تاریخ انتشار
جمعه ۲۵ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۲۳
کد مطلب : ۲۴۲۹۴۰

تأثیرگذاری المان‌های شهری بر هویت فضاهای شهری

۳۴
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛محمدباقر رهامی
المان یا نماد شهری ترکیبی است پیکره‌وار که در ساخت آن از ویژگی‌های درونی احجام و اشکال هندسی، صفحات قائم یا منحنی، اجزاء سازه‌ای و به‌طورکلی هر آنچه که جنبهٔ تزئینی و ساختمانی داشته باشد به‌صورت یک کلیت یکپارچه و تلفیقی از موارد فوق استفاده می‌شود المان می‌گویند. این ترکیب دارای یک نظام هندسی، تعادلی پایدار و زیباست به‌گونه‌ای که پس از خودنمایی در سطح شهر افراد را به‌گونه‌ای جلب خود می‌نماید و ذهنشان را درگیر می‌کند و تا مدت‌ها در آن منطقه از شهر به‌صورت نمادین و سمبلیک، مشخصه‌ای برای شناخت شهر در منطقه موردنظر می‌گردد و جزء شاخصه‌های شهری محسوب می‌گردد. به‌طورکلی ذهن با برده شدن نام منطقه مزبور ناخودآگاه به دنبال شاخصه‌ها و ویژگی‌های خاص آن منطقه رفته و المان موردنظر را در خود تصویرسازی خواهند کرد.
این عناصر در فضاهای شهری چیده می‌شوند و منظر و هویت شهری را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند. نقش اصلی المان شهری در سطح خیابان‌ها و فضاهای شهری ایجاد مکان‌هایی است که زبان ناطق هویت انسان و منظر شهری مطلوب باشد و می‌تواند در این حوزه با طراحی و برنامه‌ریزی‌های دقیق، متناسب بافرهنگ و آداب‌ورسوم مردم حرکت کرد.
ویژگی‌های خاص المان‌های شهری
المان‌های شهری باید به‌گونه‌ای طراحی شوند که هم در عملکردهای متفاوت و هم در زیبایی و جهات دیگر مؤثر واقع شوند. المان‌ها می‌توانند مانند هر عنصر شهری در سیما و منظر شهری نقش مهمی داشته باشند و با مخاطب خود ارتباط برقرار کنند که این امر نیازمند به برنامه‌ریزی و طراحی دقیق، داشتن اطلاعات کامل از ویژگی‌های اقلیمی، فرهنگی، آداب‌ورسوم و……منطقه می‌باشد که در صورت رعایت این نکات المان‌های شهری می‌توانند در عملکرد خود موفق باشند و هویت شهری را به نحو احسن به اجرا گذارند. با توجه به اینکه یکی از اهداف المان‌ها اطلاع‌رسانی و معرفی منطقه ازنظر فرهنگی، اجتماعی، جغرافیایی و خصوصیات مردم منطقه است همه این موارد می‌توانند در برقراری ارتباط مؤثرتر با مردم و مخاطبین کمک کنند؛ اما علاوه بر برقراری ارتباط با مخاطبین می‌تواند نقش مهمی در زیبایی سیمای شهر داشته باشد زیرا قسمت‌های مختلف شهر را تحت تأثیر قرار داده و از یکنواختی خارج می‌کند و به‌نوعی با ایجاد این نشانه‌ها در قسمت‌های مختلف شهر هر قسمت ویژگی منحصربه‌فرد می‌یابد و غنای شهر کمک خواهد کرد. المان‌ها با هر سبک و سیاقی که دارند می‌توانند حاوی اطلاعات زیادی باشند که با این ویژگی تأثیر زیادی بر حیات کالبد معماری و شهرسازی شهرها می‌گذارند و به‌نوعی شناسنامه و زبان ناطق هر شهر می‌شوند که می‌توانند موجب متمایز شدن شهرها از یکدیگر شوند.
 نتیجه …
فضاهای شهری با ترکیبی مناسب و زیبا از المان‌ها و نشانه‌های شهری شاخص که در راستای بستر طبیعی و فرهنگی- اجتماعی شهر عمل می‌نماید، می‌توانند بازگوکننده مکانی سرزنده و خوانا و معنی‌دار برای ساکنین شهر و دیگران باشند. المان‌های شهری با الهام از ارزش‌های فرهنگی، تاریخی، مکان‌یابی مناسب و مقیاس مناسب و با انتقال معانی و مفاهیم انتزاعی می‌توانند به نماد و سمبل شهر تبدیل شوند. با تبدیل‌شدن این نشانه‌ها به نماد می‌توانند هویتی خاص برای شهر و ساکنین آن به وجود آوردند. المان‌های شهری نمادهای هستند که در عین بی‌جانی و بی‌روحی، به فضاهای شهری جان و روح می‌بخشند و جنبه‌های تاریخی یا فرهنگی و اجتماعی را در خود می‌پرورانند و به دلیل فرم و عملکرد خواست خود زبان ناطق هویت شهر می‌باشد و به ثبت خاطرات و تعاملات در اذهان کمک می‌کنند. درواقع خاطرات جمعی و فردی ناشی از هویتی و معیارهای فرهنگی که از طراحی المان‌ها و نشانه‌های شهری ایجاد می‌شود و به نسل‌های بعد منتقل‌شده و به حفظ و ماندگاری هویت شهروندان و غنای شهری که نقش مؤثری در حفظ هویت شهری دارد کمک شایانی می‌کند. نمادهای مطلوب علاوه بر بومی کردن فضاهای شهری، تقویت احساس، تعلق‌خاطر به محل سکونت و ترغیب شهروندان به مشارکت در اداره امور شهرشان کمک شایانی هم به شناساندن در سطح ملی و بین‌المللی نموده و به توسعه شهر کمک می‌کند.
بنابراین امروزه اهمیت مفهوم المان که در شهر یاسوج به‌عنوان یکی از دغدغه‌هایی است که یا متخصصین و نظریه‌پردازان شهری از آن غافل بوده‌اند و یا اینکه نتوانسته‌اند اقدام مؤثری را در قبال آن به انجام برسانند. نشانه‌شناسی المان‌های شهری که مانند ابزاری برای تحلیل و ارزیابی هویت، استعاره‌ها و دلالت‌های تصریحی و تلویحی در ساختار شهر نمودی از کاربرد نشانه‌شناسی شهری می‌باشد. در وضعیت موجود دارای شرایطی اسفبار بوده و نکته مهم‌تر این‌که در طراحی‌های غیرحرفه‌ای انجام‌گرفته نیز از مواردی مانند اصول و مبانی حاکم بر طراحی المان‌ها و کنش فضای زمینه، منظر شهری، دید پی‌درپی، نظام بصری، عناصر بصری، کیفیت روابط بین عناصر، حرکت، زمان و بسیاری موارد دیگر مربوط به المان‌های شهری غفلت شده است. المان‌های شهری ازآن‌جهت که فرصت دید مطلوب و لذت‌بخش را به‌واسطه محورهای دید فراهم می‌آورند در ایجاد خاطره ذهنی مطلوب و تصویر ذهنی منسجم از عرصه‌های عمومی شهری که به تقویت حس جهت‌یابی شهروندان در شهر می‌انجامد نقش برجسته‌ای دارند. در پایان این مطلب شایان توجه است که ویژگی‌های مطرح‌شده در جهت طراحی المان‌های شهری می‌تواند به‌عنوان معیارهای مورداستفاده هنرمندانه آگاهانه در بهبود کیفیت محیط بوده و زمینه تقویت پیوند عاطفی –معنایی و رابطه شناختی –ادراکی شهر یاسوج و شهروندانش را فراهم آورد، فرایند احراز هویت محیط را در آن‌ها تسریع کرد و عرصه‌های عمومی قابل‌سنجش و پاسخگوتری را برای شهروندان به وجود آورد.

کارشناس ارشد معماری
نام شما

آدرس ايميل شما

دوست
Iran, Islamic Republic of
بسیار عالی فرمودین
با توجه به شناختی که از شخصیت و اخلاق شما دارم انشاالله پیروز انتخابات هستین جناب مهندس
سامان
Iran, Islamic Republic of
درود بر مهندس رهامی بسیار خوب و مفید اشاره فرمودید واقعا کمبود المان ها و مبلمان شهری در شهر یاسوج به وضوح احساس میشه امیدوارم با پیروزی در انتخابات شورا به این مهم هم پرداخته بشه و شاهد شهری زیبا و آباد باشیم با حضور حضرتعالی در شورا
جعفری م
Iran, Islamic Republic of
به امید پیروزی شما بزرگوار عزیز
دلسوز شهر
Iran, Islamic Republic of
واقعا شهر به متخصصین و دلسوزانی مثل مهندس رهامی نیاز دارد
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
درود بر استاد بزرگوار واقعا مث همیشه در بحثهای معماری و شهر سازی شهر یاسوج به نکات خوبی اشاره میفرمایید انشاءالله پیروز و سربلندباشید.
انجمن معماران سفید
Iran, Islamic Republic of
بسیار زیبا و پر محتوا نوشتید جناب مهندس ، عالی بود
شهری
Iran, Islamic Republic of
عالی بود
ممنون
بهلول
Iran, Islamic Republic of
خدا بهت شفا بده
طهمورث
Iran, Islamic Republic of
فقط مهندس رهامی که الحق شایسته ورود به شورا ست
ابراهیمیان
Iran, Islamic Republic of
به مطالب خوبی اشاره کردین به امید پیروزی شما ما هم با تمام نیروهایی که داریم از شما و افکار شما جهت پیشبرد آبادانی شهر حمایت میکنیم .
سجاد
Iran, Islamic Republic of
مهندس رهامی با امید خدا پیروز میشی
تامرادی
Iran, Islamic Republic of
درود بر پدیده انتخابات
پیروز باشی و جاودان
کریک
Iran, Islamic Republic of
فقط مهندس رهامی عزیز و بزرگ
کاوه
Iran, Islamic Republic of
واقعا شهر به افراد متخصص نیاز داره. احسنت بر شما
عارف اردکانی پویش
Iran, Islamic Republic of
به امید پیروزی مهندس عزیز ما اردکانیهای مقیم یاسوج حمایت بی دریغ خود را از مهندس رهامی اعلام میداریم
ممباقر
Iran, Islamic Republic of
چه عسک ملوسی داری.
حسن زاده
Iran, Islamic Republic of
واقعا نیروی متخصص و متعهد همچون شما در این پارلمان شهری نیاز هست
بی باک
Iran, Islamic Republic of
با توجه به شناختی که نسبت به شما دارم و پشتکار خوبی که دارین حتما موفق میشید و ان چیزی که مستحق شهر و مردممون هست را بوجود میاوری
ایل بزرگ تامرادی
Iran, Islamic Republic of
ککا پیروز باشی جانانه حمایتت میکنیم چون هم تخصص داری و هم متعهد و معتقد هستی
آقای
Iran, Islamic Republic of
ددود بر شرافتت اول مرد
موسوی
Iran, Islamic Republic of
ما هنرآموزان رشته معماری حمایت قاطعانه خود را از جناب مهندس رهامی اعلام میداریم با آرزوی موفقیت و سربلندی
سرکوهکی
Iran, Islamic Republic of
واقعا شورای شهر نیاز مبرم به انسانهای آگاه در زمینه معماری و شهرسازی نیازمند هست و انشاالله این دور این امر محقق میشود و مهندس رهامی که انسان شایسته ای هست قطعا و با امید به پروردگار موفق میشود
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
حرکتتون جهت خدمت صادقانه به شهر و دیارمان واقعا قابل تحسین هست که انشاالله حق را به حق دار برسانی
ما دانشجویان رشته معماری آموزشکده فنی پسران حمایت خود را به مهندس رهامی اعلام مینماییم و تا آخر و موفقیت شما همراه و حامی شما هستیم
صمد
Iran, Islamic Republic of
؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!
سلمان
Iran, Islamic Republic of
با اینکه مهندس رهامی رو یک بار بیشتر ندیدم واقعا شیفته شخصیت ایشون شدم و اگه یاسوج باشم حتما به ایشون رای میدم
خدادادي
Iran, Islamic Republic of
سلام خیلی خوب نوشتی فقط مهندس رهامی ومهندس اشنا
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
خوب نوشتی جان من
احساس خواه
Iran, Islamic Republic of
عالی بود کار را باید به کاردان سپرد باورود چند نفر کاردان مثل آقای مهندس رهامی عزیز به شورای شهر خیلی از مشکلات شهرمان حل خواهد شد ان شاءاله
پارسا
Iran, Islamic Republic of
درود بر متخصص شهری جناب آقای مهندس رهامی که مطمعنا پیروز انتخاباتی چون تخصص و تعهد شما حرف اول شماست
تورج
Iran, Islamic Republic of
شهر ما به متخصصین خوبی از جمله مهندس رهامی نیاز داره
اشک
Iran, Islamic Republic of
انشاالله پیروزی به کوری چشم نامردان و حسودان و دزدان و غارتگران
گودرزی
Iran, Islamic Republic of
از طرف طایفه گودرزی خیالت راحت برادر انشاالله در کنار مهندس آشنا به پارلمان شهری ورود پیدا میکنی
علیزاده
Iran, Islamic Republic of
احسنت جناب مهندس رهامی عزیز درود بر شما به امید موفقیت
علیپور
Iran, Islamic Republic of
سلام
درود بر شما مهندس بزرگوار و خوشتیپ
به امید خدا پیروز انتخابات هستی
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1