تاریخ انتشار
شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۱:۵۴
کد مطلب : ۲۵۲۷۳۴

عاقبت بی‌توجهی به پیام رای مردم

۹
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛ محمدعلی وکیلی

۱. یک هفته از حماسه ۲۹اردیبهشت می گذرد. تب جامعه هنوز فرو ننشسته و همچنان ملت، سرگرمِ جشن های پیروزی اند. همه داغیم و شاید کسی متوجه عمق اتفاقی که رخ داده نیست. بالاخره تبریک ها و شادباش ها فرو می نشیند سپس ما می مانیم و آثار مهمترین انتخابات تاریخ پس از انقلاب! لذا باید آن را به درستی شناخت و تصویر روشنی از معنای این انتخابات به دست آورد.
۲. واضح است که رای مردم، معنادار و حامل پیام است. شناخت معنای این آرا، ما را در شناخت و تخمین آثار این انتخابات، یاری می کند. از طرف دیگر، باید پیام مردم در این انتخابات را به درستی فهمید چراکه راه دولت جدید باید در جهت رای ملت باشد. روحانی کابینه اش و راه دولتش را باید طوری برگزیند که سازگار و هم جهت با پیام مردم در این انتخابات باشد.
لذا ضرورت دریافت پیام انتخابات ۲۹ اردیبهشت دوچندان حس می شود.
۳. برای رمزگشایی از این انتخابات لازم است کمی به عقب برگردیم. چهار سال پیش در چنین روزهایی، پس از قریب به یک دهه تخریب جریان اصلاحات و مرحوم آیت الله هاشمی، به ایستگاه انتخابات ریاست جمهوری رسیدیم. رئیس دولت اصلاحات امکان حضور نیافت ولی مرحوم هاشمی برای ثبت نام وارد وزارت کشور شد. نظرسنجی ها خبر از اقبالِ بلندِ هاشمی می داد. به ناگاه اما جامعه با شوک رد صلاحیت او مواجه شد. او هرچند رد صلاحیت شد اما با گرا دادن به جامعه و با اشارات رئیس دولت اصلاحات مسیر انتخابات به سمت مطلوب ترین حالت ممکن پیش رفت. در نهایت حسن روحانی (به عنوان شبیه ترین فرد به هاشمی) از صندوق بیرون آمد. هرچند رای ۹۲ حکایت از جهت گیری آشکار ملت می کرد اما مخالفان این انتخاب، سعی می کردند با نسبت دادنِ این پیروزی به مظلومیت هاشمی در رد صلاحیتش، با تخفیف به رای حسن روحانی در سال ۹۲ نگاه کنند و اصطلاحا بر سرِ مال بکوبند.
۴. دو سال بعد در سال ۹۴، همان صف آرایی ۹۲ بازتولید شد. نیروهای سیاسی با همان مرزهای ۹۲ به میدان آمدند. در نهایت، همان دستانی که پیروزی در ۹۲ را رقم زدند در هفت اسفند ۹۴ نیز کارگر افتادند. در همان زمان نیز مخالفانِ «لیست امید»، پیروزی این لیست را به تندروی نمایندگان تهران در مجلس وقت، نسبت می دادند. آنان تفوق اصولگرایان در پاره ای از شهرستان ها را گواه ادعای خود می گرفتند و معتقد بودند که اصولگرایان تنها در تهران به علت بدنام شدنِ پاره ای از نمایندگان اصولگرا، انتخابات را واگذار کرده اند. تا جایی که صراحتا از پیروزیِ کلیِ خود خبر می دادند و رای جهت دارِ ملت را نادیده می گرفتند!
۵. آنان اگر پیام ۹۲ را دارای قلق می دانستند و اگر پیام ۹۴ را سلب محور قرائت می کردند (یعنی آن را حاصل رایِ سلبی می انگاشتند) امروز اما با هیچ احتجاجی نمی توانند در وضوحِ پیام های ایجابیِ انتخابات اردیبهشت ۹۶ تردید کنند.
۶. در هیچ انتخاباتی، صف های طرفین، این چنین نبود. در این انتخابات همه طرفین، نمایندگان راستینِ گفتمان های خود بودند. شعارها بدون روتوش داده می شد و مواضع هر دو طرف، سخت و غلیظ بود. صحنه، بسیار شفاف بود و شعارهای شفاف ابهام های آرایش صفوف را زدوده بود. در واقع روحانی با خودِ واقعی وارد صحنه شده بود. نه
وعده های فانتزی داد و نه از مواضع اصلاح طلبانه اش کوتاه آمد. همان تصویری را از خود ارائه داد که در ناخودآگاهِ جمعیِ ملت ثبت شده بود. لذا شعارهایش هرچند رقیق اما باورپذیر بود. در طرف مقابل نیز تقریبا همین اتفاق افتاد. مردم باور کردند که رقیبانِ روحانی همینند که می نمایند. در واقع یکی از علل عدم اقبالِ آنان، همین باور مردم بود! مردم باور کردند اینان به بیشتر شعارهایشان عمل می کنند. یعنی می خواهند پول میان مردم پخش کنند و کشورداری را اینچنین سهل و سبک می شمارند. یعنی مردم چون باور کردند اینان حرف هایی که می زنند را واقعا می خواهند اجرا کنند، آنان را پس زدند.
۷. آرای ۹۶ در واقع، جهت آرای ۹۲ و ۹۴ را نشان داد. نشان داد که واقعا در متن جامعه اتفاقی افتاده است. نشان داد که رای مردم در ۹۲ نه واکنشی به مظلومیت جریان اصلاحات و مرحوم هاشمی بلکه کنشی در جهت تفکر اصلاحات و هاشمی بود. نشان داد که ۹۴، ادامه همان ۹۲ بود و اگر فرصت رقابت در سایر حوزه ها (غیر از تهران) فراهم بود حتما اکنون امیدیانِ مجلس بسیار بیشتر از این می بود.
اکنون نیز پیروزی لیست امید در شوراهای کلان شهر ها حکایت از آن می کند که مردم هنوز در امتدادِ انتخابِ اسفندِ ۹۴ هستند و این رای به امیدیانِ شورا، به نوعی تمدیدِ اعتماد به امیدیانِ مجلس هم محسوب می شود.
۸. گزاره روش شناختیِ مشهوری در تحلیلِ انتخابات ها در ایران وجود دارد؛ بدین مضمون که مردم با دل رای می دهند و با عقل رایِ خود را توجیه می کنند. معتقدان به این گزاره می گویند به همین سبب است که آرای مردم در این سالیان برگشت پذیر بوده است.
محمدعلی وکیلی, [۲۶٫۰۵٫۱۷ ۱۲:۴۷]
یعنی مردم گاه در یک دهه چند انتخاب متضاد انجام داده اند. اینان نوسانِ رایِ مردم را به نوسانِ نبضِ احساسِ مردم نسبت می دهند.
در این انتخابات، مخالفان روحانی، تماهمِ وعده های دل فریبِ معیشتی را دادند. در واقع، آنان در مورد ۹۲ و ۹۴ تصور می کردند که با رایِ سلبی انتخابات را واگذار کردند و مردم نیز نه عقلا و تدریجا بلکه دفعا و به طورِ احساسی آنان را پس زده اند. پس فکر کردند می توان با تحریک احساساتِ مردم، به یکباره از این ادبار برهند. آنان بر اساسِ همین تصور، به آسیب شناسی پرداختند و در ۹۶ نسخه آسیب شناسی شده خود را به اجرا درآوردند.
آنان بر همین اساس با اجماع پذیر ترین نامزد و با جذاب ترین شعارهای گفتمانِ خود به میدان آمدند. حقیقتا اگر قرار بود مردم احساسی رای بدهند، دلربا ترین و جذاب ترین شعار ها در این اردوگاه داده شد و لذا باید دل مردم به این سو می رفت؛ اما نرفت!
گو اینکه اینبار مردم با دلشان پای صندوق نیامدند.
۹. فتح الفتوحِ روحانی و نگینِ عملکردِ دولتش، برجام بود. در واقع، مهمترین دستاورد روحانی تا کنون برجام است. برجام اما تا کنون نه چندان میوه ای داده و نه چندان سفره های مردم را رنگین کرده است. درخت برجام هنوز محصولی ملموس و محسوس نداده است. مخالفان دولت به درستی بر این نکته انگشت نهادند و آن را بر سرِ دولت کوفتند. برجام هنوز محصول محسوس نداده اما آثاری معقول بر جای نهاده است. یعنی دستاوردهایی دارد که هرچند هنوز ملموس نیست اما معقول است و اگر این
دستاورد ها را نمی توان لمس یا حس کرد باری می توان آن را عقلا درک کرد.
نه در ۹۴ و نه در ۹۶، کسی به هوسِ نانِ برجام نیفتاد اما در هر دو انتخابات، مردم به صفِ برجامیان اقبال نشان دادند. این نشان می دهد که هرچند ملت دستاورد ملموسِ اقداماتِ دولت را ندیده و نچشیده اند اما آثار معقولِ آن را عقلا درک کرده اند. لذا اینبار می توان به قطعیت گفت مردم نه با دل بلکه با عقل انتخاب کرده اند. این انتخاب مردم خالی از احساس زدگی و پر از عقلانیت بود. از همین رو، می توان از برگشت ناپذیر بودنِ این رای سخن گفت. به جرات می توان گفت سطح فرهنگ سیاسی در ایران از پوپولیسم عبور کرده و لذا دیگر رای مردم به عقب بازنمی گردد.

*سرمقاله روزنامه ابتکار
نام شما

آدرس ايميل شما

ایثارگری از باوی
Iran, Islamic Republic of
یک هفته از حماسه ۲۹اردیبهشت می گذرد. تب جامعه هنوز فرو ننشسته و همچنان ملت، سرگرمِ جشن های پیروزی اند. همه داغیم و شاید کسی متوجه عمق اتفاقی که رخ داده نیست. بالاخره تبریک ها و شادباش ها فرو می نشیند سپس ما می مانیم و آثار مهمترین انتخابات تاریخ پس از انقلاب! لذا باید آن را به درستی شناخت و تصویر روشنی از معنای این انتخابات به دست آورد.

جناب پرفسور ! خودت هم خوب می دانی که بیکاری شادی برای مردم نمی آورد ووعدهای تو خالی عاقبت نتایج خود را دارد مثل عملکرد ۱۰۰روزه !
توصیه میکنم بروید سوابق این شخص را مطالعه کنید
گچساران شهروند
دوباره ایران .دوباره روحانی. دوباره تحریم
علی
Iran, Islamic Republic of
درود بر وکیلی درود بر خاتمی سلام بر روحانی وهاشمی
ندای..
Iran, Islamic Republic of
تخریب چهره آیت اله هاشمی را اولین بار اصلاح طلبان به بد ترین شکل رقم زدند وبعدا از آنکه دستشان از مهره خالی شد جهت جلب توجه مردم ومظلوم نشان دادن این چهره از محبوبیت ایشان استفاده کردن اصلاح طلبان خیلی زود گذشته خود را فراموش میکنند اما دیگران رابه گذشته شان متهم می کنند.
یک دوست
Iran, Islamic Republic of
جناب آقای دکتر وکیلی. شما نماینده مردم و مسئول قانون گذاری برای رفع مشکلات و نگرانی های مردم هستید ، لطف کنید اگه توانمندی خاصی دارید در زمینه کم کردن مشکلات محرومین، کارگران،معلمان، کشاورزان، روستائیان، نظامیان و ....طرح ارائه کنید .و کاری انجام دهید. مطالبی که از جاهای مختلف جمع آوری می کنید و به خورد جامعه می دهید مشهور و معروفتان نخواهد کرد.لطفاً کاری کنید
شهروند
Iran, Islamic Republic of
آقای وکیلی چنان فتح الفتوح روحانی در مذاقشان خوش آمده که اگر کسی نداند فکر میکند نادر بوده ودهلی را فتح کرده یا هخامنش بوده و روم را به آتش کشیده نه جانم به دست خودمان بتن ریختیم نه تنها در قلب انرژی هسته ای بلکه در اندیشه دانشمند جوان ایرانی و خوشحالیم دختر فلان وزیرمان دستش باز است کالا وارد می کند واز تحریم خارج شده ایم.دوباره ایران دوباره روحانی دوباره تحریم.
كوروش
Iran, Islamic Republic of
سلام اگه راست میگویید سانسور نکنید
احمد
Asia/Pacific Region
دکتر وکیلی یک حلال زاده و شیر بویراحمد باید او را خطاب کرد چه در دوران نوجوانی که شجاعانه در مقابل دشمن ایستاد و او به حق نمونه یک شهید زنده است بی انصافی نکنید و چه اکنون که مثل شیر مثل یک پلوان بی ادعا در مقابل بی عدالتی سینه سپر میکند و تنها حرف حق میگوید او از قوم آریوبرزن است که هیچگاه تسلیم نمی شود
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1