تاریخ انتشار
چهارشنبه ۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۳۹
کد مطلب : ۲۴۵۵۴۱

قومیت گرایی چالشی نهفته در انتخابات شوراهای کهگیلویه و بویراحمد

۰
کبنا ؛ مقوله انتخابات گر چه به عنوان عالی‌ترین و مترقی ترین مظهر اتحاد ملت و مهمترین منظر حاکمیت مردم در نظام اسلامی است اما گاه برخی چالش ها و تنش های نهفته آن مانع تحقق این آرمان ها و تحولات در استان کهگیلویه و بویراحمد می شود.

 

ایرنانوشت؛ یکی از این چالش ها و تنش های نهفته در عرصه انتخابات، دامن زدن بر تعصبات قومیتی و طایفه گرایی در استان عشیره ای کهگیلویه و بویراحمد به ویژه در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستاست.
تاکید بر سنت ناروای قومیتی و طایفه ای آنچنان عرصه انتخابات را در کهگیلویه وبویراحمد تحت شعاع و چنبره خود قرار می دهد که پس لرزه ها و نتایج منفی آن پس از انتخابات بر پیکر این استان نمایان تر خواهد شد.
هر چند انتخاب اصلح در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا به عنوان مظهر مدیریت کارآمد می تواند گرهگشای شتاب بخشی به توسعه باشد، اما تجربه چهار دوره گذشته انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و فضای کنونی انتخابات در این استان نشان می دهد که برخی از مردم گزینش افراد را براساس طایفه گرایی در اولویت دیدگاه خود قرار می دهند.
صداقت، تجربه، شجاعت، امانتداری، تخصص از حداقل ویژگی های یک نماینده خوب در شوراهای اسلامی است که قومیت گرایی می تواند سرآغاز نادیده گرفتن این معیارهای مهم باشد.
** ضرورت اجتناب از هیجان های کاذب
نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد گفت: باید مراقب بود که انتخابات پیش رو به سمت برخی هیجانات زشت و نامعقول پیش نرود.
آیت الله سید شرف الدین ملک حسینی، دامن زدن به برخی مسایل قومی در انتخابات را به عنوان محرکی در ایجاد هیجانات نامعقول به ویژه در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در کهگیلویه وبویراحمد دانست و یادآور شد که باید با مدیریت صحیح، کارآمد، مقتدر و معقولانه مانع از بروز این گونه آفت هاشد.
وی معتقد است که هرگاه مسائلی همچون طایفه گرائی در ارزش ها، اصول و شاخص های موجود در انتخابات خلاصه شود و به دنبال آن نیز هیجانات زشت و تنش ها نیز شکل می گیرد.
نماینده مردم کهگیلویه و بویراحمد در مجلس خبرگان رهبری حضور مردم در پای صندوق های رای را رفراندم و آری دیگر به نظام جمهوری اسلامی فارغ از هر انتخاب و گزینش فرد خاصی در انتخابات دانست.
آیت الله ملک حسینی با اشاره به برخی بداخلاقی ها، ایجاد تنش ها، تهمت ها، دروغ پراکنی ها و حتی ایجاد تفرقه و دو دستگی ها در شبکه های مجازی و برخی سایت های محلی در عرصه انتخابات، گفت: باید از هم اکنون و با مدیریت صحیح و البته برخوردهای قاطع، جدی و به موقع مانع از شکل گیری و بروز این آفت ها در عرصه حساس انتخابات شد.
وی تصریح کرد که ایجاد ثبات، آرامش و احساس امنیت در عرصه انتخابات یک ضرورت غیرقابل انکار برای برگزاری باشکوه و قانونمند انتخابات است.
** رسانه های ارتباط جمعی بازوی توانمند برای انتخاب اصلح
استاندار کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد که رسانه ها به عنوان کارآمدترین حلقه ارتباطی و هماهنگ کننده جامعه مدنی و موثرترین ابزار در تنویر و جهت دهی افکار عمومی اجازه سوق دادن انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در این استان را به سمت سیاسی و طایفه ای شدن را ندهند.
سید موسی خادمی اظهار داشت که رسانه ها خود نیز باید مراقب باشند که به این گونه مسایل که عاملی برای ایجاد تنش و ناامنی در عرصه حساس انتخابات است، دامن نزنند.
وی تصریح کرد که مهمترین شاخص و ویژگی های انتخاب افراد شایسته در شوراهای اسلامی شهر و روستا تکیه بر توانمندی های فردی، تخصص و تعهد آنان است که تا چه میزان در اداره امور شهری و ایجاد رفاه و توسعه شهر و روستا کارآمد است.
خادمی، دامن زدن به برخی مسایل قومی، عشیره ای و قبیله ای در عرصه انتخابات را به ویژه در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در کهگیلویه و بویراحمد را محرکی در ایجاد تنش ها و بروز برخی ناهنجاری های نامعقول دانست و یادآور شد که باید با مدیریت صحیح، کارآمد، مقتدر و معقولانه مانع از بروز این گونه آفت ها شد.
وی گفت که مهمترین اصل و خطی مشی اساسی دولت و هیات های اجرایی و نظارتی در استان رعایت اصل قانونمداری و برگزاری انتخاباتی باشکوه و با حضور حداکثری مردم است.
خادمی یادآورشد که به دلیل برگزاری بدون مشکل، تنش، درگیری و یا مسائل امنیتی، انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در هفتم اسفند سال ۱۳۹۴ استان کهگیلویه و بویراحمد از فهرست استانها و مناطق با وضعیت قرمز خارج و با توجه به برگزاری سالم و امن انتخابات‌های مختلف وارد لیست سفید شده است.
وی، ایجاد امید و نشاط را یکی از پیش نیازهای اساسی توسعه و بهبود وضعیت رفاه و ثبات در جامعه دانست و گفت که ناامیدکردن مردم نیز بزرگترین ظلم و اجحاف در حق ملت و آرمان‌های انقلاب اسلامی که این امر نیازمند مشارکت بیشتر رسانه های ارتباط جمعی است.
**نقش مهم رسانه ها در هدایت افکار عمومی
رئیس کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد که نقش رسانه ها در جلوگیری از بروز برخی القائات، هیجانات نامعقول و سوق دادن افکار عمومی به سمت سنت های ناروا و تعصبات قومی در عرصه انتخابات حساس و تعیین کننده است.
حجت الاسلام غلامرضا مزارعی اظهار داشت که یکی از رسالت های مهم رسانه در عرصه حساس انتخابات به ویژه انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا این است که گزینش بر مدار قومیت و طایفه به انتخاب بر مبنای تدبیر، تعهد و عقلانیت تبدیل شود.
وی تصریح کرد که رسانه ها به عنوان یکی از ابزارهای موثر و رکن چهارم دمکراسی در جامعه باید فضایی را در جامعه ایجاد کنند که فرآیند انتخابات که مظهر و نماد کامل مردم سالاری دینی و شاخصی برای سنجش عزت و اقتدار کشور در عرصه های داخلی و بین المللی است از مسیر اصلی خود منحرف نشود.
رئیس کل دادگستری کهگیلویه وبویراحمد ابراز داشت که رسانه ها خود نیز مسئولیت دارند که از دامن زدن به بحث های حساسیت زای طایفه ای، اختلافات و مسائل قومی و قبیله ای بپرهیزند.
وی، تکیه به برخی خبرهای منفی و در راستای ناامید کردن مردم و جامعه را از آفت های پیش رو در فعالیت های رسانه ای دانست و گفت که سعی شود رسانه ها همواره خبرهایی را منعکس و انتشار دهند که کمترین آثار تخریبی و تنش در جامعه را داشته باشد.
رئیس کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد بر ضرورت رعایت مسایل اجتماعی و فرهنگی به عنوان مهمترین فاکتور در ایجاد آرامش و یا التهاب در عرصه انتخابات از سوی رسانه های جمعی تاکید کرد.
حجت الاسلام مزارعی مهمترین ملاک برای دستگاه قضایی، مجریان و دست اندرکاران انتخابات اعم از نظارتی، اجرایی و امنیتی را قانون دانست و خواستار آگاهی بخشی و فرهنگ سازی در این راستا از سوی رسانه ها شد.
**نقش تعیین کننده رسانه ها درجهت گیری انتخابات
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد گفت: رسانه ها در تامین امنیت روحی و روانی جامعه نقش مهمی دارند و باید در این راستا تلاش کنند.
رضا دهبانی پور اظهار داشت: رسانه های کهگیلویه و بویراحمد با اطلاع رسانی، آگاهی بخشی، خبر رسانی و تحلیل صحیح اخبار و گزارش ها می توانند به تامین هر چه بیشتر امنیت و آرامش این استان در انتخابات پیش رو کمک کنند.
وی بر ضرورت رعایت قانون، صداقت و امانت داری در انتشار اخبار از سوی رسانه ها و جهت گیری جامعه و نامزدهای انتخاباتی نسبت به اصل قانون و ایجاد آرامش در عرصه انتخابات تاکید کرد.
** حضور آگاهانه و فراگیر رسالت رای دهندگان
امام جمعه دوگنبدان گفت که حضور فراگیر و آگاهانه اقشار مختلف مردم ایران در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا وظیفه دینی و ملی است.
حجت الاسلام سید امین الله حجازی افزود که شوراهای اسلامی عصاره خرد جمعی برای سپردن کلید مسئولیت‌های اجرایی کشور به شایسته‌ترین افراد است.
وی با بیان اینکه نقش شوراهای اسلامی در ابعاد نظارتی و توسعه شهری مهم و اثر گذار است، گفت: توجه به معیارهای تخصص، تجربه و دانش کافی به جای قومیت گرایی یا منافع حزبی راهکارهایی برای انتخاب اصلح در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستاست.
امام جمعه شهر دوگنبدان تصریح کرد که اخلاق اسلامی و پایبندی به قانون مهمترین وظیفه نامزدها در ۲ انتخابات پیش رو در روز ۲۹ اردیبهشت سال جاری است.
حجت الاسلام حجازی با یادآوری تجربه‌های انتخابات سال ۱۳۸۸ از نامزدها و هواداران آنها خواست تا به ویژه در فضاهای مجازی از طرح مطالبی که خلاف مصالح ملی است، خودداری کنند.
وی، رعایت اصل بی طرفی و سپردن انتخاب به اراده ملت را رسالت رسانه‌های ارتباط جمعی دانست.
** تائید صلاحیت ۹۸درصدی داوطلبان شوراهای اسلامی
دبیرستاد انتخابات کهگیلویه و بویراحمد گفت که صلاحیت ۹۸ درصد ازمجموع چهار هزار و ۵۳۹ نفر داوطلب پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا در این استان تایید و کمتر از ۲ درصد آنها نیز احراز نشد.
سید کرامت الله کریمی اظهار داشت که صلاحیت ۷۱۹نفر از مجموع کل داوطلبان شوراهای اسلامی درحوزه شهری و سه هزار و ۷۱۹ نفر نیز در روستاها تایید شده است.
وی تصریح کرد که تعداد افرادی که صلاحیت آنها در حوزه شهری تایید نشد، ۱۰ نفر و در روستاها نیز ۷۱ نفر بوده است.
وی، شمار کل انصراف دهندگان در حوزه شهری و روستایی در انتخابات شوراهای اسلامی در استان را ۸۱ نفر عنوان کرد و افزود: ۷۱ نفر از این تعداد در حوزه روستایی و پنج نفر نیز در حوزه شهری بوده است.
دبیرستاد انتخابات کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد که شمار داوطلبان پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی در استان نسبت به دوره چهارم نیز حدود پنج درصد رشد داشت.
کریمی افزود که بر اساس برآوردهای اولیه بیش از یکهزار شعبه اخذ رأی برای انتخابات اردیبهشت سال جاری در این استان پیش بینی شده است.
وی اظهار داشت که با توجه به انتخابات دوره‌های گذشته در استان تعداد شعب اخذ رای ثابت و سیار در مناطق مختلف این استان ۱۰ درصد نسبت به دور قبل افزایش خواهد یافت.
** افزایش حضور بانوان فرصتی تازه
دبیر ستاد انتخابات کهگیلویه و بویراحمد گفت: حضور داوطلبان زن در این استان در پنجمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا نسبت به دوره چهارم ۲۳۰ درصد افزایش داشته است.
کریمی با بیان اینکه در ۱۷شهر استان، شورای شهر تشکیل می شود، گفت که تعداد سه شهر شورای هفت نفره و ۱۴ شهر شورای پنج نفره خواهند داشت.
وی افزود: همچنین در ۷۴۲ روستای استان انتخابات شورای روستا برگزار خواهد شد که ۷۲۱ روستا شورای سه نفره و در ۲۱ روستا نیز شورای پنج نفره تشکیل می شود.
استان ۷۱۶ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران دارای یکهزار و ۶۷۶ روستا است که از این تعداد ۷۰۰ روستا بالای ۲۰ خانوار جمعیت دارد./ایرنا

نام شما

آدرس ايميل شما

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان ...
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
1