تاریخ انتشار
شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۴۰
کد مطلب : ۲۴۸۰۶۹

دفع آب‌های سطحی و رواناب بارندگی شهر یاسوج

۲
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛صمد عزیز پور
شهر یاسوج در پای کوه و در موقعیت کوهپایه‌ای و دشتی گسترش‌یافته است. قسمت‌های شمالی شهر در دامنه‌های کوه و با شیب متوسط تا نسبتاً زیاد گسترش‌یافته و نیمه جنوبی شهر در حاشیه دشت قرارگرفته است. با توجه به اینکه شهر در دامنه‌های کوه قرارگرفته است با توجه به ماهیت اقلیمی منطقه و وجود رگبارهای تند و باران‌های دانه‌درشت که سیلابه‌ای شدیدی را موجب می‌شوند، آب مسیل‌های موجود، تهدید طبیعی مهمی برای شهر بشمار می‌آید، لذا توجه به سیستم حرکت آب‌های سطحی و موقعیت مسیل‌ها و رعایت حریم و ضوابط ساخت‌وساز از مهم‌ترین مسائل جغرافیایی در شهر یاسوج محسوب می‌شود.
لذا پاک‌سازی سیل بندها و ایجاد دیواره‌های بتنی و سنگی از اقدامات مؤثر در کاهش خطر می‌باشد و همچنین حفاظت از پوشش گیاهی و طبیعی، کاشت درخت، جلوگیری از فرسایش خاک می‌تواند در کاهش روانه شدن آب باران به‌طرف شهر مؤثر باشد همچنین با برآورد حداکثر بارش، جنس خاک و شیب باید به ظرفیت مسیل‌ها و دهانه پل‌ها روی سیل‌ها توجه نمود.
وجود شیب‌های کافی به‌ویژه در نیمه شمال و شرق شهر باعث می‌شود که رواناب‌ها به‌سرعت تخلیه شوند و از این لحاظ مشکل خاصی وجود ندارد. در معابری که امتداد شمالی – شرقی دارند با توجه به شیب مناسب آب تخلیه می‌شود اما رواناب‌ها بیشتر در معابر با امتداد جنوب – غربی جمع شده و دیر تخلیه می‌شوند. لذا در برنامه‌های توسعه شهر بهتر است توسعه شهر به سمت شمال شرق و جنوب غرب باشد تا ضمن حفظ شیب زمین از باد مناسب و زاویه تابش بهتری برخوردار باشد. و با پاک‌سازی جدول‌ها و همچنین با افزایش سرانه فضای سبز شهری می‌توان تا حدودی مانع از جاری شدن سریع آب در سطح شهر باشیم.
نام شما

آدرس ايميل شما

رها
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا اگه یه ماه پشت سرهم بارون بباره یاسوج هیچ مشکلی ناره
رها
Iran, Islamic Republic of
اونجاهایی را که ایشون میگه دشت شیب بالای ۳۰درصدی داره
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1