تاریخ انتشار
چهارشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۰۱
کد مطلب : ۲۵۲۲۲۱

آیا دکل‌های مخابراتی جنب دانشگاه یاسوج خطرناک هستند؟

۱
۰
کبنا ؛
ظهر آفتابی بود دمی با دانشجویان دختر خوابگاهی دانشگاه دولتی به گفت و گو نشستیم،  از درس و دانشگاه، از کلاس‌های درس،  از دوری از خانه گفتن، از فضای قومیتی شهر، سختی‌های زندگی خوابگاهی و از روزمره شدن زندگی دانشجویی!!
ولی این‌ها بخشی از دردها و دغدغه‌های دختران دانشجو بود ... در ادامه به بخشی از بحرانی که امروز با آن دست به گریبان هستند با آن‌ها به گفت و گو می‌نشینیم..
ف_ ر  دانشجوی ترم ۶ رشته مکانیک  از وجود دکل‌های مخابراتی صداو سیما در جنب خوابگاه‌های دانشجویی می‌گوید و اینکه امواج این دکل‌ها برای سلامتی آن‌ها زیان بخش است.
ز_ ش  دانشجوی رشته علوم اجتماعی با نگرانی می‌گوید:  من به رشته تحصیلی خود خیلی علاقمندم به سختی توانستم خانواده‌ام  را مجاب کنم که  برای تحصیل به دانشگاه یاسوج بیایم" اگر خانواده‌ام بفهمند در میان این همه امواج زندگی می‌کنم شاید اجازه ادامه تحصیل به من نمی‌دهند، از مسئولان خواستاریم برای سلامتی ما در این باره پیگیری های لازم را بکنند.
ل_ خ  دانشجوی کارشناسی ارشد شیمی می‌گوید با یک جست و جو معمولی دراینترنت متوجه می‌شوید ماها به دلیل وجود این دکل‌ها و امواج آن‌ها در معرض خطر قرار داریم، و از طرفی برای سلامتی خود نگران هستیم، از مسئولان انتظار شفاف سازی و اطلاع رسانی علمی و دقیق در این باره داریم.
ف_ک  دانشجوی رشته علوم دام  از نامه نوشتن به مسولین و ریاست دانشگاه گفت. وی می‌گوید ظاهراً مسولین دانشگاه برای حل این معضل درگیر یک پرونده حقوقی گسترده با سازمان‌های زیربط می‌باشند ولی نتایج تا کنون امیدوار کننده نمی‌باشد..
نگرانی در چهره دانشجویان دختر مشهود است آن‌ها از نوشتن نامه به وزارت علوم می گویند و اینکه اگر به‌زودی پاسخ  قانع کنندهٔ از مسولین استانی نیابند مجبور می‌شویم پیگیری های بعدی را انجام دهیم.
 
آیا دکل‌های مخابراتی سرطان‌زا هستند.
با پیشرفت تکنولوژی و افزایش ابزارهای مربوط به حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، تاکنون بحث های فراوانی در خصوص میزان آسیب های ناشی از تشعشعات ابزارهای مخابراتی شده است که یکی از داغ ترین جنجال هایی که در این زمینه وجود دارد مربوط به دکل های مخابراتی است.
دکل‌های مخابراتی دکل‌هایی هستند که برای مقاصد مخابراتی از قبیل نصب دیش‌های ماکروویو، آنتن‌های رادیو، آنتن‌های موبایل، آنتن‌های بیسیم و... استفاده می‌شوند.
مطالعات علمی نشان داده دکل های BTS که در مناطق مسکونی تعبیه شده اند، امواج الکترومغناطیسی فراوانی را از خود ساطع می کنند که این امر می تواند موجب بروز مشکلات خونی و مغزی برای ساکنانی که در میدان مغناطیسی تاثیر گذار این امواج زندگی می کنند، شوند.
باشگاه خبرنگاران جوان در گزارشی نوشته است؛ چند سالی است که در این زمینه بحث های فراوانی شده است ولی همچنان اذهان مردم درگیر این موضوع بوده چون نتیجه قاطعی در این زمینه به دست نیامده است.
از طرفی مطالعات علمی پژوهشگران، خبر از خطرات جبران ناپذیر تشعشعات الکترومغناطیسی دکل های مخابرات می دهند و از طرف دیگر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طی جلساتی که در گذشته با وزیر ارتباطات داشت اعلام کرد که این دکل ها به هیچ عنوان برای سلامتی انسان خطری ندارند.
اکثر متخصصان مغز و اعصاب بر این باورند که هر چند میزان تشعشعات این ایستگاه‌ها اندک هم باشد، اما به مرور در معرض قرار گرفتن دایم در مقابل این تشعشعات می‌تواند تاثیرات بسیار منفی بر بدن افراد بگذارد.
دکتر محمد اسماعیل اکبری فوق تخصص جراحی غدد و سرطان در دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی در مصاحبه ای که چندی پیش با خبر آنلاین داشت، تاکید کرد: «دکل های تلفن همراه سرطان زا هستند.»
همچنین استاد برق و مخابرات دانشگاه فردوسی در گفتگویی اظهار کرد: "امواج‌ الکترومغناطیس فرکانس‌های مختلفی دارند و با توجه به شدت فرکانس‌ها می توان فعالیت امواج‌ها را ارزیابی کرد. افرادی که برحسب کار روزانه‌ خود مجبورند در محل نزدیک با دکل‌های مخابراتی قرار بگیرند، سلامتی خود را در درازمدت از دست می‌دهند و با این وجود هنوز برای تشعشع امواج دکل های مخابراتی اقدامی صورت نگرفته است."
این در حالی است که دکتر منوچهر احمدی، فوق تخصص در درمان سرطان در مصاحبه با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: " در این مورد نمی توان با قطعیت صحبت کرد چون هنوز مستندات محکمی دال بر رابطه مستقیم تشعشعات دکل های مخابراتی با ایجاد سرطان در انسان وجود ندارد."
قابل ذکر است که سازمان بهداشت جهانی می گوید: با در نظر گرفتن میزان بسیار پایین تشعشعات صادره و نتایج تحقیقات انجام شده تا کنون هیچ مدرک قانع کننده ای دال بر اینکه سیگنالهای صادره از ایستگاههای موبایل و شبکه های بی سیم می توانند باعت اثرات منفی بر سلامت انسانها شوند بدست نیامده است.
داوود زارعیان، مدیر کل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران در گفتگویی در این رابطه اظهار داشت: تمام دستگاه های ذیریط از جمله سازمان انرژی اتمی، وزارت بهداشت و کارشناسان مختلفی که در این حوزه فعالیت کرده اند، اعلام کردند که دکل های مخابراتی خطری برای مردم ندارند."
وی در ادامه افزود: در تمام دنیا حتی اروپا آنتن های مورد استفاده شبیه آنتن هایی است که ما استفاده می کنیم. اما به طور کلی جلوگیری از حداقل برخی عوارض عادی و معمولی که ممکن است بر اثر تشعشعات ناشی از دکل ها رخ دهد، آنتن ها  را در ارتفاع نصب می کنند که فاصله ای منطقی با مردم داشته باشد.
زارعیان در پایان گفت: جای نگرانی نیست چرا که در دنیا، حدود ۴۰۰۰ میلیارد دکل تلفن همراه بر اساس همین شبکه نصب شده اند، لذا اگر خطری در پیش بود قطعا کشورهای اروپایی و آمریکایی با این قضیه برخورد می کردند.
حال سوال اینجاست سرانجام این اظهارات ضد و نقیض به کجا می رسد؟ شاید این حوزه نیاز به بررسی و تحقیقات علمی بیشتری توسط پژوهشگران دارد تا بتوان در این مورد به توافق نظر بیشتری رسید.
به گزارش کبنا، از مسئولان دانشگاه یاسوج انتظار می‌رود در این باره توضیحات لازم را ارائه دهند تا نگرانی در این خصوص مرتفع شود.
-------------------------------
گزارش: فرشته صداقت نیا
-------------------------------
نام شما

آدرس ايميل شما

مطلع
Iran, Islamic Republic of
. دانشگاه یاسوج فقط در فکر اصلاح ظاهر دانشگاه می باشد و اختیار عمل و قدرت عمل ..
.. چند نفر از کارمندان دانشگاه گرفتارند آنچنانکه .. کردن آنها را هم ندارد.
به دل...ن و جو سنگین حاکم بر دانشگاه ابعاد . که در دانشگاه ی در حال رخ دادن است با گذشت زمان مشخص خواهد شد.
.. است و فقط بر اساس شنیده ها تصمیم گیری می کند نه بر اساس واقعیات.
متاسفانه در تصمیم گیری ها..
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

تاجری انگلیسی بانکی را که ۲۰ سال پیش از وام دادن به او امتناع کرد را خرید که این موضوع ...
1