تاریخ انتشار
چهارشنبه ۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۱۳
کد مطلب : ۲۴۵۵۵۵

رنج مردم با بی‌عدالتی در استخدام‌‌های بی‌ضابطه/۸۰ طرح صنعتیِ در حال اجرا/۷ استان در خطر ناامنی غذایی/حضور وزیر راه و شهرسازی در جشنواره امید و جوان /نگاه ورزش و جوانان به بازی‌های المپیک ۲۰۲۰/تجهیز کانون‌ فرهنگی مساجد چرام/اختصاص ۱۰۰ میلیارد ریال حوزه نفت

۱
۰
کبنا ؛خبرهای کهگیلویه و بویراحمد
رنج مردم با بی‌عدالتی در استخدام‌‌های بی‌ضابطه
امام جمعه گچساران گفت: بی عدالتی در استخدام‌‌های بی ضابطه مردم کهگیلویه و بویراحمد را رنج می‌دهد به طوری که مردم از دولت بدبین شده‌اند.
حجت‌الاسلام والمسلمین سید امین‌الله حجازی اظهار داشت: بی‌عدالتی در استخدام‌های بی‌ضابطه اعم از شرکتی و قراردادی سبب نگرانی مردم شده و در این زمینه به شدت از مسئولان و متولیان امر گلایه دارند.
وی با طرح این سوال که برای این مسئله جواب دارم عنوان کرد: هیچ دلیلی برای استخدام‌های بی‌ضابطه وجود ندارد و باید ادارات قبل از استخدام طی فراخوانی زمینه حضور تمامی افراد واجد شرایط را برای رقابت فراهم کنند.
امام جمعه گچساران با بیان اینکه برخی مردم می‌گویند خاطر جمع باش محرمانه اونایی را که می‌خواهند گرفته‌اند ابراز کرد: به هر حرفی که می‌شنوم مهر تایید نمی‌زنم ولی چرا مردم این گونه قضاوت می‌کنند.
وی تصریح کرد: اما اگر خدای نکرده همچین چیزی باشد مضر است اگر هم این‌گونه که مردم می‌گویند نیست اعتماد مردم را به دست بیاورید تا اعتماد مردم از نظام و دولت سلب نشود و به صورت شفاف و روشن مردم را آگاه، روشن و قانع  کنید که مردم دولت را متهم نکنند و بی‌اعتماد نشوند.
امام جمعه گچساران ابراز کرد: انتظار می‌رود نماینده عالی دولت در استان کهگیلویه و بویراحمد نسبت به دغدغه‌ها و نگرانی‌های مردم در زمینه‌های مختلف از جمله تبعیض و بی عدالتی برخی مسئولان بی‌تفاوت نباشد.
۷ استان در خطر ناامنی غذایی
با قحطی واقعی چنان که در کشور‌های شاخ آفریقا وجود دارد، فاصله داریم ولی ناامنی غذایی چنان که در تعریف‌های بین‌المللی آمده در ۷ استان کشور شایع است.
به گزارش  همشهری، این در حالی است که وزارت بهداشت برای مقابله با آنچه به آن ناامنی غذایی گفته می‌شود، برنامه‌هایی در استان‌های سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد، هرمزگان، بوشهر، کرمان، بندرعباس و ایلام اجرا می‌کند.
بنابر تعریف سازمان ملل، امنیت غذایی دسترسی همه مردم به غذای کافی در تمام اوقات برای داشتن یک جسم سالم است. طبق این تعریف، موجودبودن غذا، دسترسی به غذا و پایداری در دریافت غذا ۳عنصر اصلی در امنیت غذایی است. رئیس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت ضمن اشاره به ضرورت آمادگی کشور برای جلوگیری از ناامنی غذایی در مناطقی که دچار بحران خشکسالی هستند، برنامه‌های وزارت بهداشت در این حوزه را تشریح کرد و گفت: وزارت بهداشت برای جلوگیری از ناامنی غذایی روی اصلاح الگوی غذایی مردم در مناطقی که از نظر غذایی ناامن هستند، کار می‌کند.
براساس تحقیقاتی که سال‌هاست به‌صورت مستمر در کشور صورت می‌گیرد، کمبود ریزمغذی‌ها، آهن، انواع ویتامین به‌ویژه در کودکان ۲تا ۵ سال، دانش‌آموزان و زنان باردار این استان‌ها رو به افزایش است. از آنجا که سوء‌تغذیه بر اثر مصرف نامتوازن و نامناسب مواد غذایی بروز می‌کند، معمولا علائم و نشانه‌های آن به‌صورت کم‌وزنی، کوتاه‌قدی و لاغری ظاهر می‌شود.
زهرا عبداللهی در مورد رفع این کمبود‌ها در جامعه‌ در معرض خطر گفت: برنامه مکمل یاری آهن، ویتامین «A» و «D» برای کودکان، نوجوانان، مادران باردار و گروه‌های آسیب‌پذیر از طریق شبکه‌های بهداشت و درمان اجرا می‌شود. ادامه برنامه غنی‌سازی مواد غذایی مثل آرد، روغن و شیر ازجمله اقداماتی است که وزارت بهداشت دنبال می‌کند و در قالب سند ملی تغذیه و امنیت غذایی، سیاست‌های تغذیه‌ای کشور تا سال۱۴۰۴ مشخص شده است. وی سال گذشته گفته بود که براساس آخرین گزارش سازمان فائو هم‌اکنون ناامنی غذایی در ایران کمتر از ۵ درصد برآورد شده و ما مشکلی از لحاظ امنیت غذایی نداریم؛ یعنی ما کشوری نیستیم که قحطی و گرسنگی داشته باشیم.
در تحقیقی که حدود ۵ سال پیش در مورد ناامنی غذایی در کشور صورت گرفته بود، استان‌های هرمزگان، کهگیلویه و بویراحمد و سیستان و بلوچستان در طیف «بسیار ناامن غذایی» و استان‌های خوزستان، کرمان، ایلام و بوشهر در طیف «ناامن غذایی» جای گرفته بودند. این وضعیت همچنان پس از ۵سال در این استان‌ها حاکم است. براساس تحقیق مرکز ملی سلامت، استان‌های آذربایجان شرقی، مازندران و قزوین در گروه امن، استان‌های زنجان، آذربایجان غربی، خراسان‌شمالی، خراسان رضوی، گیلان، گلستان و همدان در گروه نسبتا امن و استان‌های خراسان جنوبی، فارس، کردستان، لرستان، اردبیل، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری و اردبیل در گروه نسبتا ناامن غذایی قرار دارند.
خشکسالی و تغذیه
از پیامد‌های مستقیم خشکسالی‌های مکرر و طولانی در کشور، مهاجرت وسیع روستاییان به حاشیه شهر‌های بزرگ است. تحقیقات زیادی نشان داده است که رابطه مستقیمی بین امنیت غذایی و محل سکونت وجود دارد. به‌طور مثال، در تحقیقی که چندی پیش در شهر‌ها و روستاهای اطراف خوی صورت گرفت، شیوع ناامنی غذایی خانوار در منطقه مورد مطالعه ۵۹٫۴درصد است. با افزایش تعداد مراکز ارائه مواد غذایی در روستا، زیربنای مسکونی و تعداد اتاق، ناامنی غذایی خانوار کاهش و برعکس با افزایش فاصله روستا از شهر ناامنی غذایی خانوار افزایش می‌یابد. وضعیت مسکن، وضعیت خودرو، وضعیت والدین (تک‌والد بودن یا ۲ والد بودن) و وضعیت درآمد ماهانه خانوار از دیگر عوامل مؤثر بر امنیت غذایی خانوار است.
محمد‌نعیم امینی‌فرد، نماینده استان سیستان و بلوچستان و عضو کمیسیون بهداشت مجلس در گفت‌وگو با همشهری گفت: استان سیستان و بلوچستان با فاصله محسوسی نسبت به استان‌های دیگر در صدر ناامنی غذایی است. علت اصلی ناامنی غذایی وضعیت اقتصادی و اجتماعی مردم است. در این استان خشکسالی ۱۸ساله حاکم است و زیرساخت‌ها، فاصله معناداری با میانگین شاخص‌های توسعه در کل کشور دارد. از سوی دیگر مسئله امنیت غذایی فقط به برخورداری غذایی مربوط نمی‌شود. فرهنگ استفاده صحیح از مواد غذایی مغذی مزید بر علت است. حاشیه‌نشینی از روستا‌ها به حاشیه شهر‌ها از مهم‌ترین عوامل مؤثر بر این ناامنی است؛ مردم در روستاها با عادات غذایی چندصدساله و تکیه بر دامپروری و کشاورزی نیازهای تغذیه‌ای خود را تأمین می‌کردند.
وی با تأکید بر اینکه در روستا‌ها و شهر‌ها به یک میزان امنیت غذایی تهدید می‌شود، گفت: در برخی شهر‌ها ۲۰ تا ۳۰درصد جمعیت تحت پوشش نهاد‌های حمایتی است طبعا در این شهر‌ها شاخص فقر بالاست. ضمن اینکه حاشیه‌نشینی فقر و ناامنی غذایی را در شهر‌ها تشدید کرده است.
سخنگوی کمیسیون بهداشت با اشاره به اینکه وزارت بهداشت می‌تواند از سیستم نظام‌مند شبکه‌های بهداشت که روستا‌ها را به‌صورت کامل پوشش داده است، استفاده کند، گفت: بهورز‌های روستا‌های کشور تقریبا از وضعیت اقتصادی جمعیت تحت پوشش خود مطلع هستند و می‌توانند فرایند رشد کودکان را پایش کنند. گروه‌های پرخطر با مکمل‌هایی که وزارت بهداشت در اختیار این افراد باید بگذارد و همکاری سمن‌ها می‌تواند کمک مؤثری به کاهش ناامنی غذایی کند. این بخش از فعالیت‌های وزارت بهداشت در برنامه ششم توسعه نیز گنجانده شده است. قرار بود تا پایان سال قبل اطلاعات سلامت شهر‌های کمتر از ۵۰هزار نفر در سامانه سیب جمع‌آوری شود ولی هنوز این پروژه به نتیجه نرسیده است. قرار بر این بوده و هست که ما به سراغ مردم برویم نه اینکه آنها به ما مراجعه کنند. بدون تردید نظام ارجاع و پزشک خانواده نیز می‌تواند در جمع‌آوری اطلاعات دقیق و تبیین وضعیت امنیت غذایی در کشور مؤثر باشد.
انتخاب غذای مناسب
انتخاب غذای نامناسب نیز می‌تواند باعث ایجاد ناامنی‌غذایی شود. به گفته ربابه شیخ‌الاسلام، متخصص اپیدمیولوژی تغذیه، «در جامعه‌ای که بیش از ۷۰درصد جمعیت آن کمبود کلسیم دارند، ناامنی غذایی قطعاً بیش از ۵درصد است.» این نشان می‌دهد که مردم هم باید پول کافی برای خرید غذا داشته باشند، هم غذا در دسترشان باشد و هم بدانند چه غذایی به چه میزان برایشان مفید و ضروری است. دکتر محمدنعیم امینی‌فرد نیز با اشاره به فعالیت انجمن مقابله با گرسنگی در کشور، نقش نهاد‌های مردمی در کاهش فقر تغذیه‌ای - چه فزونی و چه عدم‌دسترسی به موادغذایی - را پررنگ دانست و گفت: ۲۰ تا ۲۵درصد از مواد غذایی در کشور طی فرایند برداشت، حمل و مصرف هدر می‌رود. رفع این معضل با فرهنگساری امکان‌پذیر است. از سوی دیگر نبود سیستم چندلایه تأمین رفاه اجتماعی و عدم‌ارتباط مؤثر وزارتخانه‌های رفاه و بهداشت مانع از رفع ناامنی غذایی در کشور است. این نهاد‌ها می‌توانند با ارائه بسته‌های حمایتی که در بودجه‌های سالانه آنها درنظر گرفته شده است، بخشی از ناامنی غذایی را رفع کنند.
بی‌اطلاعی مردم از تغذیه مناسب
چنانکه تحقیق سال۹۰ وزارت بهداشت نشان داد خیلی از مردم تصوری از تغذیه مناسب ندارند. فقط ۴۲درصد از مردم کشورمان میوه‌ها را به‌عنوان گروه اصلی غذایی می‌شناختند و ۲۶درصد از خانوارها به‌صورت روزانه از میوه و سبزیجات تازه، شیر و لبنیات استفاده می‌کردند. همچنین فقط ۱۹درصد از افراد از نقش میوه‌ها و سبزی‌ها در دریافت فیبر غذایی آگاهی داشتند. ۴۰درصد سویا را به‌عنوان یک منبع تأمین پروتئین می‌دانستند. ۳۴درصد نیز روغن حیوانی را به‌عنوان مضرترین روغن خوراکی برای بدن می‌شناختند. فقط ۱۸درصد از خانوارها از تأثیر نوشابه‌های گازدار در بی‌اشتهایی و از بین رفتن مینای دندان خبر داشتند. ۴۵درصد از خانم‌های باردار از قرص آهن هیچگاه استفاده نکرده یا به‌طور نامرتب استفاده می‌کردند. در یافتن عوامل ایجاد ناامنی تغذیه‌ای بحث بسیار است ولی آنچه مسلم است، تأثیر این ناامنی بر بیماری‌هایی است که سال‌ها بعد نظام سلامت را درگیر خود خواهد کرد. به قول دکتر احمد ساعدی، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران برای ۵۰ سال آینده امروز باید برنامه‌ریزی کرد.
سلامت نیوز: ۷ استان در خطر ناامنی غذایی
نگاه ویژه ورزش و جوانان به بازی های جاکارتا و المپیک ۲۰۲۰ روسیه
اداره کل ورزش و جوانان استان کهگیلویه وبویراحمد به بازی های آسیایی جاکارتا اندونزی و المپیک ۲۰۲۰ روسیه نگاه ویژه دارد.
مدیرکل ورزش و جوانان استان به بازی های آسیایی جاکارتای اندونزی و المپیک ۲۰۲۰ روسیه نگاه ویزه داریم گفت: استان کهگیلویه وبویراحمد از ظرفیت مطلوبی برای حضور ورزشکاران استان در تیم های ملی و بازی های آسیایی و المپیک روسیه برخوردار است.
سید محمدتقی علوی، از واگذاری اماکن ورزشی شهرستان گچساران در کمیسیون ماده ۸۸ خبر داد و خواستار استفاده بهینه از ظرفیت های موجود و تلاش در حفظ و نگهداری از اماکن ورزشی این شهرستان شد.
مدیرکل ورزش و جوانان استان نظارت بیشتر بر اماکن ورزشی و مستاجری و ساخت سالن های ورزشی برای هیئت های شهرستان در صورت تامین اعتبارتاکید کرد.
علوی با بیان اینکه پول برگشتی از اماکن ورزشی بین هیئت های ورزشی شهرستان گچساران به صورت عادلانه تقسیم می شود و گفت: با حضور استاندار نشست قهرمانان و مدال آوران ورزش استان برگزار خواهد شد.
وی از شناسایی ورزشکاران و نخبگان ورزش استان در طرح های استعدادیابی استانی خبر داد و گفت: نگاه و چشم انداز ورزش استان به مسابقات آسیایی جاکارتای اندونزی و المپیک ۲۰۲۰ روسیه است و امیدوارم با حمایت مسئولان استانی، روسای هیئت های استانی و شهرستانی و تلاش و پشتکار ورزشکاران و ملی پوشان شاهد حضور جمعی از قهرمانان استان در تیم های ملی اعزامی به مسابقات آسیایی و المپیک ۲۰۲۰ باشیم.
مدیرکل ورزش و جوانان استان در ادامه بر ساخت خوابگاه ورزشی در شهر گچساران تاکید کرد.
تجهیز کانون های فرهنگی-هنری مساجد چرام
کانون های فرهنگی و هنری مساجد چرام با هزینه ۱۰۰میلیون ریال به اقلام مورد نیاز مجهز شد.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی چرام با بیان اینکه این اقدام با مشارکت دبیرخانه کانون فرهنگی و هنری مساجد استان انجام شدگفت: مساجد نقش کلیدی درتوسعه امور فرهنگی دارند ولازمه دست یافتن به این مهم حمایت جدی و همه جانبه از کانون های فرهنگی وهنری است.
سعید خردمند با اشاره به اینکه کانون های مساجد ظرفیت های فرهنگی وهنری را رونق می بخشد افزود: تاسیس کانون های فرهنگی وهنری می تواند موجب شکوفایی مساجد و جذبِ جوانان و نوجوانان به این پایگاه دینی شود.
وی با تقدیر ازفعالیت های کانون های فرهنگی وهنری مساجد شهرستان چرام گفت: مسئولان باید فرهنگ توجه و حضور در مسجد را در جامعه تبیین و نهادینه کنند.
حضور وزیر راه و شهرسازی در جشنواره امید و جوان استان
جشنواره نشاط و امید جوانان در کهگیلویه و بویراحمد با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار می شود.
مدیرکل ورزش و جوانان استان در نشست ساماندهی امور جوانان از برگزاری «جشنواره نشاط و امید جوانان» در مرکز استان خبر داد و گفت: با توجه به در پیش بودن ولادت حضرت علی‌اکبر(ع) و هفته جوان این جشنواره در راستای شیوه‌نامه و راهبردهای جوان باوری،جوان‌گرایی و جوان‌اندیشی برگزار می‌شود.
سید محمدتقی علوی با بیان اینکه جوانان ۱۵ تا ۲۹ سال در این جشنواره حضور دارند افزود: این جشنواره ۱۲ اردیبهشت ماه در سالن جرجانی دانشگاه علوم پزشکی استان در شهر یاسوج،با حضور آخوندی وزیر راه و شهرسازی برگزار می‌شود.
وی ادامه داد: قرار است در این جشنواره از هر دستگاه اجرایی از دو  جوان نخبه علمی و پژوهشی و فعالان سمن‌‌ها تجلیل کند.
مدیرکل ورزش و جوانان استان با اشاره به فعالیت‌های تشکل‌های مردم نهاد در استان گفت: ۵۰ تشکل مردم نهاد در حوزه‌های مختلف امور ورزش و جوانان فعالیت می کنند.
برگزاری جشنواره نشاط و امید جوانان در استان
جشنواره نشاط و امید جوانان ۱۲ اردیبهشت ماه امسال در یاسوج برگزار می شود.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار در نشست ساماندهی امور جوانان استان برگزاری جشنواره ها را عاملی موثر در شناخت راهکار برای حل مشکلات و رفع موانع دانست و گفت:امور جوانان باید به گونه ای حساب شده و با برنامه مد نظر فعالیت کند.
محمدی افزود: باید جوانان را باور داشت و از توان آنها بیش از پیش در عرصه های کار و فعالیت استفاده کرد.
معاون سیاسی و اجتماعی استاندار به تلاش بیشتر و سیاست گذاری برای افزایش و تقویت خودباوری،امید،نشاط و شان جوانان تاکید کرد و گفت: باید در بیشتر امور از مشارکت و حضور جوانان به خصوص نوع فعالیت هایی که مرتبط با آنهاست استقبال کرد و کارها را به آنها سپرد.
محمدی تاکید کرد: مسئولان برای مسئولیت پذیری و امید بخشی به جوانان برنامه ریزی کنند.
فتاح محمدی با اشاره به اینکه، باید انتظارات و مشکلات امور جوانان را در بخش های مختلف بررسی و برای رفع آنها از توانمندی های جوانان بهره جست گفت: باید تلاش شود با برنامه ریزی های کوتاه مدت و درازمدت از ظرفیت جوانان برای ساماندهی مسائل اقتصادی و عرصه فرهنگی استفاده کرد.
اختصاص ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار حوزه نفت به ورزش بهمئی
۱۰۰ میلیارد ریال از اعتبارات حوزه نفت به ورزش بهمئی اختصاص یافته است.
فرماندار بهمئی در جمع مردم بخش مرکزی این شهرستان با اشاره به اینکه پیگیری جذب این اعتبارات در اولویت برنامه های مسئولان اجرایی قرار گرفت گفت: با پیگیری های نماینده شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی،لنده و چرام جذب اعتبارات نفت در حوزه ورزش شهرستان در دستور کار قرار گرفته است.
علی اکبر فرهنگی نسب افزود: در حال تلاش و رایزنی برای آغاز عملیات اجرایی هفت طرح ورزشی در این شهرستان هستیم.
وی با بیان اینکه از این اعتبار ۴۵ میلیارد ریال برای ساخت مجموعه ورزشی لیکک و ۱۰ میلیارد ریال برای ساخت هر یک از سالن‌های ورزشی روستاهای «سرآسیاب» و «ممبی» پیش بینی شده است گفت:پنج میلیارد ریال اعتبار نیز برای ساخت هر یک از چهار طرح ورزشی روستاهای سیاه شیر،گچ بلند،شهر لیکک و شهرک ولیعصر اختصاص یافته است.
فرماندار بهمئی افزود: مناقصه این طرح ها به‌زودی برگزار و عملیات ساخت آنها آغاز خواهد شد.
علی اکبر فرهنگی نسب همچنین با اشاره به اینکه با بهره برداری از این مجموعه‌ها در آینده‌ای نزدیک بخشی از مشکلات حوزه ورزش شهرستان برطرف خواهد شد گفت: طرح مجموعه ورزشی روستای کت با اعتبار ۱۵ میلیارد ریال  و پیشرفت کاری ۳۵ درصد در حال اجرا است.
۸۰ طرح صنعتیِ در حال اجرا دراستان
حدود ۸۰ طرح صنعتی با پیشرفت کاری ۸۰ درصد در کهگیلویه وبویراحمد در حال اجرا است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با بیان اینکه قرار است این طرح ها تا پایان امسال به بهره برداری برسند گفت: سرمایه‌گذاری برای اجرای این‌ طرح ها ۴۰۰ میلیارد تومان است.
داریوش دیودیده افزود:در صورت تکمیل و افتتاح این طرح‌ها حدود هزار فرصت شغلی در استان ایجاد می شود.
وی بر ضرورت توجه به نوسازی و بازسازی واحدهای صنعتی در استان تاکید کرد و گفت: در این راستا تاکنون حدود ۷۰ واحد صنعتی برای نوسازی شناسایی شده است.
رئیس سازمان صنعت،معدن و تجارت استان اعتبار مورد نیاز برای نوسازی و بازسازی این تعداد واحد صنعتی را حدود ۱۰۰ میلیارد تومان برآورد کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما

احمدی
Iran, Islamic Republic of
مدیر کل ورزش علوی از ...ست هیچ کاری نکرده غیر بومی همین را داره
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
جنجال فحاشي به عربستانی‌ها

جنجال فحاشي به عربستانی‌ها

ناراحتیم؛ از بازی ناجوانمردانه‌ای که پشت پرده صورت گرفته، عصبانی هم می‌شویم، ولی آیا ...
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
1