تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۰۱:۰۸
کد مطلب : ۲۴۳۸۶۸

مناظره وکیلی و موسوی/ وکیلی: اداره کشور با یک شخصیت بی‌شناسنامه امکان پذیر نیست / روحانی نامزد اول جریان اصلاح‌طلبی / موسوی: پدیده کاندیدای پوششی عجیب و بی‌سابقه است

۴
۰
کبنا ؛عضو فراکسیون امید مجلس با بیان اینکه اداره ایران با یک شخصیت بی‌هویت و بی‌شناسنامه امکان‌پذیر نیست، گفت: خاستگاه رای‌آوری مهم است و آقای روحانی در خاستگاه اصلاح‌طلبی روی قدرت آمده و مستقل بودن معنایی ندارد.
به گزارش کبنا، محمدعلی وکیلی عضو فراکسیون امید مجلس دوشنبه شب  در مناظره‌ای با سید نظام‌الدین موسوی مدیرعامل خبرگزاری فارس در برنامه جهان‌آرا اظهار داشت: پیچیدگی اوضاع کنونی بخاطر تکثر قطب‌ها است که نشان نمی‌دهد برخی نماینده کدام قرائت اصولگرایی یا اصلاح‌طلبی هستند.
وی با تاکید بر اینکه افراد باید در قالب حزب وارد شوند، اظهار داشت:اداره ایران با یک شخصیت بی‌هویت و بی‌شناسنامه امکان‌پذیر نیست.
وکیلی ضمن بیان اینکه احزاب ما در قامت حزب فراگیر ظاهر نشده‌اند و برخی از احزاب مردم‌گریز هستند و برخی هم مشکل در سایه قدرت دارند، خاطرنشان کرد: دو خرده‌گفتمان اصولگرایی و اصلاح‌طلبی سال‌هاست که قدرت را در سایه دموکراسی ایرانی دست به دست کرده‌اند و مردم هم این را پذیرفته‌اند.
مدیرمسئول روزنامه ابتکار ادامه داد: خاستگاه رای‌آوری مهم است و آقای روحانی در خاستگاه اصلاح‌طلبی روی قدرت آمده و مستقل بودن معنایی ندارد.
وی افزود: اینکه روحانی در بستر اصلاح‌طلبی می‌آید به معنای این نیست که از کف اصولگرایی عدول کرده بلکه در جبر زمانی، اصلاح‌طلبان از سقف اصلاح‌طلبی کوتاه آمده‌اند.
وکیلی با بیان اینکه نمی‌توان گفت که در اصلاح‌طلبی تکثر نشانه اختلاف است، گفت: احزاب اصلاح‌طلب در قالب شورای عالی سیاست‌گذاری تجمیع شده‌اند که مرجع نهایی است.
عضو فراکسیون امید مجلس با تاکید بر اینکه پیشنهاد اول خرد جمعی شورا متناسب با طرف مقابل کاندیدای پوششی بود که سپس به نامزد اول و دوم رسیدیم، اظهار داشت:نامزد پوششی چندان جدید نیست کما اینکه در سال ۹۲ روحانی در کنار آیت الله هاشمی ثبت نام کرد.
وی تاکید کرد: جهانگیری نامزد پوششی نیست. ما نامزد اول و دوم داریم که اولی‌اش روحانی است و دومی جهانگیری و اکنون مشکلی که ما داریم این است که نمی‌دانیم رقیب اصلی‌مان در طرف مقابل کیست.
وی اضافه کرد: حتماً روحانی به عنوان یک عضو حزب اصلاح‌طلب نیست و عضویت در جریان اصلاح‌طلب را انکار می‌کند ولی بعید می‌دانم که روحانی خود را برآمده از جریان اصلاح‌طلب به عنوان رئیس جمهور نداند.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال مجری برنامه که آیا اصلاح‌طلب‌ها علاقه‌مند هستند که روحانی را از خود بداند یا روحانی این علاقه‌مندی را دارد، گفت: طبیعتاً اصلاح‌طلبان واقع‌گرا شدند ولی اینکه در سال ۹۲ به روحانی رسیدند این معنی را ندارد که روحانی از کف اصولگرایی عدول کرده است بلکه اصلاح‌طلبان به کف اصولگرایی رسیدند به خصوص اصلاح‌طلبانی که واقع‌گرا هستند و به ظرفیت‌های مردمی واقفند به اینگونه عمل کردند و ائتلاف نانوشته‌ای اتفاق افتاد.
وی افزود: همین مَشرَب باعث شد که اصلاح‌طلبان از آرمان‌گرایی در قضاوت هاشمی در اوایل دهه هفتاد عدول کنند و در دهه هشتاد به هاشمی به عنوان یک مرجع پناه بیاورند، ناطق نوری نیز یکی از منافع ذی‌نفوذ اصلاح‌طلبان به حساب می‌آید و لاریجانی‌ هم همین‌طور که اینها نشان می‌دهد ما در حال یک پوست‌اندازی هستیم.
وکیلی گفت: اینکه این رفت و برگشت‌ها آسان شده به این دلیل است که این تمایز از ابتدا تمایز سیاسی بوده است.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در رابطه با تکثر تعداد کاندیداهای اصلاح‌طلبان در انتخابات عنوان کرد:‌ در اردوگاه اصلاح‌طلبی نمی‌توان گفت که تکثر کاندیدها نشان‌دهنده اختلاف است، اصلاح‌طلبان از سال ۹۲ تاکنون دارای مکانیسم مرجع نهایی هستند که از اختلافات جلوگیری می‌کند و این مسئله جا افتاده است و آن هم این است که مسائل در شورای عالی سیاست‌گذاری تجمیع می‌شود همانطور که در سال ۹۲ این اتفاق افتاد و در انتخابات مجلس نیز همین شورا بود که تصمیم‌گیری کرد و حالا هم همین شورا مرجع نهایی است.
وی گفت:‌ بنابه تحلیل اوضاع و استراتژی رقیب‌مان تصمیم‌گیری می‌کنیم، برداشت ما از پروسه جمنایی‌ها این بود که بنا دارند با کاندیداهای مختلف پوششی به انتخابات بیایند تا حمله همه جانبه‌ای به روحانی داشته باشند و ما خواستیم در کنار و در طول روحانی نامزدی را در صحنه داشته باشیم که تصمیم کاندیدای پوششی متناسب با تصمیم مقابل گرفته شد ولی حالا جهانگیری جهانگیری کاندیدای پوششی نیست بلکه نامزد دوم است.
وکیلی عنوان کرد: در فراکسیون امید به عنوان نماینده این جریان در مجلس تصمیم گرفته شد که نامزد اول روحانی و نامزد دوم جهانگیری باشد. تا بنابر هر احتمالی ولو اینکه کمتر از یک درصد باشد دست ما خالی نماند.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی عدم اطلاع از چگونگی رفتار رقیب را یکی از پیچیدگی‌های صحنه انتخابات دانست و گفت:‌ ما در حال حاضر نمی‌دانیم نیروی اصلی طرف مقابل چه کسی است در حالی که در انتخابات قبل می‌دانستیم که با چه کسی باید رقابت کنیم.
وی افزود: پیشنهاد از ابتدا آمدن نامزد پوششی بود ولی پس از آن به این نتیجه رسیدیم که نامزد پوششی نباشد و من در حال حاضر از موضع شورای عالی سیاست‌گذاری جریان  که رابطه با احزاب اصلاح‌طلب و فراکسیون امید مرجعیت دارد، می‌گویم که جهانگیری حتماً به نفع روحانی کنار می‌رود.
وکیلی اضافه کرد: مصاحبه جهانگیری پس از ثبت‌نام را هم شنیدید که گفته روحانی نامزد اول جریان اصلاح‌طلب است.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد:‌با مکانیسمی که آقای موسوی برشمرد ابهام ما بیشتر شد زیرا ما فکر می‌کردیم مکانیسم جمنا در نهایت طرف اصلی ما را مشخص می‌کند.
وی در ادامه با بیان اینکه می‌خواهم نقدی بر صحبت‌های موسوی داشته باشم، گفت: برای آقای موسوی عجیب بود که چطور جهانگیری آمده در حالی که روحانی هست و بودن جهانگیری را به عدم کفایت روحانی تعبیر کرد من هم می‌گویم چطور جمنا پنج کاندیدا دارد؟ این مسئله به این معنی است که کاندیداها کفایت لازم را ندارند و باید ارثیه جمنا در سفره پنج نفر گذاشته شود؟ در این زمان موسوی گفت روحانی رئیس جمهور مستقر است.
وکیلی پاسخ داد: اگر بنا باشد کسی در کنار روحانی از وی دفاع کند به این دلیل که روحانی در دفاع از خودش لکنت دارد پس باید کسی خارج از دولت به عنوان کاندیدای دوم می‌آمد ولی کاندیدای دوم این جریان معاول اول روحانی است.
موسوی در این زمان گفت: یک نگاه این بود که افرادی بیایند و کناره‌گیری نکنند چرا جهانگیری آمد؟
وکیلی گفت: زیرا آن پیشنهاد پذیرفته نشد، به نظر من هم یک دلیل جبهه اصولگرایان یا جمنا برای آمدن چند کاندیدا این است که باید دارایی‌شان را به منصه محک بگذارند تا ببینید کدامیک شانس دارند یا اینکه می‌خواهند حمله همه جانبه به دولت روحانی داشته باشند یعنی کاندیداهای اصولگراها رقابت جدی با هم ندارند بلکه رقابت جمعی با روحانی دارند.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حجت‌الاسلام رئیسی در بیانیه‌اش اعلام کرده است که به این سازوکارها احترام می‌گذارد ولی آن را قبول ندارد و خود را وابسته به این جریان نمی‌داند، شما می‌گویید جمنا پذیرفته که رئیسی کاندیدش باشد، یعنی کسی که اعلام کرده به مکانیسم جمنا پایبند نیست به عنوان کاندیدای جمنا اعلام می‌شود؟
موسوی در پاسخ به وکیلی گفت: حرف حجت‌الاسلام رئیسی این بوده است که فراتر از گروه‌ها و به صورت مستقل وارد شده است و کاندیدای یک جریان خاص نیست
وکیلی گفت:‌ اگر شما در نظرسنجی‌ها متوجه شدید که یکی از کاندیداهای دیگر به طور مثال قالیباف بیشتر از رئیسی رأی دارد آیا رئیسی می‌پذیرد که کنار برود؟
موسوی پاسخ داد: من گفتم که نظر جمنا این است که ما یک کاندیدا را در نهایت معرفی می‌کنیم ولی این مسئله به این معنی نیست که فقط یک نفر در صحنه باشد.
وکیلی گفت: این مسئله معنی کار تشکیلاتی نمی‌دهد و موسوی در پاسخ عنوان کرد؛ محمد هاشمی نیز همین‌طور به صحنه آمده است.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ گفت: هاشمی یک فرد است ولی در اصل روحانی نامزد اول جریان اصلاح‌طلبی و جهانگیری نامزد دوم ما است،‌ما اظهارنظر رسمی در رابطه با بقیه کاندیداها نکرده‌ایم ولی جمنا به طور رسمی از چهار کاندیدا نام برده است که این کاندیداها اول می‌آیند تا علیه روحانی حمله همه جانبه داشته باشند و دوم می‌آیند تا شانس خود را ارزیابی کنند ولی آیا تمام اینها متعهد به جمع‌بندی‌‌های جمنا هستند؟
وکیلی در ادامه عنوان کرد: من خودم را جای بینندگان گذاشتم و یک سؤال دارم،‌سؤال بینندگان این است که آیا سعید جلیلی حاضر است از سازوکار جمنا حمایت کند؟
وی در ادامه خطاب به موسوی گفت:‌من نقدی به شما دارم، شما گفتید تمام کسانی که متعلق به گفتمان اصولگرایی هستند این موضع را دارند که دولت باید تغییر کند ولی بزرگانی از اصولگرایی مانند ناطق نوری چنین نظری ندارد، آیا شما احمدی‌نژاد را عضو اصولگرایان می‌دانید یا خیر؟
وی افزود: ناطق نوری اصوگرایی است که در برخی موارد مرجع اصلاح‌طلبان می‌شود زیرا کف اصولگرایی سقف اصلاح‌طلبی است و من حالا می‌پرسم که پاسخ اصولگرایان برای هزینه معنوی سرسام‌آوری که از کیسه اصولگرایی برای احمدی‌نژاد صرف کردند چیست، شاخص و متر شما اصولگرایان برای اینکه یک فرد را اصولگرا بدانید چیست؟ دادگاه صالحه‌ای که تشخیص می‌دهد احمدی‌نژاد هنوز اصولگرا هست یا نیست کجاست؟ شاید احمدی‌نژاد بگوید که خودش اصولگرای ناب است.
در این زمان موسوی در پاسخ گفت: احمدی‌نژاد رسماً‌ اعلام کرده است که اصولگرا نیست ولی من هم این سؤال را از شما می‌پرسم که چرا اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس ششم به مرحوم آیت‌الله هاشمی لقب عالیجناب سرخ‌پوش دادند ولی پس از آن هاشمی به عنوان مراجع‌شان اعلام شد، آیا شما جوابی دارید؟
وکیلی در این زمان در پاسخ به سؤال مجری برنامه در رابطه با چرایی ثبت‌نام محمد هاشمی در انتخابات گفت: محمد هاشمی برادر مرحوم آیت‌الله هاشمی است ولی خودش دارای شناسنامه قابل قبولی در جمهوری اسلامی است، محمد هاشمی فرد صاحب‌فکری است که به غیر از نسبتی که با اکبر هاشمی دارد خودش دارای شخصیت مستقل و خوش‌فکری است که در زمان حیات آیت‌الله هاشمی پیرو مطلق و بی‌ چون و چرای وی نبود و اختلاف‌نظرهایی نیز با فرزندان هاشمی داشت.
وی افزود: اینکه چرا محمد هاشمی به صحنه آمده را باید از خودش سؤال کنیم ولی پیش‌بینی من این است که این دوستان در یک پروسه کار تشکیلاتی تمکین می‌کنند و ترجیح می‌دهند که در چارچوب رسمی عمل کنند.
وکیلی در پاسخ به این سؤال که در غیاب آیت‌الله هاشمی چه کسی شیخوخیت جریان را برعهده دارد، اظهار داشت: حرف این جریان به صورت تشکیلاتی عمل می‌شود و آنچه از موضع هاشمی مانده است و بزرگان از وصیت وی آن را بیان می‌کنند مورد تأکید است که هاشمی تأکید داشته روحانی با انرژی باشد و بقیه پشت‌سرش باشند ولی در کنار روحانی هم فردی قرار بگیرد.
مجری برنامه گفت: آیا این به معنای کاندیدای پوششی است؟
وکیلی پاسخ داد: نه‌خیر منظور همان نامزد دوم است.
مجری برنامه پرسید کارکرد نامزد دوم چیست؟
وکیلی گفت: مار گزیده از بند سیاه و سفید می‌ترسد. ما باید روی احتمالات هرچند کم تدبیر کنیم،‌احتمال هرچقدر ضعیف باشد قابل اعتنا است و این مقطع زمان بسیار سرنوشت‌سازی است و به دلیل حساسیت موقیعت ایران پیچیدگی‌هایی نیز دارد. بنابراین منافع ملی را باید بسیار اهمیت دهیم.
وی افزود: روی احتمال می‌توانم بگویم که این بحث در اردوگاه اصلاح‌طلبان حدود یک ماه مطرح بود که نامزد پوششی یا دوم باید در کنار روحانی باشد ولی از جانب روحانی پاسخی نمی‌آمد و تا ساعات آخر مشخص نبود که جهانگیری می‌آید در حالی که مطالبه اردوی اصلاح‌طلبی حضور یک کاندیدای دیگر بود. حتی ما می‌گفتیم چند نفر بیایند، شاید محمد هاشمی نیز صبر کرد تا ببیند کاندیدایی می‌آید یا خیر و پس از آنکه کاندیدایی تا روز آخر نیامد تصمیم گرفت براساس نظر و توصیه آیت‌الله هاشمی عمل کند و خودش به صحنه بیاید زیرا احساس تکلیف کرد.ولی اگر جهانگیری زودتر ثبت‌نام می‌کرد شاید هاشمی ثبت‌نام نمی‌کرد.
مجری برنامه از وکیلی در رابطه با برنامه حامیان دولت پرسید و گفت آیا همان شعارها را ادامه می‌دهید یا خیر که وکیلی گفت: بی‌شک نه؛ روحانی در سال ۹۲ به درستی اعلام کرد که آمده است تا طلسم مشکلات کشور را بشکند که این مسئله را در قالب برجام به نتیجه رساند و به نظرم مهم‌ترین دستاوردهای این دولت شکستن این طلسم بود که انرژی زیادی هم صرفش شد و تمام مشکلات اقتصادی کشور  از همین تحریم‌های ظالمانه بود که روحانی انرژی گذاشت و این طلسم را شکست.
وی اضافه کرد: به نظر من روحانی باید در چهار سال بعد بر روی مسائل داخلی به خصوص معیشت تمرکز کند، اگر دست‌وپا بسته باشد و مجبور باشیم سرمایه‌ مملکت که نفت است را تحت پرچم یک کشور جزیره‌ای صادر کنیم نه عزت داریم و نه می‌توانیم کشور را بسازیم. بنابراین برای اینکه کشتی ایران با پرچم جمهوری اسلامی با اقتدار از مبدأ‌ ایران حرکت کند باید کارهایی انجام می‌دادیم و این مسئله یعنی ایران در اوج و اقتدار است.
وکیلی گفت: دولت در کنار برجام در حوزه اقتصادی نیز کارهای ناممکنی را ممکن کرد ولی کفایت نمی‌کند، تورم ۴۰ درصد کاهش داده شد تا جوانانی که به قول رهبری سرشان پایین است بتوانند به اشتغال برسند. ولی حجم عظیمی از مشکلات را در صحنه جهانی شاهد هستیم به طوری که تفکر رادیکالی وجود دارد که رویکرد آن تقابل با ایران است.
وی گفت: به نظرم مردم یک بار دیگر باید با تجربه‌ای که در این سال‌ها از این دو جریان دیدند قضاوت کنند که کدامیک می‌توانند پاسخگوی مطالبات‌شان باشند و ۲۹ اردیبهشت مشارکتی حداکثری داشته باشند.
نام شما

آدرس ايميل شما

نوریان
احسنت بر دکتر وکیلی
جنترمن
Iran, Islamic Republic of
به نظر من روحانی ریاست جمهور آینده میباشه
چامعه شناس
Iran, Islamic Republic of
کبنا آیا موسوی صحبت نکرد وجواب وکیلی را نداد یا شما همه مطالب راننوشتید؟
باوی
Iran, Islamic Republic of
کبنا جان موسوی هم احتمالا حرفهایی زده است
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

تاجری انگلیسی بانکی را که ۲۰ سال پیش از وام دادن به او امتناع کرد را خرید که این موضوع ...
1