تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۱۸
کد مطلب : ۲۴۳۵۸۶

الگوی توسعه

۱
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛ صمد عزیزپور*
تا به‌ حال شهر یاسوج یک الگوی توسعه مشخص نداشته‌ بیشتر یک طرح فیزیکی کالبدی داشته‌اند که جهت‌گیری خاصی از بعد اجتماعی، اقتصادی یا زیست‌محیطی نداشته است و نیز تهیه طرح‌های جامع هم بیشتر بر اساس شاخص‌های جمعیتی بوده. لذا یک الگوی روشنی که جهت‌گیری مشخصی داشته باشد و شهر در آن راستا هدایت شود، وجود نداشته است که مثلا یک شهر قرار است دانشگاهی شود، یک شهر صنعتی شود و یک شهر خدماتی-گردشگری شود.
یاسوج اصلاً هیچ‌گونه جهت‌گیری توسعه‌ای خاصی ندارد و آینده‌اش مشخص نیست. در دهه گذشته چشم‌اندازی برای یاسوج تهیه‌نشده که بر مبنای آن شهری الهام‌بخش‌ باشد و ویژگی‌های فرح‌بخش و فناوری‌های برتر داشته باشد.
توسعه شهر از کنترل خارج‌شده است. اگر ادعا داریم یاسوج پایتخت طبیعت ایران است و سرزمین چهار فصل می باشد باید مشاوران و صاحبان اندیشه بر فلسفه توسعه شهر کار می‌کردند که چگونه این شهر می‌تواند نماد یک شهر گردشگر در کشور باشد. این فقر فلسفی و نظریه‌ای را از ابتدا داشته‌ایم. نگاه‌ها عمیق نبوده است. در طرح‌هایی که تهیه‌شده، به این مسائل فکر نشده و بیشتر در حد یک‌رویه عقلانی مکانیکی و کالبدی سابق بوده است.

*کاندیدای پنجمین دوره انتخابات شورای شهر یاسوج
نام شما

آدرس ايميل شما

مرحبا
Iran, Islamic Republic of
احسنت جناب عزیز پور عزیز که به نکته کلیدی و مهمی اشاره داشتید تاکنون هیچ کدام از کاندیدای شورای شهر به چنین موضوعی اشاره نکردند دقیقا دست روی نقطه ای گذاشتید که نیاز توسعه شهری امروز یاسوج است.
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

تاجری انگلیسی بانکی را که ۲۰ سال پیش از وام دادن به او امتناع کرد را خرید که این موضوع ...
1