تاریخ انتشار
سه شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۲۱
کد مطلب : ۲۵۲۱۲۹

سرنوشت تلخ کارگران سد چمشیر گچساران + پاسخ‌های مسئولان سد

۳
۰
کبنا ؛تجمع اعتراض آمیز کارگران سد چمشیرگچساران در پاسخ به تعطیلی دوماهه پروژه و عدم پرداخت معوقات آنان به سناریوی بی پایانی در یکسال اخیر تبدیل شده بود که عمده مطالبات این کارگران که برای چندمین بار در یکسال اخیر مقابل فرمانداری این شهر تجمع می کردند اعتراض به تعطیلی پروژه ،عدم دریافت حقوق، معوقات ۷ماهه و عیدی خود با وجود وعده های مسئولان بود.
اما این روزها دولتمردان انگار برخلاف شعار سال حرکت می کنند و این درحالی است  که صبح روز گذشته بیش از ۲۲۹نفر از کارگران سد چم شیرگچساران از این پروژه اخراج شدند.این درحالی است که رهبر معظم انقلاب سال ۹۶ را سال «اقتصاد مقاومتی: تولید و اشتغال» نام‌گذاری کردند تا در ادامه شعار سال ۹۵، همچنان اولویت اصلی کشور را برای عموم مردم و دولت، اقتصاد درون‌زا و اشتغال قرار دهند و توجه به اینکه جنگ واقعی برخلاف تصور غلط برخی روشنفکرنماها، جنگ اقتصادی است و تنها راه پیروزی بر دشمنان، اقتصاد مقاومتی است، ضروری است.
امام خامنه‌ای عزت، اقتدار ملی، همت جوانانه و حرکات مؤمنانه را نقاط قوت کشور و وضعیت اقتصادی را از نقاط تلخ سال ۹۵ دانسته و فرمودند:تلخی‌ها و سختی‌ها، عمدتاً مربوط به مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم است تلخی را با همه وجود حس می‌کنم. گرانی، بیکاری، آسیب‌های اجتماعی و تبعیض‌ها ازجمله آن‌هاست
یکی ازاین کارگران اخراج شده سدچمشیرمی گوید: بیشتر این کارگران اخراجی متاهل و دارای فزرند هستند و تامین مخارج زندگی بعد از اخراج بسیار برایمان سخت است و نمی‌توانیم جواب زن و بچه‌هایمان را بدهیم.
دیگری می گفت:بیش از ۳سال است که در این پروژه مشغول به کار بودم و حال که اخراج شده ام تامین مخارج زندگی برایم بسیار سخت و دشوار شده است.
اخراج شدگان خودشان را اغلب متاهل، مستاجر و سرپرست خانواده های چند نفره نامیده اند که باگذشت سال های سال کار و تلاش در سدچمشیر گچساران، اکنون نمی دانند ادامه راه زندگی شان را چگونه بگذرانند.
«محمدرضا فاضل»، معاون اجرایی کارفرمای شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران در خصوص اخراج کارگران سد چمشیرمی گوید:خواهش دارم از همه یک مقداری حوصله به خرج دهند تا ببینیم چه اتفاقی درآینده در خصوص این پروژه رخ خواهد داد.

وی افزود: این صحبت ها به هرحال صحبت های جدیدی نیست و بنده از همان یکسال پیش هم نسبت به این موضع بحث هایی داشته ام که نبود منابع مالی و کمبود نقدینگی منجربه تعدیل پروژه خواهد شد
تصریح کرد: موضوع دیگری هم وجود دارد که کار در بخشی هایی از کارگاه به اتمام رسیده و به نوعی هر دو موضوع با هم رخ داده است ،اما باید توجه داشت که نبود اعتبارات ، نقدینگی و منابع مالی در این قضیه پررنگ تر است.
معاون اجرایی طرح سد و نیروگاه چم شیر گچساران گفت: حال برفرض اگر منابع مالی هم تامین شود حدود ۵ماه دیگر خیلی از بخش های کارگاه سدچمشیر به اتمام می رسد چرا که کم کم به انتهای پروژه نزدیک می شویم.
فاضل افزود:حقیقت امر این است که با وجودمشکلات مالی، این پروژه نیز با مشکل مواجه شده است اما خواهش بنده این است که همه مقداری حوصله کنند تا در یکی دو هفته آینده ببینیم پیمانکار پروژه در واقع چه تصمیم و چه برنامه ای برای نیروهای انسانی سد اتخاذ می کند.
وی درادامه درخصوص آخرین وضعیت سدچمشیراظهارکرد:از ابتدای پروژه تاکنون حدود ۸۰۰میلیارد تومان اعتبار برای احداث این طرح عظیم هزینه شده و اعتبار مورد نیاز برای پایان این طرح نیز۷۰۰ میلیارد تومان است که این سد بزرگ در صورت تامین اعتبار در سال ۹۶ به مرحله آبگیری خواهد رسید.
فاضل گفت: پیشرفت فیزیکی عملیات اجرایی این سد ۷۰ درصد است و هم اکنون بیش از یک هزارو ۷۰۰ نیروی متخصص، ماهر و نیمه ماهر در این سد فعالیت دارند.
معاون اجرایی کارفرمای شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران تصریح کرد: عملیات اجرایی این سد از سال ۱۳۹۰ آغاز شده و اعتبار این سد از محل فاینانس خارجی تامین شده و اعتبار اولیه این طرح ۲۲۹ میلیون یورو است.
بیژن مهدی پور رئیس تعاون، کار و رفاه اجتماعی گچساران در خصوص اخراج کارگران سد چمشیر گچساران گرفت:تقریبا حدود ۱۲۱نفر از کارگران اخراج شده مربوط به شرکت سابیرسد چمشیر هستند و نیز ۱۰۸نفر کارگر شرکت لرزه نگاری امور حفاری زیرمجموعه این شرکت است که مجموعا  ۲۲۹نفر هستند.
وی افزود:در حال تلاش و رسیدگی به مشکلات و مسئله اخراج این کارگران هستیم،شکایات این کارگران درفرم های مخصوص به هیات حل اختلاف ارجاع داه می شود و در یک جمع بندی و به تشخیص این هیات از حق و حقوق کارگران اخراجی برطبق قانون کار رسیدگی خواهد شد.
مهدی پور اظهارکرد:تنها مرجع که می تواند برای یک کارگر بازگشت به کار صادر کند همین هیات حل اختلاف است واگر هیات به یک جمع بندی برسد که کارگران ناعادلانه اخراج شده اند از حقوق کارگران دفاع خواهد کرد و در این هیات نمایند.(آفتاب جنوب)
نام شما

آدرس ايميل شما

روزبه
Iran, Islamic Republic of
حقتونه رای بدین به روحانی وضعتون بهتر میشه حتما
شرمت الله
Iran, Islamic Republic of
هیات فقط به فکر کارفرما هاست
ناشناس
روحانی قول اشتغال داد منتظر باشید
محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان ...
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
1