تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۳۰
کد مطلب : ۲۴۳۳۹۲

بهره برداری از فازهای ١٧ و ١٨ میدان گازی پارس جنوبی در عسلویه آغاز شد

۰
کبنا ؛بهره برداری از فازهای ١٧ و ١٨ منطقه گازی پارس جنوبی در عسلویه روز یکشنبه با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رییس جمهور، آغاز شد.
به گزارش کبنا، رییس جمهور در بازدید از  فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی با توضیح مدیران و متخصصان اجرای این پروژه ملی، در جریان روند احداث، فعالیت ها و میزان بهره برداری این فازها از میدان گازی پارس جنوبی قرار گرفت.
همچنین مسوولان، مدیران و مهندسان در نشستی گزارش هایی در راستای چگونگی توسعه و تکمیل فازهای ١٧، ١٨، ١٩، ٢٠ و ٢١ میدان گازی و لایه نفتی پارس جنوبی به رییس جمهور ارائه کردند و پس از آن دکتر روحانی از یادمان افتتاح فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی پرده برداری کرد.
رییس جمهور در فرمان بهره برداری از فازهای ١٧ و ١٨ و پرده برداری از یادمان آن گفت: در ایام ماه مبارک رجب و مبعث حضرت رسول اکرم (ص) و به افتخار ایران عزیز و صنعت ایران و مهندسین و کارگران در روز پیشرفت ملی و افتتاح بزرگ برای ایران، بهره برداری از فازهای ١٧ و ١٨ را آغاز می کنیم.
فازهای ١٧ و ١٨ در زمره مگاپروژه های پارس جنوبی به شمار می آید که با توجه به سهم بالای بخش داخلی در اجرای طرح و دستاوردهای بالای فنی و مهندسی آن و همچنین ارزش افزوده اقتصادی بالای طرح، برای اقتصاد کشور از اهمیت زیادی برخوردار است.
به گفته مسئولان، مجموع تولیدات این فاز در حوزه فراساحل روزانه ۵۶٫۶ میلیون متر مکعب است.
قرارداد اجرای فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی ، در سال ٨۵ به ارزش دو میلیارد دلار منعقد و با همت دولت یازدهم در قالب اولویت بندی فازهای پارس جنوبی ، طرح توسعه این فازها نیز در دستور کار قرار گرفت.
یکی از ویژگی های مهم فازهای ١٧ و ١٨سهم بالای شرکت های ایرانی در اجرا و ساخت پروژه است .
در این طرح ۴سکوی ٢٣٠٠ تنی ، دو رشته خط لوله دریایی ٣٢ اینچ هریک به طول ١٠۵ کیلومتر برای انتقال سیالات تولیدی از سکو به پالایشگاه عسلویه ، یک خط لوله ۴.۵ اینچی انتقال مواد شیمیایی (به منظور ممانعت از خوردگی و یخ‌زدگی خطوط لوله)، واحدهای سیلاب‌گیر مشترک، شیرین سازی و نم‌زدایی گاز، تولید گاز اتان، تفکیک مایعات گازی، مرکاپتان‌زدایی از پروپان و بوتان، ۲COزدایی از گاز اتان، افزایش فشار گاز برای انتقال به خط لوله سراسری ، واحد تثبیت میعانات گازی، بازیافت گوگرد، انجماد گوگرد مایع و فرم دهی به آن، مخازن ذخیره LPG و تلمبه های انتقال گاز مایع، مخازن ذخیره میعانات گازی و تلمبه های انتقال میعانات گازی و سرویس های جانبی لازم به جز تولید برق نیز احداث و ایجاد شده که در شمار تاسیسات پالایشگاه خشکی و دریای این پروژه به شمار می رود.
پالایشگاه ساحلی این طرح در زمینی به مساحت تقریبی ١۵۵ هکتار احداث شده که شامل ۴ واحد شیرین‌سازی گاز، واحد تثبیت میعانات گازی و مخازن ذخیره آن ، واحد شیرین‌سازی و نم‌زدایی گاز ، تبرید گاز و جداسازی گازاتان ، پروپان و بوتان ، واحد سولفور و مرکاپتان‌زدایی و تراکم گاز جهت انتقال ، واحد بازیافت و دانه‌بندی گوگرد و واحد احیای منواتیلن گلایکول است. بخار ، آب شیرین  مورد نیاز و خنک‌کردن این پالایشگاه از سوی واحدهای پشتیبانی پالایشگاه و برق موردنیاز نیز از نیروگاه مشترک سایر طرح های پارس جنوبی تأمین خواهد شد.
تولید روزانه ۵۶٫۶ میلیون مترمکعب گاز پالایش شده برای انتقال به شبکه سراسری، تولید روزانه ۷۷ هزار بشکه میعانات گازی، تولید سالانه یک  میلیون تن گاز مایع، و همین مقدار اتان برای صادرات به همراه تولید روزانه ۴۰۰ تن گوگرد (به عنوان محصول جانبی فرآیند شیرین‌سازی گاز) از اهداف اجرای طرح توسعه فازهای ١٧ و ١٨ می باشد.
همچنین درآمد سالانه این فازها بیش از ۵ میلیارد دلار است.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1