تاریخ انتشار
جمعه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۵۵
کد مطلب : ۲۴۴۶۲۴

سوزاندن بقایای گیاهی اراضی زراعی ممنوع شد/ متخلف به پرداخت جزای نقدی محکوم می شود

۱
۰
کبنا ؛به گزارش کبنا نیوز به نقل از خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۲۷ فروردین) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه هوای پاک با ماده ۲۰ این لایحه با ۱۵۲ رأی موافق، ۱۱ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۵ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.
در ماده ۲۰ لایحه مذکور آمده است: انباشتن پسماند‌های بیمارستانی و صنعتی در معابر عمومی و فضای باز یا سوزاندن آن‌ها و انباشتن پسماند‌های خانگی و ساختمانی در معابر عمومی و فضای باز خارج از مکان‌های تعیین‌شده توسط شهرداری‌ها یا سوزاندن آن‌ها و همچنین سوزندان بقایای گیاهی اراضی زراعی پس از برداشت محصول ممنوع است. متخلف حسب مورد  به پرداخت جزای نقدی درجه ۶ قانون مجازات اسلامی برحسب موضوع محکوم می‌شود.
وزارت جهاد کشاورزی مکلف است؛ مفاد این ماده را به‌طرف مقتضی به اطلاع بهره‌برداران بخش‌ کشاورزی، عشایری و منابع‌طبیعی برساند.
در تبصره ۱ لایحه هوای پاک آمده است؛ تعاریف پسماندهای مندرج در این ماده مطابق قانون مدیریت پسماند مصوب ۲۰/۲/۱۳۸۳ می‌باشد.
همچنین در تبصره ۲ این لایحه ذکرشده است؛ دولت و شهرداری‌ها موظف‌اند ظرف مدت سه‌ساله پس از ابلاغ این قانون برای شهرهای مختلف زمینه‌های تبدیل این پسماندها به انرژی یا کود را  با کمک بخش خصوصی فراهم نمایند.
تبصره ۳ لایحه هوای پاک بیان می‌کند که در موارد استثنائی که آتش‌زن نباتات یا بقایای گیاهی تنها راه دفع آفات و بیماری‌ها و آلودگی‌های گیاهی باشد، بر اساس شرایطی که توسط وزارت جهاد کشاورزی شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و  با تأیید سازمان، تدوین و ابلاغ می‌شود، اقدام می‌گردد.
نام شما

آدرس ايميل شما

بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
یکی از موارد آلوده کننده هوا باقیمانده ساقه برنج هاست که در مهر ماه هر سال کشاورزان آنها را می سوزانند از همین الان اطلاع رسانی کنند
ريزش غيرمنتظره بازارها

ريزش غيرمنتظره بازارها

قیمت‌ها در بازار ارز، سکه و خودرو طی روز گذشته با ریزش چشمگیری مواجه شد که در گزارش زیر ...
«مومو» را با کودکان خود آشنا کنید

«مومو» را با کودکان خود آشنا کنید

قدیم‌ترها والدین که می‌خواستند کودکان خود را بترسانند از «لولو خورخوره» برای آنها می‌گفتند ...
(عکس) ورزشکار منکر کرونا بر اثر ابتلا به آن درگذشت

(عکس) ورزشکار منکر کرونا بر اثر ابتلا به آن درگذشت

دیمیتری استاژوک ورزشکار مشهور بدنسازی در پست اینستاگرام خود نوشت: من همان کسی هستم که ...
1