تاریخ انتشار
شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۰۳:۳۳
کد مطلب : ۲۳۷۸۷۹

بررسی پدیده ای مضر در حوزه سلامت گچساران

۱۷
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛عبدالله نظری
با پیشرفت شهرنشینی، افزایش زباله‌های شهری و صنعتی تبدیل به یکی از مهم‌ترین مشکلات کلان‌شهری شده است که شهرداری‌ها به روش‌های مختلف در صدد امحاء آن‌ها برمی‌آیند. در ایران و خصوصاً گچساران به علت عدم وجود فنّاوری لازم و عدم تخصص و اهتمام مدیران شهری به بحث امحاء زباله، متأسفانه‌تنها راه از بین بردن آن‌ها سوزاندن به روش سنتی می‌باشد که این اقدام نه‌تنها در علم نوین جایگاهی ندارد بلکه با پروتکل‌های زیست‌محیطی نیز مغایرت دارد.
در حقیقت این بی‌تفاوتی و سهل‌انگاری زمینه‌ساز شروع فاجعه‌ای بس بزرگ که عواقب آن در درازمدت می‌تواند گریبان بسیاری از خانواده های گچسارانی اعم از روستانشینان (سراب ننیز-پشه کان) تا کارکنان سد چم شیر تا شهرنشینان و... گچساران باشد.
تولید آلاینده‌های ناشی از دپو و امحای نامناسب زباله‌های که هرروز بر تعداد و تنوع آن‌ها افزوده می‌شود و موجبات خسارات عظیم بر منابع آبی، خاکی و جوی شده است.
آنچه مسلم است سوزاندن مواد بیمارستانی، پلاستیکی، و رنگ‌ها و.. نه‌تنها با اصل نوین امحاء مغایرت دارد بلکه درواقع خاکستری ناشی از سوزاندن این مواد حاوی تجمع غلیظی از مواد سرطان‌زای شناخته‌شده است! متأسفانه مسئولین شهرداری درست در خط مقابل سلامتی مردم گام برداشته و تولید خطر می‌نمایند چراکه با سکوت خود، موجبات انتشار مواد سمی در جو اطراف محل دپوی زباله‌ها می‌شوند بااین‌حال علی‌رغم تذکرات متعدد مردم، انجمن‌های سبز گامان و .... ولی تاکنون هیچ اقدام عملی در جهت رفع این معضل بزرگ صورت نگرفته است.
از منظر دیگر یکی از فاکتورهای لازم در صنعت توریسم یا مسافران، زیباسازی، بهسازی ورودی‌های شهرها به‌عنوان اولین منظرگاه گردشگر، و استفاده از نماهای اسلامی، سنتی یا فرهنگی... یا علائمی از شیر نفتی که دودش در چشم مردم این دیار می‌رود که نماد شهر گچساران را نمایان کند وجود ندارد. این هم از نمای بی‌روح زیرگذر شهر که بالغ‌بر ۱۷ میلیارد هزینه شده است...
آیا خاطره‌ای که از مسافران در هنگام ورود یا خروج از جاده گچساران-باشت در ذهنشان می‌ماند با این فاکتورها همخوانی دارد؟ متأسفانه این پایان ماجرا نیست! اگر نگاهی به جغرافیایی اطراف محل سوزاندن بیندازید متوجه خواهید شد که (روستای سراب ننیز  و پشه کان) در فاصله چند صد متری اطراف محل دپو و سوزاندن زباله‌ها قرار دارند.
آیا سلامتی، زندگی و طول عمر مردم شهرستان گچساران و روستانشینان و کارگرها و متخصصین سد چم شیر برایتان مهم نیست؟ کدام عوامل وجود دارد که موضوعی به این مهمی را در بایکوت خبری قرار داده و موجبات بایگانی شدن آن شده است؟ آیا گزارش سازمان بهداشت جهانی مبنی بر اینکه سوزاندن و دفع غیراصولی زباله‌ها سبب بروز قریب به ۳۲ مشکل یست محیطی، بیماری‌های عفونی، خونی، تنفسی و سرطان می‌گردد موضوع کم‌اهمیتی است؟
متأسفانه شواهد امر حاکی از این است که هیچ‌گونه عزم جدی برای رفع این مشکل بزرگ و پدیده مضر در حوزه سلامت و محیط‌زیست در بین مسئولان شهری مرتبط وجود ندارد.
این‌جانب به‌عنوان دوستدار محیط‌زیست بر خود واجب میدانم تذکرات لازم را بیان و از شهردار و اعضای مرتبط، در جهت رفع این مشکل و پاسخگوی در این خصوص درخواست نمایم.
البته این تنها صحبت من نیست، بلکه حرف دل تمامی مردمی است که نگران سلامتی خود و فرزندانشان هستند.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
ایشون کاملا درست میفرمایند. اصلا محل مناسبی برای دپوی زباله در نظر نگرفتن. حتی ممکنه در طولانی مدت شیرابه اون سر از خود سد در بیاره. کار اصولی بازیافته. باید از بخش خصوصی جهت بازیافت زباله کمک گرفت. قطعا اگه تسهیلات مناسب به سرمایه گذار بدن حاضر میشه یه کارخونه بازیافت زباله درست کنه. ولی مدیرهای ما به جای همکاری و استقبال با سردی برخورد میکنن و باعث بی رغبتی افراد میشن
Iran, Islamic Republic of
راه حل کارخانه بازیافت زباله هست
شهروند سرابننیزی
Iran, Islamic Republic of
درود بر شما اقای نظری خیلی قشنگ و ریز به این موضوع مهم اشاره کردی
تماته فروش
Iran, Islamic Republic of
عبدالله تو و ای گپل گپو.خخخخ
يادآوري
Iran, Islamic Republic of
مهندس نتیجه دربی چه شد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
گچساران
Norway
زنده باد مهندس نظری عالی گفتی
سجاد
Iran, Islamic Republic of
خیلی خوب و عالی کاش مسولین ما اندازه همین متن چیزی بلد باشن
گچسارانی
Iran, Islamic Republic of
نکنه تو هم میخای کاندید بشی اقای نظری تو چه بین حرف ها برو به رندگیت برادر این کارها اب نون نمیشه برات
شهروند
Iran, Islamic Republic of
عبدالله نظری ریست محیطی خخخخخخخخخخخخخخ
نظری
Iran, Islamic Republic of
از آقای نظری فردا بپرسید ببینم میدونه چی نوشته ؟
شهروند
Iran, Islamic Republic of
عبدالله نظری!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
متاسفم براکبنا که مطالبش اینقد ضعیف وبی محتوایت
عبدالله شناس
Iran, Islamic Republic of
حضرت عباسی کبنا این رو پخش کن....
خود آقای ///توضیح بدهی که چرا مسافران نوروزی را در مدرسه ی آبگرمو..چند سال داد زیر سنگ؟؟؟
آقای قلندری بینی و بین الله این کامنت رو پخش کن.
روزبه
Iran, Islamic Republic of
دایی عبدالله ماشین مبارک ??
استان زاگرس تورک
Iran, Islamic Republic of
بره مسخره ،بره و دین کارت بچه???????????
بیطرف
Iran, Islamic Republic of
یا خدا خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
سراب ننیزی
Iran, Islamic Republic of
احسنت مهندس نظری
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1