تاریخ انتشار
شنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۲۳
کد مطلب : ۲۴۴۶۷۷

نقش مبلمان شهری در منظر و فضاهای شهری

۱۳
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛نرگس زارعیان آبدهگاه
قبل از ورود به بحث مبلمان شهری بهتر است تعریفی دقیق وجامع از این مقوله در حوزه خدمات شهری که از وظایف اصلی و اولیه هر شهرداری می باشد برای خوانندگان عزیز عرض کنم مبلمان شهری واژه ای فرانسوی است و در شهرسازی به مجموعه اثاث دکوراسیون کلیه عناصر(تابلوها،روشنایی،محل استراحت،سرپناه،تندیس،کیوسک غذا،.....) که در چشم انداز شهر وجود دارد و نیز مجموعه ای از تجهیزات و تسهیلاتی است که کیفیت و کارایی زندگی را در محیط شهری شامل شده است گفته میشود.
با این تعریف به سراغ درجه اهمیت مقوله مبلمان شهری و تاثیر آن درکیفیت زندگی شهروندان شهر می رویم، مبلمان شهری یکی از اصلی ترین ابزارهای ارتباط شهر با شهروندان بوده و از اصلی ترین مفاصل ارتباطی شهر با شهروند می باشد، ابزاری است که رفع نیاز کرده، خاطره می سازد و احساس رضایت ایجاد می کند. در این میان چیدمان و انتخاب مبلمان شهری علمی خاص است که دارای استانداردهایی می باشد.
بعضی از این قوانین و استانداردها از دل فرهنگ و آداب و رسوم هر شهر بیرون می آید. این مبلمان علاوه بر خاطره انگیز بودن باید پاسخگوی نیازهای فیزیولوژیکی و فیزیکی انسانها نیز باشد، مبلمان شهری یکی از از فرآیندهای زیبا سازی در شهرهاست که این زیبا سازی به ارتقا کیفیت محیط شهری و ارتباط بیشتر شهر و شهروند می انجامد.
در مورد هماهنگی عناصر مبلمان شهری با یکدیگر باید گفت که فضا و مکان و رنگ هرکدام در جایگاه خود از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد یکی از ویژگی های فضاهای مطلوب شهری، هماهنگی و متناسب بودن هر یک از اجزای مبلمان شهری با یکدیگر و با فضایی که در آن قرار میگیرند، می باشد و در اصل میتواند به محیط شخصیت بدهد و جنبه های مثبت آن را ارتقاء دهد واین مهم در صورتیست که بتوان این مبلمان را بر اساس مقیاس، رنگ، جنس و.... با محیط و عناصر اطراف آن هماهنگ کرد. و امانشستگاه  در مبلمان شهری یک شهر، محل تمرکز بسیاری از فعالیت هاست مکانی است برای میانسالان و سالخوردگان تا درد دلهای خود را در برابرآفتاب زمستان و یا زیر سایه تابستانی درختان، با هم سن و سالان خویش رد و بدل کنند.بهترین جاست برای دانش آموزان و دانشجوی اهل مطالعه، منظر مناسبی است برای آنان که آرزوها و برنامه های زندگی مشترک آینده را مرور می کنند و برای مادرانی که ضمن زیر نظر داشتن فرزند خود با دوست جدیدشان صحبت کنند و شاید استراحتگاهی باشد برای پاهای خسته ی فروشنده ای دوره گرد.
در آخر باید عرض کنم که مبلمان شهری از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد و این مقوله از فعالیت های اصلی و اولیه دستگاه شهرداری می باشد در چند مورد ویژگی های این مبحث را در وظایف شهرداری عرض میکنم.
۱_مبلمان شهری باید زیبایی بصری محیط را بدنبال داشته باشد.
۲_باید آرامش روحی و روانی ساکنین را علاوه بر کاربری و خدمات رسانی فراهم کند.
۳_باید به گونه ای طراحی شود که امکان استفاده برای همه ی اقشار جامعه اعم از زن،مرد،پیر،جوان, معلول و جانباز...... فراهم آید.
۴_برای داشتن مبلمان و خدمات شهری خوب می توان با سلیقه و طراحی صحیح،هنرمندانه از امکانات محلی و مصالح بومی بهره ی لازم را برد.
۵_در طراحی مبلمان شهری باید به نکات ظریف هنری از جمله جنس مصالح، رنگها و مسائل اقلیمی توجه ویژه داشته بهره ی لازم را برد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

محله لبنان
Iran, Islamic Republic of
واقعا تا الان به مبلمان شهری توجه ای نشده است، درود بر خانم زارعیان
همشهری
Iran, Islamic Republic of
بسیار عالی شیرزن دولیاری . رای ما نرگس زارعیان . به امید پیروزی
همشهری
دورد بر شما مبلمان شهری مسأله بسیار مهمی است امیدوارم به شورا راه پیدا کنید
Iran, Islamic Republic of
به این مطالب اضافه کنید مبلمان شهری باید بدون از طرح های صرفا تقلیدی باشه. بناهای سنتی مناطق ما عموم دیوارهای سنگ چینی هستند. تا چه حد از این نوع نما در ساختن ساختمان ها و بناهای مدرن امروزی در شهر ما استفاده شده؟ منظورم این نیست که بیان با سنگ چینی دوباره خونه ها رو بسازن منظور اینه که از این نوع بناها الهام گرفته بشه و سنگ فرشها و دیوارها رو با این نما بسازن. لااقل در ساخت بافت فرسوده از این نوع نما استفاده بشه. یا در پارک ها، دیوارهای کوتاه و دیوارهای کاذب با دارای نمای سنگ چین باشن البته با کمی خلاقیت و زیباسازی بیشتر
Iran, Islamic Republic of
چه راهکاری برای افزایش درامد شهر داری دارید؟ چطوری میتونید با جذاب کردن شهر اون رو گردش گر پذیر کنید؟ راهکارتون چیه؟
فرهاد
Iran, Islamic Republic of
غیرت زن و مرد ندارد باور بفرمایید اگر غیرت زنها گل کند غیرت مردها را زیر سؤال میبرد.ساخت و ساز شهری آباد و آرم فقط و فقط از پس شیر زنی همچون مهندس نرگس زارعیان بر می آید، به امید سربلندی و پیروزی.
Iran, Islamic Republic of
واقعا شما می خواهید در کنار چه کسانی کار کنید در کنار کسانی که فقط به منفعت خود می اندیشند مواظب خودت باش خانوم عزیز
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
با ۴ خط در مورد مبلمان شهری که با یه سرچ تو نت بدست میاد میخوای بری شورا چیکار کنی؟چه تخصصی در حوزه شهری داری؟چه درکی از مفهوم وندالیسم شهری داری که هر روزه تو شهر اتفاق میفته؟چه راه کاری برای مقابله باهاش داری؟چیشد که فکر کردی در حدی هستی که برا شورا ثبت نام کنی؟ بعنی شورا اینقدر سطحش اومده پایین ؟ عاقل باش دخترم ...
دوگنبدانی
Iran, Islamic Republic of
مبلمان شهری مصداق بارز جیب خالی پز عالی است.ما جوانان هیچ چیز نمیخواهیم جز شغل.
رضا
Europe
فقط مهندس افشین پور
ناشناس
Europe
فقط مهندس افشین پور
رویا.
Iran, Islamic Republic of
درود بر خانم زارعیان
واقعا مبلمان زیبا حق مردم گچساران است
عطایی
Iran, Islamic Republic of
جواب ان دسته از دوستانی که هدفشون تخریب خانم زارعیان است عرض کنم که خیلیا از توانایی خانم زارعیان اطلاع دارند تو چهار دوره قبلی شورای شهر چیکار کرده که الان یه خانم کمر همت بسته جسادت میکنید
لیاقتشو داره خانم زارعیان
حمایتت میکنیم
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1