تاریخ انتشار
پنجشنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۰۱:۴۹
کد مطلب : ۲۴۵۴۵۳

کاندیداهای شورای شهر به دنبال چه هستند؟

۱۶
۰
کبنا ؛ سلمان آخش
اگر به چگونگی فلسفه حضور افراد متعدد در عرصه انتخابات شورای اسلامی شهر های کوچکی مانند لنده ، نگاهی به دور از تعصب و کاملا واقع بینانه داشته باشیم، به راحتی می توان به انگیزه بسیار زیادی از شرکت کنندگان در انتخابات پارلمان شهری پی برد که بر چه مبنا ودلایلی استوار است ، که می توان آنها را به چهار دسته عمده به شرح زیر تقسیم کرد:
۱- گروه اول که درصد زیادی را به خود اختصاص می دهدبه خاطر ایجاد شغل و منبع درآمد می باشد. برای افراد تحصیل کرده ای که شغل مناسب و درآمد کافی نداشته، کرسی شورای شهر را جایگزین مناسبی برای کار اداری می دانند و با توجه به آمار بالای بیکاری در جامعه، فرصتی وسوسه برانگیز به نظر می رسد و تعداد قابل توجهی را هم به این سمت سوق می دهد.
۲- اولویت دسته دوم که طرفداران خاص خودش را دارد و عمدتا متشکل از جوانان و افرادی هستند که خواستار شهرت و به قول معروف اسم و رسم دار شدن در شهرستان می باشند، این افراد که بیشتر از طبقات متوسط هستند که کمتر دغدغه مالی دارند و همچنین تعدادی از جوانان احساساتی و حساس که بیشتر دوست دارند به چشم بیایند، تشکیل شده است، و به نظر می رسد این تیپ افراد تلاش می کنند که بیشتر از آن چیزی که واقعا هستند دیده شوند.
۳- گروه سوم و اولویت ثالث که متاسفانه روز به روز به طرفدارانش افزوده می شود و یکی از بدترین حالت این اولویت بندی ها به شمار می آید، نگاه اقتصاد کلان و راه اندازی بنگاه معاملاتی ملکی از رهگذر کسب کرسی شورای شهر می باشد، این روش که کاملا شناخته شده است و گاها در دوره های قبل شورای شهر شروع شده بود، از این قرار است که عده‌ای با در اختیار داشتن طرح تفصیلی جامع شهرداری، نقش دلال ملکی را بازی کرده و با نفوذی که در مجموعه شهرداری و شورا داشته اند و با ایجاد تغییر کاربری املاک ،از فضاهای سبز و آموزشی و غیر مسکونی، به کاربری مسکونی و تجاری ، و با گسترش ساخت‌ و سازها در حاشیه شهر زیر نظر این افراد و تبدیل زمین های کشاورزی به مسکونی، ثروت های باد آورده و هنگفتی را به دست بیاورند که این هم باعث مشکلات فراوانی از حاشیه نشینی و آسیبهای اجتماعی شده است.
۴- و اما گروه چهارم :حالا این وسط افرادی دیگری هم پیدا می شوند که چهارمین دسته را تشکیل می دهند که باانگیزه ودلایل خدمت به جامعه وتوسعه شهرستان و بهتر شدن امور وارد حوزه انتخابات شورای شهر می شوند. باید به این عده از دوستان یاد آوری کرد که اولا تحقق این اهداف سخت و طاقت فرساست و ثانیا فضای شورای شهر با وجود حضور بعضی از افراد توصیف شده در بالای سطور ،خراب تر از این حرفهاست که بتوان به بندگان و خلق خدا خدمت رسانی کرد. مگر اینکه واقعا تیمی یک دست متشکل از افکاری از اولویت گروه چهارمی ها و همچنین کاری، مقتدر ، متفاوت و پرانگیزه ای سر کار بیایند. تا دست به دست هم بتوانند جلوی این متحدها ی سه گانه قرار بگیرند. که همت شهروندان شهرستان را می طلبد.
اما بنده به عنوان یک شهروند توصیه کاملا دوستانه ای دارم برای آن عده از عزیزانی که کاندیدای شورای شهرشده اند. خصوصا برای اشخاصی که قصد دارند با برنامه ریزی های بلند مدت، حساب شده، دقیق و همچنین با صرف هزینه های گزاف و به هر قیمتی که شده صاحب کرسی شورای شهر شوند. به هیچ وجه نباید وقت گرانبها و سرمایه و پس انداز خود را صرف رسیدن به این هدف با انگیزه هایی که یکی از آن، سه اولویت اول را داشته باشد بکنند!، به آنان اطمینان می دهم که هیچ افتخاری در این شیوه شورا شدن وجود ندارد.
جهت اطلاع عزیزانی که با در نظر گرفتن اولویت دوم خواستار شورای شهر شدن هستند نیز باید گفت که در شرایط عادی نه تنها هیچ کس مشکلی با شهرت و معروفیت ندارد بلکه برعکس همه خواستار کسب این شهرت و معروفیت هستند. اما باید توجه داشت که اولا محبوب بودن بسیار ارزشمندتر از معروف بودن است. بنابرین آدم عاقل انرژی و وقتی که قرار است برای شورای شهر شدن صرف کند تا با توسل به آن جایگاه به شهرت دست یابد، شاید در یکی از حوزه های علمی، ورزشی، هنری، فرهنگی، اجتماعی و غیره سرمایه گذاری بکند، خیلی با افتخار می تواند هم مقامی کسب کند و هم به شهرت همراه با محبوبیت دست یابد.
اما جهت اطلاع همشهریانی که از طرفداران اولویت سومی هستند، هم سربسته باید گفت که متاسفانه در گذشته در شورای شهرشهرستان آنقدر سواستفاده های کوچک و بزرگی صورت گرفته شده است که هم منابع شهرداری به ته دیگ رسیده است، و هم خوشبختانه به دلیل اینکه این سواستفاده ها کم کم در جامعه شناخته شده می شود، فضا برای این بحث ها بسیار تنگ و سنگین شده است، و دیگر این مسایل مثل سابق پوشیده و غریبه نیست، و این روزها کم نیستند همشهریان مسولیت پذیری که این تخلفات را زیر ذربین برده ودر صورت لزوم آماده افشاگری باشند، خلاصه دیگر به راحتی گذشته نخواهد بود، و آرزوی هر شهروند منصف آن است که جامعه و شهرستان از شر این تیپ افراد خلاص شود، هرچند که ممکن است باز ناخواسته و با ندانم کاری و با یک تصمیم غلط راه را برای امثال این افراد هموار کرده و آنان را بر کرسی شورای شهرستان روانه کنند.
در پایان باید گفت همان طور که بر هیچ کس پوشیده نیست، که اصل انتخابات، یا همان رای وحاکمیت مردم بر سرنوشت خودکه حق طبیعی هر شهروند می باشد بسیار اصل مهم و اساسی در جامعه است، و در عین حال جایگاه بسیار پر اهمیتی به شهروندان قایل می شود. و پارلمان شهری که یک امر مبارک و با ارزشی ،ویک اصل مغفول مانده قانون اساسی بود که در زمان دولت اصلاحات عملیاتی شد باید جایگاهش حفظ شود، و در یک کلام مردم بایدظرفیت آن را داشته باشد که امانتدار قابلی باشند، و در روز انتخابات احساس مسولیت داشته و توانایی تشخیص درست از نادرست را داشته باشد، و به هر نحوی کاندیدهای اولویت های سه گانه را از اولویت چهارمی تفکیک کرده و با حساسیت بیشتر نسبت به گذشته، آرای خود را به صندوق ها بریزند، و در نهایت آخرین توصیه دوستانه به اشخاصی که از طرف اولویت های سه گانه کاندیدا هستند و یا خواهند شد را با یک ضرب المثل چینی به پایان می رسانم که در آینده نبرد سختی با اولویت چهارم خواهند داشت (مردان برتر بدون تعلیم گرفتن خوب هستند، مردان متوسط پس از تعلیم گرفتن خوب می شوند، ولی افراد پست علی رغم تعلیم همچنان فاسد و تبهکار می مانند ).

*دکتری برنامه ریزی و مدرس دانشگاه
 
نام شما

آدرس ايميل شما

الاهی نسب
Iran, Islamic Republic of
جناب کمایی این خبر راچندروز پیش یه اقایی به نام شکوهی نشر داد این بنده خداکپی کرد بنظرمن برای سایت حضرتعالی خوبیت ندارد مطلب کس دیگری را به کس دیگری نشردهید
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
در جواب الهی این مطلب مال خود ایشونه و۲۰ روز پیش تو تابناک فرستاد شاید ایشون کپی کرد.یکطرفه قضاوت نکن بعدش این دو متن خیلی باهم تفاوت دارن
لنده سیتی
Iran, Islamic Republic of
مرسی دکتر الحق که گل گفتی
میثم
Iran, Islamic Republic of
واقعا موارد اتا۳ رو موافقم شورای شهر شورشو در اوردند
مسافر
Iran, Islamic Republic of
برادر آخش هرچند بعضی حرفات حقیقته ولی خیلی منفی به قضیه نگاه کردی.
دهدشت
Iran, Islamic Republic of
دکتر مگه لنده شورا داره؟؟
انصاری
Iran, Islamic Republic of
تحلیل جالبی بود مخصوصا مورد اول.
پریسا
Iran, Islamic Republic of
کاندیدها مردمو به تمسخر گرفتند
بنگرو
Iran, Islamic Republic of
منظورت از شورای شهر لنده چه دوره ای بود استاد؟
محمدی
Iran, Islamic Republic of
با اینکه خیلی دوست دارم ولی تند رفتی همه رو شستی
مونه
Iran, Islamic Republic of
ماگه خودت هم کاندید بودی همینو میگفتی دکتر؟انصاف داشته باش
اصلاحات
Iran, Islamic Republic of
برادر این نوشته برای خود اقای اخشه من اینو یکماه پیش از ایشون تو یه سایت خوندم.
Iran, Islamic Republic of
این مطالب هفته گذشته توسط شخصی بنام داریوش جهانشاهی درخصوص کاندیدای و پنجمین دوره‌ شورای شهر یاسوج نوشته شده بود
مدیر سایت چرا مطالب دیگران را درج می کنید
شهروندیاسوج
Iran, Islamic Republic of
مدیر محترم سایت این مطلب تکراری است
متعلق به جهانشاهی هست
محمد
Iran, Islamic Republic of
جناب دکتررررررررررر مطلب کپی پیست هست لااقل ی تغییرات جزئی می دادی
Iran, Islamic Republic of
واقعا .. برای شما که مدرک دارید ولی...
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1