تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۱۰
کد مطلب : ۲۴۲۳۳۴

مسموم کردن افکار عمومی به مثابه یک راهکار پوپولیستی

۱
۰
کبنا ؛امید پورعزیز

مسئله یی که طی چند ماه اخیر با وفور مشاهده می شود تشدید یک فضای بدبینانه نسبت به دولت روحانی و دامن زدن به معضلاتی می باشد که شاید مردم ایران در طول سالیان گذشته همواره شاهد آن بوده اند.
از طرفی بسیاری از مسایلی که هم اکنون شاهد آن هستیم عملا ریشه در دولت قبل از روحانی دارد، ولی تبلیغات هدفمند با حذف علت العلل عمده و تاریخی این کاستی ها سعی دارند همه ی نقصان ها را از دید این دولت ببینند.
بعنوان نمونه طی دولت های نهم و دهم حجم نقدینگی رشد فزاینده یی داشت و تورم کاملا افسار گسیخته بود، ولی به میزان رشد نقدینگی مهارناپذیر، اقتصاد و درآمدهای دولت افزایش نمی یافت و یا درآمدهای فزاینده نفتی حیف ومیل می شد لذا این حباب مرگبار میراثی شد برای دولت بعدی که برای برقراری توازن مجدد نیازمند سختی ها و مرارت مضاعف و البته درک متقابل عمومی بود.
اما متأسفانه در انتقادات غیرسازنده افراد مغرض ورشستگی قریب الوقوع اقتصاد ایران در آن زمان فاکتور گرفته شده و صرفا بر آتش مطالبات ناهمگون عمومی دمیده می شد. به گونه یی که با یک فرار به جلو عملا ناجوانمردانه سعی می کنند گناه های خود را با فریبکاری های پوپولیستی شستشو دهند.
دولت روحانی علیرغم کاستی های بسیارش چندین شاخصه ی درخشان در عملکرد اقتصادی اش داشته است که عبارتند از تلاش مضاعف بر کاهش اتکای اقتصاد ایران به نفت و سوق دادن آن به سمت اقتصاد سالم متکی بر مالیات است. این مسئله شاید در کوتاه مدت نارضایتی هایی را بدنبال داشته باشد ولی مسلما یک خیر ماندگار برای اقتصاد ایران خواهد بود.
از دیگر شاهکارهای اقتصادی دولت روحانی تلاش مضاعف بر افزودن شفافیت بر اقتصاد ایران و رها شدن از درهم تنیدگی های مفسده انگیز می باشد. اتفاقا این عملکرد به مذاق بسیاری از بلوک های قدرت خوش نیامده و چون بصورت علنی قادر به مقابله با دولت در این حوزه نبودند با فریبکاری پوپولیستی سعی می کنند عقده های خویش را از این منظر در سایر زمینه های حساسیت برانگیز عمومی جبران کنند.
هرچند بحث شفافیت در اقتصاد ایران و رها شدن از پیچیدگی های چندین لایه ی دولتی و شبه دولتی امری فرسایشی و زمانبر است ولی همت دولت روحانی در گشودن این فصل برای اقتصاد ایران بدون تردید ستایش برانگیز است.
نمونه ها و مصادیق بسیاری وجود دارد که می توان با استناد بر آن ها نشان داد که بسیاری از جوسازی های اقتصادی علیه روحانی کاملا مغرضانه و از روی عقده ها و حذف منافع شخصی صورت می پذیرد.
هرچند به همان میزان نیز می توان به روحانی نقد داشت و مطالبه گری را از او افزایش داد. ولی مسئله ی مهم این است که در این جو مسموم شده و مه آلودی که در فضای سیاسی ایران حاکم است مردم باید بشدت محتاط باشند و در تله های پوپولیستی که برایشان کار گذاشته شده است اسیر نشوند.
مسلما انتظار تحلیل درست و جامع علی الخصوص موشکافی جزئیات پنهان در سطح عمومی جامعه چندان واقع بینانه نیست، لذا می بایست با استعانت از مه شکن های قابل اعتماد جامعه از جمله تحلیلگران بیطرف و همچنین سیاسیون خوشنام از این پیچ خطرناک عبور کرده و مسئولانه از خارج شدن قطار دموکراسی خواهی ایران از ریل جلوگیری کنیم.
تصور اینکه همه ی اتفاقات سیاسی ایران از پیش تعیین شده و دیکته شده است مسلما یک وهم باطل است. سیاست ورزی اساسا وابسته به اتفاقات و پیامدهای روزانه است و هر تصمیم و اراده ی عمومی مردم می تواند مانع تعبیر خواب اصحاب قدرتی باشد که بر خلاف اراده عموم مردم حرکت می کنند.
از طرفی اعتماد به نفس کاذب و تلقی احاطه فردی به تمامی ابعاد سیاسی قضایا می تواند مردم را به بیراهه ببرد، لذا حال که چندان ساختارهای حزبی در ایران جاافتاده نیست می بایست به افراد و ائتلاف های مردمی تر و قابل اعتمادتر اتکا کرده و از خودرأیی و تجاهل فاصله گرفت.
تنها در اینصورت است که می توان به روندهای دموکراسی خواهانه در ایران امیدوار بود و آینده یی روشن و پویا را متصور شد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

کلو
Iran, Islamic Republic of
وجدانا خودت را بزار قاضی
می خوام بدونم بین مردم زندگی نمی کنی که شرایط مردم رو ببینی، همش دولت قبل چهار سال زمان کافی نبود، دولت روحانی توی تمام زمینه ها مشکل داشت، چه مشکلی رو حل کرد که شما ازش طرفداری می کنید
مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1