تاریخ انتشار
شنبه ۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۰۰:۴۹
کد مطلب : ۲۴۵۸۸۶

یادداشت کوتاه بر مناظره اول

۱۲
۰
کبنا ؛
دانش.م
مناظره اول تمام شد، بیش از آنکه چارچوب اجتماعی به خود داشته باشد فضای اقتصادی بر آن حاکم بود و کاندیداها سعی بر دست گذاشتن بر ضعف‌های اقتصادی کشور را داشتند. بیش از آنکه بخواهیم به دو کاندیدا (میرسلیم و هاشمی) نظر بیفکنیم نگاها به تقابل ائتلاف جهانگیری، روحانی در قبال قالیباف و رئیسی بود....قالیباف شروع کننده حمله به ساختار اقتصادی کشور بود و مهمترین مسئله را بیکاری فزاینده عنوان کرد. صحبتهای ضد ونقیضی بیان داشت که با واکنش ائتلاف رقیب روبرو شد. ولی مسئله ای که  به مخاطبان با صحبت‌های قالیباف به ذهنشان متبادر می شد ک پارادوکس بود که در ۸سال پیش در مناظره معروف از دو سر مناظره بیان شد که الان قالیباف سنخیتی بین خود و آنها نمی بیند سخن از پدیده بودن روحانی در خیره شدن به دوربین و تکرار حرف‌ها به آن بود و دگری عکسی که همه به ناگاه فکرشان به سال ۸۸ و عکس معروف جلب شد. سر دگر طیف رئیسی بود که انتظار دیگری از آن داشتیم ولی با سخنان خود کمتر چالشی را برای خویش ایجاد کرد و راهکاری برای طرح‌های خود بیان نکرد و در کل ساکت تر از آن چیزی بود که از آن انتظار میرفت و کل تمرکز  خود را بر مسئله اشتغال جوانان گذاشته تا از این طریق بتواند قشر جوان را به سمت خویش بکشاند.
در سوی دگر گفتمان اصلاحات و اعتدال خط پیوند خود را بر دفاع از دستاوردهای و برنامه ای خود در دولت قرار داده و با تک عبارات به سان(حمله گازانبری و فضای بسته سیستم امنیتی) محرک احساسات جوانان شده تا بر مطلوبیت شعارهای خویش سخن به میان اورده و بیشتر ژست آزادیخواهانه به خود گرفته که کشور را از تنگناهای امنیتی و محصوریت به دور نگاه داشته است.
درکل چیزی که می‌شود از مناظره اول فهم کرد، سخنان تبلیغاتی صرف هر دو خط فکری برای پر کردن سبد رای خویش بود  که در آن  یکی از اجرای کمک به مستمندان سخن گفته و دیگری از سه برابر شدن یارانه سه دهک پایین  ۲)عدم ارائه برنامه، شاید اولین مناظره ای بود در طول این چند سال اخیرکه هیچ کدام از نامزدها برنامه ایجابی برا پیاده کردن در نظر نداشته و صرفا تعریف شخصیت و برنامهای خود را در نفی دیگری می دیدند ..۳) شاید اولین مناظره ای در طول تاریخ جمهوری اسلامی است که نامزدهای ریاست جمهوری از هیچ بدنه اجتماعی خاصی برخوردار نیستند برخلاف روسای قبل (خاتمی طبقه متوسط دانشگاهی، تحصیلکرده، احمدی نژاد طبقه پایین جامعه و اقشار محروم ).
***
به گزارش کبنا، اما اولین مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری میان ۶ کاندیدای نهایی برگزار شد که در کهگیلویه و بویراحمد نیز این مناظره از سوی مردم به صورت گسترده مورد توجه قرار گرفت.
پس از برگزاری مناظره نخست کاندیداهای ریاست‌جمهوری با گذری در سطح شهرها به خصوص در شهر یاسوج مرکز استان شاهد بحث‌های داغ انتخاباتی میان مردم و اقشار مختلف به خصوص جوانان بودیم.
در این میان هر کسی در خصوص این مناظرات نظری داشت و به خوبی معلوم بود که مردم با دقت این مناظرات را مورد توجه قرار داده‌اند و مناظره نخست برای آن‌ها جالب بوده است.
همچنین با سری که به ستادهای انتخاباتی در شهرهای مختلف زدیم بحث‌های مناظره در ستادها داغ بود و تحلیل‌های مختلفی از این رهگذر وجود داشت.
با این تفاسیر و از روزهای آینده باید شاهد داغ‌تر شدن فضای انتخابات در استان باشیم که مناظرات نقش عمده‌ای در داغ شدن این فضا دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما

حسین
Iran, Islamic Republic of
عالی بود دانش
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
رییس جمهوری که درمیان حرف میپرد،وقت اضافه حرف می ...می گوید.این بودروحانی
رحیم
Europe
عالی بود
زینب
Europe
خوب بود ولی کم بود
یاسوجی
Iran, Islamic Republic of
ب.. این مناظره روحانی بود که ...جهانگیری پنهان شد وچیزی نداشت .
جهانگیری هم بازنده بود چون حضورش به عنوان .. روحانی و پوششی بودن نوعی....مردم ایران بود باید به جهانگیری گفت اگر کاندید هستی برای خودت باش نه برای دیگری .
هاشمی طبا و میرسلیم بدون جنجال و دروغ و با نظرات کارشناسی برنده مناظره بودند . نجابت رئیسی هم موجب شد فیلم بازی نکند و همان باشد که قبلا بود .
شب مناظره ، روز عملیات قالی باف بود هم برجک می زد هم خاکریز .
Iran, Islamic Republic of
کسی که ... اجازه داد حرف بزنه ، توی حرفش پریدن که سهله. بابک زنجانی رو از کارافرین برتر به ی..کردند و همه نفت ایران رو بهش دو .. کردند الان میگن چرا در زمانی که کار افرین نمونه بود بهش لوح تقدیر دادین پس ...ن، اون وقتی هم که در دولتی که شما سنگش رو به سینه میکش..د چیزی بهش نگفتید تا دولت روحانی اومد و برخورد کرد.
ایل سترگ قشقائی
Iran, Islamic Republic of
خوب بود به نظرم طیف رئیسی قالیباف برنده مناظره بودد
کارمند 1111
Iran, Islamic Republic of
وقتی ...خودش به حرف مجری اعتنایی نمی کند که وقتش تمومه و ...وای به احوامون
Iran, Islamic Republic of
خدا وکلیکی خودتان قضاوت کنید دولت یازدهم ،فقر ،تعطیلی،بنگاها،نداشتن کار وکارگری،ریختنخانه های مهرو...
United States
این وسط معلوم شد قالیباف میتونه به خوبی نقش پیناکیو رو تو کارتون پیناکیو بازی کنه
Iran, Islamic Republic of
واقعا مردم اگاهشدنند
حسین
Iran, Islamic Republic of
خدای این کشوریک بارمملکت ماراازدست ...نجات دادوبه دست دلسوزان به مردم داد ان شاالله یک باردیگه روحانی انتخاب میشه واقدامات ۴سال گذشته خودش راتکمیل میکنه
رفتار خوارج‫‌گونه برخی مدعیان!

رفتار خوارج‫‌گونه برخی مدعیان!

حتی چندی قبل نیز این بی مسئولیتی و تکبر ناشی از عدم پاسخگویی، باعث شد که مدیر مسئول روزنامه ...
بازخوانی تاریخ ترورهای نافرجام یک آیت الله

بازخوانی تاریخ ترورهای نافرجام یک آیت الله

امروز هفتم آبان سالروز سومین ترور نافرجام سیدحسن طباطبایی معروف به سیدحسن مدرس است. هم ...
انتخابات آمریکا و چشم انداز قیمت دلار در ایران

انتخابات آمریکا و چشم انداز قیمت دلار در ایران

میثم‌ رادپور درباره اینکه اگر ترامپ پیروز شود چه اتفاقی رخ خواهد داد، گفت: «همین مسیرادامه ...
1