تاریخ انتشار
شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۰۱:۳۹
کد مطلب : ۲۴۲۰۱۱

سه شخصیت مهم ایل بزرگ قشقایی (+عکس)

۲۵
۴
کبنا ؛سید ابوالحسن حسینی‌نیک
آنچه مسلم است ایل بزرگ قشقایی در طول تاریخ نقش بسیار مهمی در معادلات سیاسی، اقتصادی و نظامی به خصوص در قرن معاصر کشور ایفا کردند. این ایل روزی مردانش همچون جنگجویان زابلستان در عرصه‌ی تاریخ و میادین نبرد می‌درخشیدند و ایلخانی آنان را پادشاه تاج و تخت می‌­نامیدند. این مهم نیست که ایل قشقایی از کجا آمده و بازمانده­ی کدام گروه یا نژاد هستند، مهم این است که طی سال‌های متمادی چه نقشی در کشور داشته‌‌اند؟
عرق ملیت و وطن دوستی قشقایی‌‌ها در تاریخ ایران بمنصه ظهور رسیده و بارها ثابت کرده‌‌­اند که این نژاد پاک، مرز دارانی همیشه سرافراز برای کشور و شیعه مسلکانی معتقد برای دین مبین اسلام بوده‌اند. به هر حال همان‌گونه که گفته شد ایل قشقایی در طول تاریخ مشاهیری داشتند که در مقالات قبلی به سه تن از آنان از جمله:  محمد بهمن‌بیگی، صولت‌الدوله قشقایی و خدیجه بی‌بی اشاره­ای شد اما در نگارش متن حاضر به مشاهیر دیگری از این قوم اشاره خواهد شد که عبارتند از:
میرزا مأذون قشقایی

محمدابراهیم فرزند سید علیرضا متخلص به میرزا مأذون در سال ۱۲۴۶ ه.ق  از مادری از طایفه عمله (تیره قادرلوی بوربور)  متولد شد. تخلص شعری میرزا ماذون توسط ضل‌السلطان قاجار حاکم وقت شیراز به وی داده شد و در لغت به معنای مرخص ­شده می‌باشد و از ایشان خواست با اختیار کامل در مورد هر کس و موضوعی، شعر سرایی کند.
وی از سخنوران و شعرایی است که اشعار عارفانه و عاشقانه‌­اش به سه زبان فارسی، ترکی و عربی سینه به سینه در میان قشقایی‌‌­ها  نقل و سروده شده ‌است. از میان ایل قشقایی شاعرانی مانند میرزا محمد نثار، قول اروچ، میرزا مأذون، خسرو بیگ، مسیح خان، بیات اوغلو و… ظهور کردند که در میان آنان، میرزا مأذون قشقایى از همه نامدارتر است.
حضور اندیشه‌های دینی و اسلامی در اشعارش، ایشان را از میان سایر شاعران هم رده خود متمایز می‌کند. اما به دلیل گردآوری نشدن اشعار و آثار برجای مانده‌اش تاکنون کمتر سخنی از ایشان در محافل ادبی به میان آمده است.
این شاعر قشقایی به سه زبان ترکى، فارسى و عربى شعر سروده است و بر خلاف سایر شعرای هم رده خود دیوان قابل توجهى نیز دارد که نسخه خطى آن در سال ۱۳۰۱ استنساخ شده و بهره‌­ای از این دیوان را مرحوم شهبازی در سال ۱۳۶۷ (حدود ۲۰۰صفحه) در مجموعه “قشقایی شعری “گنجانده و اکنون در دسترس است.
میرزا مأذون در انواع و اوزان شعر کلاسیک ترکى طبع‌آزمایى کرده و قصاید، غزلیات، ترجیعات و رباعیات لطیفى نیز سروده است. منبع اصلى اخذ قوت و الهام وى در تمام گونه‌های شعری، قرآن کریم و احادیث نبوى است و تسلط استادانه و ماهرانه وى به سرچشمه‌هاى عرفان اسلامى سبب شده تا در اشعار او تلمیحات بسیار زیبایی توسط وی به کار گرفته شود.
سرانجام میرزا ماذون شاعر پر آوازه  ایل قشقایی در سال ۱۳۱۳(ه.ق) درگذشت و در بقعه شاهزاده منصور شهر شیراز  به خاک سپرده شد.
حکیم آیت‌‌الله جهانگیرخان قشقایی

حکیم جهانگیرخان قشقایی در سال ۱۲۴۳(ه.ق) در خانواده‌ای تحصیلکرده،  چشم به جهان گشود. پدرش محمدخان از ایل قشقایی( طایفه دره‌شوری، تیره جانبازلو) و از ساکنان «وردشت» سمیرم و مادرش اهل «دهاقان»، از شهرهای توابع سمیرم بود.
وی‌ خواندن‌ و نوشتن‌ را در زادگاهش‌ فراگرفت‌. شوق‌ تحصیل‌ در ایشان‌ موجب‌ شد تا پدرش‌ معلمی‌ برایش‌ بگیرد. جهانگیرخان‌ تا حدود چهل‌ سالگی‌، همانند پدرش‌، به‌ زندگی‌ عشایری‌ و دامداری‌ و کشاورزی‌ مشغول‌ بود. در سواری‌ و تیراندازی‌ مهارتی‌ چشمگیر داشت‌ و به‌ موسیقی‌ علاقه‌مند بود و گاه‌ تار می‌نواخت‌.
حدوداً چهل‌ ساله‌ بود که‌ روزی‌ برای‌ فروش‌ محصولات‌ و خرید مایحتاج‌ سالانه‌ ایل‌ و تعمیر تار به‌ بازار اصفهان‌ رفت‌ و با مشاهده‌ مدرسه‌ صدر، مجذوب‌ شکوه‌ معنوی‌ مدرسه‌ و علمای‌ آن‌ گشت‌. شخصی‌، که‌ احتمالاً همای‌ شیرازی‌ (جدّ جلال‌الدین‌ همایی‌) بود، با مشاهده‌ علاقه‌ جهانگیرخان‌ به‌ مدرسه‌ صدر او را به‌ تهذیب‌ نفس‌ و تحصیل‌ علم‌ و معرفت‌ دعوت‌ کرد.
جهانگیرخان‌، تحت‌ تأثیر سخنان‌ او، تحصیل‌ علم‌ را بر امور دیگر ترجیح‌ داد و  با اینکه‌ در میانسالی‌ به‌ کسب‌ علم‌ روی‌ آورده‌ بود، با استعداد، شوق‌ و همتی‌ عالی‌ به‌ فراگیری‌ علوم‌ نزد مشایخ‌ آن‌ روز اصفهان‌ پرداخت‌ و چندی‌ نگذشت‌ که‌ از مدرّسان‌ علوم‌ عقلی‌ و نقلی‌ گردید.
جهانگیرخان‌ حکمت‌ و فلسفه‌ را نزد آقا محمدرضا قمشه‌ای، فقه‌ و اصول‌ و ادبیاتِ عرب‌ را نزد شیخ‌ محمدحسن‌ و محمدباقر نجفی‌ و حاج‌ ملاحسین‌ علی‌ تویسرکانی‌، طب‌ را نزد ملاعبدالجواد طبیب‌ و ریاضی،‌ هیئت‌ و نجوم‌ را از استادان‌ سرشناس‌ آن‌ زمان‌ فراگرفت.
آوازه‌ حوزه‌ درس‌ جهانگیرخان، بزرگان‌ و مشتاقان‌ علم‌ را برای‌ کسب‌ فیض‌ به‌ اصفهان‌ کشاند. حکمت‌ را چنان‌ رایج‌ و مطلوب‌ کرد که‌ درسِ شرح‌ منظومه‌ سبزواری‌ او، به‌ سبب‌ کثرت‌ طلاب‌، در خارج‌ از حجره‌ مدرسه‌ صدر و در شبستان‌ مسجد چارچی‌ تشکیل‌ می‌شد به گونه‌­ای که وی‌ را احیاکننده‌ حوزه‌ فلسفی‌ اصفهان‌ دانسته‌‌اند‌.
علاوه‌ بر تبحر، شهرت‌ و حسن‌ تدبیر جهانگیرخان‌، عواملی‌ دیگر چون‌ خان‌زادگی‌ و تعلق‌ او به‌ ایل‌ قشقایی‌ و ارادت‌ و احترام‌ ظل‌السلطان‌ (فرزند ناصرالدین‌شاه‌) به ‌او، در ترویج‌ علوم‌ عقلی‌ در مکتب‌ اصفهان‌ تأثیر داشت.‌
حکیم جهانگیرخان قشقایی شاگردان زیادی تربیت کرد که بعد از خود از علما و فقهای بزرگ و در مسایل سیاسی کشور نقش مهمی ایفا کردند که از جمله می‌توان از: آیت‌­الله بروجردی، شهید سیدحسن مدرس، آیت‌‌‌­الله سید ابوالحسن اصفهانی، آیت‌­الله حکیم خراسانی، آیت‌‌­الله شاه ­آبادی، سیدجمال‌الدین‌ گلپایگانی‌، شیخ‌ حسنعلی‌ اصفهانی‌ نخودکی، آقا نجفی‌ قوچانی‌ ‌ و … نام برد. شرح نهج‌البلاغه و دیوان شعر از تالیفات این حکیم بزرگ است.
جهانگیرخان‌ قشقایی‌ عارفی‌ زاهد و بلند طبع‌ بود و زندگی‌ خود را از حق‌الاجاره‌ سالانه‌ زمینی‌ که‌ داشت‌ می‌گذراند. وی‌ تا پایان‌ عمر لباس‌ عشایری‌ پوشید و لباس‌ مرسوم‌ عالمان‌ را بر تن‌ نکرد.
سرانجام ا این حکیم فرزانه پس از ۴۵ سال تحصیل، تدریس، سیر و سلوک و تربیت شاگردان،در شب ۱۳ ماه رمضان سال ۱۳۲۸ (ه.ق) خاکیان را بدرود گفت و در«تخت فولاد اصفهان» به خاک سپرده شد.
 فرود گرگین‌پور

فرود گرگین‌پور فرزند بزرگ حبیب‌خان متولد ۱۳۲۴ در ایل قشقایی است.  وی در کودکی با تشویق والدین موسیقی را آغاز کرد.  در ۱۰ سالگی با ساز آکوردئون آشنا و سپس در ۱۲ سالگی با ساز ویلون مانوس اما از سوی چشمانش نابینا شد و والدینش را بر آن داشت تا وی را به تهران برده تا در محضر اساتیدی همچون حبیب‌الله بدیعی، علی تجویدی به آموختن و تکمیل هنر خود بپردازد و همچنین در کنار آن توانست به مدت دو سال دوره شش ساله ابتدایی و در دو سال دیگر دوره دبیرستان را به اتمام رساند.
وی در سال ۱۳۵۲ از دانشگاه شیراز در رشته زبان و ادبیات فارسی فارغ‌التحصیل شد و سپس در سال ۱۳۵۴ با ورود به دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران از تجارب استادانی نظیر نورعلی‌خان برومند، علی‌اصغر بهاری، محمدرضا لطفی بهره‌مند گردید.
بدیعی درباره او گفته، گرگین‌پور تنها شاگرد من است که به او حسادت می‌کنم. سرانجام ایشان سال ۱۳۵۸ در رشته موسیقی فارغ‌التحصیل شد .
کسب مقام نخست مسابقات نوازندگی ویلون کشوری در سال ۱۳۵۶ و همچنین کسب مقام نخست نوازندگی کمانچه در بخش رقابتی جشنواره موسیقی فجر در سال ۱۳۷۲ از افتخارات ایشان می‌باشد.
فرود گرگین‌‌­پور به مدت چهل و اندی سال عاشقانه در راه اعتلای فرهنگ موسیقی اصیل قشقایی زحمات زیادی را متحمل شد و به تدوین و گردآوری آهنگ‌های قشقایی که در حال فراموش‌شدن بودند پرداخت، به گونه‌­ای که کارشناسان موسیقی ایشان را معمار موسیقی نوین ایل قشقایی می‌­دانند و آن نقشی را که کامکاران به عنوان بزرگترین گروه موسیقی خانوادگی ایران برای زنده نگه داشتن موسیقی قوم کرد ایفا می‌­کنند، متقابلاً خانواده (برادران) گرگین‌‌پور توانستند موسیقی مقامی و حماسی قوم قشقایی را تجدید حیات کنند.
وی در طول فعالیت‌های هنری با استادان بزرگ نواحی و سنتی ایران زمین همکاری نزدیک داشته و برای تعدادی از بزرگان موسیقی کشور هم آهنگ‌هایی ساخته که منتشر شده‌اند ولی متاسفانه  اکثر مردم نمی‌دانند آهنگساز این اثرها چه کسی است.
استاد حسین علیزاده در روز نکوداشت فرود گرگین‌پور در نیاوران گفت: از  حدود سی سال پیش بود که من به همراه شجریان و مشکاتیان به ایل قشقایی برای دیدن نور، رنگ و عشق دعوت شدم. از زمانی که پا به این ایل گذاشتم موسیقی برای من دوباره متولد شد. زمانی که از آن سفر برگشتم، فکر می‌­کردم از خواب و خیال بازگشته‌‌‌‌‌ام.
موسیقی قشقایی چنان در من ریشه دوانده است که برای گرفتن الهام و حس فوق‌العاده به آن پناه می‌‌برم. خوشبختانه مسیر زندگی من جوری قرار گرفت که با خانواده فرود گرگین‌پور عجین شدم.  وی با موسیقی به دنیایی می‌­رود که متعلق به اوست و ما باید خیلی تلاش کنیم تا به ایشان برسیم. دو تن از دوستان من در عرصه موسیقی نابینا هستند اما من از آن دو بیناتر ندیده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌­ام.
از دیگر آثار فرود گرگین‌‌پور می‌توان به اثر جاودانه ۱۳۵۴ با همکاری محمدحسین کیانی، کاست شماره ۱ ترکمن صحرا سال ۱۳۵۸، هجران، کوراغلو،، مجموعه آلبوم ۶ کاسته موسیقی قشقایی منتشر شده توسط انجمن موسیقی ایران و تعداد بی‌شماری از نواخته‌های خصوصی وی که در دسترس علاقه مندان قرار دارد، اشاره کرد.
این موسیقیدان با ذوق ایل بزرگ قشقایی، در کنسرت‌های زیادی که تاکنون در شهرهای مختلفی مانند شیراز، اهواز، گچساران، تهران و …. برگزار شده  به روی صحنه رفته است.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
سپاسگزاریم از نویسنده محترم
Iran, Islamic Republic of
البته نویسنده محترم مدنظر داشته باشند که کلاه دوگوشی یا همان کلاه ناصرخانی در زمان مرحوم آیت الله جهانگیرخان قشقایی وجود نداشت .این کلاه قبل از سال ۱۳۲۰ شمسی به دستور ناصرخان صولت قشقایی و برای تقابل با تاج پهلوی طراحی شد و بر سر عشایر فارس اعم از قشقایی ،خمسه ،کهمره و...گذاشته شد.
Iran, Islamic Republic of
البته نویسنده محترم مدنظر داشته باشند که کلاه دوگوشی یا همان کلاه ناصرخانی در زمان مرحوم آیت الله جهانگیرخان قشقایی وجود نداشت .این کلاه قبل از سال ۱۳۲۰ شمسی به دستور ناصرخان صولت قشقایی و برای تقابل با تاج پهلوی طراحی شد و بر سر عشایر فارس اعم از قشقایی ،خمسه ،کهمره و...گذاشته شد.
Iran, Islamic Republic of
البته نویسنده محترم مدنظر داشته باشند که کلاه دوگوشی یا همان کلاه ناصرخانی در زمان مرحوم آیت الله جهانگیرخان قشقایی وجود نداشت .این کلاه قبل از سال ۱۳۲۰ شمسی به دستور ناصرخان صولت قشقایی و برای تقابل با تاج پهلوی طراحی شد و بر سر عشایر فارس اعم از قشقایی ،خمسه ،کهمره و...گذاشته شد.
Iran, Islamic Republic of
البته نویسنده محترم مدنظر داشته باشند که کلاه دوگوشی یا همان کلاه ناصرخانی در زمان مرحوم آیت الله جهانگیرخان قشقایی وجود نداشت .این کلاه قبل از سال ۱۳۲۰ شمسی به دستور ناصرخان صولت قشقایی و برای تقابل با تاج پهلوی طراحی شد و بر سر عشایر فارس اعم از قشقایی ،خمسه ،کهمره و...گذاشته شد.
لر طیبی
Iran, Islamic Republic of
این میرزا ماذون بنده خدا پدر نداشته که تنها از مادرش نوشتید!؟پدر ایشان از لرهای امامزاده پهلوان و اصالتا طیبی بوده اند
نویسنده؟ که قرار است در مورد شخصیتهای تاریخی بنویسند بهتر است صادق و دقیق باشند. میراز ماذون اشعار لری هم دارند که در متن حاضر نشده اند حتی به این مورد هم اشاره داشته باشند!
این نوشته هم در ادامه دیگر سرقتهای فرهنگی -تاریخی لرهاست که تلاش شده و می شود همه چیز را به نام همسایگان مهاجر قشقایی کنند
Iran, Islamic Republic of
برادر لرزبان وخورزو ي عزيز كه من قوم لر ممسني را به غيرت وشجاعت ميشناسم،بايد ياد بگيريم كه همه اقوام إيراني در خيلي زمينه ها داراي فرهنگ وفلكور مشترك ميباشند،اين نتيجه همزيستي وتعامل وارتباط وطني ،فاميلي،اين اقوام ميباشد.اما مصادره كردن فرهنگ وآداب ورسوم خاص يك قوم وجعل فرهنگي آداب ورسوم وفرهمگ اقوام جنوب ايران به نام فرهنگ قوم لر نورآباد ممسني به مثابه يك غارت وتجاوز فرهنگي ميباشد ،پس به بهانه هاي واهي بايكديگر مجادله ومقابله نكنيم،چه بسيار مردم لر زبان كه مايه افتخار وسربلندي اين آب وخاك بوده اند.
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
پس علی فولادی وندا چی شد؟
الیاسی
Iran, Islamic Republic of
متشکرم از معرفی این سه شخصیت
کهگیلویه و بویراحمدی ... !
Iran, Islamic Republic of
کبنآ نیوز !

خوبه کِ در مورد شخصیت هآ می نویسی اما بد نیس " قبلش کمی تحقیق کنی و بعد مطلبت رو منتشر کنی !


++ میرزآ مأدون " قشقــــــــــآییه ؟!!!!!!!!!!!!!!!!!

+ این مطلب تو ، دقیقن شده مثآل اون موضوع کِ : از آقاهه پرسیدن تو کجآیی هستی ؟!! گف وآلآ من اهل همون جآیی هستم کِ " زنــــــــــــم " هست !

حآلآ بیآ یِ کم از میرزآ مأدون " دهــــــدشتی " برآت بگم تآ بلکه یِ کم اطلآعاتت بآلآ بره و یآد بگیری هر مطلبی کِ می نویسی درست نیس !

✅ میرزا محمد ابراهیم متخلص به " مأذون "

♨️ میرزا محمد ابراهیم ( متولد سال ۱۲۰۹ هـ . ش ) از شاعران برجسته ی ایلی است که با تخلصِ " مأذون " شعرهای ترکی ، فارسی ، عربی و لری می سرود

⁉️⁉️ حالا مأذون کیست ؟!

?♨️ بیایید کمی در مورد این شاعر برجسته ی ایلی بدانیم :

♨️ میرزا سید ابراهیم هر چند امروزه به نام " مأذون قشقایی " شناخته می شود اما جالب است بدانید ایشان از ساداتِ طایفه ی مشایخ هابیلیِ شهرستان دهدشت در استان کهگیلویه و بویراحمد و از اقوام لر بوده اند که زمانی از این منطقه جلای وطن کرده اند ! سید علیرضا پدر مأذون به هنگامه ی جوانی با خانات کهگیلویه دچار اختلاف می شوند و در اثر این اختلاف به همراه دو عمویش به نام سید محسن و سید غلامحسین به میان قشقایی ها کوچ می کنند و در طایفه ی عمله ساکن می شوند ! از آن جهت که خاندان سید علیرضا از ادیبان و مکتبداران و باسوادان بودند ، طایفه ی عمله مقدم آن ها را گرامی داشتند .. چون می توانستند در مکاتبات و قرادادها و مسائل دیگر از سواد این خاندان استفاده نمایند ! از قضا سید علیرضا هم با زنی از میان طایفه ی عمله ازدواج می کند که سید ابراهیم حاصل ازدواج این دو بود ... از همین روی و به واسطه ی مادرش ، میرزا ابراهیم را به نام ایل قشقایی می شناسند
♨️ سید ابراهیم به شعر و شاعری روی آورد و تخلص " مأذون " از سوی ظل السلطان ( حاکم وقت قاجار ) به وی داده شد ! مأذون علاوه بر زبان مادریش که همان لری بود ، زبان عربی و ترکی نیز بلد بود و به هر سه زبان نیز شعر می گفته است که علاوه بر این اشعاری به فارسی هم از او به جای مانده است ! مأذون شاعری صریح بود که بدون تملق شعر می سرود و به دلیل سرودن هجویه هایی در مورد برخی ایلخانان ، مورد خشم و بی مهری قرار می گیرد ! مأذون صاحب یک پسر و یک دختر بود اما پسرش در جوانی کشته شد و دخترش ، جواهر السلطان به ازدواج مردی به میرزا عبدالله از طایفه ی پدرش اش ؛ یعنی مشایخ هابیلی در می آید
♨️ مآذون در سال ۱۲۷۴ هجری شمسی ( ۱۳۱۳ هـ . ق ) در شیراز درگذشت و در بقعه ی شاهزاده منصور دفن شد ! هر چند امروزه مقبره ی ایشان در سایه بی توجهی مسئولین تخریب شد و کسی کاری نکرد

حآلآ اگر واقعن به اخلآق کآری و به " کــــــآر حرفه ای رسآنه ای " اعتقآد دآشته بآشی مطلب رو اصلآح می کنی .. اگر کِ نه اون وخ بحث یِ چیز دیگه اس !

++ کآمنتم هم کِ نه توهینی به اشخآص دآره و نه مشکلی !
+ اگر رآس می گی منتشر کن !
سید
Iran, Islamic Republic of
سلام ... میرزا ماذون سید بوده و از سادات جلیل القدر امامزاده یحیی (ع) است که در روستای شیخ هابیل ،شهر دهذشت مدفون است ..
کهگیلویه و بویراحمدی ... !
Iran, Islamic Republic of
کبنآ نیوز !

خیلی جآلب نوشتی : از مآدری از طآیفه ی عمله ! :))))

+ می گم میرزآ مأذون پدر ندآشته ؟!!

پدرش کجآیی بود اون وخ ؟!!

ببخشید سوآل می کنم هآ :

کسی از شمآ بپرسه " اهل کجآ هستی ؟! بر می گردی می گی : وآلآ مادرم اهلِِ فلآن جآس و پدرم اهل یِ جآی دیگه .. امآ خب من اهل همون جآیی هستم کِ مادرم هست ؟!

شمآ اینو می گی ؟!!!!!!!!!

تآ جآیی کِ می دآنیم " پدر " مهم است در این موآقع .. !

نمی خوآم محکومت کنم به بی سوآدی .. امآ امیدوآرم دچآر تعصب کور نشده بآشی ! کِ تعصب در حوزه ی رسآنه بآعث کتمآن حقآیق اس .. !

اینو یآدت بآشه تو بآ این مطلبت ، یک مطلب نآقص و اشتبآه به مخآطبین دآدی !
کهگیلویه
Iran, Islamic Republic of
بادرود : لازم به تذکر است پدر ایشان از طایفه شیخ هابیلی کهگیلویه هستند واین شاعر تنها قشقایی نیست بلکه متعلق به قوم لر هم هست.
Iran, Islamic Republic of
چرا ما لر زبانها با تعصب جاهلي هميشه به دنبال غصب وجعل هويت فرهنگي اقوام قشقايي به نام قوم لر هستيم .فرهنگ وهويت فرهنگي ايل ممسني و وايل كهكيلويه وبوير احمد كاملا با فرهنگ وهويت فكري وفرهنگي وآداب ورسوم قوم قشقايي متفاوت ومتمايز است ومتأثر از اقوام لرستان و تاحدودي قوم بختياري مطابقت داررد .هيچكسي نمي توازن ادعا كند من اصيلم..
آزادی از گچساران
Iran, Islamic Republic of
ضمن تقدیر و تشکر از نویسنده این مطلب لازم است به استحضار خوانندگان محترم برسانم که حیف است نام استاد محمد بهمن بیگی را در این نوشتار نداشته باشیم . یکی از شخصیتهای اصلی ایل بزرگ قشقائی استاد بهمن بیگی است که د ربین لر و ترک محبوبیت زیادی داشته ودارد .
عیسی نورمحمدی عکاسی جام جم
United States
مردان تکرار نشدنی تاریخ
کهگیلویه و بویراحمدی ... !
Iran, Islamic Republic of
کبنـــــــــــــــــــــــــــــــــــآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآنیوز ... !

پیدآ کردم پیدا کردم .. !

بالاخره پیدآ کردم .. همون چیزی رو کِ بهت ائبآت کنم اشتبـــــــــــــــــــــــــآه کردی !

لینک زیر یِ عکسه کِ من واست می فرستم :

ب آرمی کِ روشه دقت کن : ارم پآیگآه مقآلآت " علوم انسآنی " !

http://s9.picofile.com/file/8291456418/photo_2017_04_08_11_42_49.jpg
کهگیلویه و بویراحمدی ... !
Iran, Islamic Republic of
اوه کبنآ نیوز تو منو مجبور کردی برم تحقیقی بکنم در این بآب !

ب نکته ی بسیآر جآلبی رسیدم .. !

شما هم می توآنید ببینید ..

هدفم این بود کِ ب اشتبآهت پی ببری و امیدوآرم آگآه بشی ..

چیزی کِ هست در مقآلآت و منآبع علمی ، " میرزآ محمدابرآهیم مأذون " اهل کهگیلویه اس !

دو میرزآ ابرآهیم .. هر دو شآعر .. هر دو اهل کهگیلویه و بویراحمد .. و در هر دو قشقآیی ..

خوبی مطلب تو این بود کِ من متوجه شدم این موضوع رو ... !

حآلآ منبع متقن هم دآری .. از مجموعه مقآلآت علوم انسآنی !

عکس اولی کِ فرستآدم شبآهت اسمی عجیبه امآ بآزم گشتم و پیدآ کردم ..

لینک زیر رو حآلآ بآز کن متوجه نکته ی جآلب بشی

http://s8.picofile.com/file/8291460234/photo_2017_04_08_12_22_09.jpg
همشهری
Iran, Islamic Republic of
کی باور میکند کسی به درجه اجتهاد برسد لباس عشایری را تغییر ندهد
کهگیلویه و بویراحمدی
Iran, Islamic Republic of
کبنا.. می گم هآ.. تو نمی خوای تایید کنی کامنتا رو؟؟

خیلی سوتی بدی دادی نه؟؟

کسی ک مثلن در حوزه ی رسانه ای کهگیلویه و بویراحمد کار می کنه و مطلب فرهنگی کار می کنه اما با اطلاعات غلط و ناقص...

ب جای تحقیق علمی و درست ب دم دست ترین سایت ها مراجعه کرده و نوشته این آقای محترم حسینی...

نمی خوای تایید کنی کامنتا رو؟؟

خبرگزاری فارس مطلبی می ذاره و بعد اصلاحش رو می ذاره.. تو چته ک کاری نمی کنی؟؟
اسماری
Iran, Islamic Republic of
باسلام میرزا ماذون از سادات جلیل القدر کهگیلویه بوده که به دلایلی پدرش ترک دیار کرده وبه فارس رفته واصالتا لر می باشد
رضا
ماذون قشقایی نیست دهدشتی است
ساره
Iran, Islamic Republic of
بعید میدونم
دره شور
Iran, Islamic Republic of
جهانگیر خان جانبازلو قشقائی در روستای کزن منطقه وردشت به دنیا آمد تیره جانبازلو در روستاهای کزن آقداش دیزجان و کاسگان منطقه وردشت زندگی می کنند
Iran, Islamic Republic of
سلام افتخارمیکنم جانبازلوهستم من اصفهان زندگی میکنم بعضی وقتها میرم سرخاک استادبزرگوار
​​​​​​​روایت خبرنگار آمریکایی از سفر به ایران

​​​​​​​روایت خبرنگار آمریکایی از سفر به ایران

ما با مقام‌های ایرانی نیز تماس گرفتیم. حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه ایران در مصاحبه‌ای ...
آیا فروپاشی روسیه در حال نزدیک شدن است؟

آیا فروپاشی روسیه در حال نزدیک شدن است؟

 روسیه پیش‌ از این هیچ‌گاه تا به این اندازه همزمان خطرناک و شکننده نبوده است!  «پیتر ...
علی‌اف از دمیدن بر آتش تنش حداکثری با ایران چه می‌خواهد؟

علی‌اف از دمیدن بر آتش تنش حداکثری با ایران چه می‌خواهد؟

برخلاف رویکرد تعاملی و ایجابی تهران، جمهوری آذربایجان با افزایش ضریب رویکرد تقابلی، بر ...
1