تاریخ انتشار
دوشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۰:۵۲
کد مطلب : ۲۵۱۶۸۷

دوباره ایران، دوباره اصلاحات

۱
۰
کبنا ؛ولی‌الله شجاع‌پوریان
دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با مشارکت گسترده ملت بزرگ ایران برگزار شد و دکتر حسن روحانی با کسب اکثریت آرا برای ۴ سال دیگر سکان اداره کشور را به دست گرفت. این رخداد از جهاتی حائز اهمیت است:
۱- فارغ از هر نتیجه‌ای حضور مردم ایران در پای صندوق‌های رای قابل تقدیر است. این موفقیت در منطقه و در روزگاری رقم می‌خورد که همسایگان ما حسرت چنین رویدادی را می‌خورند؛ اگر همسایگان ما امروز برای توزیع و انتقال قدرت به روش‌های خشونت‌آمیز روی‌ آورده‌اند، مردم ایران مطالبات خود را از صندوق‌های رای پیگیری می‌کنند و از این‌رو الگویی بی‌نظیر در سطح منطقه به شمار می‌آیند. به طور قطع اگر قدر این حضور و مشارکت دانسته شود، دنیا نیز به احترام ایران خواهد ایستاد. امروز دنیا پیام اعتدال و صلح‌طلبی ملت ایران را درک کرده و باید قدر این سرمایه اجتماعی را دانست و برای تامین منافع ملی از آن سود برد.
۲- مردم ایران نشان دادند که برای رسیدن به هدف، آن هم هدف انسانی و والای پیشرفت، توسعه، رفاه و آزادی کشور، بهترین و منطقی‌ترین راه، یعنی صندوق رای را انتخاب می‌کنند. هرچند در دوره‌های گذشته برخی رویه‌های ناصحیح کام بخشی از مردم را تلخ کرده بود. ضمن آنکه برخی از انحصارطلبان و تندروها در سال‌های گذشته تلاش کردند گفتمان اصلاحات را با پایگاه پرشمارش نادیده بگیرند، از این‌رو یک روز به خیال خام خود مرگ اصلاحات را اعلام کردند و در انتخابات گذشته نیز منتخب اصلاح‌طلبان را مصادره کردند. اما انتخابات دوازدهم و حضور مردم در پای صندوق‌های رای پاسخ منطقی و مسالمت‌آمیزی بود به نادیده‌گرفتن نزدیک به ۱۰سال گفتمان اصلاحات. در حالی که این بار شکوه بی‌مثال حضور مردم در انتخابات ریشه‌دار بودن اصلاحات را برای همگان به اثبات رساند،‌خصوصا خوب است تمامیت‌خواهان به این درک برسند که این حماسه را به نام خود مصادره نکنند و مهر تاییدی بر رفتارهای سلبی و حذفی خود تلقی نزنند. طبیعی است اگر اکثریت رای دهندگان می‌خواستند چنین اتفاقی بیفتد، بی‌تردید کسی را انتخاب می‌کردند که روبه‌روی اصلاح‌طلبان و جنبش تحول‌خواه مردمی ایستاده بود.
۳- انتخابات به پایان رسید، اما بسیاری از بداخلاقی‌ها و تخریب‌های هدفمند در حافظه تاریخی ملت فراموش نمی‌شود. یکی از استراتژی‌های اصلی جریان رقیب علاوه بر وعده‌های عوام‌فریبانه، تخریب دولت روحانی بود. اگر از ماه‌ها پیش برجام و مشکلات اقتصادی در تیررس منتقدان و مخالفان دولت بود، در روزهای منتهی به برگزاری انتخابات بداخلاقی‌ها و تخریب‌های ناروا به اوج رسید تا جایی که دولت روحانی را یک دولت دین‌ستیز و مخالف با ارزش‌ها و هنجارهای جامعه ایران تصویر کردند. اما خرسندیم مردم ایران فریب تبلیغات دروغین و شانتاژهای گسترده را نخورد و با منطق و عقلانیت مسیر آینده ایران را هموار کرد. مخالفان دولت نه تنها تلاش کردند از احساسات دینی مردم سوءاستفاده کنند، بلکه برای رسیدن به مقاصد سیاسی خود اخلاق را نیز ذبح کردند.
۴- پیام انتخابات، عقلانیت، منطق و پرهیز از تندروی بود. مردم در چند دوره گذشته به دفعات این پیام را تکرار کرده‌اند، اما گویی عده‌ای بر آن نیستند تا پیام مردم را درک کنند. مردم از افراط و تندروی خسته ‌شده‌اند و راه عقلانیت و اعتدال را برگزیده‌اند. باید به خواست و مطالبه مردم احترام گذاشت. مجلس، قوه قضاییه و تمامی نهادها و ارگان‌ها باید در مسیر تحقق این مطالبه عمومی حرکت کنند. نمی‌توان انتخابات برگزار کرد و بعد از آن در تضاد با آرای مردم تصمیم گرفت. دولت روحانی در ۴سال گذشته با محدودیت‌های گوناگونی مواجه بود که عرصه را بر دولت تنگ کرده بود، انتظار می‌رود دست آقای روحانی در چینش کابینه جدید بازتر و همراهی قوای دیگر بیشتر باشد.
۵- از امروز دکتر روحانی بار دیگر رئیس‌جمهور همه مردم است و برای حل مشکلات و مطالبات آنها باید تلاش کند. موفقیت او مرهون مشارکت مردم و حمایت اصلاح‌طلبان و به‌ویژه سران اصلاحات بوده و از این‌رو انتظار می‌رود دکتر روحانی در مسیر رفع مشکلات مردم و مطالبات اصلاح‌طلبان قدم بردارد. مردم وفاداری خود را به دکتر روحانی در شرایط سختی اثبات کردند و این فداکاری جز با اقتدار ایران، بهبود وضعیت معیشتی و رفاهی مردم و ارتقای سطح سلامت، دانش، امنیت و پیشرفت پاسخ داده نمی‌شود. مردم از محدودیت‌ها و موانع دولت اطلاع دارند، اما انتظار دارند دولت روحانی در ۴سال پیش‌رو آینده بهتر و روشن‌تری را برای همگان رقم بزند.
نام شما

آدرس ايميل شما

خواجه بافره بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
احسن زیبا نوشته ای
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

تاجری انگلیسی بانکی را که ۲۰ سال پیش از وام دادن به او امتناع کرد را خرید که این موضوع ...
1