تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۰۸
کد مطلب : ۲۴۱۲۲۹

حضور پیرمرد ۹۸ ساله گچسارانی در جشن تولد نبیره‌اش / نرخ بیکاری کهگیلویه و بویراحمد به ۱۳.۳ درصد رسید/ شئونات اسلامی در برگزاری جشن‌ها رعایت شود/ راه‌اندازی پروژه آبرسانی به اراضی دهدشت غربی

۱
۰
کبنا ؛خبرهای کهگیلویه و بویراحمد /

حضور پیرمرد ۹۸ ساله گچسارانی در جشن تولد نبیره‌اش



پیرمرد گچسارانی
عزیزخان محمدی ارخلو مشهور به مشهدی موزعلی که در سن ۹۸ سالگی بسر می‌برد در جشن تولد نبیره‌اش ماهان قلیزاده ارخلو شرکت کرد.


 عزیزخان محمدی ارخلو مشهور به مشهدی موزعلی دارای یک همسر و ۱۳ فرزند(۷ دختر، ۶ پسر) بوده و در مجموع دارای ۷۳ نوه، نتیجه، نبیره است که بجز پنج نفر فوتی (۳فرزند _۲نوه) ۶۸نفر در قید حیات هستند.
عزیزخان محمدی در جوانی اهل شکار وکوه نوردی بوده و راز سلامتی خود را در زندگی پرتحرک و استفاده از محصولات طبیعی زندگی عشایری در سبد غذایی خود می‌داند.
همه ساله فرزندان (نوه‌ها ونتیجه‌ها)در ایام نوروز علاوه بر لذت از یک‌روز زندگی عشایری در منطقه چهارتنگ باباکلان سلامتی پدر بزرگ و مادربزرگ را به برکت وجودشان در کنار آن‌ها جشن می‌گیرند.
بنا بر اظهار خانواده؛ مشهدی موزعلی به علت مشکلات کوچ نشینی تا هشت سالگی فاقد شناسنامه بوده و سن واقعی نامبرده ۹۸ سال است.
نصب بنر در میدان مرکزی دهدشت ساماندهی شود
معاون فرماندار کهگیلویه با اشاره به بی‌نظمی و چهره زشت بنرهای نصب شده در میدان مرکزی دهدشت خواستار ساماندهی این مکان از سوی شهرداری شد.
اسلام خسروی در نشست ستاد شئون فرهنگی شهرستان که با موضوع هماهنگی برای اجرای مناسبت‌های ماه‌های رجب و شعبان برگزار شده بود با بیان اینکه برای شرکت در آیین‌های مذهبی ایجاد بسترهایی لازم است،اظهار داشت: خدمت به مردم در واقع خدمت بزرگی است و مردم هم برای کسانی که زحمت می‌کشند و خدمتگزارند ارزش قایل می‌شوند.
معاون فرماندار کهگیلویه تصریح کرد: در مناسبت‌های ملی و مذهبی باید برنامه‌هایی برگزار شود که در شأن این رویدادها باشد بنابراین اگر قرار است برنامه‌ای ضعیف اجرا شود برگزار نشدن آن برنامه ارزش بیشتری دارد.
وی با اشاره به اختلاف عقیده‌ها در چگونگی برگزاری برنامه‌های شاد، افزود: گاهی در اجرای جشن‌ها تکلیف مشخص نیست باید این بلا تکلیفی رفع شود تا بتوان برنامه ایده‌آل و در خور شأن برگزار کرد.
خسروی با اشاره به دیدگاه مناسب نبودن نواختن موسیقی در جشن‌ها گفت: در یک مقطعی موسیقی سنتی کنار گذاشته شده بود اما متأسفانه موسیقی مبتذل با اشعار نادرست جای آن را گرفت.
وی حذف یک موضوع از جمله موسیقی را مشروط به جایگزین مناسب دانست و افزود: دین ما با شادی مخالف نیست همان طور که در اجرای همه برنامه‌ها راهکار داریم برای اجرای موسیقی و فرهنگ هم باید یک راهکار داشته باشیم.
خسروی همچنین خواستار ساماندهی بنرهای میدان مرکزی شد و با یادآوری مصوبه ممنوعیت نصب بنر در این مکان خاطرنشان کرد: شهرداری باید از نصب هر گونه بنر در میدان مرکزی _به استثنای تعداد مشخصی که مصوب شده است_،خودداری کند.
نرخ بیکاری کهگیلویه و بویراحمد به ۱۳.۳ درصد رسید
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: نرخ بیکاری این استان از ۱۷.۷ درصد سال ۹۴ به ۱۳.۳ درصد در سال ۹۵ رسید.
مجید محنائی اظهار داشت: استان کهگیلویه و بویراحمد در سال اقتصاد مقاومتی – اقدام وعمل (سال گذشته) در میان استان‌ها کشور مقام اول را در کاهش نرخ بیکاری کسب کرد.
وی با اشاره به اینکه نرخ بیکاری در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴، ۴٫۴ درصد کاهش داشته است، عنوان کرد: با این وضعیت از نظر کاهش نرخ بیکاری که یک شاخص مهم تلقی می‌شود در بین تمامی استان‌های کشور حتی با فاصله، مقام اول را کسب کردیم.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: بعد از استان کهگیلویه وبویراحمد، استان هرمزگان قرار دارد که فقط کاهش ۶٫۱ درصدی را داشته است.
محنائی بیان کرد: بیکاری با توجه به تعاریف پذیرفته شده به تمامی افراد ۱۰ ساله و بیشتر که در هفته مرجع فاقد کار باشند، در هفته مرجع و یا هفته بعد از آن آماده برای کار باشند، در هفته مرجع و سه هفته قبل از آن جویای کار باشند و افرادی که به دلیل آغاز به کار در آینده و یا انتظار بازگشت به شغل قبلی جویای کار نبوده ولی فاقد کار و آماده برای کار بوده اند اطلاق می‌شود.
وی با بیان اینکه نرخ بیکاری نسبت جمعیت بیکار به جمعیت فعال (شاغل و بیکار) ضربدر ۱۰۰ است افزود: در سال ۹۵ در فصل بهار، تابستان پائیز و زمستان به ترتیب نرخ بیکاری استان ۱۶٫۴، ۱۳، ۱۲٫۶ و ۱۱٫۴ بوده است.
وی ادامه داد: این تلاش مرهون زحمات تیم اقتصادی استان اعم از دولتی، خصوصی و تعاونی بوده که در اوائل سال های جاری متهم با ضعف شده بودند.

ویزیت ۲۱ هزار نفر در مراکز درمانی کهگیلویه /انجام ۲۰۳ مأموریت اورژانسی در فوریت‌های پزشکی
سرپرست شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه گفت: در تعطیلات نوروزی امسال افزون بر ۲۱ هزار نفر در اورژانس و مرامز درماین شهرستان ویزیت شدند.
کورش داوری اظهار داشت: مراکز درمانی دهدشت و شهرهای تابعه در تعطیلات نوروزی به مسافران و گردشگران نوروزی خدمات ارائه دادند.
سرپرست شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه با بیان اینکه نظرسنجی به عمل آمده از شهروندان نشان می‌دهد از عملکرد حوزه درمان شهرستان رضایت داشتند،افزود: برنامه‌ریزی دقیقی برای آمادگی بیمارستان،مراکز خدمات جامع سلامت،فوریت‌های پزشکی و واحدهای درمانی انجام شده بود.
داوری از ویزیت ۱۱ هزار و ۳۸۴ مورد ویزیت بیماران در مراکز درمانی شهرهای دهدشت،سوق،قلعه دختر و دیشموک در تعطیلات نوروزی خبر داد و تصریح کرد:مراکز خدمات جامع سلامت شهری سوق،قلعه رئیسی و دیشموک از تاریخ ۲۵ اسفند ماه ۹۵ تا ۱۴ فروردین ۹۶ به صورت شبانه روزی و با حضور ۲ پزشک در شیفت‌های صبح، عصر و شب و بقیه مراکز از ۲۵ اسفند تا ۲۷ اسفند ماه ۹۵ و همچنین پنجم تا دهم فروردین ۹۶ به ارائه خدمات بهداشتی و درمانی اقدام کردند.
این مسؤول یادآور شد:دو تا سه پزشک به صورت سه شیفت در اورژانس بیمارستان دهدشت مستقر بودند و همچنین سه پزشک متخصص طب اورژانس به صورت شیفت در گردش در راستای ارائه خدمات درمانی بهتر و سریعتر مستقر بودند.
داوری خاطرنشان کرد: طی این مدت  ۱۰ هزار و ۱۱۴ بیمار در اورژانس خاتم‌الانبیای دهدشت ویزیت شدند که با احتساب بیماران ویزیت شده در سایر مراکز درمانی تعداد ویزیت ارائه شده در تعطیلات نوروزی امسال به ۲۱ هزار و ۴۹۸ نفر رسیده است.
وی افزود: ۳۸ نفر پرسنل فوریت‌های پزشکی این مدیریت با کشیک نوروزی در چهار مرحله به صورت شبانه روزی در راستای  ارائه هر چه مطلوبتر خدمات فوریت‌های پزشکی به مسافران نوروزی خدمات‌رسانی داشتند.
داوری با بیان اینکه از تاریخ ۲۵ اسفند ماه تا ۱۳ فروردین سالجاری،۲۰۳ مورد مأموریت در اورژانس ۱۱۵ انجام گرفت، اظهار داشت: از این تعداد ۴۵ مورد تصادفی بودند.

شئونات اسلامی در برگزاری جشن‌ها رعایت شود/مغایرت موسیقی با فرهنگ دینی
رئیس اداره تبلیغات اسلامی کهگیلویه با بیان اینکه در برگزاری جشن‌ها ضرورتی به نواختن ساز و موسیقی نیستفگفت: فرهنگ تشیع و شئونات اسلامی باید رعایت شود.
حجت‌الاسلام سید محمد حسینی‌طلب در ستاد شئون فرهنگی شهرستان با اشاره به مناسبت‌ها و اعیاد ماه‌های رجب و شعبان اظهار داشت: همکاری ادارات و نهادها در برگزاری ویژه برنامه‌های ولادت ائمه اطهار و ایام البیض ضروری است.
رئیس اداره تبلیغات اسلامی کهگیلویه با بیان اینکه اعتکاف بهترین فرصت برای جذب جوانان به مساجد است،گفت: باید از این فرصت در جهت تقویت باورهای دینی و مقابله با تهاجم فرهنگی دشمنان استفاده کرد.
وی افزود: ۱۱ مسجد در محله‌های دهدشت در ایام اعتکاف پذیرای خواهران و مسجد جامع صاحب‌الزمان(عج) هم به برادران معتکف اختصاص داده شده است.
رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کهگیلویه با بیان اینکه در برگزاری جشن‌ها باید افتخارات شیعه در قالب شعر حماسی،سخنرانی و نمایش فیلم تاریخی مطرح شود گفت: اجرای موسیقی که گاهاً زمینه رقص و فساد را فراهم می‌کند هیچ ضرورتی ندارد.
حسینی‌طلب تصریح کرد: وقتی اداره‌ای بانی و متولی مراسم است نباید به هر بهانه‌ای خود جلودار اجرای ساز و نقاره‌ای شود که به تبع آن زمینه گناه فراهم می‌شود.
این مسؤول خواستار فضاسازی شهر متناسب با جشن‌های رجبیه و شعبانیه شد و گفت: بنرهای نصب شده در میدان اصلی شهر زیبنده نیست باید جمع‌اوری شوند.


مدرسه جوادیه دهدشت نمونه کشوری در سامانه «همگام» شد
مدیر آموزش و پرورش کهگیلویه گفت: مدرسه نمونه دولتی جوادیه دهدشت در سامانه همگام(مدرسه مجازی تمام هوشمند) در کشور مقام برتر را کسب کرد.
سید لطف‌الله فروزان اظهار داشت: مدرسه نمونه دولتی جوادیه دهدشت موفق به کسب مقام برتر کشوری در سامانه «همگام»مدارس شد.
مدیر آموزش و پرورش کهگیلویه تصریح کرد: این آموزشگاه نمونه مدرسه مجازی تمام هوشمند در کشور شده است.
وی با بیان اینکه تعداد دیگری از مدارس شهرستان هم رتبه‌های خوبی در این زمینه کسب کردند،افزود: از تلاش همه عوامل به خصوص کادر اجرایی مدرسه جوادیه قدردانی می‌کنم.

استقرار ۴۰ اکیپ ثابت و سیار برای نظارت بر کوچ بهاری کهگیلویه و بویراحمد
معاون فنی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد از استقرار ۴۰ اکیپ ثابت و سیار برای نظارت بر کوچ بهاری در استان خبر داد.
گودرز باقری با اشاره به کوچ عشایر در فصل بهار اظهار کرد: تدابیر لازم برای جلوگیری از کوچ زودهنگام عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد اتخاذ شده است.
معاون فنی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد با بیان این‌که کوچ زودرس  عشایر به مناطق ییلاقی خسارات زیادی به مراتع ییلاقی می‌رساند، افزود: با کوچ زودهنگام به مناطق ییلاقی در کهگیلویه و بویراحمد برخورد جدی خواهد شد.
وی در ادامه به استقرار اکیپ‌های نظارتی در مناطق مختلف استان اشاره کرد و گفت: ۲۰  اکیپ ثابت و ۲۰ اکیپ سیار کار نظارت بر کوچ بهاری در استان کهگیلویه و بویراحمد را برعهده دارند.
باقری فرسایش خاک از بین رفتن پوشش گیاهی و مراتع را از عوامل کوچ زودهنگام عشایر دانست و گفت: زمان کوچ ۱۵ اردیبهشت تعیین شده و عشایر استان در این زمان می‌توانند به مناطق ییلاقی کوچ کنند.

پیگیر راه‌اندازی پروژه آبرسانی به اراضی دهدشت غربی هستیم
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد با بیان این‌که پروژه آبرسانی به اراضی دهدشت غربی آب بیش از ۵۵۰۰ هکتار از اراضی این منطقه را تأمین خواهد کرد، گفت: پیگیر راه‌اندازی پروژه آبرسانی به اراضی دهدشت غربی هستیم.
علی داودی‌مهر  اظهار کرد: با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی و اشتغال‌زایی جوانان همه تلاش خود را در راستای تحقق این پیام به کار می‌گیریم.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به آبرسانی به اراضی دهدشت غربی گفت: تسریع در روند اجرایی این پروژه یکی از مهم‌ترین اولویت‌های این شرکت است.
وی با بیان این‌که پیگیر راه‌اندازی مجدد پروژه آبرسانی به اراضی دهدشت غربی هستیم افزود: چرا که راه‌اندازی این پروژه نقش مهمی در ایجاد اشتغال خواهد داشت.
داودی‌مهر با اشاره به توانمندی و ظرفیت بالای این منطقه در زمینه کشاورزی اشاره و عنوان کرد: پروژه آبرسانی به اراضی دهدشت غربی که بیش از ۵۵۰۰ هکتار از اراضی منطقه را تأمین آب خواهد کرد بسیار حائز اهمیت است و خواسته بحق مردم این منطقه است.
وی بیان کرد: با افتتاح و راه‌اندازی این پروژه‌ آبرسانی شاهد رونق کشاورزی در این منطقه خواهیم بود و همچنین نقش مهمی در جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها دارد.

نام شما

آدرس ايميل شما

حبيبي
Iran, Islamic Republic of
۹۴ سالشه نه ۹۸
رویای ناتمام نامزد حزبی

رویای ناتمام نامزد حزبی

در انتخابات ۱۴۰۰ «کاندیدای اختصاصی» داریم؛ این جمله ای است که این روزها از سوی برخی احزاب ...
قصاص‌های بدون اقرار

قصاص‌های بدون اقرار

انکار می‌کردند، اما قصاص شدند. یکی نقاش بود، دیگری عاشق، آن یکی هم دلداده. هر سه اعتراف ...
موقعیت‫‌سنجی اصلاح‌‫طلبان در انتخابات پیش رو

موقعیت‫‌سنجی اصلاح‌‫طلبان در انتخابات پیش رو

نتخابات ریاست جمهوری مسئله جمعی است پس نیازمند اجماع جریانی است. اکنون جریان اصلاح طلب ...
1