تاریخ انتشار
جمعه ۲۵ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۵۴
کد مطلب : ۲۴۳۰۶۲

غربت حسین، سرمای دژکوه

۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛عارف لایق زاده
دیروز و از طریق یکی از اعضای شورای شهر سوق اطلاع یافتم که با تدبیر استاندار محترم جناب آقای دکتر خادمی، بودجه‌ای جهت ساماندهی خانه ابدی مرحوم حسین پناهی اختصاص‌یافته. در ادامه این گفتگو این عضو شورای شهر سوق پیشنهاد ارائه طرح در کوتاه‌ترین زمان ممکن جهت ارائه به استانداری را از نگارنده داشتند، بی‌شک آرزوی هر معمار و شهرسازی طراحی آرامگاه ادبا و علمای نامی می‌باشد، مضاف بر اینکه این پیشنهاد می‌تواند برگ برنده‌ای برای راقم باشد که آزمون دکترا را نیز در پیش دارد. (یقیناً با معدود معماران دیگری نیز در این رابطه گفتگو شده است.)
خوب به یاد دارم در غالب مقالاتم با تازیانه تخصص بر تن نحیف شورای شهر و شهرداری تهران زده‌ام، که در غالب این نقدها تأکیدم بر گفتمان ناشهرسازانه حاکم بر مدیریت شهری تهران بوده است، لذا با توجه به اصول اخلاق حرفه‌ای بر آن شدم تا نکاتی را پیرامون این نیت پسندیده جناب آقای استاندار به محضر ایشان عرض نمایم، نیتی خیر که یقیناً قید تعجل در آن می‌تواند به اقدامی ناشهرسازانه منجر شود.
یکی از مشکلات اساسی استان ما ضعف برند کهگیلویه و بویراحمد است که این ضعف برند متأسفانه ریشه در نگاه سنتی مدیران به مقوله برند و برند سازی، سکونت‌گاه‌های انسانی (شهر، استان) دارد که عینیت این کاستی را به‌وضوح در تأکید نهادهای مسئول بر ظرفیت‌های طبیعی در توسعه برند استان می‌تواند مشاهده نمود، حال‌آنکه پتانسیل‌های طبیعی یکی از ابعاد سازنده برند سکونت‌گاه‌های انسانی می‌باشد. نخبگان و مشاهیر را یکی دیگر از ابعاد برند سکونت‌گاه‌های انسانی دانسته‌اند که می‌توانند نقش مهمی در ارتقاء هویت برند پهنه‌های جغرافیایی داشته باشند، بعدی از ابعاد برند سکونت‌گاه‌ها که متأسفانه در استان ما کمتر موردتوجه مسئولین امر بوده است.
عدم وجود فضاهای شهری سرزنده یکی از مشکلات اساسی شهرهای استان و خاصه شهر سوق است، در بیان، همت و بازشماری آثار جامعه‌شناختی فضاهای شهری پویا همین بس که افزایش همبستگی و سرمایه اجتماعی را از مهم‌ترین آثار وجود چنین فضاهایی دانسته‌اند، جناب آقای خادمی باور داشته باشید نیت خیر شما اگر در چارچوب اصول علم شهرسازی به مرحله اجرا برسد نه‌تنها به ارتقاء هویت استان که به خلق فضای شهری سرزنده در شهر سوق منجر خواهد شد، همچنان که یقین داشته باشید اجراشدن این نیت خیر با قید فوریت تنها به سایه‌بان سازی معمار گونه‌ای منتهی خواهد شد.
پیشنهاد نگارنده این است به جهت احترام به شاعر نامی استانمان و همچنین بهره‌گیری از ایده‌های خلاقانه، به‌رسم معمول در ارتباط با طراحی آرامگاه‌های ادبا و علمای نامی با تشکیل دبیرخانه‌ای در شهرداری شهر سوق شرایط برگزاری مسابقه طراحی آرامگاه حسین پناهی در قالب مجموعه‌ای فرهنگی را فراهم نماییم، در گام بعدی این فرآیند می‌توان با بهره‌گیری از ظرفیت‌های رسانه‌ای روزنامه‌های ابتکار و همدلی به مطالبه سازی جهت تخصیص اعتبار لازم برای احداث این مجموعه از ردیف بودجه‌های ملی اقدام نماییم. در پایان این نکته ضروری است که نگارنده در صحبت با برخی از بزرگان معماری و شهرسازی ایران نظر مثبت آن‌ها را جهت داوری آثار در صورت برگزاری مسابقه جلب نموده است.

شهر ساز
 
نام شما

آدرس ايميل شما

سرنوشت ترامپ

سرنوشت ترامپ

حتی اگر ترامپ و میلیون‌ها طرفدار وی در برهه کنونی نخواهند بپذیرند، با این حال باید بدانند ...
( تصاویر) جشن پیروزی هواداران بایدن /  پیام بایدن پس از پیروزی

( تصاویر) جشن پیروزی هواداران بایدن / پیام بایدن پس از پیروزی

نامزد حزب دموکرات که اغلب رسانه‌های آمریکایی پیروزی وی در انتخابات روز سه‌شنبه را اعلام ...
چرا اکثر حاکمان سیاسی دنیا از رفتن ترامپ خوشحال هستند؟

چرا اکثر حاکمان سیاسی دنیا از رفتن ترامپ خوشحال هستند؟

در نظم نوین جهانی سلسله معاهدات قوانینی به شکل دوطرفه، اقلیم جغرافیایی و منطقه‌ای و اجماع ...
1