تاریخ انتشار
سه شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۱:۱۶
کد مطلب : ۲۵۲۰۲۳

نشست بررسی اعتراض تعدادی از کاندیداهای شورای شهر دهدشت نسبت به شمارش آرا برگزار شد (+تصاویر)

۰
کبنا ؛امروز در فرمانداری شهرستان کهگیلویه نشست بررسی اعتراض تعدادی از کاندیداهای شورای شهر دهدشت که نسبت به شمارش آرای خود معترض بودند با حضور معاون فرماندار، اعضای هیئت اجرایی و هیئت نظارت در سالن اجتماعات فرمانداری دهدشت برگزار شد.


به گزارش کبنا، پس از پایان وقت رسمی رأی گیری در شهر دهدشت همانند سایر نقاط کشور اطلاعات صندوق‌های مکانیزه ابتدا به وزارت کشور ارسال و پس از تایید نهایی از طرف وزارت، استخراج کلی اطلاعات و شمارش نهایی توسط سیستم انجام شد اما به دلیل اینکه تایید اطلاعات یکی از صندوق‌های شهر دهدشت در وزارت کشور تا ساعت ۶ صبح به درازا کشید، شمارش نهایی تا ۶ صبح انجام نشد و با توجه به اینکه در سطح شهر دهدشت ۵۴ صندوق رأی گیری وجود داشت و تا قبل از اعلام رسمی تعداد آرای اخذ شده توسط فرمانداری کهگیلویه برخی آمارهای غیررسمی در فضای مجازی انتشار و برای نامزدها و طرفداران آنها ایجاد شبهه کرده که نسبت به شمارش آراء اعتراض داشتند.

از آنجا که انتخابات از شاخصه‌های مهم استقرار یک نظام مردم سالار در جامعه است حضور حداکثری و چشمگیر مردم در انتخابات دوازدهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره شورای اسلامی شهر و روستا برگ زرین دیگری را در تاریخ انقلاب اسلامی ایران رقم زد.

تاکنون چهار دوره از شوراهای اسلامی شهر و روستا در سال‌های ۱۳۷۷، ۱۳۸۱، ۱۳۸۵ و ۱۳۹۲ تشکیل و به استثنای شورای سوم با قانونی که در مجلس تصویب شد عمر آن هفت سال طول کشید، مابقی شوراهای شهر و روستا چهار سال است و در سال ۱۳۹۶ پنجمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا در حالی برگزار می‌شود که ۱۹ سال از عمر این پارلمان شهری در کشور می‌گذرد.



از روز ۳۰ اسفند ۱۳۹۵ که ثبت نام کاندیداهای شورای اسلامی شهر دهدشت همزمان با سراسر کشور آغاز شد تا بار دیگر نامزدهای انتخاباتی پارلمان محلی در رقابتی سخت و نفس گیر، خود را در معرض رأی مردم قرار دهند، تا پایان  روز ۶ فروردین ۱۳۹۶ تعداد کاندیدای ثبت نام کننده برای شورای اسلامی شهر دهدشت به ۹۱ نفر رسید و با انصراف تعدادی از این نامزدها تا روز برگزاری انتخابات، تعداد کاندیداهای پنجمین دوره انتخابات شهر دهدشت به ۶۷ نفر کاهش یافت.

انتخابات شورای شهر امسال با این تفاوت از دوره‌های گذشته برگزار شد که در تعدادی از شهرها که زیرساخت‌های لازم برای انتخابات الکترونیکی مهیا بود، انتخابات شورای آن شهر به صورت مکانیزه برگزار و یکی از مهمترین مزیت استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی کاهش امکان تقلب و یا حتی به صفر رسیدن آن است.

نخستین و مهم‌ترین فرآیند انتخابات الکترونیکی در روز اخذ رأی، احراز هویت و کنترل رأی تکراری است و پس از تایید احراز هویت که توسط کاربر با نظارت نمایندگان فرماندار و ناظران شورای نگهبان و هیئت نظارت انجام می‌شود بقیه مراحل که شامل انتخاب نامزدهاست توسط شخص رأی دهنده و به صورت کاملا مکانیزه انجام می‌شود.



دستگاه مرتبط با برگزاری انتخابات الکترونیک، یک مانیتور و صفحه کلید دارد است که رأی دهنده باید کد سه رقمی داوطلب را بر روی آن وارد و سپس تصویر و نام داوطلب بر روی مانیتور درج می‌شود و در پایان کلید اتمام رای‌گیری را فشار و پرینت رأی نیز از طریق یک محفظه که قابل دسترسی نیست به نمایش در می‌آید و پس از جدا شدن در داخل یک صندوق پلاستیکی که در زیر دستگاه قرار دارد، جای می‌گیرد.

این پرینت‌ها نگهداری اما مورد شمارش قرار نمی‌گیرند تا چنانچه داوطلبی تردیدی در فرآیند انتخابات داشت امکان شمارش رأی کاغذی و مقایسه آن با آنچه که در حافظه دستگاه است، فراهم باشد.

آراء اخذ شده در انتخابات الکترونیکی در حافظه دستگاه ذخیره و با پایان مهلت رای گیری، مانند شعب معمولی پلمپ دستگاه شکسته و حافظه دستگاه تخلیه و داده‌ها استخراج و سپس آرای شمارش شده شعبه الکترونیکی برای تجمیع به وزارت کشور ارسال و پرینت آنها نیز نگهداری می‌شود تا مشخص شود که در یک شعبه یک داوطلب چه مقدار رای آورده است.

در انتخابات الکترونیکی عملیات شمارش را دستگاه انجام می‌دهد و همه پرینت‌ها و حافظه دستگاه‌ها تا زمان رسیدگی به شکایت‌ها نگهداری و همچنین در جریان رأی گیری نیز هیچ کس اطلاعی از میزان آراء کاندیداها ندارد.





محمدیار پیل آرام یکی از نامزدهای معترض با بیان اینکه نسبت به شمارش آراء اعتراض دارم، اظهار داشت: تعداد یکصد و بیست و چهار نفر از کسانی را که مطمئن بودم به من رأی می‌دهند به صندوق مرکزی شهر مراجعه اما رأی من در این صندوق کمتر از این تعداد است.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار که شاید برخی از این افراد به شما رأی نداده باشند، گفت: تنها با دیدن تعرفه‌های چاپ شده مطمئن می‌شوم.



خداکرم جانجان و حسین جهادگر دو نفر از اعضای دوره چهارم شورای شهر دهدشت در حالی که نسبت به تعداد آراء خود اعتراض داشتند با صدای بلند فریاد می‌زدند، رأی ما باید بیشتر از این تعداد باشد.

چهره غمگین همراه با خشم خداکرم جانجان از ابتدای حضورش همانند جو حاکم بر جلسه توجه همه را به خود جلب می‌کرد به طوری که بعد از گذشت ساعاتی از جلسه و آن هم با اشاره دیگران متوجه شکستن دسته عینک خود شد.

معاون فرماندار کهگیلویه و اعضای هیئت اجرایی انتخابات پس از توضیحاتی درباره شیوه برگزاری انتخابات الکترونیک، آرای ۵۴ صندوق شهر دهدشت را به تفکیک و صندوق به صندوق با استفاده از پروژکتور برای نامزدهای معترض، نمایش دادند.

معاون فرماندار کهگیلویه با بیان اینکه هدف اعضای شورای تأمین و مسئولان برگزاری ستاد انتخابات در شهرستان برگزاری انتخابات باشکوه با حضور حداکثری مردم بود، اظهار داشت: خوشبختانه مردم با حضور حداکثری خود بار دیگر نشان دادند که حامی دولت و نظام اسلامی هستند.

اسلام خسروی با بیان اینکه ستاد اجرایی انتخابات وظیفه برگزاری انتخابات را بر عهده داشت، گفت: اعضای ستاد اجرایی انتخابات از افراد شناخته شده و معتمد شهرستان که بیشتر از قشر فرهنگی شهر هستند، انتخاب شده‌اند.

وی با بیان اینکه در هر شعبه اخذ رأی ۱۷ نفر حضور دارد، افزود: یک یا دو نفر نماینده فرماندار، ۵ نفر عضو شعبه، ۵ نفر عضو شورای نگهبان، ۲ نفر از هیئت نظارت، یک نفر بازرس وزارت کشور و نیروهای حفاظت از صندوق که همگی از افراد معتمد و شناخته شده شهر هستند.

خسروی با بیان اینکه تا قبل از تجمیع کل صندوق‌ها و اعلام رسمی آمار توسط فرمانداری در فضای مجازی عده‌ای را به عنوان برنده اعلام کردند، تصریح کرد: سستم به گونه‌ای طراحی شده تا زمانی که آراء صندوق‌های هر ۵۴ شعبه شهر دهدشت توسط وزارت کشور تایید نشود، شمارش نهایی اعلام نمی‌شود.



وی گفت: پس از اینکه ۵۴ شعبه توسط وزارت کشور تایید و نتایج رسمی اعلام و نتایج رسمی با منابع غیررسمی کمی تفاوت داشت، سبب به وجود آمدن شبهه برای برخی از این نامزدها شد.

خسروی با بیان اینکه برخی این شبهه را داشتند که ورود اطلاعات صندوق به سامانه وزارت کشور در فرمانداری صورت می‌گیرد، تصریح کرد: چنین چیزی صحیح نیست و اطلاعات صندوق‌های الکترونیکی در پایان اخذ رأی به صورت آنلاین به وزارت کشور اعلام و پس از تایید صندوق‌های ۵۴ شعبه در وزارت کشور، تجمیع و شمارش آراء نهایی به ما داده می‌شود.

وی با بیان اینکه امروز آمار ۵۴ صندوق را به صورت کامل به معترضان دادیم، افزود: در صورتی که معترضان قانع نشوند، تمام برگه‌های پرینت شده را برای رفع هر گونه شبهه بازشماری می‌کنیم.

با توجه به اینکه اجرای قانون، سلامت، امنیت و مشارکت حداکثری چهار راهبرد اساسی انتخابات است که می‌تواند زمینه توسعه یافتگی و جلب اعتماد عمومی و حداکثری مردم را به دنبال داشته باشد و از طرفی افرادی که برای شورای شهر و روستا نامزد شده‌اند اغلب هدف خود را رعایت قانون، خدمت رسانی و بهبود وضعیت موجود عنوان کرده اند، باید در مقابل رأی و نظر اکثریت مردم سرتسلیم فرود آورده و فصل الخطاب خود را قانون قرار دهند.

-----------------------------------

گزارش از امیررضا برنگ پور

------------------------------------

نام شما

آدرس ايميل شما

یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

تاجری انگلیسی بانکی را که ۲۰ سال پیش از وام دادن به او امتناع کرد را خرید که این موضوع ...
مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
1