تاریخ انتشار
جمعه ۱۸ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۰۰:۳۶
کد مطلب : ۲۴۱۱۴۲

آهی که هست راهی که نیست/وضعیت اسف بار جاده‌های لنده / ضعف امکانات ورزشی در لنده

۲
۰
کبنا ؛

خبرهای لنده /
آهی که هست راهی که نیست/وضعیت اسف بار جاده‌های سخت گذر محروم ترین شهرستان استان
شاید در پس توی هیاهوی سیاسی و شاخ و شونه کشیدن وزیرراه و شهرسازی برای خبرنگاران هنوز جاده های هستند که در این سالها به دلیل بی تدبیری و سهل اندیشی برخی مسئولان جز آه و نفرین مردم هیچ عایداتی برای آنان بر جای نگذاشته است.
روستای محروم عروه در مسیر جاده ای صعب العبور با محرومیتی عمیق دست و پنجه نرم می کنند تا چشم روستائیان به راهی باشد که مسئولان را به این دیار بکشاند. روستای عروه از توابع بخش مرکزی شهرستان لنده است که مردم بسیاری از روستاهای آن از حداقل امکانات اولیه زندگی از قبیل آب آشامیدنی سالم و بهداشتی، جاده، گاز و غیره محروم هستند و با محرومیت عجین شده اند و گویی این واژه هرگز نمی خواهد با مردم این دیار خداحافظی کند.
اقدامات صورت گرفته در راستای توسعه این روستا تنها پایه های برقی بوده است که سالهای گذشته به دلیل نبود جاده بر روی دوش مردم و کارگران فصلی جانمایی و ترانس های برق نیز از طریق بالگرد به این روستا منتقل شده است.
عمق محرومیت در این منطقه به گونه ای است که نیاز به خدمات بیشتری در منطقه احساس می شود که توجه جدی و جهادی توسط مسئولین ارشد استان را می طلبد تا در آینده با این رویکرد شاهد توسعه همه جانبه این روستای محروم و جلوگیری از هجوم روستائیان به شهر و رونق گرفتن اقتصاد کشاورزی و دامپروری و ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان و مردم این روستا باشیم.
تنها جاده ارتباطی روستای عروه سال های گذشته با اعتبارات ناچیزی که داشت بخشی از جاده که در مسیری کوهستانی و سخت گذر می باشد بازگشایی شد ولی حجم پروژه به اندازی است که با اعتبارات خرد و ناچیز به صورت اصولی و کاربردی کار نشده است.
بیشترین گلایه مردم روستای عروه از وضعیت اسف بار این جاده است و تنها وسیله حمل و نقل این روستا خودروی سایپای است که با هربار رفتن به این روستا می بایست سری به تعمیرگاه مکانیکی و لاستیک فروشی های در شهر بزند چرا که جاده جاده نیست.
جالب است که در سفر چند روز پیش مسئولان به این روستا نیز که برای بررسی مشکلات صورت گرفته بود خودروهای دولتی و شاسی بلند نیز تنها با استفاده از دنده کمکی و لاستیک های نو توانسته اند در این مسیر حرکت کنند که چند جایی نیز با مشکل مواجه شده و حتی یک خودری شاسی بلند نیز در سخت ترین مسیر ترمز برید و سد راه سایر خودروها شده بود که با تلاش مردم و برخی از مسئولان با هل دادن خودرو از مسیر خارج و راه خودرو های دیگر باز شد.
نکته جالب تر اینجا است که در میانه راه لودر اداره راه و شهرسازی در حال حرکت و بازگشایی جاده عروه بود و راننده آن از مشکلات این لودر و جاده سخت گذر عروه از مسئولان گلایه داشت.
حال وزیری که با بد اخلاقی اینگونه در حیاط پاستور با اصحاب رسانه برخورد می کند آیا توجیهی برای عدم رسیدگی به مطالبات به حق مردم روستای عروه و سایر روستاهای شهرستان محروم لنده که سالیان سال است برای بهره مندی از راهی مطئمن و ایمن چشم انتظار جاده ای خاکی و آسفالت هستند گره گشایی حاصل شد، تا کی باید جور بی تدبیری مسئولان راه و شهرسازی را تنهاآقازاده (راننده مسیر روستاعروه) در جاده ای سخت گذر و گذرگاه مرگ به دوش بکشد و سال به سال اعتبار این جاده تنها برای حذف نشدن کد آن باشد.
شاید خرید هواپیما برای مردمانی که تنها صدا و تصویرآن را در آسمان آبی می شنوند و می بینند و آن را به همدیگر نشان می دهند جالب باشد ولی حقیقت همان جاده ای است که حتی خودروها به سختی در آن تردد می کنند و در فصل زمستان به طور کلی قطع می شوند و تا روزها چشم انتظار بازگشایی هستند.
به هرحال امیدواریم مسئولان راه و شهرسازی استان قدری به خود آمده و به فکر روستاهای باشند که غبار محرومیت آنان ناشی از نبود راه مناسب برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی وسایر نیازمندی های آنان است.
شهرستان لنده در فاصله ۲۰۸کیلومتری یاسوج مرکز استان کهگیلویه وبویراحمد واقع شده است.

  

بازدید مسؤولان از روستاهای کوهستانی و صعب‌العبور شهرستان لنده+تصاویر
فرماندار و جمعی از مسؤولان شهرستان لنده از روستاهای مناطق کوهستانی و صعب‌العبوراین شهرستان بازدید و از نزدیک مشکلات مردم را بررسی کردند.
فرماندار و جمعی از مسؤولان شهرستان لنده از روستای کوهستانی و صعب‌العبور عروه در بخش مرکزی این شهرستان بازدید و از نزدیک مشکلات مردم را بررسی کردند.
در این بازدید یک روزه مسئولان با حضور در جمع مردم روستای عروه و بازدید از سطح روستا، چمشه و باغات و بررسی مشکلات مردم تدابیر لازم را جهت رفع مشکلات آنان اتخاذ و ادارات متولی خدمات نیز مشخص شدند.
روستای عروه  ۲۵خانوار، ۸۶نفر جمعیت دارد که در فاصله ۲۰کیلومتری شهرلنده با جاده ای صعب العبور واقع شده است.

     

پیگیری مطالبات ساکنین روستای عروه/ادارات موظف به ارائه خدمات به روستائیان هستند
فرماندارشهرستان لنده در حاشیه بازدید از روستای عروه گفت: مشکلات ساکنین روستای عروه به طور ویژه با تشکیل کارگروهی ویژه متشکل از ادارات و نهادهای مسئول برگزار و پیگیری خواهند شد.
دارا کریمی نژاد فرماندار شهرستان لنده در جمع مردم روستای عروه ضمن تبریک سال نو با اشاره به مشکلات جاده ای روستای عروه اظهار داشت: مسئولان باید با همت جهادی خود در خصوص رفع مشکلات روستای صعب‌العبور عروه از هیچ تلاشی دریغ نکنند.
وی افزود: تمام مشکلات و مسائل این روستا احصاء و پیگیری های لازم در خصوص رفع این مشکلات از طریق ادارات و مدیران کل پیگیری خواهند شد.
فرماندار شهرستان لنده تصریح کرد: در خصوص مشکلات جاده این روستا نیز حتما پیگیری های لازم از طریق اداره راه و شهرسازی صورت خواهد گرفت.
وی تاکیدکرد: ادارات جهاد کشاورزی، شبکه دامپزشکی، شبکه بهداشت و درمان شهرستان لنده باید در کمترین زمان ممکن نسبت به رفع مشکلات بهداشتی این روستا هرچه سریعتر اقدام نمایند.
کریمی نژاد اظهارکرد: در خصوص وضعیت ساماندهی چشمه آب شرب روستای عروه نیز با رایزنی های صورت گرفته با اداره امور عشایری شهرستان های کهگیلویه ولنده بحث ساماندهی چشمه نیز در برنامه کاری این اداره قرارگرفت.
رئیس شورای اداری شهرستان لنده تصریح کرد: جهاد کشاورزی نیز در خصوص ساماندهی چشمه های ثقلی روستا و احداث کانال آبرسانی به باغات نیز در آینده نزدیک برنامه ریزی خواهدشد.
وی تاکیدکرد: در حوزه گردشگری نیز این روستا می تواند به قطبی مناسب برای توسعه گردشگری و برگزاری تورهای گردشگری تبدیل شود.



ضعف امکانات ورزشی در لنده/حسرت جوانان مالشیخی در نبود امکانات اولیه ورزشی




ورزش همواره از بالاترین جایگاه نزد جوانان برخوردار است که ضعف کمبود امکانات ورزشی در سطح شهرلنده به خصوص روستاهای پرجمعیت این شهرستان چنان هویدا است که داشتن حداقل امکانات ورزشی نیز به آرزوی دست نیافتنی تبدیل شده است.



 ورزش از دیرباز مورد توجه همه جوامع در جهان بوده و هست و امروز برای تماشای یک بازی فوتبال در یک کشور تماشاگرانی هستند که از سراسر جهان فقط به عشق تماشای تیم  محبوب خود میلیون ها تومان هزینه می کنند تا ۹۰دقیقه فوتبال سرشار از جاذبه را مشاهده کنند.



جوانان علاقه مند به ورزش در شهرها و روستاها همواره با کمترین امکانات ورزشی و تنها با یک توپ پلاستیکی و زمینی سرشاز ار سنگلاخ ها با حضوری وصف ناپذیر به بازی می پردازند که نتیجه بعد از بازی کفش ها و صندل های پاره و پاهای زخمی و گاهاً شکسته است.



جوانان روستای مالشیخ لنده از زمین های سنگلاخی و پاهای شکسته هرگز نرنجیده اند بلکه از عدم توجه مسئولان به ورزش این دیار رنجور هستند و این بی تدبیری های را تاب نمی آورند.

سال های سال است که قرار بود در روستاهای با جمعیت بالا سالن های ورزشی و حتی زمین های مناسب ورزشی خاکی احداث شود ولی متاسفانه در ساخت مبلمان شهری و روستایی به همه چیز توجه می شود به غیر از حوزه ورزش و زمین فوتبال و سایر رشته های ورزشی.

ورزش می تواند مسکنی کوتاه برای بیکاری جوانانی باشد که از بازی های سیاسی مسئولان دیگرخسته شده اند و حداقل با ورزش هم تنی سالم برای کارگری دارند و هم از دام اعتیاد در امان هستند.

روستای مالشیخ سرشار از زمین های منابع ملی و کشاورزی است که مسئولان شهرستان لنده تنها با کمی همت می توانند با واگذاری بخشی از این زمین ها به ورزش این روستا آرزوی چندین ساله این جوانان را تحقق بخشند که التیامی باشد بر زخم چندین ساله کم توجهی به مطالبات جوانان این دیار.



احمد کامران از جوانان روستای مالشیخ در گفت و گو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی خبرلنده، با گلایه از وضعیت موجود ورزش در روستاهای پرجمعیتی چون مالشیخ اظهارکرد: متاسفانه توجه چندانی به ورزش در روستاها اصلا نمی شود و این یک ضعف بزرگ در مدیریت ورزش شهرستان است.

وی افزود: برای گرفتن یک وقت سالن ورزشی می بایست بیش از ۲۰نفر از جوانان روستا با موتورسیکلت و یا آژانس با هزینه های زیاد با وقت سالن و هزاران مشکلات جاده ای و سرماخوردگی به لنده بیاییم تا یک ساعت بازی کنیم.

این جوان فعال روستای مالشیخ تصریح کرد: متاسفانه توجه چندان به حوزه ورزش در روستاها نمی شود اگر قدرت احداث زمین را مسئولان ندارند حداقل امکانات ورزشی از قبیل توپ، توروالیبال و سایر نیازمندی های را به جوانان روستا دهند که برای یک ساعت بازی در سالن ورزشی این همه هزینه نکنند.

وی تاکیدکرد: امیدواریم مسئولان در این زمینه قدری به خود بیاییند و جوانان این روستاها را دریابند تا بیش از این حسرت داشتن حقوق اولیه خویش را نخورند.



به هرحال امیدواریم مسئولان شهرستان لنده در کمیته برنامه ریزی این شهرستان با تخصیص اعتبارات لازم برای احداث زمین خاکی ورزشی و یا ساخت سالن چند منظوره ورزشی در روستاهای پرجمعیت این شهرستان همتی جهادی داشته باشند تا بیش از این حسرت داشتن حداقل امکانات ورزشی بر دل جوانانی که آینده این مرز و بوم هستند نماند.




-----------------------------------------


گزارش: سید اسماعیل میری




نام شما

آدرس ايميل شما

خبرلنده
Iran, Islamic Republic of
با سلام و عرض خسته نباشید/دوست و همکار عزیز جناب آقای کمایی عزیز لطفا اخبار خبر لنده را به نام خبر لنده منتشر کنید نه نگارنده خبری /با تشکر سید اسماعیل میری
Iran, Islamic Republic of
روستای آقای اسفندیار آزاده
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1