تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۱۲
کد مطلب : ۲۴۲۸۳۵

ادامه حضور شناخته‌شده‌ها/ ثبت‌نام ۶۳۸ نفر تا پایان روز سوم +عکس و حاشیه ها

۰
کبنا ؛
سومین روز ثبت‌نام داوطلبان کاندیداتوری ریاست جمهوری ساعت ۸ صبح روز پنجشنبه آغاز شد.این در حالی است که تا پایان زمان ثبت نام روز دوم ۲۸۷ نفر اعلام داوطلبی کرده بودند.

در حاشیه انتخابات 96

به گزارش کبنا، ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری صرفا در ستاد انتخابات کشور واقع در محل وزارت کشور انجام می‌شود و تا روز ۲۶ فروردین به مدت ۵ روز ادامه می‌یابد.
امروز چه کسانی ثبت‌نام کردند؟
مصطفی هاشمی طبا

مصطفی هاشمی طبا معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان تربیت بدنی در دولت هاشمی رفسنجانی با حضور در ستاد انتخابات کشور اعلام کاندیداتوری کرد.
وی پیش از این در هشتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز شرکت کرده بود و از مجموع ده نفر نامزد تایید صلاحیت شده پس از اخذ رای با کسب ۲۸۰۹۰ رای آخرین نفر شد.
حفظ سرزمین ایران شعار انتخاباتی من است
مصطفی هاشمی طبا با تاکید بر لزوم تغییر اولویت‌های جمهوری اسلامی اظهار کرد: حفظ سرزمین ایران اصلاح کشاورزی، رسیدگی به مردم محروم و ایجاد اشتغال از جمله اولویت‌های من برای دولت دوازدهم خواهد بود.
مصطفی هاشمی طبا پس از ثبت نام در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌ جمهوری در جمع خبرنگاران مستقر در ستاد انتخابات کشور به بیان اهداف و برنامه های خود برای کاندیداتوری در انتخابات پرداخت و گفت: گرچه آقای روحانی اقدامات موثر وعاقلانه‌ای در راه رسیدن جمهوری اسلامی به اهداف خود انجام داده اند، اما فکر می‌کنم که امروز باید در اولویت‌های جمهوری اسلامی ایران تجدید نظر شود.
وی نخستین اولویت دولت خود را حفظ سرزمین ایران عنوان و خاطر نشان کرد: نخستین اولویت من حفظ سرزمینی ایران و اصلاح کشاورزی در این راستا است. رسیدگی به مردم محروم و سپس ایجاد شغل در زمینه های مختلف از جمله اولویت های دیگر من در دولت دوازدهم خواهد بود.
هاشمی طبا اظهار کرد: باید سازوکارهای کسب  و کار از جمله اصلاح قانون  بانکی، تسهیل در امر تولید، عدم اصالت پول در بانک ها و همچنین کاهش سود بانکی در دستور کار دولت بعدی قرار بگیرد.
وی اظهار کرد: بسیار متاسف هستم از اینکه برخی افراد با دستاویز قرار دادن کلمه مردم نسبت به بقای جمهوری اسلامی تشکیک می کنند. متاسفانه امروز برخی که حتی در داخل نظام  نیز قرار دارند خود را به عنوان اپوزسیون جمهوری اسلامی مطرح می کنند و خدماتی که این نظام به مردم ارائه کرده است را نادیده می گیرند.
این فعال سیاسی اصلاح طلب عنوان کرد: امیدوارم اگر مردم اعتماد کردند بتوانم در زمینه الویت های خود حرکت کنم معتقدم که برنامه های من با سیاست های دولت و همچنین حرکت های فداکارانه از سوی مردم تحقق خواهد یافت.
هاشمی طبا درادامه نشست خبری خود در وزارت کشور در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه در صورتی که صلاحیت جنابعالی مورد تایید قرار بگیرد به نفع فرد دیگری کناره گیری خواهید کرد، اظهار کرد: من به نفع هیج فردی کناره گیری نخواهم کرد.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا شورای هماهنگی اصلاح طلبان با شما صحبت هایی درباره ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری به عنوان کاندیدایی در سایه برای حمایت از آقای روحانی انجام داده است نیز تاکید کرد: من با هیچ یک از تشکل های اصلاح طلب در این زمینه مذاکره یا مشورتی انجام نداده ام .
وی در اپایان شعار دولت خود را حفظ سرزمین ایران عنوان کرد و درباره رنگ انتخاباتی خود گفت: بی رنگی رنگ انتخاباتی من خواهد بود.
محمد غرضی

سید محمد غرضی با حضور در وزارت کشور در دوازدهمین دوره انتخاب ریاست جمهوری ثبت نام کرد.
وی پیش از این در انتخابات سال ۹۲ نیز به عنوان نامزد انتخاباتی در انتخابات شرکت کرده بود.
استان های بزرگ کشور راتقسیم می‌کنم
سید محمد غرضی گفت: برنامه من تقسیم استان های بزرگ کشور و نزدیک کردن قدرت سیاسی به مردم است.
به گزارش ایسنا، محمد غرضی که برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری به وزارت کشور آمده است در جمع خبرنگاران با اشاره به سابقه مسئولیت خود در وزارت نیرو، نفت و مخابرات در سالهای اولیه انقلاب اظهار کرد: من کتاب تبار شناسی دولت، رنج های ملت را نوشته ام و در این کتاب مطرح کرده ام که چگونه حکومت و مردم باید به هم نزدیک شوند.
وی افزود : برای رسیدن به این اهدف من اگر رئیس‌جمهور شدم استان های بزرگ کشور مثل اصفهان، سیستان و بلوچستان، فارس و خوزستان را تقسیم می‌کنم و استان تهران را هم به ۵ استان تقیسم می‌کنم از سویی استانداران را به انتخاب مردم معرفی می کنم.
وی درباره نام نویسی احمدی نژاد در انتخابات گفت: من دو سال پیش گفته ام که نیروی سیاسی را نباید با دستور اداری بیرون کرد. اگر این اتفاق بیفتد نیروی سیاسی پشت پرده رفته و هزینه کشور را بالا می‌برد. احمدی نژاد خودش را مادر نظام می داند. تحلیل من این است که او فکر می‌کند نظام از بین رفته است و به سرعت جایگزینی پیدا می کند.  میخواهد خودش را به عنوان جایگزین معرفی کند. او دارد دشمنان داخلی و خارجی نظام را به خود متوجه می کند باید وزن سیاسی احمدی مشخص شود و اگر او را با دستور سیاسی بیرون کنیم او ۱۵ سال دیگر دوباره باز میگردد که این برای کشور خطرناک است. او مدعی است همه کشور با او هستند.
غرضی در بخش دیگر از سخنان خود اظهار کرد: رانت شهرداری تهران به مراتب از رانت دولت بیشتر است. شهرداری تهران با تکیه بر همین رانت رئیس‌جمهور معرفی کرده و باز هم دارد معرفی می کند. ۳۰ هزار میلیارد تومانی که در سال توسط شهرداری در تهران خرج می شود باید مشخص شود چه میزان از آن خرج معرفی کردن رئیس‌جمهور می‌شود؟ برای اینکه مردم تهران از رنج رانت شهرداری  و ملت از رنج رانت رئیس‌جمهور که شهردار بوده نجات پیدا کنند حتما تهران را تقسیم می کنم.

وی در ادامه تاکید کرد: گروه های چپ و راست همواره علیه هم فعال بودند و هر وقت قدرت را به دست آوردند به مردم فشار آورده و دست در جیب فقرا کرده اند. دیگر رضایت مردم با روی کار آمدن دولت های چپ وراست به دست نمی آید. شعار من این است که چپ نمی تواند دولت را نگه دارد، راست نمی تواند مردم را نگه د ارد. باید به ملت تکیه کرد و رضایت آنها را به دست آورد . کتابی که من نوشته ام می‌گوید چگونه قدرت سیاسی باید در مقابل مردم متعهد باشد.
غرضی همچنین یکی دیگر از برنامه های خود را حمله به بیکاری عنوان کرد و گفت: بیکاری از حمله صدام بد تر است. استعداد های کشور ما وسیع است و اقتصاد ما از اقتصاد آمریکا قوی تر است اما مدیریت آن ضعیف تر است.
وی در پاسخ به این پرسش که چقدر برای خود شانس پیروزی قائل هستید تصریح کرد: قطعا پیروز می‌ شوم، حرف های من یک نفر مخالف هم ندارد، مگر گروه هایی که انتخابات در دستشان است. من در انتخابات قبلی در اکثر استان ها نفر دوم بودم، ولی حاضر نیستم برای کسب قدرت از دماغ کسی خون بیاید.
غرضی همچنین در پاسخ به این پرسش که مهمترین رقیب خود را چه کسی می‌دانید اظهار کرد: من هرگز با کسی رقابت نمی کنم بلکه بر اساس وظیفه خود می گویم «السابقون فی الخیرات».
غرضی همچنین در ارزیابی خود از عملکرد دولت روحانی گفت: روحانی هزینه های کشور را خیلی بالا برده است و اکنون نمی تواند با شعار های گذشته رای بیاورد. زیرا موقعیت ۹۶ متفاوت از ۹۲ است و درخواست ها هم تغییر کرده است.
وی در خصوص برجام نیز خاطر نشان کرد: برجام نتیجه اقتدار سیاسی ملت و تعامل با اروپا بودکه پایدار است. امریکا بیشتر به ما محتاج بود تا ما به آنها. ترامپ هم اول گفت برجام را پاره می کند اما اکنون ترسیده از این غلط ها بکند.
غرضی در انتقاد از دولت های گذشته تصریح کرد: روسای جمهور گذشته دولت را نمی شناختند، بنابراین نباید عهده دار مسئولیت می شدند. هر چهار رئیس‌جمهور گذشته در دولت کار نکرده بودند. خدا خیر بدهد به مهندس موسوی، خدا رحمت کند آیت الله  هاشمی را، خدا پایدار بدارد خاتمی را، خدا با آن یکی چه کند، آنها هر گز  دولت را نمی‌شناسند.
وی در پایان درباره دیدگاهش در مورد مسائل بین المللی گفت: ما با قدرت های جهانی تعامل می‌کنیم، ولی هرگز به اروپا، آمریکا یا روسیه تکیه نمی‌کنیم. شعار نه شرقی ، نه غربی زاییده این ملت است. اکنون ایران به عنوان یک قدرت سیاسی در غرب آسیا ظاهر شده و قدرتش هم تثبت شده است.
حسن سبحانی

یک نماینده پیشین مجلس کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شد .
حسن سبحانی از نمایندگان پیشین مجلس شورای اسلامی بعد از ظهر امروز برای کاندیداتوری در دوازدهمین دوره انخابات ریاست جمهوری وارد ستاد انتخابات کشور شد و ثبت نام کرد.
به دولت شجاع نیازمندیم
حسن سبحانی گفت: نیاز امروز کشور تشکیل دولتی است که ادعای حل معجزه وار مشکلات عدیده مردم را نداشته باشد.
به گزارش ایسنا، این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی پس از ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران اظهارکرد: به دلایل معینی دوره توسعه یافتن کشور ما طولانی شده است. برای جبران این عقب ماندگی ملت باید انجام کارهای سختی را متحمل شوند و حداقل به یک دهه تلاش و کوشش نفس‌گیر ملت نیاز است تا جامعه وارد مرحله توسعه یافتگی شود.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: اقتضای ایران تشکیل دولتی است که ادعای حل معجزه وار مشکلات عدیده مردم را نداشته باشد و مشکلات اصلی کشور را بشناسد.
سبحانی در پایان افزود: ما به دولتی نیازمندیم که شجاعانه به ملت بگوید برای طی کردن این دوره به رنج و فداکاری ملت نیاز مند است. من به تشکیل چنین دولتی ترغیب دارم.
هاشم بطحایی گلپایگانی

یک عضو مجلس خبرگان رهبری با حضور در ستاد انتخابات در محل وزارت کشور کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شد.
هاشم بطحایی گلپایگانی که سال گذشته در انتخابات مجلس خبرگان حضور یافته و به این مجلس راه یافته بود، در دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری نام نویسی کرد.
جمهوری اسلامی امثال بنده فراوان دارد
یک عضو مجلس خبرگان رهبری پس از نام نویسی در انتخابات ریاست جمهوری گفت که جمهوری اسلامی امثال بنده را فراوان دارد.
هاشم بطحایی گلپایگانی پس از نام نویسی در انتخابات ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران ،گفت: آمده ام تا به دنیای غرب، آمریکا و آنهایی که هنوز درخواب به سر می برند و خیال می کنند که جمهوری اسلامی نظامی است که می توان برایش مزاحمت ایجاد کرد،  بگویم که جمهوری اسلامی امثال بنده فراوان دارد.
وی با تاکید بر اینکه با تمام وجود از نظر علمی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی آماده خدمت است، افزود: بنی اسرائیل هم قومی بودندکه پیامبر خود را نیمه راه رهاکردند. اما ملت ایران با همه مشکلات و موانع دشمنان داخلی و خارجی در حفظ و حراست این انقلاب همچنان مانده و برقرار است.
این عضو مجمع خبرگان خاطر نشان کرد: سال گذشته توفیقی حاصل شد و خدا خواست که در  مجلس خبرگان انجام وظیفه کنم. و اگر شد در ریاست جمهوری نیز خدمت می کنم. چون مشکلاتی در عرصه اقتصادی و نابرابری داریم و اگر مقدر بود و خداوند صلاح دید امیدوارم به اندازه توانم به ملت شریف ایران خدمت کنم.
بطحائی همچنین با بیان عبارت« سیاست جمهوری به جای ریاست جمهوری» ، گفت: من عضو هیچ جناحی نیستم وهمه انسان ها را به جز آنان که با قرآن و خدا و راه و رسم پیامبر و ائمه مخالف هستند. در انتخابات سال گذشته نیز من طرف هیج جناحی نرفتم و همه جناح ها را دوست دارم.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی براینکه به لیستی که در سال گذشته در آن حضور داشت، انگی انگلیسی زده شده بود، گفت: شخصیت‌کُشی شیوه دشمن است و با انگ زدن می خواهند افراد را خراب کنند تا بعدا ترور آنها راحت باشد. من هم سر  حضور در لیست خبرگان با احدی صحبت نکردم حتی قصد حضور نداشتم ویکی از نزدیکان شناسنامه مرا برد و مرا ثبت نام کرد. البته من با آقای هاشمی و مقام معظم  رهبری هم دوره هستم و حضور در هرکدام از لیست ها در انتخابات، پیش برای من فرقی نداشت.
بطحائی همچنین درخصوص کاندیداتوری محمود احمدی نژاد نیز اظهار کرد: ثبت نام افراد آزاد است و همه می توانند شرکت کنند، معنای آزادی همین است. البته من دیدم که به مقام معظم  رهبری نامه ای زده شده بود و گفته بودکه من شرکت نمی کنم ؟آن یک مسئله است و شرکت کردن هم یک مسئله بعدش را هم خدا می داند.
این عضو مجلس خبرگان رهبری در پایان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا به نفع کسی کنار می کشد یا خیر، اظهار کرد: من به تکلیفم عمل می کنم. مگر می شود بگوییم نماز نخوان و فرددیگری بخواند. بنابراین تا جایی که خدا مقرر کرده پیش می روم.
***
بازدید مدیرکل انتخابات شورای نگهبان از ستاد انتخابات کشور

مدیرکل انتخابات شورای نگهبان از ستاد انتخابات کشور بازدید کرد.
نیلچی مدیرکل انتخابات شورای نگهبان به همراه معاونان خود با حضور در ستاد انتخابات کشور از روند اقدامات در ستاد بازدید به عمل آورد.
کسانی که شرایط لازم را ندارند برای ثبت‌نام نیایند
مدیرکل انتخابات شورای نگهبان گفت: آمارها نشان می‌دهد اغلب کسانی که در انتخابات ثبت‌نام می‌کنند شرایط لازم را ندارند، اما ما بررسی‌های خود را انجام می‌دهیم.
به گزارش ایسنا، علیرضا نیلچی در جریان بازدید خود از ستاد انتخابات کشور اظهار کرد: خواهش می‌کنم کسانی که شرایط لازم را ندارند برای ثبت‌نام نیایند، البته ما به علت خلاء در قانون انتخابات شاهد تعداد بالای ثبت نام کنندگان هستیم که این اشکال قانونی موجب نگرانی علاقه مندان به کشور شده است.
وی گفت: البته باید طبق قانون فعلی انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام انجام شود و کسانی که شرایط مصرح در قانون انتخابات را دارند باید از آنها ثبت نام انجام شود و در مرحله بعد، صلاحیت آنها توسط شورای نگهبان بررسی شود.
نیلچی در پاسخ به این پرسش که چه تعداد پرونده به شورای نگهبان رسیده و برررسی صلاحیت ها از چه زمانی آغاز می شود، خاطرنشان کرد: سوابق ثبت‌نام کنندگان هر روز به ما می‌رسد، اما زمان تشکیل جلسات برای بررسی صلاحیت نامزدها پس از اتمام ۵ روزه ثبت نام است.
مدیرکل انتخابات شورای نگهبان در پاسخ به این پرسش که آیا حکم انفصال از خدمت که در دیوان محاسبات صادر شده می‌تواند موجب رد صلاحت نامزدی شود؟ گفت: باید سند و موضوع را به صورت موردی ببینیم و دلایل انفصال از خدمت و اینکه آیا فرد اعتراضی داشته است یا نه یا اینکه حکم بدوی بوده یا نهایی را بررسی کنیم.
                                                                      ثبت‌نام ۵۰۱ نفر ظهر روز سوم
دبیر ستاد انتخابات کشور اعلام کرد که تعداد کل ثبت نام کنندگان برای حضور در دوازدهمین دورده انتخابات ریاست جمهوری تا ظهر روز سوم ۵۰۱ نفر بوده است.

علی پورعلی مطلق ظهر روز پنجشنبه درجمع خبرنگاران در محل ستاد انتخابات کشور گفت: در روز سوم ۲۳۹ نفر به ستاد انتخابات در محل وزارت کشور مراجعه کردند که ثبت نام ۲۱۴ نفر تکمیل شده است و از بین این افراد ۱۱ خانم و ۲۰۳ مرد هستند.
وی ادامه داد: جوانترین فرد ثبت نام کننده ۱۸ سال و مسن ترین ۸۷ سال داشته است و بیشترین گروه سنی که کاندیدا شدند بین ۴۶ تا ۵۴ سال سن دارند.
پورعلی مطلق با مقایسه تعداد افراد ثبت نام‌کنندگان این دوره با یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: در روز اول در دوره قبل ۷۵ نفر و در این دوره ۱۲۶ نفر، در روز دوم در دوره قبل ۶۹ نفر و در این  دوره ۱۶۱ نفر، و در روز سوم نیز در دوره قبل ۹۹ نفر بوده که روز سوم تا این لحظه ۱۹۶ نفر است.
دبیر ستادانتخابات کشور همچنین با اشاره به انتخابات میان دوره ای مجلس شورای اسلامی دهم اظهار کرد: در این انتخابات ۲۸۷ نفر در  چهار حوزه ثبت نام کرده اند که شورای نگهبان در حال رسیدگی به صلاحیت آنها است و ۸ اردیبهشت نتایج این بررسی ها اعلام می شود.
وی همچنین با اشاره به بررسی صلاحیت های نامزدهای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستایی نیز گفت: ۱۴۸۶ هیئت اجرایی در بخش های مختلف صلاحیت نامزدها را امروز برای هیئت نظارت ارسال می‌کنند که هیئت نظارت فرصت بررسی داشته و نتایج آن دوم اردیبهشت ماه به کاندیداها ابلاغ می شود و کسانی که رد صلاحیت شدند می توانند شکایت خود را به هیئت مافوق خود اعلام کنند.
شمار داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری به ۶۳۸ نفر رسید
دبیر ستاد انتخابات کشور در پایان روز سوم ثبت نام داوطلبان کاندیداتوری ریاست جمهوری دوازدهم نیز گفت: تا پایان سومین روز ثبت‌نام‌ها، ۶۳۸ نفر در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کرده‌اند.
علی پورعلی مطلق در این باره اظهار کرد: امروز ( سومین روز ثبت‌نام) ۳۳۷ نفر در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کردند.
                        ستادهای انتخاباتی تبلیغات خود در فضای مجازی ساماندهی کنند
رئیس کمیته امنیتی ستاد انتخاباتی کشور تصریح کرد: ستادهای تبلیغاتی نامزدها مکلفند تبلیغات خود را در فضای مجازی ساماندهی کنند.
حسین ذوالفقاری پس از بازدید ستاد انتخابات در جمع خبرنگاران با اشاره به نحوه تبلیغات کاندیدای انتخابات در فضای مجازی با بیان اینکه دستورالعمل کاملی درباره تبلیغات در فضای مجازی تهیه و به استان‌ها ابلاغ شده است، اظهار کرد: هرکدام از ستادهای انتخاباتی کاندیداها که می‌خواهند کار تبلیغاتی انجام دهند باید بر اساس دستوالعمل‌، کانالی را که می خواهند در فضای مجازی ایجاد کنند با شناسه مشخص باشد.
وی خاطر نشان کرد: چنانچه در این کانال‌ها مطالبی نوشته شوند مسئولین مستقیما متوجه آن ستاد انتخابات در حال انجام کار تبلیغاتی است. چنانچه خارج کانال مذکور و در سایر سایت‌ها و کانال‌های دیگری هم از این کاندیدا و ستاد انتخاباتی او مطالبی منتشر شود باید بلافاصله درباره آن اظهار نظر و مشخص کند که مطالب مطرح شده متعلق به آنان است یا خیر.
ذوالفقاری تاکید کرد که چنانچه  مطالب مطرح شده در فضای مجازی مربوط به ستاد انتخاباتی کاندیدا نباشد آن ستاد باید سریعاً طی اطلاعیه‌ای مطالب منتشر شده را تکذیب کند.
رییس کمیته امنیتی ستاد انتخابات کشور در پایان با تاکید بر اینکه ستاد  انتخاباتی نامزدها مکلف هستند تبلیغات خود را در فضای مجازی ساماندهی کنند درباره اینکه آیا تاکنون تخلفاتی و جود داشته است، گفت: مواردی جزئی از سوی کمیته قضایی مشاهده شده است و قطعا با تخلفات و جرایم برخوردهای لازم صورت خواهد گرفت.
***

جدول اسامی شخصیت‌های برجسته نامزدی ریاست‌جمهوری، سمت فعلی یا سابقه مهم و روز ثبت‌نام آن‌ها تاکنون را هم اینجا ببینید.


***
 
 

 

***

حضور همچنان پررنگ بی نام و نشان ها در وزارت کشور

سومین روز ثبت نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری، در آخر هفته کاری را شاید در یک نگاه بتوان متفاوت از روزهای قبل دانست ، آن هم تعداد بیشتر شهروندانی که به وزارت کشور مراجعه کردند، تا در سایه فراغت آخر هفته اعلام کنند آنها نیز می‌توانند ریس جمهور ایران شوند!
در سومین روز ثبت نام کاندیداهای ریاست جمهوری در فاصله  کمتر از دو ساعت از آغاز ثبت نام داوطلبان  در این روز،  حدود ۷۰ نفر از شهروندان عادی به وزارت کشور مراجعه کردند تا در فرصت تعطیلات آخر هفته ببیننند چقدر این شانس را دارند تا همه امورات اجرایی کشور بمدت چهار سال به آنها سپرده شود.
در دو روز اول ثبت نام کاندیداهای  ریاست جمهوری  ۲۸۷ نفر برای نامزدی در انتخابات ثبت نام کردند که از این تعداد، افرادی که سابقه سیاسی و اجرایی در مدیریت کشور دارند به زحمت به تعداد انگشتان یک دست می رسید، اما امروز پنج شنبه وضع کمی متفاوت تر بود  در اولین ساعات به جز مصطفی هاشمی طبا چهره  مشهور دیگری در میان داوطلبان ریاست جمهوری به چشم نمی خورد افراد بی نام و نشان و بعضا عجیب بیشتری در ستاد انتخابات کشور حضور پیدا کردند؛ فردی روحانی  با ۵ زن و ۱۸ فرزند قصد کاندیداتوری داشت  و می‌گفت که در صورت رییس جمهور شدن نیازی به محافظ ندارد.
خانم ۵۴ ساله ای نیز وارد وزارت کشور شد و گفت که قصد رییس جمهور شدن ندارد، اهداف دیگری دارد و می خواهد حرمت خانم ها حفظ شود.
هوشنگ امیراحمدی، مشهور به دلال رابطه ایران و آمریکا  نیز آمد تا رییس جمهور شود، او در سال ۱۳۹۲ نیز کاندیدا بود و رد صلاحیت شد.
پیش از ظهر امروز فردی با پلاکاردهایی وارد ستاد انتخابات شد که روی آن نوشته بود: "با تیشه آمده ام برای قطع ریشه فساد" و "دولت من انقلابی مبتنی بر قانون و مطیع رهبری". او آمد تا با این شعارها شاید رییس جمهور شود.
خانمی هم آمد و گفت: از بطن خود مردم هستم و مشکلات را لمس کردم، این توانایی را هم در خود دیدم که کاندیدای ریاست جمهوری شوم.
از کاندیداهای دیگر امروز پدر و مادری بودند که با ٢ فرزند خردسال خود، به طور ۴نفره کاندیدا شدند!
امروز ستاد انتخابات ساعات آرام و بی حاشیه ای را گذراند و از حضور شخصیت های برجسته و شناخته شده خبری نبود و تنها کسی که به دلیل سابقه کاندیداتوری میتوان او را گزینه مورد توجه دانست، سید محمد غرضی بود که به ستاد انتخابات آمد و کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم شد.
حدود ساعت چهار بعد ازظهر نیز چند شخصیت شناخته شده تر وارد ستاد انتخابات شدند که فضای وزارت کشور تغییر کرد.
هاشم بطحایی گلپایگانی، عضو مجلس خبرگان رهبری آمد و عزم ریاست جمهوری کرد. نشست خبری او به دلیل شوخی های مکرر با خبرنگاران فضای متفاوتی در ستاد انتخابات ایجاد کرد.
از دیگر افراد حاضر در ستاد انتخابات، حسن سبحانی استاد اقتصاد دانشگاه تهران و نماینده پیشین مجلس بود که آمد و برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد.
از حاشیه های قابل توجه دیگر که عصر امروز مورد توجه عکاسان و خبرنگاران بود ، ورود  دهه هشتادی‌ها  به عرصه کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری بود، پسر دوازده ی ساله ای با شناسنامه و به همراه پدر خود برای نام نویسی در انتخابات به محل وزارت کشور آمد.
گفتنی است جمعی از مردم در "خیابان گمنام" که درب ورود به ستاد انتخابات در آن قرار دارد، جمع شده بودند و با کاندیداها و مردمی که بعضا با ظواهر عجیب و پلاکارد به دست قصد ورود به وزارت کشور داشتند، گفت‌وگو کرده و عکس سلفی می گرفتند.
وجود نقص در قانون انتخابات ریاست جمهوری موجب حضور افرادی در وزارت کشور می شود که نه تنها هیچ سایقه سیاسی و اجرایی ندارند، بلکه بعضا فقط با تحصیلات ششم ابتدایی بخت رییس جمهور شدن خود را می‌سنجند.
علی اصغر احمدی رییس ستاد انتخایات  کشو ر در همین زمینه گفته است که قانون انتخابات ضعف‌هایی دارد که مثلاً حداقل و حداکثر سن افراد یا حداقل مدرک تحصیلی افراد در قانون انتخابات ذکر نشده است. امیدوارم مجلس در قانون انتخابات تجدید نظر کند مخصوصاً در لایحه جامع انتخابات که اکنون در کمیسیون سیاسی- دفاعی دولت در حال بررسی است باید شرایط داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری به صورت دقیق پیش‌بینی شود. به هر حال کسی که می‌خواهد رئیس جمهور کشور شود باید ویژگی‌های خاص خود را داشته باشد.

انتخاب شوندگان باید دارای چه شرایطی باشند؟
بر اساس ماده ۵۵ قانون انتخابات ریاست‌جمهوری «داوطلبان ریاست جمهوری یا نمایندگان تام‌الاختیار آن‌ها که کتباً معرفی شده باشند باید ظرف ۵ روز از تاریخ انتشار دستور شروع انتخابات به وزارت کشور مراجعه نموده و پرسشنامه اعلام داوطلبی را پس از دریافت و تکمیل همراه با چهار برگ تصویر کلیه صفحات شناسنامه و دوازده قطعه عکس ۴×۶ از آخرین عکس خود را که در همان سال گرفته باشند به وزارت کشور تسلیم و رسید دریافت دارند.»
براساس ماده ۳۵ قانون انتخابات ریاست‌جمهوری انتخاب شوندگان بایددارای شرایط زیر باشند:
۱- از رجال مذهبی، سیاسی
۲-ایرانی‌الاصل
۳-تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران
۴-مدیر و مدبر
۵-دارای حسن سابقه و امانت و تقوی
۶- مومن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور
دیروز نیز  وزیر کشور به فرمانداران سراسر کشور دستور  تشکیل هیات‌های اجرایی را صادر کرد.
انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری، پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی روز ۲۹ اردیبهشت برگزار می‌شود.
مدارک مورد نیاز نام نویسی در انتخابات ریاست جمهوری
طبق ماده ۳۵ قانون انتخابات کشور انتخاب شوندگان هنگام ثبت نام باید دارای شرایط زیر باشند:
۱. از رجال مذهبی، سیاسی.
۲. ایرانی‌الاصل.
۳. تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران.
۴. مدیر و مدبر.
۵. دارای حسن سابقه و امانت و تقوی.
۶. مؤمن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور.
واجدان شرایط باید در زمان ثبت نام با در دست داشتن اصل شناسنامه و کارت ملی و یک قطعه عکس شش در چهار، در ستاد انتخابات کشور حضور پیدا کرده و اقدام به تکمیل فرم های پیش بینی شده کنند.
 

نام شما

آدرس ايميل شما

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1