تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۱۲
کد مطلب : ۲۴۳۵۱۹

هرنفر یک رأی اصلاً عادلانه و منطقی نیست

۱۰
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛سید جاسم دانشور
چرا همیشه باید یک اتفاق در یک کشور توسعه یافته رخ بدهد یا قانونی در آنجا شکل بگیرد و با تشخیص ارزشمند بودن آن به الگوبرداری دست بزنیم؟!
چرا نباید از خاورمیانه یا شرق یا کشورهای اسلامی وبخصوص ایران قانونی وضع شود که غربی ها ودیگرکشورهای جهان از آن پیروی کنند؟
اگرتوجه کنیم می بینیم درکشورهای اروپایی سالها قبل ازما مجلس داشته اند و در آن کشورها انتخابات و رفراندوم صورت می گرفته است.
خیلی ازکشورهای جهان سعی درمشارکت حداکثری مردم درتعیین سرنوشت خود دارند اما هنوز به نقطه ی ایده آل ازنظرمن نرسیده اند و بسیار مشتاقم ایران اولین کشوری باشد که این قانون را تصویب واجرا کند که درادامه شیوه ی آن راتوضیح خواهم داد.
در کشورهای مختلف سن مجازبرای شرکت در انتخابات مختلف می باشد در ایران ابتدا شرایط سنی۱۸سال بود که دریک دوره به۱۶سال کاهش پیدا کرد ولی مجددا به همان شرایط قبلی یعنی شرط ۱۸سالگی برای شرکت در انتخابات برگشت، خیلی ها فکر می کنند اگرهرنفرحق دارد یک رای بدهدعدالت را رعایت و به یک شرایط خوب اجتماعی و مردم سالاری رسیده ایم.
اما به نظرمن اینگونه نیست، اینکه همه ی مردم حق شرکت درانتخابات رادارند امر برگزیده ای است ولی آیا همه ی انسانها در یک تراز و سطح فکری ودانش و قدرت تجزیه وتحلیل قراردارند؟!
آیا همه به مسائل پیرامونی خود ازجمله سباسی٬ اجتماعی٬اقتصادی و مذهبی و غیره به یک اندازه اطلاعات دارند؟! آیا آگاهی همه ی مردم نسبت به یک یاچند کاندیدا در انتخابات یا موضوع به رفراندوم گذاشته شده دریک سطح است؟!
آیا باید یک استاد دانشگاه  را با یک فرد بی سواد در یک ردیف قرارداد و به هر دوی آنها به یک اندازه نقش وتاثیرگذاری درجامعه اهداکرد؟!
آیا نویسنده ی چندین کتاب ومقاله باید به اندازه یک فرد با مدرک سیکل حق اظهارنظر در امور جاری کشورش داشته باشد؟! آیا یک  آیت الله  و یک مرجع محترم تقلید باید به  اندازه ی  یک طلبه یا حجت الاسلام  در یک جامعه  اثر گذارباشد؟!
آیا یک  پدر یا پدر بزرگ حق رای اش باید به اندازه ی  فرزند یانوه اش باشد؟!  اگرتوجه داشته باشید در بعضی سازمان ها یا وزارتخانه ها مانند شرکت نفت هر نیرویی بعد ازچند سال دارای یک رتبه ودرجه می شود وهرچند سال به رتبه ی او اضافه می شود و درنیروهای نظامی هم به همین صورت که هرچند سال یک بار یک درجه به افراد تعلق می گیرد و فرق تمایزی است.
بین یک افسرتازه وارد درارتش با یک افسر ارشد و مسئولیت ها  و نقش ها هم به نسبت درجه مشخص می گردد ‌مثلا هیچگاه یک سروان فرمانده ی لشکرنخواهد شد.
حالامقایسه کنیم  درتاریخ ۲۹ اردیبهشت ۹۶ فردی به هیجده سالگی می رسد و حق رای پیدا می کند و درهمان روزمی تواند همان تاثیری را در سرنوشت کشورش داشته باشد که یک مرجع تقلید دارد همان اثرگذاری را داشته باشد که یک روزنامه نگار یا معلم واستاد دانشگاه وپزشک ومهندس دارند!
آیا این شیوه درست و صحیح می باشد؟ ازنظرمن به هیچ عنوان اما راهکارچیست؟ به عقیده من باید هر فرد را در رده های سنی مختلف قرار داد مثلا بین ۱۸تا۳۰سال  و بین۳۰ تا۴۰ یا ۵۰ سال و به هر رده یک نمره داد.
میزان تحصیلات را طبقه بندی کنیم و با افزایش هرمقطع مثلا از لیسانس به فوق لیسانس یک امتیاز داد، به  نویسندگان کتاب یک امتیاز داد که  افزایش تعداد آنها میتواند امتیاز بیشتری داشته باشد.
نخبه های دانش آموزی ودانشجویی وقهرمانان المپیادها یک امتیازداشته باشند درنتیجه وقتی درابتدا هرفرد دارای یک امتیازرای باشد اگردیپلم بگیرد دارای۲ امتیازمی شود اگر یک کتاب بنویسد دارای ۳ امتیازمی شود و امتیازات دیگر اینگونه هم انتخابات با تاثیرگذاری بیشترافراد باسواد و آگاه جامعه صورت می گیرد وهم افراد در تلاش خواهند بود تا موقعیت اجتماعی خود را افزایش دهند.
یعنی هر کس دارای یک رتبه ی اجتماعی خواهد شد که درکارت ملی اوهم ثبت خواهد شد که هرچند سال با توجه به موفقیت ها و دست آوردهای او می تواند افزایش پیدا کند. این برنامه به راحتی قابل اجرا می باشد و مطمینم درصورت عملی شدن خیلی از کشورها آن را به کارخواهند گرفت.
به امید آگاهی و رشد فکری بیش از بیش تمامی جوامع بشری.
نام شما

آدرس ايميل شما

قشقایی
Iran, Islamic Republic of
احسنت جناب دانشور تحلیل قابل تاملی است ان شاالله روزی برسد که جامعه مدنی واقعی بشیم .
معلم جوان
Iran, Islamic Republic of
برادر گرامی اصلا با نظر شما موافق نیستم برخلاف دموکراسی است میشه نظام را از ریاست جمهوری به پارلمانی تغییر دهیم یعنی پست ریاست جمهوری را حذف کرده وپست نخست وزیری را جانشین آن کنیم که نخست وزیر با رای غیر مستقیم مردم توسط مجلس انتخاب می شود
نخبه
Romania
خوبه اول بار این طرح روی خود شما اجرا بشه که ببینیم شرایط یک رای را داری یا نه؟؟؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
تعداد کل را باید نوشت از همه گروه و به ارزشها رآی داد نه به قومیت
بهزاد
Iran, Islamic Republic of
درود
قانونی که اکنون اجرا می شود و این رفراندوم برابری است
و لزومن عدالت نیست
اما برای اجرا عدالت کارها بسیار پیچیده تر از پیشنهاد شماست
و حتی به نظر من غیر ممکن و غیر قابل اجراست
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
این برنامه بیشتر به یه طنز شبیه بود که تا الان ۲۲ مور اشتباه و ناکارامدی ازش گرفتم, اگر مایل بودی بگو تا ایرادات برنامه ...ن رو بگم
همشهری
Iran, Islamic Republic of
سه نظرراخواندم حتمااینهاجزرای دهندگان هم هستند حالا ادبیات اینهاراباآدمهای سنجیده تر وداناترقیاس کنید
ذبیح مکی پور
Europe
این مساله در سایر کشورها از طریق رایی که فرد از حزبش میگیرد حل شده... برای نمونه به انتخابات اخیر امریکا و شیوه رای گیری الکترال توجه نمایید. به هر حال همه کشورها در حال تمرین دموکراسی هستیم... و دموکراسی در کشورهای کمتر توسعه یافته جیزی جز دیکتاتوری اکثریت بر اقلیت نیست
همدرد
Iran, Islamic Republic of
خیلی خنده دار بود اون هم از شما که ...............
دوست
Romania
الکترال ایالتیه آقای مکی پور بااین شیوه خیلی متفاوته
فیلم| پشت پرده کتک خوردن دختر آبادانی فاش شد

فیلم| پشت پرده کتک خوردن دختر آبادانی فاش شد

همه زنان و مردانی که در این ویدئو دیده می‌شوند دیشب بازداشت شده‌اند.
ريزش غيرمنتظره بازارها

ريزش غيرمنتظره بازارها

قیمت‌ها در بازار ارز، سکه و خودرو طی روز گذشته با ریزش چشمگیری مواجه شد که در گزارش زیر ...
«مومو» را با کودکان خود آشنا کنید

«مومو» را با کودکان خود آشنا کنید

قدیم‌ترها والدین که می‌خواستند کودکان خود را بترسانند از «لولو خورخوره» برای آنها می‌گفتند ...
1