تاریخ انتشار
دوشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۰۱
کد مطلب : ۲۵۱۹۲۹

سال‌ها الکترونیکی شدن انتخابات رویای دولتها بود

۴
۰
کبنا ؛

سالها الکترونیکی شدن انتخابات رویای دولتها بود، در دولت نهم و دهم هم بارها عزمش را جزم کرد که دست کم به صورت پایلوت در برخی استانها و یا شعب این کار را انجام دهد در دقیقه نود انتخابات همان سنتی برگزار شد. البته این تصمیم دلایل دیگری هم داشت از جمله اینکه برگزاری انتخابات الکترونیکی نیاز به اینترنت پر سرعت ، زیرساخت های امن مخابراتی و مقدمات سخت افزاری داشت که در دولت های گذشته همواره شاهد بودیم در حین برگزاری انتخابات همه این موارد لنگ می زد و زیرساختهای مخابراتی و ارتباطی در روز انتخابات حتی جوابگوی ارتباط ساده تلفنی هم نبود. با این حال دولت تدبیر و امید ریسک انجام این کار را پذیرفت و در برخی شهر ها علی الخصوص شهرهای بزرگ مقدمات برگزاری انتخابات الکترونیکی را فراهم کرد و اینچنین شد که حتی در استان کوچکی مثل کهگیلویه وبویراحمد هم شهرهای یاسوج،دهدشت و گچساران با انتخابات کاغذی و سنتی خداحافظی کردند.اگر چه نا آشنایی با شیوه جدید رای دهی باعث کندی کار شد اما همینکه دخالت انسانی در نتیجه غیر ممکن شد برای شهرهایی مثل یاسوج که حساسیت انتخابات شوراها از ریاست جمهوری هم بیشتر است، اتفاق خیلی مهمی بود.
از آنجایی که انتخابات الکترونیکی پدیده ای جدید است برای شهروندان این سوال پیش می آید که برگزاری انتخابات بدین شیوه تا چه اندازه امن و مطمئن است و هیات های اجرایی و نظارت بر انتخابات تا چه اندازه می توانند در نتیجه انتخابات دست داشته باشند.
فرماندار بویراحمد می گوید انتخابات الکترونیکی به لحاظ زیرساختی بسیار امن است، یعنی هیچگونه امکان دخالت عوامل انسانی در روند اخذ آرا و شمارش آن وجود ندارد.
محمد کاظم نظری ادامه می دهد اطلاعات در این انتخابات از صفر تا پایان از طریق زیرساختهای مخابراتی به وزارت کشور ارسال می شود.و بعد از پایان رای گیری صورتجلسه هر صندوق که بیاید مشخص می شود در صندوق چه خبر بوده است.
وی می افزاید در هیچ بخشی از روند برگزاری انتخابات الکترونیکی کاربران،کارمندان فرمانداری و وزارت کشور و هیات های اجرایی و نظارت هیچگونه امکان دسترسی و دستکاری اطلاعات را ندارند و درصد خطا در شمارش آرا نیز صفر است.
نظری تاکید می کند صندوق های الکترونیکی در آزمایشگاه های تحقیقاتی آزمایش شده اند و امنیت آن صددرصد گزارش شده و قابل اعتماد هستند.
البته آنچنان که نظری می گوید و همه آنهایی که روند اخذ رای الکترونیکی را دیده اند به خوبی می دانند که تقلب یا تخلف و یا دستکاری نتیجه آرا در شعب بسیار کم و حتی غیر ممکن است، با این حال پس از انتخابات شورای شهر یاسوج اعتراضاتی میان برخی کاندیداهای پنجم ،ششم ،هفتم و اعضای علی البدل به وجود آمد که آنچنان که غلام محمد زارعی نماینده مردم بویراحمد و دنا به عنوان عضو هیات نظارت استان می گوید: برخی افراد خود را پیروز انتخابات می دانستند و البته در پایان مشخص شد که اینچنین نبوده است.
وی می گوید حق اعتراض برای همه افراد محفوظ است و نباید سر سوزنی در حق کسی ظلم و یا به کسی ارفاق شود.
زارعی نیز تاکید می کند که سیستم های الکترونیکی دارای ابتکاراتی برای صیانت از آراست و تمامی روند کار ،اقدامات و فعالیت های انجام شده در نرم افزارها ثبت و ضبط می شوند و کارشناسان پس از مجوز دستگاه های ذیصلاح می توانند آن را پیگیری کنند.
وی در پایان یادآوری می کند اعتراض به نتیجه انتخابات خیلی کم بوده با این حال همه اعتراضات به صورت جدی پیگیری می شود .
اما اینکه ریشه همین چند اعتراض هم در کجا بوده خود موضوعی است که فرماندار بویراحمد آن را در درز اطلاعات از طریق برخی عوامل اجرایی و نظارت به میان رسانه ها نسبت می دهد و می گوید :اطلاعات پس از پرینت صورتجلسه می شوند و نتیجه شمارش هم همان چیزی است که در خود دستگاه وجود دارد و از آنجایی که سرور اصلی در وزارت کشور است پس امکان هیچگونه دستکاری در شهرستانها نیست.
نظری ادامه می دهد: پرینت ها و احراز ها همگی موجود است و حتی کوچکترین اعتراض هم پیگیری می شود. اما اعتراضی که نسبت به تعدادی از صندوقها وجود دارد به خاطر عدم راز داری برخی از افراد بوده که نتایج صندوقها را قبل از تجمیع آرا به بیرون داده اند و برخی افراد با تصور قطعی بودن نتیجه جشن برپا کرده اند و شمارش آرا که تمام شده همین افراد با اختلاف بسیار کم با نفرات قبل و بعد از خود جایگزین شده اند .
وی با گلایه از رسانه هایی که بدون رعایت و پایبندی به قانون نتایج را منتشر کرده اند یادآور می شود ما آمادگی داریم تک تک آرا را شمارش کنیم تا هیچ شائبه ای باقی نماند.
وی می گوید در این انتخابات حدود ۶ هزار نفر به صورت شبانه روزی درگیر برگزاری انتخابات شهرستان بویراحمد بودند و انتخابات در ۱۳۴ شعبه سیار ، ۱۲۴ شعبه ثابت و ۷۷ صندوق مکانیزه در شهر یاسوج برگزار شدو از ۱۹۲ هزار واجد شرایط بیش از ۷۰ درصد پای صندوقهای رای آمدند که این کار بسیار بزرگی است.
نظری تاکید کرد در این انتخابات همدلی کم نظیری میان همه برگزارکنندگان وجود داشت و به همین دلیل کمترین اعتراضات را شاهد بودیم که موارد اعتراضی نیز به اطلاع رسانی ناقص برخی سایتها بر می گردد.
اما در مجموع همه اعضای هیات های نظارت و اجرایی امروز در جلسه اضطراری بررسی شکایات به عنوان بخشی از روند برگزاری انتخابات ، متفق القول بر این باور بودند که انتخابات شوراهای شهر و روستا به خوبی درشهرستان برگزار شده و الکترونیکی شدن اگر چه کمی کار را کند کرده ، اما سرعت در شمارش ارا و دقت و امنیت در برگزاری این انتخابات ارزش چند ساعت در صف ایستادن را داشته است. ضمن آنکه بخشی از ازدحام صفوف رای گیری مربوط به مشارکت بی نظیر مردم بود.


گزارش: فاطمه رشیدی
نام شما

آدرس ايميل شما

شهروند بویراحمدی
Iran, Islamic Republic of
آقاب نظری این رای، رای ..بسیار ..که نبود دخالت عوامل انسانی در روند اخذ آرا و شمارش آن وجود داشت.
ﻧﺎﺷﻨﺎﺱ
Iran, Islamic Republic of
اینو الکترونیکی کردن که اون یکی را بتونن تخلف کنن
بوراحمدی
Iran, Islamic Republic of
الکترونیکی ارزو بود .ولی به این شرط که همه یکسان نماینده روی صندوق داشته باشند نه بک نماینده به کل تعداد صندوق ها ویک نماینده به التماس یکی یا دوتا نماینده این ظلم راکه کسی میخواد جواب گو باشد
1256
Iran, Islamic Republic of
چه فایده سیستم همه اش قطع بود وبیشتر مردم نتوانستن رای بدهند
تفاوت بایدن و ترامپ برای ایران

تفاوت بایدن و ترامپ برای ایران

خطبه‌های نماز جمعه در برخی از شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد، انتخابات ریاست ...
رفتار خوارج‫‌گونه برخی مدعیان!

رفتار خوارج‫‌گونه برخی مدعیان!

حتی چندی قبل نیز این بی مسئولیتی و تکبر ناشی از عدم پاسخگویی، باعث شد که مدیر مسئول روزنامه ...
بازخوانی تاریخ ترورهای نافرجام یک آیت الله

بازخوانی تاریخ ترورهای نافرجام یک آیت الله

امروز هفتم آبان سالروز سومین ترور نافرجام سیدحسن طباطبایی معروف به سیدحسن مدرس است. هم ...
1