تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۳۹
کد مطلب : ۲۵۱۲۵۶

گذر از قوم گرایی در انتخابات، قدم نخست توسعه در کهگیلویه و بویراحمد

۰
کبنا ؛
 سالهاست آفت قوم و قبیله گرایی همدوش و شاید چند قدم جلوتر از سایر محرومیت‌ها، توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد را به چالش کشیده است و این آفت همواره در زمان انتخابات بیشتر خود نمایی می‌کند.



به گزارش کبنا، آفت قوم گرایی پیش از هر چیز در موسم انتخابات رخ می‌نماید و هرچه انتخابات به سمت محلی و بومی شدن پیش رود این آفت بیشتر خودنمایی می‌کند.
به‌جای استفاده مناسب از عنصر قومی برای ایجاد وحدت و حرکت رو به جلو، سال‌هاست انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا بستر رشد این آفت ضد توسعه‌ای در استانی همچون کهگیلویه و بویراحمد شده است.
اکنون یکی از این چالش‌ها و تنش‌های نهفته در عرصه انتخابات، دامن زدن به تعصبات قومی و طایفه گرایی در استان عشیره‌ای کهگیلویه و بویراحمد است.
تأکید بر قوم گرایی آن‌چنان عرصه انتخابات را در کهگیلویه و بویراحمد تحت‌الشعاع قرار می‌دهد که پس لرزه‌ها و نتایج منفی آن پس از انتخابات بر پیکر این استان نمایان‌تر می‌شود.
یک جامعه شناس معتقد است که نمی‌توان از این حقیقت گذشت که بخشی از تاریخ کهگیلویه و بویراحمد را کشمکش‌های قبیله‌ای و طایفه‌ای شکل داده و این وضعیت بر ذهنیت تاریخی و فرهنگ سیاسی ساکنان تأثیر گذاشته است.
«استمرار این فرهنگ سیاسی در بیشتر مواقع جهت دهنده رفتار سیاسی افراد بوده و مانع تحلیل و تصمیم گیری درست سیاسی شده است به‌طوری که نفع طایفه و عشیره بر مصلحت شهر و منطقه برتری می‌یابد.»
علی مسعود زاده گفت که این عامل خویشاوندی به‌عنوان یکی از منابع قدرت، مانعی جدی بر سر راه شایسته سالاری قرار گرفته و در چنین شرایطی تعصب‌های بیجا مانع از وفاق اجتماعی و مشارکت‌های اجتماعی و سیاسی سالم می‌شود.
«بدون شک انتخاب بر اساس چنین تفکری راه را برای برگزیدن افراد توانمند و شایسته دشوار می‌سازد و به‌کارگیری افکار و اندیشه‌های خلاق را با تنگنا روبه رو می‌کند.»
قوم گرایی به معنای به کار گماردن و انتخاب کردن خویشان و افراد طایفه در رأس مناصب بدون توجه به شایستگی، توانایی و دانایی است.
رقابت‌های قومی و منطقه‌ای در شهرها و مناطقی با تنوع فرهنگی و قومی یکی از عوامل مهم توسعه‌نیافتگی این مناطق بوده و به واگرایی فرهنگی، قومی، زبانی و مذهبی آنها دامن زده است.
برخی هم معتقدند که طایفه و قوم گرایی در توسعه شهرها و مناطق تاکنون به‌عنوان یک آفت مهلک و مانع توسعه عمل کرده است و پیامدهای منفی بسیار مخرب برای پدیده طایفه گرایی در توسعه فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی نمود پیدا می‌کند.
تشدید احساسات و عواطف طایفه‌ای همبستگی اجتماعی میان اعضای یک جامعه را تضعیف می‌کند و همبستگی جای خود را به تفرقه، کشمکش، تخریب سرمایه، اتلاف وقت و … می‌دهد.
در نتیجه سرمایه اجتماعی فرسوده و نابود شده و سطح اعتماد ملی و منطقه‌ای را به اعتماد درون گروهی و طایفه‌ای تقلیل داده و نوآوری و توسعه را در جامعه کند کرده و از بین می‌برد.
پس از سه دهه از عمر نظام اسلامی برای توسعه مناطق شهری و روستایی استانی همچون کهگیلویه و بویراحمد که از قافله توسعه یافتگی بشدت عقب افتاده گذر از قوم گرایی یک ضرورت انکارناپذیر است.
در چنین وضعیتی فرهیختگان و گروه‌های مرجع باید افراد توانمند و متخصص را برای ورود به شوراهای اسلامی به مردم معرفی کنند تا آفت قوم‌گرایی رخت بربندد.
با پشت سر گذاشتن پدیده قوم‌گرایی، شایسته سالاری جای فامیل سالاری را می‌گیرد و با انتخاب افراد کارآمد و متخصص، نیروی انسانی مناطق شهری و روستایی باانگیزه بیشتری برای توسعه شهر خود تلاش می‌کنند.
وقتی نظام شایسته سالاری جایگزین تفکر سنتی قوم گرایی شود، بهترین افراد در بهترین جایگاه با بالاترین بازده به مردم خدمت می‌کنند.
تجربه چهار دوره گذشته انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در کهگیلویه وبویراحمد نشان می‌دهد که گزینش نمایندگان بر اساس تفکر طایفه گرایی چه نتایج تلخی به همراه داشته است به‌طوری که برخی مناطق به‌جای پیشرفت توسعه با محرومیت بیشتر و اتلاف منابع رو به رو بوده‌اند.
قومیت گرایی سرآغاز نادیده گرفتن صداقت، تجربه، شجاعت، امانت‌داری و تخصص از حداقل ویژگی‌های یک نماینده خوب در شوراهای اسلامی است.
**دامن زدن به مسائل قومی مانع انتخاب صحیح
آیت الله سید شرف الدین ملک حسینی نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد، دامن زدن به برخی مسائل قومی در انتخابات را به‌عنوان محرکی در ایجاد هیجانات نامعقول به‌ویژه در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در این استان دانست که باید با مدیریت صحیح، کارآمد، مقتدر و معقولانه مانع از بروز این گونه آفت‌ها شد.
**رسانه ها موثرترین ابزار برای جهت دهی افکار عمومی
استاندار کهگیلویه و بویراحمد از رسانه‌ها خواست به‌عنوان مؤثرترین ابزار برای تنویر و جهت دهی افکار عمومی، اجازه سوق دادن انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در این استان را به سمت قومی گرایی و طایفه‌ای شدن ندهند.
سید موسی خادمی اظهار داشت که مهمترین شاخص و ویژگی‌های انتخاب افراد شایسته در شوراهای اسلامی شهر و روستا تکیه بر توانمندی‌های فردی، تخصص و تعهد آنان برای اداره امور شهری و ایجاد رفاه و توسعه شهر و روستای کارآمد است.
خادمی، دامن زدن به برخی مسائل قومی، عشیره‌ای و قبیله‌ای در عرصه انتخابات را به‌ویژه در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در کهگیلویه و بویراحمد را محرکی در ایجاد تنش‌ها و بروز برخی ناهنجاری‌های نامعقول دانست.
**نقس رسانه ها برای جلوگیری از تعصاب قومی در انتخابات
رئیس کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد هم نقش رسانه‌ها در جلوگیری از بروز برخی القائات، هیجانات نامعقول و سوق دادن افکار عمومی به سمت سنت‌های ناروا و تعصبات قومی را در عرصه انتخابات حساس و تعیین کننده ذکر کرد.
حجت الاسلام غلامرضا مزارعی معتقد است که در عرصه حساس انتخابات به‌ویژه انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا باید گزینش از مدار قومیت و طایفه گرایی به سمت انتخاب بر مبنای تدبیر، تعهد و عقلانیت تغییر کند.
**قوم گرایی آسیب جدی انتخابات شورا
حجت الاسلام و المسلمین سید علی اصغر حسینی امام جمعه یاسوج معتقد است که قوم گرایی در انتخابات شوراها یک آسیب جدی است که نیاز به آسیب شناسی دارد.
پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا به همراه دوازدهمین دوره انتخابات رئیس‌جمهوری در ۲۹ اردیبهشت سال ۹۶ در سراسر کشور برگزار می‌شود.
کهگیلویه و بویراحمد با جمعیت افزون بر ۷۱۳ هزار نفر دارای ۱۷ شهر و یکهزار و ۶۷۶ روستای دارای سکنه است که ۷۴۰ روستای آن بالای ۲۰ خانوار است.

نام شما

آدرس ايميل شما

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1