تاریخ انتشار
جمعه ۱۱ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۰۰:۲۲
کد مطلب : ۲۴۱۰۳۱

مناطق گردشگری یاسوج در محاصره زباله‌ها (+تصاویر)

۴
۰
کبنا ؛










پایتخت طبیعت، نامی آشنا که هزاران بار است که بر روی سایت و مراجع خبری از آن سخن به میان می آید و همه در این تفکرند که این منطقه دل انگیز در فلات قاره ایران در کدامین جای نقشه جا خوش کرده و برای دیدن جاذبه های توریستی آن لحظه شماری می کنند.

منطقه رویایی سرود شمال و جنوبی؛ زاگرس مرکزی به مرکزیت شهرستان بویراحمد، مکانی است که به دلیل داشتن جاذبه های بکر و طبیعی همچون تنگه های زیبا، ابشارهای دل نشین ، چشمه های جوشان و  همچنین مناطق توریستی به نام پایتخت طبیعت ایران نامگذاری شده است.

این نام شاید توانسته است این منطقه را به گردشگران و مسافران معرفی کند و خیل عظیمی از گردشگران را به این مطقه زیبا روانه سازند، منطقه ای است که سرسبزی خود در ایام بهار را از اردیبهشت ماه آغاز می کند و شکوفه های گیلاس و آلو و طبیعت سحر انگیز آن همیشه دل هر رهگذر و توریستی را ربوده است.

استان زیبای کهگیلویه و بویراحمد استانی است که در جنوب غربی ایران قرار دارد و به دلیل داشتن دو بخش سردسیری و گرمسیری به سرزمین چهار فصل مشهور است و از طرفی دیگر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد، شهری که به دلیل داشتن آب و هوایی خنک و مطبوع، جاذبه‌های طبیعی و گردشگری فراوان به پایتخت طبیعت ایران شهرت یافته است.

مسافران و گردشگران با سفر به شهر یاسوج از پارک ساحلی بشار، پارک آبشار، تنگ زیبای گنجه‌ای، پارک جنگلی یاسوج، تنگ مهریان، امامزادگان و دیگر اماکن گردشگری و مذهبی دیدن می‌کنند و حتی چند روزی را در شهر می‌مانند.



مرگ تدریجی یک رویا

اما آنچه نگران کننده شده وجود زباله‌ها در شهر یاسوج است، مناظر نازیبایی که هم در ورودی شهر یاسوج و هم در خروجی این شهر قابل رویت است و بیش از هر چیز دیگر تاسف هر بیننده، مسافر و گردشگری را در پی دارد.

به عنوان مثال منطقه گردشگری تنگه مهریان در شهرستان بویراحمد دارای ظرفیت بالقوه ای برای گردشگری بوده که در شمال شهر یاسوج و در جاده مواصلاتی یاسوج به اقلید قرار داشته و سالانه پذیرای خیل مشتاقان طبیعت از دیگر استان های کشور است.

این تنگه که به عنوان یکی از مناطق زیبایی شهرستان بویراحمد و شهر یاسوج محسوب از آن یاد می شود می تواند در آینده با عبور بزرگراه طریق‌ الرضا توسعه بیشتری پیدا کند که لازم است مسئولان به فکر ایجاد زیر ساخت‌های لازم آن باشند.

مسئولان این معضل را دریابند

اما متأسفانه چند دهه ای که مشکلی به نام رها سازی زباله ها و پسماند های خانگی  آن هم در مناطق بکر این جاذبه گردشگری باعث شده این مکان از گزند زباله ها در امان نماند و زیبایی های این منطقه سحر انگیز در لابه به لای  قله های آلپ ایران یا همان زاگرس سرو قامت در خطر نابودی قرار گیرد.

یکی از مناطق که امروز به غیر از منطقه دو پشته دشت روم و منطقه زیبای جدول غوره مورد تهاجم زباله های و پسماند های خانگی قرار گرفته تنگه زیبا و گردشگری مهریان در پنج کیلومتری یاسوج مرکز استان است.

این تنگه که آراسته به درختان سرسبز گردو، سپیدار ،سرو گوهی و حتی بلوط نماد این استان بوده در چند دهه اخیر مورد تهاجم بی رحمانه پسماند های خانگی قرار گرفته که طبیعت آن را به بکلی از بین برده است.

هرچند در برهه های برخی از مسئولان به دنبال از بین بردن این مسئله و فرهنگسازی در مورد روش صحیح امحاء زباله ها بودند، اما این موضوع هم نتوانست گره ای از این موضوع حل کند.

منطقه زیبای تنگه مهریان تا تنگه دوآب که یکی از مسیبر های زیبای کوهستانی در پایتخت طبیعت محسوب می شود امروز در محاصره زباله و نخاله های ساختمانی بوده به گونه که طبیعت کنار رودخانه این منطقه نیز به غیر  از زباله در دام سوداگران زمین خواری قرار گرفته که این پایگاه خبری در گزارشی مفصل نیز به این موضوع خواهد پرداخت.

مشکل کجا نهفته است

شهردار یاسوج در گفتگو با خبرنگار ما نسبت به جمع آوری زباله ها در برخی از مناطق شهر یاسوج گفت: طبق قانون، جمع آوری زباله فقط در مرکز شهر و منطقه استحفاظی که مربوط به شهرداری یاسوج بوده بر عهده این نهاد است و دیگر مناطق مدیریت های جدا گانه ای دارند.

محمد علی جاوید به انباشت زباله در برخی از مناطق از جمله تنگه مهریان، ورودی شهر یاسوج از سمت جاده اصفهان و هم چنین منطقه جدول غوره گفت: جمع آوری زباله در این مناطق بر عهده شهرداری مادوان است.

سرانه تولید زباله در استان۵۰برابر سرانه کشوری است

شهردار یاسوج یکی دیگر دلایل به وجود آمدن این مشکلات را سرانه بیش از حد استاندارد زباله در مرکز استان دانست و گفت: استاندارد تولید زباله بین ۶۵۰ تا ۷۰۰ گرم است این در حالی است که سرانه تولید زباله در شهر یاسوج کماکان یک کیلو و ۲۰۰ گرم است که بخشی از آن به فرهنگ معیشت شهروندان شهر یاسوج برمی‌گردد.

جاوید ادامه داد:بخشی از مشکل تولید بیش از حد زباله نیز به دستگاه‌های خدمات‌رسان مثل شهرداری، محیط زیست و سازمان صدا و سیما برمی‌گردد که در قانون برنامه پنجم توسعه پیش‌بینی شده است برای کاهش تولید زباله باید فرهنگسازی شود.

وی با بیان اینکه  در این راستا سازمان مدیریت پسماند شهرداری یاسوج اقداماتی را در دستور کار دارد که امیدواریم این فرهنگسازی‌ها بتواند در کاهش میزان زباله تولیدی در شهر یاسوج مؤثر واقع شود،گفت:اگرچه نمی‌توان از نقش کمبود امکانات و منابع در زیباسازی یک شهر چشم‌پوشی کرد، اما داشتن شهری زیبا با سیمایی عاری از زباله بیش از هر چیز نیازمند همت متولیان امر و مدیریت صحیح شهری است.

از طرفی دیگر محل امحاء زباله ها در مرکز استان نیز به مسئله ای جدی برای مسئولتن استان بدل شده، موضوعی که باعث شده که منطقه زیبای دو پشته  دشت روم بکی از مکانهای مخوف در پایتنخت طبیعت  تبدیل شده و باعث آلودگی آبهای زیر زمینی  نیزشود.

تولید روزانه ۱۲۰تن زباله در مرکز استان

شهریار فرزانه سرپرست سازمان پسماند شهرداری یاسوج با بیان این موضوع که روزانه در مناطق چند گانه مرکز استان یاسوج بیش از ۱۲۰تن زباله تولید می شود،گفت:مدیران شهری، رسانه‌ها و بخش‌های فرهنگی و مدیریتی برای کاهش تولید زباله شهری و مشکلات دفن آن چاره‎اندیشی کنند.

وی مسئله زباله را یکی از معظلات مهم در مرکز استان دانست و گفت: به عنوان مثال ماهانه بیش ازسه ازو ۶۰۰تن زباله در مرکز استان تولید می شود و با توجه به وضعیت سوق الجیشی این منطقه ، این وضعیت تولید زباله در مرکز استان یک زنگ خطر است.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه بیشترین تولید پسماند از نوع خانگی است باید برای تفکیک زباله فرهنگ سازی شود و هر خانواده از مبدا زباله ‌تر و خشک را جدا کند

سخن ما با مسئولان امر این است که لزوم توسعه پایدار و شناساندن مناطق توریستی و گردشگری استان نیازمند یک فراغ جمعی و توجه برای از بین بردن چنین معضلات از پیش افتاده بوده و برگزاری برخی جشن ها که به گفته برخی  فرهنگ بومی است که در کل صبغه ای با رسومات فرهنگی استان ما از دیر باز نداشته و فقط به چند رقص ختم می شود نمی تواند عملکردی بر ایجاد توسعه گردشگری پایتخت طبیعت باشد.


















-----------------------------
گزارش: روح الله اخلاقی






نام شما

آدرس ايميل شما

دنا
Iran, Islamic Republic of
بزرگترین معضل زیست محیطی، شهری و روستایی استان.
واقعا زشت کرده چهره استان رو.
همه جا زباله.
Iran, Islamic Republic of
بابا فعلا گرمسیر رو بچسپین
جعفري
Iran, Islamic Republic of
مهریان و جوغوره و بلهزار چه ربطی به شهرداری مادوان دارد
حسابی
Iran, Islamic Republic of
ما شا الله
رفتار خوارج‫‌گونه برخی مدعیان!

رفتار خوارج‫‌گونه برخی مدعیان!

حتی چندی قبل نیز این بی مسئولیتی و تکبر ناشی از عدم پاسخگویی، باعث شد که مدیر مسئول روزنامه ...
بازخوانی تاریخ ترورهای نافرجام یک آیت الله

بازخوانی تاریخ ترورهای نافرجام یک آیت الله

امروز هفتم آبان سالروز سومین ترور نافرجام سیدحسن طباطبایی معروف به سیدحسن مدرس است. هم ...
انتخابات آمریکا و چشم انداز قیمت دلار در ایران

انتخابات آمریکا و چشم انداز قیمت دلار در ایران

میثم‌ رادپور درباره اینکه اگر ترامپ پیروز شود چه اتفاقی رخ خواهد داد، گفت: «همین مسیرادامه ...
1