تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۵۴
کد مطلب : ۲۴۳۷۵۷

کشف ۱۲۰ محوطه تاریخی/ برگزاری جشن پایان برق‌رسانی به روستاهای بهمئی/ ۱۴۰ میلیارد ریال اعتبار برای توسعه مساجد و بقاع/ آئین رونمایی از تولیدات حوزه هنری استان / اخطار زیست‌محیطی به ۷ واحد صنعتی آلاینده گچساران

۰
کبنا ؛خبرهای کهگیلویه و بویراحمد
کشف ۱۲۰ محوطه تاریخی در محدوده‌ یک سد
سرپرست هیئت فصل اول گمانه‌زنی نجات‌بخشی برای ارزیابی محوطه‌های موجود در محدوده سد چم‌شیر در محدوده شهرستان گچساران، از شناسایی استقرار‌های موقت زیادی متعلق به عشایر کوچ رو در محدوده این سد خبر داد.
محمدتقی عطایی بابیان این‌که در بررسی‌های باستان‌شناسی بیش از ۱۲۰ محوطه باستانی در این محدوده شناسایی و مستندسازی شده‌اند، ادامه داد: تاکنون کهن‌ترین شواهد به‌دست‌آمده از حوضه آبگیر سد چرم شیر در شهرستان گچساران مربوط به دوره‌ی فراپارینه‌سنگی است، سپس با وقفه‌ای طولانی شواهد اندکی از استقرارگاه از اواخر دوره نوسنگی به‌دست‌آمده که متعلق به شش هزار سال قبل است.
او افزود: از دیگر کشفیات باستان‌شناختی در محدوده‌ی این سد می‌توان به استقرارگاه از دوره عیلام میانه اشاره کرد که دارای هر دو سنت سفالگری شوشانی و انشانی است.
وی بیان کرد: اگرچه چند دژ و قلعه از دوره‌ی پسا-هخامنشی و ساسانی اهمیت این محدوده را در دوره‌های مذکور نشان می‌دهند اما اوج توجه به این منطقه در قرون میانه اسلامی بوده که نشان از تراکم جمعیتی بالایی در منطقه دارد.
عطایی با اشاره به شناسایی ده‌ها استقرارگاه از این دوره در حاشیه‌رود، گفت: برخی از این استقرارگاه‌ها مساحتی بالغ‌بر پنج هکتار دارند، بیشتر این استقرارگاه‌ها از معماری منسجمی برخوردارند و از منابع طبیعی منطقه به‌عنوان مصالح معماری آن‌ها استفاده و از سنگ و ملأت گِل در بناهای عادی و لاشه‌سنگ و ملأت گچ در بناهای مهم‌تر استفاده‌شده است.
این باستان‌شناس بابیان این‌که بیشتر محوطه‌های دوره‌ی اسلامی دارای معماری راست‌گوشه، هندسی و منظم هستند، گفت: مسیر رود «زهره» در این دوره اهمیتی خاصی داشته به‌گونه‌ای که یک قلعه بزرگ با دیوارهای ستبر در این منطقه ساخته‌شده که نقش نظامی و امنیتی داشته است.
او با اشاره به شناسایی بقایای استقرارگاه‌های موقت پرشمار در این محدوده گفت: اغلب استقرارگاه‌های شناخته‌شده در محدوده‌ی این سد مربوط به عشایر کوچ رو بوده و از این نظر محدوده سد «چم‌شیر» قابلیت بالایی برای پاسخگویی به برخی از مبهم‌ترین مسائل باستان‌شناسی ایران درباره‌ی کوچ‌نشینان دوره‌های مختلف خواهد داشت.
بر اساس این گزارش، گمانه‌زنی نجات بخشی برای ارزیابی محوطه‌های موجود در محدوده سد چم شیر، با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام گرفت.
 
برگزاری جشن پایان برق‌رسانی به روستاهای بهمئی در دولت تدبیر و امید
مدیر برق شهرستان بهمئی گفت: که با برق‌رسانی به سه روستا در این شهرستان در سال جاری، جشن پایان برق‌رسانی به روستاهای کددار بهمئی در دولت تدبیر و امید برگزار می‌شود.
سید محمد برزین زاده افزود: برق‌رسانی به سه روستا در این شهرستان بااعتباری افزون بر ۱۲ میلیارد ریال در دست اجراست.
وی با تشریح شرایط سخت برق‌رسانی به این روستاها، اظهار داشت: ماخره «» تیمج «و» شاه‌نشین روستاهایی هستند که در شهرستان بهمئی استان کهگیلویه و بویراحمد از نعمت برق برخوردار می‌شوند.
مدیر برق شهرستان بهمئی استان کهگیلویه و بویراحمد، تعداد خانوار این روستاها را ۳۰ خانوار با جمعیتی بیش از ۳۵۰ نفر ذکر کرد و گفت: برای برق‌رسانی به این روستاها بیش از سه کیلومتر شبکه فشار متوسط بکار رفته است.
برزین زاده گفت: ۲ روستای «تیمج» و «شاه‌نشین» با استفاده از نیروگاه‌های یک کیلوواتی خورشیدی برای اولین بار از نعمت برق برخوردار می‌شوند.
وی افزود: با برق‌رسانی به روستاهای عنوان‌شده، تمامی روستاهای شهرستان بهمئی از نعمت برق برخوردار بوده و جشن پایان برق‌رسانی به روستاهای کددار این شهرستان برگزار می‌شود.
مدیر برق شهرستان بهمئی در استان کهگیلویه و بویراحمد، تعداد روستاهای این شهرستان را ۱۷۲ روستای کددار ذکر کرد و یادآور شد: از این تعداد روستا، ۱۵۴ روستا دارای سکنه هستند.
شهرستان بهمئی یکی از شهرستان‌های گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد محسوب می‌شود که با یاسوج مرکز استان حدود ۳۰۰ کیلومتر فاصله دارد.
فیض‌الله پاسره در بازدید از روند اجرایی پروژه‌های آبرسانی روستایی شهرستان بهمئی اظهار داشت: آبرسانی به ۱۲۵ روستای شهرستان بهمئی بااعتباری افزون بر ۲۹ میلیارد تومان از طریق سد کوثر در دست اجرا است.
وی با اشاره به لوله‌گذاری ۴۰ کیلومتری این پروژه ابراز کرد: حدود ۶۵ میلیارد ریال از بودجه این پروژه اختصاص‌یافته و هم‌اکنون پروژه حدود ۲۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که با تکمیل آن ۲۸ هزار نفر روستایی منطقه از نعمت آب شرب پایدار برخوردار می‌شوند.
رئیس شرکت آب و فاضلاب روستایی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: ۱۸ مجتمع بزرگ آبرسانی برای روستاهای این استان بااعتباری افزون بر ۳۸ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی در دست اقدام است.
فرماندار شهرستان بهمئی نیز در این بازدید ضمن تقدیر از خدمات آب و فاضلاب روستایی اظهار داشت: در آب روستایی علاوه بر بهسازی شبکه‌های قبل، پروژه‌های جدید تعریف‌شده است.
علی‌اکبر فرهنگی نسب ادامه داد: آبرسانی به ۱۲۵ روستای شهرستان بهمئی بااعتباری افزون بر ۲۹ میلیارد تومان اجرایی می‌شود.
در این بازدید یک‌روزه از پروژه‌های فعال در حوزه‌های آب روستایی به‌ویژه آبرسانی به ۱۲۵ روستای شهرستان بهمئی از سد کوثر بازدید و ضمن بررسی روند اجرایی این پروژه به خواسته‌ها و مشکلات مردم پرداخته شد.
 
۱۴۰ میلیارد ریال اعتبار برای توسعه مساجد و بقاع
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه گچساران گفت که ۱۴۰ میلیارد ریال اعتبار برای ساخت، توسعه و مرمت مساجد و بقاع متبرکه در دولت تدبیر و امید این شهرستان هزینه شده است.
فرزین بهمنی آزاد افزود: اعتبار از محل بودجه‌های دولتی، کمک‌های اهدایی مردمی و سایر منابع مالی برای اجرای طرح‌های عمرانی بقاع متبرکه و مساجد گچساران تأمین‌شده است.
وی بیان کرد: که ۱۰۰ میلیارد ریال از این اعتبار برای مرمت، توسعه و بازسازی بقاع متبرکه گچساران در چهار سال گذشته هزینه شده است.
بهمنی آزاد تصریح کرد: که از این میزان ۲۰ میلیارد ریال برای توسعه حرم امامزاده بی‌بی حکیمه (س) هزینه شده است.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه گچساران تصریح کرد: که ۴۰ میلیارد ریال اعتبار نیز برای ساخت و توسعه مساجد از ابتدای دولت یازدهم تاکنون هزینه شده است.
شهرستان گچساران ۱۴۱ مسجد در مناطق روستایی و شهری گچساران وجود دارد.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه گچساران با اشاره به اینکه یک هزار و ۶۵۰ زائر خارجی و ۵۵۰ هزار گردشگر داخلی در تعطیلات نوروز ۹۶ به بقاع متبرکه این شهرستان مشرف شدند ابراز داشت که بقاع ضمن اهمیت فرهنگ دینی، ظرفیتی برای جذب گردشگران خارجی، ایجاد فرصت‌های شغلی و تحقق اقتصاد مقاومتی است که توسعه زیرساخت‌های این نقاط با این هدف انجام می‌شود.
شهرستان گچساران ۴۱ بقعه متبرکه دارد که حرم بی‌بی حکیمه (س)، امامزاده اسماعیل (ع)، امامزاده جعفر (ع)، امامزاده شاه محمد (ع) و کاکا مبارک (ع) از بقاع متبرکه شاخص در آن است.
 
آئین رونمایی از تولیدات حوزه هنری استان
معاون فرهنگی حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد گفت: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده هنرمندان این استان تجلیل می‌شوند.
صادق خاک‌نژاد صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: آئین رونمایی از تولیدات حوزه هنری استان کهگیلویه و بویراحمد و تجلیل از هنرمندان نام‌آور سال ۹۵ با حضور هنرمندان مطرح سینما و تلویزیون ازجمله محمود پاک‌نیت و زهرا سعیدی برگزار می‌شود.
وی بابیان اینکه این آئین امروز ساعت ۱۷:۳۰ در سالن سینما هنر یاسوج برگزار می‌شود عنوان کرد: در این برنامه فیلم ماجرای نیمروز اکران می‌شود.
خاک نژاد بابیان اینکه مراسم «رونمایی از تولیدات» هنری و فرهنگی حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد برگزار می‌شود افزود: هم‌زمان با هفته هنر انقلاب اسلامی مراسم «رونمایی از تولیدات» حوزه هنری استان و تجلیل از هنرمندان موفق استان در جشنواره‌های ملی در سال ۹۵ برگزار می‌شود.
وی ادامه داد: در این مراسم علاوه بر رونمایی از کتاب «مصرف هنری» و برخی دیگر از تولیدات حوزه هنری در بخش فیلم و هنرهای تجسمی نیز از هنرمندان موفق استان در جشنواره‌های ملی در سال ۹۵ نیز تجلیل می‌شود.
 
اخطار زیست‌محیطی به ۷ واحد صنعتی آلاینده گچساران
به ۱۸ واحد تولیدی و صنعتی آلاینده در شهرستان گچساران در سال ۱۳۹۵ اخطار زیست‌محیطی داده شد.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست گچساران گفت: هفت واحد اخطار زیست‌محیطی به ۷ واحد صنعتی آلاینده گچساران سنگ‌شکن،۲ بیمارستان، چهار دکل ملی حفاری، ۲ کارخانه آسفالت و سه کشتارگاه مرغ و دام ازجمله واحدهای تولیدی آلاینده در گچساران است.
دیانتی افزود: اخطار به این واحدها در راستای اجرای مفاد قانون مدیریت پسماند و به دلیل پراکنده شدن ضایعات این واحدها در محیط زیست به آنان ارائه شد.
وی همچنین از دستگیری ۷۱ شکارچی متخلف در مناطق حفاظت‌شده گچساران در سال ۱۳۹۵ خبر داد و گفت: تعدادی لاشه‌ کبک و تیهو، ماهی و ۳۳ قبضه اسلحه شکاری از متخلفان کشف و ضبط شد.
دیانتی جریمه این تعداد شکارچی متخلف را ۲۳۱ میلیون ریال اعلام کرد و افزود: پرونده متخلفان برای بررسی و صدور حکم تحویل مراجع قضایی شد.
کوه خامی با مساحت بیش از ۲۶ هزار هکتار، کوه سرخ با ۳۲ هزار هکتار و کوه دیل با ۱۰ هزار هکتار مساحت ازجمله مناطق حفاظت‌شده شهرستان‌های گچساران و باشت است.
نام شما

آدرس ايميل شما

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1