تاریخ انتشار
چهارشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۱۲
کد مطلب : ۲۵۲۳۲۸

ناکامی زنان در انتخابات شورای شهر، عملکرد بد خودمان

۶
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛نسرین مهدوی*
آغاز ماراتن انتخابات شورای پنجم همگام با اعلام آمادگی بسیاری از زنان جامعه استان کهگیلویه و بویراحمد شد. این مسئله نوید بخش حرکتی خوب و سازنده توسط جامعه زنان تلقی می شد که متاسفانه با نتایج موجود باعث ایجاد ناامیدی عمیق در جامعه گشت. اگر چه با نگاهی ژرف به نقش زنان در جامعه صرف حضور آنان در مناصب مدیریتی نگاه خوبی به عملکرد مدیریتی آنها در جامعه نیست؛ اما باید پذیرفت هنگامی که تعداد زنانی که توانایی ورود به جایگاه‌های تصمیم گیر را در خود دیده، ایجاد موانع عمدی و یا عدم انتخاب آنها توسط جامعه یک بحران می باشد. نگاهی گذرا به انتخابات شورای پنجم برخی لایه های عدم موفقیت زنان را تاحدودی آشکار خواهد نمود.
زهرا زمانی در یاسوج که در انتخابات گذشته توانست در انتخابات شورای چهارم اول شود، متاسفانه به علت برخی عملکردها و تناقضات جناحی در عمل و نظر، این بار شرایط مطلوبی کسب نکرد. وی که در این دوره اغاز به کار ستاد خود را با قدرت اغاز نموده بود ، عکس گرفتن با بازیکن فوتبال و برخی هنرمندان و بعضی حمایت ها هم کمکی به او نکرد و آرای عمومی مخالف پیش بینی های او بود. زمانی که در روز کلنگ زنی پارک بانوان حاشیه‌های درست کرد، باید بداند که پروژه پارک بانوان چه در یاسوج و چه در گچساران از ایده تا اجرا خیلی ارتباطی به بانوان شورای شهر نداشت.
محبوبه رضایی که در دوره قبل بدون هیچ سابقه ای با حمایت بی بدیل بزرگان طایفه خود توانست موج خوبی ایجاد نماید، توانست با رای خوبی وارد شورای شهر شود. اما رضایی هم به علت عملکرد نچندان خوب و عدم قاطعیت در تصمیم گیری و سخنرانی هایی نچندان خوب، قاطبه جامعه را نسبت به خود دلسرد کرد. او که این بار فاقد حمایت دو تن از تاثیرگذاران و بزرگان هم طایفه ای خود بود نتوانست جایگاهی بهتر از ۲۲ کسب نماید. او نیز باید بداند که کسب ۴ و یا ۵ هزار رای توسط فردی که داعیه دار عملکرد خوب بود رای چندان بالایی نیست جراکه خیلی ها با هیچ سابقه ای نیز این میزان رای را کسب نمودند. در ضمن انتخابات شورا همچون مجلس نیست که بتوان ارای ماخوذه را طرفداران واقعی خود دانست چراکه بیش از یک رای و ترفندهای بیرون از صندوق در انتخابات شورا می تواند آرایی در این حد به دنبال داشته باشد.
ایراندخت اکبرنژاد نیز دیگر بانوی شورای شهر چهارم در دهدشت نیز وضعیت بهتر از این دو نداشت. او که با قدرت بالای رایزنی و سفارش‌های قومی توانسته بود شوهر خود را بر منصب شهرداری دهدشت بنشاند نیز عملکرد خاصی از خود نشان نداده و برخی جهت گیری های او شورای چهارم را از فضای سیاسی و منطقی خارج کرده و به سمت معادلات طایفه گرایی و خانوادگی برد. از طرف دیگر " از قضا سرکنگبین صفرا فزود" و عملکرد نامناسب و حواشی ایجاد شده توسط شهردار دهدشت نه تنها نتوانست برگ برنده اکبرنژاد در انتخابات پیش رو باشد ، بلکه موجب تضعیف اقبال عمومی نسبت به وی گشت و رای بسیار پایین مردم دهدشت به او در این انتخابات پاسخ قاطع به عملکرد او بود.
شاید بتوان بخش عظیمی از عدم رویگردانی جامعه نسبت به تعداد زیاد بانوانی که این بار وارد کارزار انتخابات شدند را عملکرد ضعیف این سه عزیز دانست و در واقع چوب تدبیر نامناسب آنها را خوردند. امید است تنها دو بانوی راه یافته به شورای شهر در سی سخت و گچساران ، خانم ها نظری و زارعیان با تدبیری عمیق بتوانند بخشی از این بد اقبالی نسبت به جامعه زنان در انتخابات ها را برگردانند.
 

* دانشجوی دکترای علوم سیاسی
نام شما

آدرس ايميل شما

گچسارانی
سلام وقتی در لیست معرفی کد انتخاباتی رو از بکار بردن نام خانم فلانی نوشتن آقای محبوبه ....
شیما
Iran, Islamic Republic of
درود بر قلم شیوایت دکتر مهدوی عزیز, مثل همیشه موفق باشی
یاسوج
Iran, Islamic Republic of
ممنون از تحلیل خوبتون بانوی موفق
رضا
Iran, Islamic Republic of
خانم.زمانی فک کرد عکس گرفتن با سروش رفیعی پیروزش میکنه, هه هه
بوراحمدی
Iran, Islamic Republic of
شاید ازلحاظ جناحی وسیاسی خانم زمانی ضربه خورده .ولی ازلحاظ مردمی دردل مردم جادارد وخواهد داشت
ندای..
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه در شورای شهر سی سخت مردم علی رغم اشتهار به فرهنگی بودن وکثرت تخصص ملاک رای آوردن تخصص نیست ملاک رای آوری سرکشی خانه به خانه است
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1