تاریخ انتشار
شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۲۱:۰۱
کد مطلب : ۲۳۸۰۳۳

مروری بر مهمترین وقایع سال ۹۵ در کهگیلویه و بویراحمد؛ سفر رئیس جمهور به یاسوج تا جشن سبز در گچساران

۲
۰
کبنا ؛
سال ۱۳۹۵خورشیدی که اینک در آستانه تحویل سال جدید قرار گرفته ایم و حسن ختامش نیز با میلاد خجسته و فرخنده بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا (س) عجین و تقارن یافته همراه با وقایع و رویدادهای تلخ و شیرینی در سرزمین چهار فصل برف و آفتاب (کهگیلویه وبویراحمد) سپری شد.

 
به گزارش کبنا نیوز، مرور خاطرات و وقایع گوناگون سال ۱۳۹۵برای مردم و مسئولان کهگیلویه وبویراحمد حکایت های تلخ و شیرین فراوانی داشته که البته کفه حلاوت ها و همدلی ها در این سال سنگین تر بود.
سفر پرخیر و برکت ریاست جمهوری و کاروان تدبیر و امید و همچنین برگزاری نخستین کنگره ملی شهدا و ۱۸۸۰ شهید کهگیلویه و بویراحمد ۲ رخداد و واقعه مهم و به یادماندنی در این استان در سال جاری بود که اثر گذاری آن را می توان برای سالهای متمادی به نظاره نشست.

** سی امین سفر سرآغاز تحول در کهگیلویه و بویراحمد
روز ۲۴ مرداد سال جاری و انجام سی امین سفر استانی ریاست جمهوری و کاروان تدبیر و امید را شاید بتوان گل سرسبد، نقطه عطف و روز پرامید کهگیلویه وبویراحمدی ها در میان ۳۶۶ روز سال ۱۳۹۵ نام گذاشت.
رئیس جمهوری و اعضای هیات دولت در سی امین سفر استانی خود روزهای ۲۴ و ۲۵ مرداد سال جاری مهمان مردم کهگیلویه و بویراحمد بودند.
همزمانی سفر دکتر روحانی به دیار آریوبرزن (کهگیلویه و بویراحمد) با میلاد امام رئوف حضرت علی ابن الموسی الرضا (ع) در همان نگاه نخست ذهنیت و پیشینه ای مثبت را در اذهان عمومی مردم و مسئولان استانی جاری ساخت.
تقارن دیگر این سفر همزمانی اش با آغاز به کار دولت تدبیر و امید در چنین روزی یعنی ۲۴ مرداد سال ۱۳۹۲بود.
** اوج همدلی در سفر هیات دولت به کهگیلویه و بویر احمد
هنگام ورود دکتر روحانی به شهر یاسوج، جمعیت فراوانی از جوانان، مردان و زنان این دیار به ویژه عشایر سلحشور ملبس به لباس محلی از کاروان تدبیر و امید استقبال کردند.
اسب سواران عشایری به همراه رژه های موتوری و دوچرخه سواران با شال های بنفش مسیر پنج کیلومتری فرودگاه تا ورزشگاه تختی را به همراه رئیس دولت یازدهم طی کردند.
ازدحام جمعیت پرشور در ورودی شهر یاسوج در ۲ سوی بلوار شهید مطهری سبب شد که خودروی حامل رئیس جمهوری با بیش از یک ساعت تاخیر در اجتماع عظیم مردم در ورزشگاه تختی یاسوج حضور یابد.
** ۴۶ مصوبه رهاورد سفر کاروان تدبیر و امید به کهگیلویه و بویراحمد
۴۶ مصوبه با اعتباری افزون بر ۹ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال رهاورد سفر رئیس جمهوری و اعضای هیات دولت به این استان بود.
این طرح‌ها در حوزه‌های راهسازی، بهداشت و درمان، کشاورزی، آب و فاضلاب، علمی و فرهنگی و توسعه شهری در سال‌های ۹۵ و ۹۶ مصوب شده است.
پنج هزار و ۸۹۰ میلیارد ریال از این میزان اعتبار برای سال ۹۵ و سه هزار و ۷۷۰ میلیارد ریال نیز برای سال ۹۶ مصوب شده است.
چهار طرح از مجموع طرح‌های مصوب درحوزه عمران شهری، ۶ طرح در بخش کشاورزی، ۹ مورد درحوزه منابع آب، پنج طرح در بخش علمی، فرهنگی و گردشگری، هفت طرح در حوزه بهداشت و درمان و چهار مورد نیز در بخش حمل و نقل است.
۲هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال از این اعتبار در بخش راهسازی، ۲ هزار و ۱۹۰ میلیارد ریال آب و فاضلاب، یکهزار و ۷۴۰ میلیارد ریال عمران شهری، یکهزار و ۳۳۰ میلیارد ریال کشاورزی،۹۷۰ میلیارد ریال به چهار بیمارستان در حال ساخت و ۷۲۰ میلیارد ریال برای طرح‌های فرهنگی دانشگاه‌ها در نظر گرفته شده است.
**به برجام خوش بین به آمریکا بدبین
یکی از مهمترین نکته ها در سخنان حجت الاسلام روحانی در اجتماع پرشور مردم یاسوج که علاوه بر پرداختن بسیاری از رسانه های داخلی بازتاب وسیعی نیز در رسانه های خارجی و شبکه های اجتماعی داشت موضوع هسته ای کشورمان بود.
روحانی با تمجید، تقدیر و تحسین کار ارزشمند و پیروزی ملی در مسئله هسته ای درنکته ای جالب توجه خطاب به کسانی که همچنان بر طبل مخالفت و انتقادهای بیجا نسبت به این مهم می کوبند، یادآور شد که ما به برجام خوش بین اما به آمریکا بدبین هستیم.
دکتر روحانی در ادامه با اشاره به دستاوردهای سی امین سفر استانی خود به کهگیلویه وبویراحمد وعده های شیرینی نیز به مردم داد.
رئیس جمهوری گفت که در این سفر ۲ هزار و ۲۳۰ میلیارد ریال از بودجه عمومی برای سال های ۹۵ و ۹۶ برای ۹ طرح و پروژه آبرسانی به روستاها و شهرهای استان اختصاص می یابد.
وی عنوان کرد: چهار طرح با ۶۰۰ میلیارد ریال برای آبرسانی به چهار شهرستان کهگیلویه ، بهمئی ،چرام و لنده مصوب شده است.
دکتر روحانی اظهار کرد: یکهزار و ۳۳۰ میلیارد ریال برای ۶ طرح مهم کشاورزی اختصاص یافته است که همه آنها در سال های ۹۵ و ۹۶ اجرایی خواهد شد.
وی عنوان کرد: سه صندوق سرمایه گذاری برای حمایت از توسعه بخش کشاورزی در شهرستان های کهگیلویه، باشت و گچساران ورود خواهند کرد.
رئیس جمهوری گفت: در زمینه حمل و نقل سه هزار و ۶۰ میلیارد ریال برای چهار طرح مهم به استان کهگیلویه و بویر احمد اختصاص می یابد.
وی افزود: راه اصلی پاتاوه به دهدشت با اختصاص یکهزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در سال ۹۶ به اتمام می رسد.
دکتر روحانی بیان کرد: در حوزه عمران شهری، علمی و فناوری و بهداشت نیز ۹۰۰ میلیارد ریال به این استان اختصاص یافته است.
وی عنوان کرد: نصف سود تسهیلات اعطایی برای سرمایه گذاری در این استان از سوی دولت به صورت یارانه پرداخت خواهد شد.
رئیس دولت تدبیر و امید اضافه کرد: برای این برنامه نیز یکهزار و ۴۰۰ میلیارد ریال اختصاص یافته است.
وی عنوان کرد: برای گازرسانی به ۱۶۰ روستا در کهگیلویه و بویر احمد در سال ۹۵ حدود ۷۴۰ میلیارد ریال و در سال ۹۶ برای گاز رسانی به ۲۴۵ روستا ۷۰۰ میلیارد ریال اختصاص می یابد.
دکتر روحانی گفت: با اجرای این طرح ها این استان ۸۱ درصد جمعیت شهری و روستایی زیر پوشش گازرسانی قرار خواهد گرفت.
** افتتاح ۲۳۱ طرح عمرانی در سفر رئیس جمهوری
افتتاح و بهره برداری ۲۳۱ طرح عمرانی و اقتصادی با اعتباری افزون بر هفت هزار و ۵۶۰میلیارد ریال، انجام سه تفاهم نامه همکاری اقتصادی با سرمایه گذاری بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال در حوزه های مختلف نیز از دیگر برکات و دستاوردهای ارزشمند این سفر بود.
** کهگیلویه وبویراحمد در کانون توجه مسئولان کشوری
استاندار کهگیلویه وبویراحمد با تشریح و تبیین رویکرد منطقی برنامه ها و سفرپربرکت رئیس جمهوری به این استان محروم گفت که از زمان سفر پربرکت رئیس جمهوری و اعضای هیات دولت یازدهم توجه و حضور مسئولان کشوری به این منطقه در بخش های مختلف چندین برابر افزایش یافته است.
سید موسی خادمی اظهار داشت که تاکید شخص رئیس جمهوری مبنی بر پیگیری و عملیاتی شدن وعده های دولت در این سفر، فرآیند پیگیری امور و حتی جذب اعتبارات در وزارتخانه ها و سازمان های مرکزی را تا حدود زیادی سهل تر کرده و برخی مسئولان کشوری خود در این زمینه پیگیر مستمر مصوبات سفر هستند.
** تغییر نام استان از متن به حاشیه
موضوع تغییر نام کهگیلویه وبویراحمد که همواره از مباحث و موضوعات چالشی میان گروه های مختلف مردمی اعم از نخبگان، دانشگاهیان، فعالان سیاسی، اهالی فرهنگ، مسئولان و نمایندگان این استان بوده با انحراف و فاصله گرفتن از مسیر و اهداف اساسی خود روزهایی پرتنشی را به ویژه در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به وجود آورد.
فضای مسموم و توام با تنش ها و چالش های سیاسی و رسانه ای در کنار برخی دو بهم زنی ها، خودزنی ها، شکاف بین مسئولان و دامن زدن به مسایل قومیتی و حتی شهرستانی که از درگاه این موضوع در استان رخ داد تا حدودی بر حلاوت ها و همدلی های گذشته نیز سایه انداخت.
** برگزاری نخستین کنگره ملی ۱۸۸۰شهید کهگیلویه و بویراحمد
۱۱مهر سال ۹۵ نیز همانند ۲۴ مرداد در استان کهگیلویه وبویراحمد نیز نقطه عطفی در تاریخ این استان بود.
برگزاری نخستین کنگره سرداران و یکهزارو ۸۸۰ شهید کهگیلویه و بویراحمد با حضور بسیاری از شخصیت های سیاسی و مقامات و مسئولان کشوری و لشکری یکی از مهمترین رخدادها و در عین حال بزرگترین رویداد فرهنگی در تاریخ این استان بود.
بیش از ۶۰۰ نفر از مسئولان و مقام های کشوری و لشکری، فرماندهان نظامی، سرداران و خانواده های معزز شهدا در این کنگره پنج روزه حضور یافتند.
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، سرلشکر پاسدار محمد علی جعفری فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران و برخی دیگر از شخصیت های کشوری و لشکری از جمله مهمانان و سخنرانان این کنگره عظیم ملی در کهگیلویه وبویراحمد بودند.
** دستاوردهای کنگره شهدا / دیدار با رهبر فرزانه انقلاب
استاندار کهگیلویه وبویراحمد در همین راستا دیدار خود و عوامل اجرایی کنگره شهدای استان با رهبر معظم انقلاب در تاریخ پنجم مهر سال جاری را یکی از دستاوردهای ارزشمند این کنگره ذکر کرد.
سید موسی خادمی معتقد است که کنگره ملی شهدا و سفر پر برکت ریاست جمهوری به استان از مهمترین رخدادهای سال ۹۵ و همراه با دستاورهای ارزشمندی برای مردم و رونق و ارتقای جایگاه استان بوده است.
وی گفت: برگزاری باشکوه نخستین کنگره سرداران و یکهزار و ۸۸۰ شهید کهگیلویه و بویر احمد نمونه و مصداق بارزی از اتحاد، انسجام درونی و نمادی از همدلی و همزبانی میان مردم و مسئولان فارغ از همه نگاه های سیاسی بود.
وی تصریح کرد: برگزاری کنگره ملی شهدای کهگیلویه و بویراحمد برای نخستین بار علاوه بر تولید برنامه های پرمحتوا، عمیق و اثربخش آن در توسعه فرهنگی خود بهترین و با ارج ترین نماد برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در این استان بوده است.
** جمع آوری ۳۰ هزار سند مربوط به دوران دفاع مقدس
فرمانده سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد در بیان برخی دستاوردهای ارزشمند این کنگره گفت که افزون بر ۳۰ هزار سند مربوط به جنگ و جان فشانی های ایثارگران این استان جمع آوری و تدوین شد.
سردار یدالله بوعلی اظهار داشت: بیش از ۳۶ هزار قطعه عکس و دست نوشته و چهار هزار سند در زمینه همکاری نهادها و سازمان های اداری در دوران جنگ از سوی حوزه بسیج ادارات و مجموعه استانداری کهگیلویه و بویر احمد برای نخستین بار جمع آوری شد.
نخستین کنگره سرداران و یکهزار و ۸۸۰ شهید کهگیلویه و بویراحمد از یازدهم تا ۱۵ مهر سال ۱۳۹۵ به مدت پنج روز در مصلی امام خمینی (ره) یاسوج برگزار شد.
کهگیلویه وبویراحمد در هشت سال دفاع مقدس افزون بر ۱۸۸۰ شهید، ۹ هزار و ۵۰۰ جانباز و ۳۱۷ آزاده سرافراز را تقدیم نظام و انقلاب کرد.
** نشست کارگروه استانداران منطقه ۲ کشور در یاسوج
نشست کارگروه یک روزه استانداران منطقه ۲ کشور با حضور سید جواد ناصریان معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت کشور نیز از جمله رویدادهای مهمی بود که مهر سال جاری در کهگیلویه و بویر احمد برگزار شد.
استانداران و معاونان هماهنگی امور اقتصادی استانداری های فارس، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، بوشهر، هرمزگان و کهگیلویه و بویراحمد در این کارگروه حضور داشتند.
تعامل بیش از پیش مجموعه وزارت کشور با استانداران، وحدت رویه در اجرای قوانین و مقررات، هماهنگی در اجرای سیاست های عمومی دولت، استفاده بهینه از تجارب استانها، هم اندیشی در زمینه مسائل مهم منطقه ای و تقویت نقش استانها در تصمیم گیری های ملی و استانی و تبادل تجربیات، بخشی از مهمترین اهداف برگزاری این نشست بود.
** ورود هیات های خارجی به کهگیلویه و بویراحمد
یکی از رخدادهای مهم و در عین حال جدید که از دستاوردهای پسابرجامی در کهگیلویه وبویراحمد نیز محسوب می شود ورود هیات های تجاری و اقتصادی از برخی کشورهای خارجی از جمله روسیه و بلغارستان به این استان بود.
** ورود هیات ۱۷ نفره تجاری استان امسک روسیه به یاسوج
در تاریخ ۲۷ مهر سال جاری یک هیات ۱۷ نفره از مسئولان سیاسی و فعالان اقتصادی استان امسک روسیه به منظور توسعه روابط تجاری و اقتصادی با کهگیلویه وبویراحمد وارد یاسوج شد.
هیات دولتی و بازرگانان جمهوری امسک روسیه در این سفرپربار، تفاهم‌نامه ای با استانداری کهگیلویه و بویراحمد برای واردات برخی کالاهای صنعتی، کشاورزی، ایجاد شرکت‌های تولیدی مشترک و تبادلات فرهنگی امضا کردند.
استاندار امسک روسیه در پایان این سفر و پس از بازدید شماری از واحدهای تولیدی استان گفته بود که کالاهای تولیدی کهگیلویه و بویراحمد و بسته بندی آنها در حد استانداردهای اروپاست و توان رقابت با سایر کشورها را دارد.
ویکتور نظراف افزود که می‌توان از این فرصت و ویژگی‌های اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد و امسک برای گسترش روابط اقتصادی ۲ استان بهره برداری کرد.
** امضای تفاهم نامه تجاری و اقتصادی
استانداران کهگیلویه و بویراحمد و امسک روسیه تفاهم نامه ای برای گسترش همکاری در زمینه های اقتصادی، تجاری، سرمایه گذاری، گردشگری و آموزشی در این سفر امضا کردند.
** سفر هیات های بلغاری به یاسوج
در تاریخ ۲۱ آذر امسال بود که سفیر بلغارستان در تهران و رایزن بازرگانی سفارت این کشور به منظور آشنایی با فرصت های سرمایه گذاری و تجاری کهگیلویه و بویراحمد و گسترش مناسبات اقتصادی با این استان وارد یاسوج شد.
هریستو پولنداکف؛ سفیر بلغارستان در ایران و تسوتان الکسوف؛ رایزن بازرگانی سفارت این کشور به مدت ۲ روز در استان بودند و در این مدت علاوه بر بازدید از طرح‌های تولیدی، کشاورزی، صنعتی و گردشگری با مسئولان سیاسی و فعالان بخش خصوصی نیز دیدار داشتند.
بلغارستان در جنوب شرقی اروپاست که پایتخت آن شهر صوفیه و جمعیت این کشور افزون بر هفت میلیون نفر است.
سفر این ۲ دیپلمات بلغاری به کهگیلویه و بویراحمد ۲ ماه پس از ورود یک هیات اقتصادی - سیاسی از جمهوری امسک روسیه انجام شد.
این گونه سفرها در حالی انجام می‌شود که فضای امید برای بهبود مناسبات اقتصادی ایران پس از برجام و رفع تحریم‌های هسته‌ای گسترش یافته است و مسئولان بخش خصوصی و دولتی تلاش می‌کنند از این فرصت برای بهبود وضعیت اقتصادی، جذب سرمایه و گردشگر و نیز افزایش صادرات استفاده کنند.
** سفر معاون اول رئیس جمهوری به کهگیلویه و بویر احمد
سفر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری در تاریخ ۱۴ اسفند سال جاری به این استان یکی از رخدادهای مهم و پربرکت برای مردم کهگیلویه وبویراحمد بود.
افتتاح فاز دوم کارخانه سیمان مارگون یکی از برنامه های مهم و از اهداف سفر یک روزه جهانگیری به این استان بود.
ظرفیت تولید روزانه کارخانه سیمان مارگون (هلال خاورمیانه) حدود سه هزار و ۳۰۰ و ظرفیت سالانه آن نیز افزون بر یک میلیون تن است.
بازدید از طرح ملی جاده پاتاوه - دهدشت و تخصیص بودجه لازم برای تکمیل آن، دستور آغاز فولاد سقاوه مارگون بویراحمد و تخصیص ۱۰۰ درصدی اعتبارات مربوط به مصوبات سفر رئیس جمهوری به استان از مهمترین دستاوردهای مهم سفر جهانگیری به کهگیلویه وبویراحمد بود.
شرکت در نشست مشترک شورای اداری و فعالان اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد از دیگر برنامه های مهم سفر یک روزه جهانگیری و هیات همراه به این استان بود.
** کارگاه آموزشی مدیران روابط عمومی های کهگیلویه و بویراحمد
این کارگاه یک روزه با همکاری شهرداری یاسوج، استانداری کهگیلویه و بویراحمد و اداره کل امور استان‌های خبرگزاری جمهوری اسلامی و سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد.
بیش از ۷۰ نفر از مدیران روابط عمومی دستگاه های مختلف اجرایی کهگیلویه وبویراحمد در این کارگاه یک روزه شرکت کردند و با آخرین شیوه‌های روز خبرنویسی، اطلاع رسانی شفاف و به موقع، ارتباط دوسویه با رسانه‌ها آشنا شدند.
استاد این کارگاه آموزشی نیز «علی حیدری» مدیرکل اخبار استان های سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی بود.
مدیرکل اخبار استان های خبرگزاری جمهوری اسلامی در این کارگاه یک روزه تاکید کرد که روابط عمومی های دستگاه های مختلف اجرایی، نهادها، سازمان ها و حتی شرکت های خصوصی باید خود را به شیوه ها و ابزارهای نوین اطلاعاتی مجهز کنند
حیدری افزود که با ورود شیوه های نوین و حضور شبکه های مجازی دیگر حتی تک تک افراد جامعه خود پردازش کننده و منتشر کننده خبر شده اند و این مهم کار رسانه ها را نیز سخت کرده است.
ریزش روز افزون مخاطبان برخی رسانه ها حتی رسانه های مرجع، فقدان عناصر و جامعیت در خبر، کلیشه ای بودن نگارش های خبری، غفلت از سبک ها و روش های نوین انتقال اطلاعات همچون سبک قالی ایرانی، ضرورت رعایت اصل بی طرفی در رسانه، لحاظ نکردن نظر و دیدگاه خبرنگار در انتشار خبر، مطالعه و اشراف اطلاعاتی خبرنگار نسبت به حوزه فعالیت خبری خود، دوری از نقدهای یک جانبه در رسانه ها نیز بخشی دیگر و چکیده ای از مطالب و توصیه های این استاد علوم ارتباطات در کارگاه یک روزه مدیران روابط عمومی های استان کهگیلویه وبویراحمد بود.
** عشایر کهگیلویه وبویراحمد بدون سلامی
وداع تلخ استاد نوراله سلامی از معلمان پیشکسوت و چهره ماندگار فرهنگ و هنر کهگیلویه و بویراحمد نیز یکی از وقایع تلخ برای مردم فرهنگ دوست به ویژه عشایر سلحشور این خطه بود.
استاد سلامی در سن ۷۸ سالگی دار فانی را وداع گفت.
وی معلمی دلسوز و آموزگاری مهربانی بود که در طول تمام سال های حیات ارزشمند خویش دانش آموزانش را همچون فرزندان روحی خود در آغوش پر مهر و محبت خویش پرورش می داد و در سال ۱۳۹۰ به عنوان چهره ی ماندگار فرهنگ و ادب استان مفتخر شده بود.
** سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
در ادامه سفرهای پرترافیک دولتمردان یازدهم به کهگیلویه وبویراحمد در سال ۹۵ در تاریخ ۲۸ بهمن سال جاری نیز هالی فرهنگ و هنر این استان میزبان سید رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و رشاد اسلامی بود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای شرکت در شورای اداری و دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و برخی انجمن های فرهنگی و هنری کهگیلویه و بویر احمد به یاسوج سفر کرده بود.
نشست مطبوعاتی و دیدار با مسئولان و مدیران مسئول روزنامه ها ، خبرگزاری ها و سایت های محلی استان کهگیلویه وبویراحمد از برنامه های مهم سفر صالحی امیری به یاسوج بود.
**مجوز ۲۵۰۰ نشریه در دولت تدبیر و امید
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست مطبوعاتی گفت که بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ مجوز نشریه داخلی و تخصصی، ظرف سه سال و نیم گذشته صادر شده که عمده آنها نشریات محلی و در سطح استان ها بوده است.
صالحی امیری یادآور شد: بیش از ۶۴۰ میلیارد ریال نیز یارانه مطبوعات تاکنون پرداخت شده است.
** صدور مجوز ۲۲۰ هزار عنوان کتاب در دولت یازدهم
عضو کابینه دولت یازدهم در این نشست یادآور شد که ظرف سه سال و نیم گذشته افزون بر ۲۲۰ هزار عنوان کتاب مجوز چاپ و نشر گرفته اند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: ۶۷ هزار مورد از این تعداد در سال جاری مجوز نشر گرفتند و افزون بر ۴۵ هزار عنوان کتاب نیز چاپ بار نخست بوده است.
**بیمه ۸ هزار خبرنگار
صالحی امیری همچنین گفت که از مجموع بیش از ۱۸ هزار افراد بیمه شده در حوزه فرهنگ و هنر حدود هشت هزار نفر از آنان خبرنگاران و اصحاب رسانه هستند.
وی تصریح کرد تا پایان سال جاری این تعداد به بیش از ۳۰ هزار نفر خواهند رسید که بدون شک سهم خبرنگاران به همان میزان نیز افزایش خواهد یافت.
** افزایش ۴۵درصدی بودجه عمرانی کهگیلویه وبویراحمد
افزایش ۴۵ درصدی بودجه عمرانی کهگیلویه و بویراحمد در سال ۹۵ یکی از اقدم ها و رخدادهای مهم و شیرین در این استان بود که بیانگر توجه ویژه دولت به محرومیت زدایی است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه کهگیلویه وبویراحمد بودجه جاری و عمرانی این استان در سال ۹۵ را سه هزار و ۲۷۰ میلیارد ریال ذکر کرد و گفت: از این میزان یکهزار و ۲۳۰ میلیارد ریال عمرانی و مابقی آن جاری است.
حسن نوروزی افزود: علاوه بر یکهزار و ۲۳۰ میلیارد ریال اعتبار عمرانی از محل ۲ درصد نفت و گاز طبیعی ۵۵۰ میلیارد ریال اعتبار عمرانی امسال به این استان اختصاص خواهد یافت.
وی با اشاره به اینکه اعتبار طرح‌های عمرانی و اقتصادی این استان در سال ۱۳۹۶ بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال است چشم‌انداز توسعه درکهگیلویه و بویراحمد را روشن ارزیابی کرد.
**کاهش نرخ بیکاری در کهگیلویه وبویراحمد
کاهش ۴٫۴ نرخ بیکاری در کهگیلویه وبویراحمد نیز یکی از رخدادهای مهم و شیرین این استان در روزهای پایانی سال بود که سید موسی خادمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد.
مرکز آمار ایران نرخ بیکاری کهگیلویه و بویر احمد در سال جاری با ۴٫۴ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۱۳٫۳ درصد اعلام کرد.
بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، کهگیلویه و بویراحمد تنها استانی است که بیشترین میزان درصدکاهش نرخ بیکاری در سطح کشور را داشته است.
نرخ بیکاری پارسال در کهگیلویه و بویراحمد ۱۷٫۷ درصد بود.
آمارها نشان می‌دهد کهگیلویه و بویراحمد در یک دهه اخیر همواره بین استان‌های یکم تا پنجم به لحاظ نرخ بیکاری بود و اوج این نرخ در سال گذشته، با میانگین ۱۷٫۷ درصد بود.
** تعطیلی فرودگاه یاسوج
تعطیلی بیش از ۴۰ روزه فرودگاه یاسوج نیز یکی از رخدادهای مهم در استان کهگیلویه وبویراحمد در سال جاری بود.
فرودگاه یاسوج که در ابتدا به دلیل اجرای طرح عمرانی و توسعه باند پروازی قرار بود به مدت ۲۵روز تعطیل باشد اما در عین حال تعداد روزهای تعطیلی این فرودگاه که بعدها مشخص شده که پای برخی مسایل و مشکلات دیگر نیز در میان بود به حدود ۴۰ روز رسید.
مشکل و دلیل اصلی تعطیلی فرودگاه یاسوج علاوه بر اجرای طرح عمرانی، موضوع مطالبات شرکت هواپیمایی آسمان از مجموعه استانداری کهگیلویه وبویراحمد بود که با تدبیر و رایزنی استاندار و مسئولان اجرایی استان نیز حل شد.
** جشن اتمام گاز رسانی به تمامی روستا های گچساران
برگزاری جشن باشکوه اتمام گاز رسانی به تمامی روستاهای واجد شرایط در شهرستان گچساران با حضور مسئولان کشوری و استانی یکی دیگر از رخدادهای شیرینی بود که در ماه اسفند سال جاری در این استان به وقوع پیوست.
معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت که توسعه گازرسانی به مناطق محروم کشور از جمله روستاها و مناطق سخت گذر دستاورد دولت تدبیر و امید است.
حمیدرضا عراقی در جشن سبز گاز رسانی به شهرستان گچساران با اشاره به اینکه توسعه گاز رسانی نقش اثرگذاری در افزایش بهداشت، ایمنی و صیانت از جنگل‌ها دارد، اظهار داشت: افزایش پوشش جمعیت بهره‌مند از گاز طبیعی با تدبیر و تعامل مسئولان کشوری و استانی ادامه دارد.
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: بهره‌مندی جامعه شهری از نعمت گاز در کشور ۹۰ درصد و روستاها نیز ۶۲ درصد است.
وی اظهار داشت: ۵۷۲ روستا از یکهزار و ۷۳۵ روستای این استان تاکنون گازرسانی شده که از این تعداد ۲۲۰ مورد آن در سه سال و نیم گذشته بوده است.
وی بیان کرد: هم اکنون ۱۶۸ هزار خانوار کهگیلویه و بویراحمدی با بیش از ۵۰۰ هزار نفر جمعیت و ۸۲ درصد از کل جمعیت استان از نعمت گاز خانگی بهره مند هستند.
شهرستان ۱۲۰ هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.
کهگیلویه وبویراحمد با مساحت ۱۶ هزار کیلومتر مربع در جنوب غربی و در بین استان های اصفهان، فارس، چهارمحال و بختیاری،خوزستان و بوشهر قرار دارد.
این استان ۷۰۰ هزار نفری دارای هشت شهرستان، ۱۶ بخش و یکهزار و ۶۷۶ روستا است.
۷۰۰ روستای کهگیلویه وبویراحمد بالای ۲۰ خانوار جمعیت دارد.
کهگیلویه و بویراحمد با داشتن بیش از ۲۸۰ تفرجگاه طبیعی، ۲ هزار و ۶۰۰ اثر تاریخی، ۷۵۰ اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی و مواهب طبیعی چشم نواز مکانی مناسب برای استقبال از مسافران و مهمانان نوروزی است.
------------------------------

گزارش: حمید جهان
نام شما

آدرس ايميل شما

nazi
Iran, Islamic Republic of
دروووووووووووود بر دکتر زمانی
شهروندی
Iran, Islamic Republic of
ظلم نشریات محلی که بار مردم استان میکنند کمتر از مسیولین بی کفایت وناکارامد در استان نیست چرا که سفرهای بی خیر وبرکت را بی جهت پر خیر برکت نشر میدهند وانقدر تعریف بیمورد انتشار میدهند که از بیرون مردم فکر میکنند ما در بهشت بسر میبریم در صورتیکه
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1