تاریخ انتشار
سه شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۰:۵۲
کد مطلب : ۲۵۲۰۱۹

چرایی رأی ۴۷ درصدی روحانی در شهرستان بویراحمد

۹
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛علیرضا اوحدی نیا
در نظام‌های دموکراتیک با احزاب منظم (احزابی که در برابر عملکرد خود مسئول‌اند) و سازمان یافته  انتخابات امری مهم و سرنوشت ساز محسوب می‌شود و اصولاً چنین نظام‌های بدون انتخابات آزاد، رقابت معقول و هدفمند معنای ندارد. هر چند به سازوکارهای انتخاباتی و عدم وجود احزابی دارای برنامه و سازمان یافته در ایران نقدهای وارد است ولی با همین امکانات اندک وارد رقابت انتخاباتی (مجلس، ریاست جمهوری، شوراها) می‌شوند و به نوعی در برابر عملکرد خود و شعارهای خود باید پاسخگو باشد. پویایی و عدم جمود فکری احزاب مرهون انتقادات سازنده از بیرون و نقد درون گفتمانی از درون می‌باشد و این امری لازم و معقول است که باعث تحرک و سرزندگی هر چه بیشتر احزاب می‌شود. با مقدمه بالا سراغ این موضوع می‌رویم که چرا جریان اصلاح طلبی در شهرستان بویراحمد در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم دچار شکستی محسوس گشت. شهرستان بویراحمد یکی از پرجمعیت‌ترین و شهر یاسوج، مرکز آن به عنوان مرکز استان محسوب می‌شود. نسبت آرا کاندید مورد حمایت اصلاح طلبان به کاندیدای مورد حمایت اصولگرایان ۴۷ درصد به ۵۳ درصد بود و این نشان دهنده شکست اصلاح طلبان در این انتخابات از اصول گرایان بوده است. چرایی این شکست نیاز به تحلیل دارد و می‌تواند راهگشا و حیاتی باشد. اصولاً وجود برخی آیتم‌ها در جایی می‌تواند خود به وجود آورنده اندیشه اصلاح طلبی گردد و به این امر منجر گردد که اندیشه اصلاح طلبی بتواند رسوخ کند و دارای پایگاه گردد. برخی آیتم‌ها مثل سطح سواد،  دانشگاه، جمعیت بالای شهرنشین، سطح درآمد و اشتغال، وضعیت تحصیل زنان، دسترسی به امکانات ارتباطی (هم ارتباط بالا و تنگاتنگ با مردمان دیگر با اندیشه‌های متفاوت و هم امکانات رسانه ای)، وجود رهبران فکری کاریزماتیک اصلاح طلب و...... وجود این آیتم‌ها می‌تواند منجر به ایجاد بستری دارای اندیشه‌های اصلاح طلبی گردد. بررسی مورد به مورد این آیتم‌ها البته کاری زمان بر و نیاز به واکاوی زیادی دارد ما برخی از این آیتم‌ها را بررسی می‌کنیم سطح سواد: شهرستان بویراحمد  که یاسوج مرکز استان در آن واقع گشته و دارای امکانات فراوان آموزشی و فرهنگی و...البته نسبت به سایر شهرستان‌های استان می‌باشد. البته درست است که این امکانات به صورتی نامتوازن توزیع گشته ولی به طور کلی وضعیتی مطلوت تر حداقل نسبت به سایر شهرستان‌ها مخصوصاً شهرستان کهگیلویه که آرای نسبتاً خوبی به کاندیدای اصلاح طلبان دادند.
دانشگاه: یاسوج دارای جمعیت دانشجویی بسیار زیادی نسبت سایر مراکز و شهرستان‌های استان است و دانشگاه‌های بزرگی از جمله دولتی، آزاد، پیام نور، و علمی کاربردی است. پس این آیتم مثبت را هم داراست.
شهرنشینی: یاسوج پرجمعیت‌ترین شهر استان است و جمعیت فراوانی را در خود جایی داده است و دارای نسبت بالای شهرنشینی هست و به قول امیر دورکیم تراکم جمعیت باعث ایجاد تراکم اخلاقی می‌شود که این می‌تواند منجر به دگر اندیشی و اصلاح طلبی (لزوم تغییر) منجر شود این بستر مهم هم را هم داراست.
سطح درآمد: البته این استان دارای جمعیت بالای بیکار است و این خود می‌تواند آفتی مهم برای بستر سازی و زمینه سازی اندیشه و خرد گردد ولی ما اگر بخواهیم مقایسه ای بین شهرستان کهگیلویه، و بویراحمد داشته باشیم هر دو دارای جمعیت بالای بیکار هستند.
وجود رهبران کاریزماتیک: از نظر نویسنده رهبران مهمی در جریان اصلاح طلبی بویراحمد وجود دارد هر چند در سالیان اخیر به درستی نتوانسته‌اند با بدنه اجتماعی این جریان به خوبی ارتباط برقرار کنند
ارتباطات: شهرستان بویراحمد با توجه به وضعیت طبیعی و جغرافیایی خود دارای مناطق صعب العبور فراوانی هست ولی در سالیان اخیر اقدامات مؤثر زیادی انجام گشته است.
شهرستان بویراحمد دارای خیلی از آیتم‌های ایجاد جو اصلاح طلبی است و می‌توان به آن امیدوار بود ولی چرا در این انتخابات شکست خوردند نیاز به واکاوی و بحث دارد.
از نظر نویسنده این شکست ریشه‌های تاریخی: بدین معنی که یاسوج شهری تازه تأسیس بوده و انباشت تفکر در طی زمان به خوبی در آن رخ نداده است. و سطح ارتباطات در این شهرستان نسبت به سایر شهرستان‌ها که از قدیم دارای زمینی مسطح و ارتباطاتی تنگاتنگ با سایر شهرستان‌ها بوده‌اند نبوده است. امکانات آموزشی در سالیان اخیر ایجاد گشته و بیشتر تحصیل کردگان این شهرستان‌ها در گهگیلویه و بهبهان به طور کلی در مناطق گرمسیری تحصیل کرده‌اند.
فاصله تقریباً چهارده ساله با آخرین نماینده اصلاح طلب در این شهرستان: شهرستان بویراحمد و دنا آخرین نماینده ای که به مجلس فرستاده چهارده سال پیش به کار خود خاتمه داد و در این مدت پایگاه اصلاح طلبان دچار پراکندگی زیادی گشته و تغییرات اساسی به خود دیده. هر چند در شش سال اخیر کسی به مجلس رفته که تا حدودی با حمایت اصلاح طلبان به مجلس رفته ولی گفتمان ایشان نتواسته تداعی کننده شعارهای اصلاح طلبان باشدکاهش ارتباط رهبران جریان اصلاح طلبی با مردم: هر چند در شهرستان بویراحمد رهبرانی تحصیل کرده و مهم در جریان اصلاحات وجود دارد ولی با این وجود، این رهبران به نوعی در میان مردم نیستند و این مهم است که رهبران یک جریان فکری در میان مردم و میدان مانور خود باشند آنگونه که در گهگیلویه و تا حدودی گچساران چنین است. به قول مولانا کمترین آنکه شود همسایه مست. البته الیت (نخبگان) اصلاح طلب کنونی در بویراحمد قادربه برقراری ارتباط تنگاتنگ با بدنه اجتماعی اصلاح طلب نیستند و به نوعی در سخنان خود به خوبی گفتمان و شعارهای اصلاح طلبی را نمی‌توانند بازتولید کنند. آنگونه که رهبران اصولگرا بویراحمد مهارت زیادی در سخنوری و تسلط بر خط فکری جریان خود دارند و دارای رهبری کاریزما هستند که در میان مردم و الیت فکری این جریان جایگاه ویژه ای دارد. البته دلایل گوناگونی دست در دست هم می‌دهند تا یک تفکر کنار گذاشته شده و به نوعی نتواند ارتباط با بدنه اجتماعی برقرار کند و دیدگاه تک علتی نمی‌تواند ما را به تحلیل درست وا دارد و امید است با بررسی درست و انتقاداتی معقول به دلایل یک شکست از بروز از جلوگیری کرد.

کارشناس ارشد جامعه شناسی
 
نام شما

آدرس ايميل شما

و
Iran, Islamic Republic of
کبنا خییلللللی ضعیف عمل میکنی!چرا نظرات مردم را نمیذاری
حدولتف
United Kingdom
اقای ضیا هاشمی معاون وزیر دولت بوده ولی به نظر شما خانواده ایشان چند رای به روحانی داده اند؟
دوست
Iran, Islamic Republic of
تحلیلتان اشتباه است.
چرا؟ چون معلوم است غرض در آن وارد است و رو به سمت جریان اصلاح طلبی دارد.
با تشکر
https://www.kebnanews.ir/wp-content/plugins/comment-rating/images/1_16_down.png
Iran, Islamic Republic of
چون روبویراحمدهیچوقت نمیشه حساب کرد
Iran, Islamic Republic of
اصلا ربطی به اصلاح طلبی و اصولگرایی نداره این آمار. مرد.. بودن، به اون کسی رای دادن که....داده بود. بهشون. مثل احمدی نژاد.همین. ..که سیاست سرش نمیشه
علیپور
Iran, Islamic Republic of
خدایا د بسه .... باید بننش من بوق و کرنا ......جون خوت جمع کن
افشین
Iran, Islamic Republic of
علت خیلی واضح است چون منطقه پایین بخاطر عرقی که به آقای روشنفکر داشتند پکپارچه به خاطر ایشون به ریسی رای دادند نه بخاطر اصلاحات و اصولگراها
شاهد
Iran, Islamic Republic of
چون همون افرادی که از کهگیلویه مهاجرت کردند و دهدشت را به سوی شهر خالی از سکنه کشاندند آرای بویر احمد را تغییر دادند و باعث بالا رفتن آراء اصولگرایان شدند
امید
Iran, Islamic Republic of
درود بر گچساران و دهدشت که آبروی استان و میزان سواد سیاسی شهرهای استان را نشان دادند....و متاسفم برای کسانی که رایشان را به یارانه ای که در صورت دادن سه برابر آن از جیبشان بیرون میرفت دادند!!! درود بر تاج گردون و دکتر وکیلی که آبروی استان و عزت استان را در ایران بالا می برند و متاسفم برای کسانی که به جای روی آوری به منطق و دوستی راه کینه و و بی منطقی را انتخاب می کنند و باعث فرار سرمایه از استان می شوند!!!
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1