تاریخ انتشار
شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۰۰:۲۸
کد مطلب : ۲۴۸۰۱۷

صدور مجوز خوراک پتروشیمی بویراحمد

۴
۰
کبنا ؛در سفر روز پنجشنبه وزیر نفت به کهگیلویه و بویراحمد مجوز خوراک مجتمع عظیم پتروشیمی بویراحمد صادر شد.
به گزارش کبنا نیوز از یاسوج، غلام محمد زارعی، نماینده بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی با اعلام خبر خوش اخذ مجوز خوراک مجتمع عظیم پتروشیمی بویراحمد در سفر وزیر نفت، گفت: دولت، مردم و آقای لهراسب باقری، سرمایه گذار طرح پتروشیمی بویراحمد همه در تلاش هستند تا به این رویای شیرین صنعتی مردم استان جامه عمل بپوشانند.
وی با بیان اینکه احداث پتروشیمی در بویراحمد هم در مرحله اجرا و هم پس از بهره برداری انقلابی در زمینه اشتغال در این منطقه ایجاد می‌کند، خاطرنشان کرد: برای احداث هیچ طرحی در استان چنین همدلی و همراهی هم از سوی مردم و هم از طرف سرمایه گذار و هم استقبال از سوی دولت مشاهده نشده و مجتمع پتروشیمی بویراحمد نه تنها در نوع خود بی نظیر است بلکه توانسته است یک همگامی، همکاری و همراهی عمومی برای کسب مجوزها و احداث آن ایجاد کند.
زارعی با اشاره به اینکه اگر بخواهیم منطقه بویراحمد و دنا رنگ توسعه ببیند، باید گام‌های بلندی برداریم، ابراز کرد: هم ما و هم دولت محترم مصمم به احداث پتروشیمی در منطقه سقاوه در شهرستان بویراحمد هستیم تا از این طریق تحول توسعه و پیشرفت منطقه بسیار زودتر از آنچه که مورد انتظار است، اتفاق بیفتد.
نماینده بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر از استاندار کهگیلویه و بویراحمد به جهت همکاری برای رفع موانع پیش روی احداث این مجتمع عظیم پتروشیمی، از سرمایه گذار طرح نیز به دلیل پای کار بودن تجلیل و عنوان کرد: سفر وزیر نفت به استان فرصت مناسبی بود تا رایزنی برای چگونگی تأمین گاز طبیعی پتروشیمی بویراحمد نیز انجام شود و در این سفر توانستیم مجوز خوراک پتروشیمی (گاز) را از وزیر نفت بگیریم.
زارعی با اشاره به اینکه کهگیلویه و بویراحمد به مثابه بسیاری از نقاط کشور از مشکل بیکاری رنج می‌برد تصریح کرد: برای حل مشکل بیکاری در استان باید چند واحد صنعتی بزرگ اجرا کنیم و پتروشیمی بویراحمد یکی از مهم‌ترین این کارهاست که با ایجاد بیش از دو هزار اشتغال مستقیم تحول بزرگی در منطقه ایجاد خواهد کرد.
*بیش از ۷ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری بخش خصوصی
وی افزود: میزان سرمایه گذاری این طرح به هفت هزار و ۲۷۰ میلیارد تومان (بیش از دو میلیارد دلار) است تا منحصر به فردترین پتروشیمی کشور و به تعبیری عظیم‌ترین پتروشیمی ایران که تو سط بخش خصوصی ساخته می‌شود در بویراحمد احداث شود و قرارگیری محصولات تولیدی پتروشیمی بویراحمد در زنجیره ارزش پتروشیمی یعنی صنایع و محصولات پایین دستی پتروشیمی آن را بسیار متماز و برجسته کرده است.
نماینده بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی، خوراک گاز را از مهم‌ترین مسائل پتروشیمی‌ها دانست و اظهار کرد: خوارک گاز پتروشیمی بویراحمد از محل خطوط لوله گاز سراسری که از منطقه بویراحمد و دنا می‌گذرد تأمین می‌شود و با اخذ مجوز خوارک در این سفر کاری از وزیر نفت؛ در این زمینه هیچ مانعی پیش روی پتروشیمی بویراحمد قرار ندارد.
زارعی بیان کرد: همواره در استان کهگیلویه و بویراحمد از پتانسیل‌هایی چون تولید نفت و گاز و عبور خطوط لوله سراسری گاز سخن به میان می‌آید که از آن‌ها به عنوان پتانسیل و ظرفیت‌های بالقوه یاد می‌شود، برای بالفعل کردن و استفاده از این ظرفیت نیازمند ایجاد صنایع پایین دست نفت و گاز مانند پتروشیمی هستیم.
وی با بیان اینکه اگر ما از این پتانسیل و ظرفیتی که از استان عبور می‌کند، استفاده نکنیم، دیگر نقاط استفاده خواهند کرد، گفت: امسال از سوی مقام معظم رهبری به نام اقتصاد مقاومتی- تولید و اشتغال نامگذاری شده است که پتروشیمی بویراحمد دقیقاً در همین راستا و برای استفاده از ظرفیت‌های داخلی کشور در حوزه تولید و اشتغال است.
نماینده بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تاکنون هیچ پروژه ای در مقیاس پتروشیمی بویراحمد در کهگیلویه و بویراحمد اجرا نشده است، یکی از ویژگی‌های این مجتمع را عدم وابستگی به اعتبارات دولتی دانست و خاطرنشان کرد: احداث و به سرانجام رسیدن این مجتمع پتروشیمی نیازمند همکاری همه دستگاه‌ها، ادارات، مردم و سرمایه گذار بوده و البته تاکنون هم همکاری‌های خوبی در این زمینه وجود داشته است.
زارعی که بزرگ‌ترین حامی و پیگیر احداث پتروشیمی در شهرستان حوزه انتخابیه‌اش بوده، اخذ مجوز احداث پتروشیمی بویراحمد و سپس اخذ مجوز خوراک آن را بزرگ‌ترین دستاورد صنعتی استان می‌داند و می‌گوید: احداث پتروشیمی در شهرستان بویراحمد از مدت‌ها پیش پیگیری می‌شد و خوشبختانه اخذ مجوز این طرح عظیم در سفر اسفندماه سال ۱۳۹۵ معاون اول رییس جمهوری و وزیر صنعت، معدن و تجارت به استان محقق شد.
وی پتروشیمی بویراحمد را صنعت منحصر به فرد استان و عظیم‌ترین پتروشیمی کشور که توسط بخش خصوصی احداث می‌شود، عنوان و خاطرنشان کرد: طرح پتروشیمی بویراحمد کاری بزرگ و عظیم بود اما با تلاش و پیگیری مستمر به ثمر نشست که امروز نوید بخش آینده ای روشن برای توسعه کل استان کهگیلویه و بویراحمد در حوزه صنعت، اشتغال و معیشت مردم خواهد بود.
پتروشیمی بویراحمد روی ریل
استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست با بیان اینکه برای توسعه ناچار از اجرای طرح‌های بزرگ هستیم، گفت: همدلی و وفاق خاصی بین دولت و نماینده مردم و همچنین سرمایه گذار برای اجرای طرح عظیم پتروشیمی بویراحمد وجود دارد.
سید موسی خادمی افزود: سرمایه گذار بخش خصوصی پروژه نیز یک سرمایه گذار تجربه شده و موفق است که در زمینه طرح‌های صنعتی از جمله مجتمع بین المللی دنا صنعت و کارخانه قند و همچنین در زمینه فعالیت‌های خدماتی در طرح مجتمع عظیم رفاهی، تفریحی و اقامتی آزادی باقری تجارب خوبی دارد و امتحان پس داده است.
وی با اشاره به اینکه پتروشیمی بویراحمد امروز روی ریل قرار گرفته و مجوزهای آن یکی پس از دیگری صادر می‌شود، اظهار کرد: در سفر معاون اول رییس جمهور به استان در اواخر سال گذشته مجوز پروژه صادر شد و امروز هم مجوز خوراک طرح پس از سفر وزیر نفت صادر شده است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد احداث این مجتمع عظیم صنعتی را نیازمند همکاری مردم و همه دستگاه‌ها دانست و اظهار امیدواری کرد که با احداث این مجتمع سهم استان از بهره مندی از صنایع عظیم افزایش یابد.
خادمی با بیان اینکه هر پتروشیمی اگر دو ویژگی سهولت دسترسی به خوراک و واحدهای یوتیلتی را داشته باشد جزو پتروشیمی‌های ممتاز به حساب می‌آید از وجود این دو مشخص بارز در پتروشیمی بویراحمد خبر داد و در این زمینه خاطرنشان کرد: واحدهای یوتیلیتی یعنی ایجاد زیرساخت‌های برق و آب پایدار برای پتروشیمی که نیازهای آن را برطرف کند، لذا پتروشیمی بویراحمد در این زمینه هم با مشکلی مواجه نیست و خط لوله خوراک آن نیز در یک و نیم کیلومتری مجتمع قرار دارد که سهولت دسترسی به خوراک را نیز دارا می‌باشد.
 
*دو هزار اشتغال مستقیم
براساس این گزارش پتروشیمی بویراحمد در منطقه ای از سقاوه بویراحمد که در آینده منطقه ویژه پتروشیمی خواهد شد، احداث می‌شود و فاصله آن از خط لوله تأمین خوراک قریب به ۱.۵ کیلومتر است.
میزان اشتغالزایی این پتروشیمی دو هزار نفر است و خوراک آن به میزان سالیانه سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی از خطوط لوله سراسری موجود در سطح شهرستان تأمین خواهد شد.
پتروشیمی بویراحمد پس از بهره برداری قادر است که سالیانه ۱۲۱ هزارتن بنزین پیرولیز، ۵۹ هزار تن گاز مایع، ۲۰ هزار تن اتیلن، ۵۰۱ هزار تن پروپیلن، ۵۰۱ هزار تن پلی پروپیلن،۶۰ هزار تن انیدرید مالئیک و یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن متانول تولید کند.
پتروشیمی بویراحمد تحقق وعده‌های صنعتی نماینده بویراحمد و دنا و استاندار کهگیلویه و بویراحمد است. این پتروشیمی هماهنگی و تلاش بخش خصوصی، دولتی و نماینده مردم در مجلس برای توسعه منطقه است تا از این رهگذر هم در مرحله اجرا و هم در مرحله بهره برداری اشتغال کلانی برای مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد ایجاد شود و این استان یک گام به توسعه یافتگی صنعتی نزدیک تر شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

هم استاني
Iran, Islamic Republic of
اولا اصلا درباره پتروشیمی یاسوج صحبتی ..د زیاد میده دلتون خوش نکنید!؟
..
Iran, Islamic Republic of
بنازم کر بیراحمد جناب دکتر زارع خدا بخواد داره قدرته من دس تاجگردون ایگره
مطلع
Iran, Islamic Republic of
از سازمان صنعت ،معدن وتجارت که پیگیریهای وافری در این زمینه داشت ومسبب اصلی این کار بود تیتر هم بزنید ویا درمتن اشاره کنید . کارکنان سازمان صنعت ومعدن بسیار خلاق وزحمت کش میباشند .حیف است نماینده واستاندار تشکری هم نکندو........
ti
درود
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1