تاریخ انتشار
سه شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۳۵
کد مطلب : ۲۵۲۱۵۴

اخراجی‌ها در گچساران/ ابلاغ دستوالعمل رونق تولید سال ۱۳۹۶/ شهامت و روحیه ایثارگری از برکات انقلاب اسلامی/زنده گیری مار ۱۲۰ سانتی‌متری/صدتن زباله نتیجه تبلیغات انتخاباتی/آزادی ۱۲۳ زندانی جرائم غیرعمد

۱
۰
کبنا ؛خبرهای کهگیلویه و بویراحمد
اخراجی‌ها در گچساران
بعد از تعطیلی موقت پروژه سد چمشیر در سال جاری روز گذشته نیز ۲۲۹ کارگر این سد بدون اطلاع قبلی و به‌دلیل آنچه تعدیل نیروهای پروژه خوانده شده است، اخراج شدند.
تجمع اعتراض آمیز کارگران سد چمشیرگچساران در پاسخ به تعطیلی دوماهه پروژه و عدم پرداخت معوقات آنان به سناریوی بی پایانی در یکسال اخیر تبدیل شده بود که عمده مطالبات این کارگران که برای چندمین بار در یکسال اخیر مقابل فرمانداری این شهر تجمع می کردند اعتراض به تعطیلی پروژه ،عدم دریافت حقوق، معوقات ۷ماهه و عیدی خود با وجود وعده های مسئولان بود.
اما این روزها دولتمردان انگار برخلاف شعار سال حرکت می کنند و این درحالی است  که صبح روز گذشته بیش از ۲۲۹نفر از کارگران سد چم شیرگچساران از این پروژه اخراج شدند.این درحالی است که رهبر معظم انقلاب سال ۹۶ را سال «اقتصاد مقاومتی: تولید و اشتغال» نام‌گذاری کردند تا در ادامه شعار سال ۹۵همچنان اولویت اصلی کشور را برای عموم مردم و دولت، اقتصاد درون‌زا و اشتغال قرار دهند و توجه به اینکه جنگ واقعی برخلاف تصور غلط برخی روشنفکرنماها، جنگ اقتصادی است و تنها راه پیروزی بر دشمنان، اقتصاد مقاومتی است، ضروری است.
امام خامنه‌ای عزت، اقتدار ملی، همت جوانانه و حرکات مؤمنانه را نقاط قوت کشور و وضعیت اقتصادی را از نقاط تلخ سال ۹۵ دانسته و فرمودند:تلخی‌ها و سختی‌ها عمدتاً مربوط به مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم است تلخی را با همه وجود حس می‌کنم. گرانی، بیکاری، آسیب‌های اجتماعی و تبعیض‌ها ازجمله آن‌هاست.
یکی ازاین کارگران اخراج شده سدچمشیر می گوید: بیشتر این کارگران اخراجی متاهل و دارای فزرند هستند و تامین مخارج زندگی بعد از اخراج بسیار برایمان سخت است و نمی‌توانیم جواب زن و بچه‌هایمان را بدهیم.
دیگری می گفت:بیش از ۳سال است که در این پروژه مشغول به کار بودم و حال که اخراج شده ام تامین مخارج زندگی برایم بسیار سخت و دشوار شده است.
اخراج شدگان خودشان را اغلب متاهل، مستاجر و سرپرست خانواده های چند نفره نامیده اند که باگذشت سال های سال کار و تلاش در سدچمشیر گچساران، اکنون نمی دانند ادامه راه زندگی شان را چگونه بگذرانند
«محمدرضا فاضل»، معاون اجرایی کارفرمای شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران در خصوص اخراج کارگران سد چمشیرمی گوید:خواهش دارم از همه یک مقداری حوصله به خرج دهند تا ببینیم چه اتفاقی درآینده در خصوص این پروژه رخ خواهد داد.
وی افزود:این صحبت ها به هرحال صحبت های جدیدی نیست و بنده از همان یکسال پیش هم نسبت به این موضع بحث هایی داشته ام که نبود منابع مالی و کمبود نقدینگی منجربه تعدیل پروژه خواهد شد.
تصریح کرد:موضوع دیگری هم وجود دارد که کار در بخشی هایی از کارگاه به اتمام رسیده و به نوعی هر دو موضوع با هم رخ داده است ،اما باید توجه داشت که نبود اعتبارات ، نقدینگی و منابع مالی در این قضیه پررنگ تر است.
معاون اجرایی طرح سد و نیروگاه چم شیر گچساران گفت:حال برفرض اگر منابع مالی هم تامین شود حدود ۵ماه دیگر خیلی از بخش های کارگاه سدچمشیر به اتمام می رسد چرا که کم کم به انتهای پروژه نزدیک می شویم.
فاضل افزود:حقیقت امر این است که با وجودمشکلات مالی، این پروژه نیز با مشکل مواجه شده است اما خواهش بنده این است که همه مقداری حوصله کنند تا در یکی دو هفته آینده ببینیم پیمانکار پروژه در واقع چه تصمیم و چه برنامه ای برای نیروهای انسانی سد اتخاذ می کند
وی درادامه درخصوص آخرین وضعیت سدچمشیراظهارکرد:از ابتدای پروژه تاکنون حدود ۸۰۰میلیارد تومان اعتبار برای احداث این طرح عظیم هزینه شده و اعتبار مورد نیاز برای پایان این طرح نیز۷۰۰ میلیارد تومان است که این سد بزرگ در صورت تامین اعتبار در سال ۹۶ به مرحله آبگیری خواهد رسید.
فاضل گفت: پیشرفت فیزیکی عملیات اجرایی این سد ۷۰ درصد است و هم اکنون بیش از یک هزارو ۷۰۰ نیروی متخصص، ماهر و نیمه ماهر در این سد فعالیت دارند.
معاون اجرایی کارفرمای شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران تصریح کرد: عملیات اجرایی این سد از سال ۱۳۹۰ آغاز شده و اعتبار این سد از محل فاینانس خارجی تامین شده و اعتبار اولیه این طرح ۲۲۹ میلیون یورو است.
بیژن مهدی پور رئیس تعاون، کار و رفاه اجتماعی گچساران در خصوص اخراج کارگران سد چمشیر گچساران گرفت:تقریبا حدود ۱۲۱نفر از کارگران اخراج شده مربوط به شرکت سابیرسد چمشیر هستند و نیز ۱۰۸نفر کارگر شرکت لرزه نگاری امور حفاری زیرمجموعه این شرکت است که مجموعا  ۲۲۹نفر هستند.
وی افزود:در حال تلاش و رسیدگی به مشکلات و مسئله اخراج این کارگران هستیم،شکایات این کارگران درفرم های مخصوص به هیات حل اختلاف ارجاع داه می شود و در یک جمع بندی و به تشخیص این هیات از حق و حقوق کارگران اخراجی برطبق قانون کار رسیدگی خواهد شد.
مهدی پور اظهارکرد:تنها مرجع که می تواند برای یک کارگر بازگشت به کار صادر کند همین هیات حل اختلاف است واگر هیات به یک جمع بندی برسد که کارگران ناعادلانه اخراج شده اند از حقوق کارگران دفاع خواهد کرد و در این هیات نماینده کارگر و کارفرما حضور دارند.
گفتنی است تامین آب آشامیدنی و صنعت، بهره مند شدن ۱۱۰هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و بوشهر، ذخیره و کنترل آب رودخانه زهره به میزان یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب، تولید۲۸۲ مگاوات برق آبی، کنترل سیلاب های مخرب رودخانه زهره، اشتغالزایی در زمان اجرای طرح و زیر ساخت های صنعت گردشگری و پرورش ماهی از مهمترین مزایای این سد است.
سد چم شیر بلندترین سد وزنی از نوع بتنی غلطکی ایران است، این سد دارای ۲ میلیارد و ۳۰۰میلیون متر مکعب حجم مخزن،۱۵۵ متر ارتفاع، ۷۳۰ متر طول تاج و  هفت متر هم عرض تاج است.
مطالعه احداث سد چم شیر در سال ۷۳ از سوی سازمان آب منطقه ای فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد صورت گرفت. سدو نیروگاه چم شیر در ۲۵کیلومتری جنوب شرقی گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد و برروی رودخانه زهره ساخته می شود.
ابلاغ دستوالعمل رونق تولید سال ۱۳۹۶
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کهگیلویه وبویراحمد گفت: دستوالعمل رونق تولید سال ۱۳۹۶ ابلاغ شد.
مجید محنائی افزود: در راستای تحقق شعار سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال مدنظر مقام معظم رهبری (دامه ظله العالی) و با هدف کمک به حفظ اشتغال، افزایش تولید بنگاه های تولیدی کوچک و متوسط ، راه اندازی طرح های نیمه تمام تولیدی و تقویت تحرک اقتصادی از طریق منابع بانک ها و همچنین تکمیل و راه اندازی طرح های با پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد در سال ۱۳۹۶ دستوالعمل رونق تولید ابلاغ شد.
وی اظهار داشت: براین اساس میزان تسهیلات پرداختی برای نیاز واقعی بنگاه های کوچک تا ۱۰ میلیارد ریال، بنگاه های متوسط تا ۳۰ میلیارد ریال و طرح های نیمه تمام بالای ۶۰ درصد پیشرفت تا ۲۰میلیارد ریال تعیین شده است.
به گفته محنائی، مبلغ این تسهیلات در سطح کشور ۲۰۰ هزار میلیارد ریال می باشد که برای صیانت و نگهداشت تولید و اشتغال ۱۰ هزار واحد تخصیص می بابد.
شهامت و روحیه ایثارگری از برکات انقلاب اسلامی است
معاون سیاسی و امنیتی استانداری کهگیلویه وبویراحمد گفت: شهامت، روحیه ایثارگری و ظلم ستیزی در هشت سال دفاع مقدس و در طول عمر پر برکت انقلاب اسلامی حاصل تاثیرعوامل معنوی درون این جامعه دینی بود.
فتاح محمدی با تبریک سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر، افزود: مردم ایران، اسلام  عزیز این کامل ترین دین را مبنای کار خود در همه عرصه ها و حوزه ها قرار دادند.
وی اظهار داشت: جنگ تحمیلی عراق علیه ایران از توطئه های شوم دشمنان برای مقابله و براندازی نظام و انقلابی نوپا بود که برای تثبیت و پایداری آرمان های دینی یایه گذاری شده است.
محمدی تصریح کرد: زنان و مردان ایران اسلامی در آن شرایط دشوار و حساس با اتکا به خداوند و وفاق و اتحاد مثال زدنی خود به دنبال تحقق اهداف متعالی نظام و انقلاب بودند و به لطف الهی نیز موفق به انجام آن شدند.
معاون فرهنگی و اجتماعی استانداری افزود: اکنون ایران اسلامی با انسجام کامل و برخلاف میل دشمنان به بهترین الگو برای ملت های آزادیخواه جهان تبدیل شده و نقش بسزایی در بیداری اسلامی کشورهای مسلمان منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا ایفا کرد.
محمدی یادآور شد: در عملیات های بستان، حصر آبادان، فتح المبین وبیت المقدس بخش هایی از خاک ایران از دست نیروهای رژیم بعث عراق آزاد شد اما عملیات بیت المقدس، نقطه عطفی در دوران هشت سال دفاع مقدس است.
وی عنوان کرد: در این عملیات غرورآفرین اقتدار رزمندگان ایران اسلامی به دنیا نشان داده شد و پس از آن غربی ها چاره ای جز پذیرش بخشی از مطالبات قانونی و مشروع ملت ایران نداشتند.
محمدی ابراز داشت: عملیات بیت المقدس موجب تصویب و صدور قطعنامه ۵۹۸ شد که تفاوت های اساسی با سایر قطعنامه های صادره از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد داشت.
وی افزود: هر چند که قطعنامه ۵۹۸ حدود هفت سال پس از آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران صادر شد اما برای اولین بار و برخلاف قطعنامه های قبلی شورای امنیت سازمان ملل متحد کشور عراق به عنوان متجاوزگر اعلام و معرفی شد.
محمدی یاد آور شد: حضور جوانان استان در دوران هشت سال دفاع مقدس پرشور و چشمگیر بود و در این زمینه از هیچ تلاشی دریغ نکردند و این فرهنگ باید امروز بین جوانان تبیین شود.
زنده گیری مار ۱۲۰ سانتی‌متری در دوگنبدان
مسئول ایستگاه‌های آتش نشانی شهر دوگنبدان گفت: یک حلقه مار سمی به طول ۱۲۰ سانتی متر در یک منزل مسکونی در مرکز این شهر زنده گیری شد.
کامبیز افشین پور افزود: این مار سمی در منزلی جنب بیمارستان شهید رجایی دوگنبدان مشاهده و پس از اطلاع به آتش نشانی از سوی گروه نجات ایستگاه ۲ صید شد.
وی بیان کرد: امسال هشت حلقه مار در واحدهای مسکونی دوگنبدان که سبب وحشت مردم این شهر شده بود با همکاری مأموران امدادی ایستگاه‌های آتش نشانی زنده گیری شد.
افشین پور ابراز کرد: مارهای زنده گیری شده در خارج از شهر دوگنبدان رها سازی شدند.
وی از مردم خواست در صورت مشاهده مار در محیط‌های مسکونی و محل تجمع انسان‌ها با دقت و مواظبت این حیوان را تعقیب و محل دقیق استقرارش را شناسایی کنند تا آتش نشان‌ها پس از رسیدن به محل، مار را صید کنند.
مسئول ایستگاه‌های آتش نشانی شهر دوگنبدان گفت: شهروندان در صورت مشاهده مار و دیگر جانداران مضر قبل از هر اقدامی با تلفن ۱۲۵ تماس بگیرند.
شهر ۱۰۰ هزار نفری دوگنبدان مرکز شهرستان نفت‌خیز گچساران در ۱۵۰ کیلومتری یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.
صدتن زباله نتیجه تبلیغات انتخاباتی در استان
تبلیغات انتخابات بیش از صدها تن زباله در شهرهای کهگیلویه وبویراحمد برجای گذاشت.
با گذشت ۴ روز از انتخابات ۲۹ اردیبهشت آثار تبلیغات ناهمگون کاندیدها هنوز بر چهره شهرها خود نمایی می کند.
تبلیغات پر زرق و برق ۷۷۵ نامزد شوراهای اسلامی که یک هفته آسمان و زمین شهرهای استان را به تسخیر خود درآورده بودند علاوه بر تضییع حقوق شهروندی آلودگی های زیادی نیز به همراه داشت .
نصب غیر قانونی هزاران پوستر بر در و دیوار تابلوها و تاسیسات شهر و پراکندن میلیونها قطعه عکس پوستر و کارتهای تبلیغاتی چهره شهر را آشفته کرده است .
مسئول سازمان پارکها و فضای سبز یاسوج گفت: در یاسوج و دیگر شهرها روزانه ۳۰ تا ۴۰ تن زباله تبلیغاتی تولید می شد که جمع آوری و دفن این حجم زباله زحمات رفتگران شهرداری را دو چندان کرده است .
با گذشت چند روز از انتخابات همچنان آثار این تبلیغات پر هزینه بر چهره شهر نمایان است و پرا کندگی دهها تن زباله تبلیغاتی از پوستر تا بنر و کارتهای کوچک تبلیغاتی قامت رنجور پاکبانان زحمتکش شهرداری را خمیده تر کرده است .
وی گفت: گرچه شهرداری مکانی خاص برای تبلیغات محیطی انتخابات در چند نقطه معین کرده ولی هیچ یک از نامزدها از قانون تبلیغات را رعایت نکردند و سرتاسر محیط شهر را به تبلیغات بی حدو مرزشان آلوده کردند .
وی افزود: برخی از هواداران نامزدها علاوه بر پخش گسترده پوستر و بنر از ماژیک و رنگ روغن استفاده کرده اند که پاک کردن آن به سختی ممکن است .
براساس آمار غیر رسمی تبلیغات محیطی کاندیداها بیش از ۲۰ میلیارد ریال هزینه در برداشته است .
عزیزی مدرس دانشگاه این نوع تبلیغ را منسوخ شده در دنیای مدرن دانست و گفت: اثر این تبلیغ که ۷۰ درصد تبلیغات کاندیداها را در بر دارد کمتر از ۷ درصد است .
وی گفت: با وجود دسترسی مردم به فضاهای مجازی کم هزینه و پاک بودن آن، بهتر بود کاندیداها به جای استفاده نامطلوب از بنر و پوستر های رنگارنگ  از شبکه های اجتماعی و فضاهای مجازی استفاده می کردند.
آزادی ۱۲۳ زندانی جرائم غیرعمد در کهگیلویه وبویراحمد در سال گذشته
رییس کل دادگستری استان کهگیلویه وبویراحمد گفت: گره‌گشایی از کار مردم به اندازه هزاران سال عبادت اهمیت دارد و از آنجایی که مشغله‌های امروز فرصت عبادت خاص و با محتوا را از انسان گرفته و به صورت ادای تکلیف درآمده، اگر بتوانیم دست بینوایان و مظلومان را بگیریم جبران این نقیصه را خواهد کرد.
حجت الاسلام والمسلمین مزارعی اهمیت کمک به فقرا در روایات را یادآور شد و گفت: آه گرفتاران و فقرا افراد را گرفتار و دعای آنها نجات‌بخش است و گاهی اوقات دعای مظلومین به اندازه نماز شب تأثیرگذار است.
وی بیان کرد: اگر ستاد دیه از ظرفیت های خارج از مجموعه دستگاه قضایی و استان مانند پزشکان مشهور، مطرح و افراد تأثیرگذار کشور و نیز جامعه خیرین برای کمک به ستاد دیه استفاده کند، می‌تواند تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد.
رییس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: صدا و سیما، اصناف، اتحادیه ها و افراد موثر در بازار می توانند در پیشبرد اهداف خیرخواهانه نقش آفرینی کنند.
مزارعی تصریح کرد: انتشار مشکلات زندانیان به صورت فیلم و کلیپ با حفظ کرامت آنها می‌تواند تاثیر رسانه ای و ارتباطی قدرتمند بر افراد خیر داشته باشد.
احمدی رییس ستاد دیه استان کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: در سال گذشته ۱۲۳ نفر زندانی جرائم غیرعمد و مالی توسط ستاد دیه استان با مبلغ ۶۸ میلیارد ریال آزاد شده‌اند که از این میزان ۲۹ میلیارد ریال توسط شاکیان گذشت و سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال نیز توسط خیرین تامین اعتبار شده است.
وی اضافه کرد: بانک‌های تجارت ۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون، صادرات ۷ میلیارد، ملت ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون، و رفاه یک میلیارد ریال به ۲۷ نفر وام کم بهره پرداخت کرده‌اند.
نام شما

آدرس ايميل شما

عسکر جمشیدی
Iran, Islamic Republic of
بسیار عالی با شما و این اطلاع موافقم
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1