار بگیرد.
به گزارش کبنا از لنده، در خبرها آمده بود که کوه تل ریش لنده در آتش سوخت و صدها گونه نادر و قدیمی درخت از بلوط و زالزالک گرفته تا ارزن، کیکم و کل خنگ، بنو حتی آشیان پرندگان را نابود کرده است.
 

عزت‌الله بهشتی مدیرکل منابع طبیعی که خود برای مهار آتش به لنده سفر کرده بود در گفت‌وگو با کبنا، اظهار کرد: برای مهار آتش کوه تل ریش لنده همه نیروهای بخشداری مرکزی، دهستان‌ها، جهادکشاورزی، هلال احمر، محیط زیست و مردم پای کار بودند که خوشبختانه عصر امروز این آتش‌سوزی مهار شد.
بهشتی اضافه کرد: به دلیل صعب‌العبور منطقه ساعت‌ها باید برای رسیدن به محل آتش‌سوزی نیروها پیاده‌روی می‌کردند و حضور به موقع نیروها و تعداد زیاد آنها توانستیم آتش‌سوزی را مهار کنیم.
مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد در پاسخ به سئوالی که چرا استان ما از تجهیزات کافی بویژه بالگرد برای مهار آتش‌سوزی بهره کافی نمی‌برد، اظهار کرد: وجود بالگرد نه فقط برای مهار آتش‌سوزی‌ها بلکه سایر کارها در استان ضروری است و ما هم پیگیری‌های در این رابطه انجام داده‌ایم.
بهشتی‌ افزود: این استان به بالگردهای سبک که قدرت مانور در مکان‌های صعب العبور را داشته باشد نیاز داریم و این در صورتی است که بالگردهای سنگین در بیشتر نقاط استان به دلیل صعب‌العبوری کاربرد ندارند.
وی تصریح کرد: بالگردهای سبک با قدرت مانور بالا در جابجایی نیروها توان بیشتری دارد و این در حالی است که نیروهای ما مجبور بودند ساعت‌ها را تا محل آتش‌سوزی پیاده روی کنند و در این حال با شدت خستگی باز هم کار مهار آتش را انجام می‌دادند.
مدیرکل منابع طبیعی از کمبود اعتبارات برای مهار آتش‌سوزی‌ها نیز سخن به میان آورد و گفت: اعتبارات با توجه به مساحت جنگل‌های استان جوابگو نیست و اعتباراتی که هم هست به موقع پرداخت نمی‌شود.
بهشتی‌افزود: قرقبان‌های ما در سال ۹۶ هیچ حقوقی تاکنون دریافت نکرده‌اند.
به گزارش کبنا، محمدی رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان لنده نیز در گفت‌وگو با کبنا نیوز، اظهار کرد: بر اساس برآوردی که شد حدود پنج هکتار از جنگل‌های کوه تل ریش لنده در آتش سوخت و عمدتاً مراتع و علوفه‌ها بودند.
وی با بیان اینکه دستگاه GPS همراه اکیپ اعزامی به منطقه وجود داشت، افزود: حدود ۲۰ درخت سبز در این آتش سوزی سوخت.
این مسئول با اشاره به اجرای طرح پیشگیری و مهار آتش سوزی، اضافه کرد: کلیه ادارات، بخشداری مرکزی، دهیاران، اداره محیط زیست لنده و اداره منابع طبیعی کهگیلویه، نیروهای جمعیت هلال احمر و مردم ما را در مهار آتش سوزی همکاری کردند که از همه آنها کمال تشکر را دارم.
به گزارش کبنا، همواره در جلسات مختلف از کمبود تجهیزات مهار آتش‌سوزی و مقابله با حوادث طبیعی سخن گفته می‌شود اما هیچ وقت نتیجه پیگیری و اقدامات آنان در راستای تجهیز استان به امکانات کافی برای مقابله با هر حادثه طبیعی اطلاع‌رسانی و شفاف سازی نشده است.
مسئولان ستاد بحران، استانداری و منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد باید بگویند آیا توان تجهیز استان به امکانات کافی برای مقابله با حوادث را دارند و یا همچنان باید نظاره گر همچنین اتفافاتی باشند؟
نام شما

آدرس ايميل شما

ريزش غيرمنتظره بازارها

ريزش غيرمنتظره بازارها

قیمت‌ها در بازار ارز، سکه و خودرو طی روز گذشته با ریزش چشمگیری مواجه شد که در گزارش زیر ...
«مومو» را با کودکان خود آشنا کنید

«مومو» را با کودکان خود آشنا کنید

قدیم‌ترها والدین که می‌خواستند کودکان خود را بترسانند از «لولو خورخوره» برای آنها می‌گفتند ...
(عکس) ورزشکار منکر کرونا بر اثر ابتلا به آن درگذشت

(عکس) ورزشکار منکر کرونا بر اثر ابتلا به آن درگذشت

دیمیتری استاژوک ورزشکار مشهور بدنسازی در پست اینستاگرام خود نوشت: من همان کسی هستم که ...
1