تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۱۳
کد مطلب : ۲۳۷۵۲۴

نفس‌های گرم اداره فرهنگ و ارشاد کهگیلویه و بویراحمد در سال ۹۵

۱
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛ 
اشاره؛ گروه ارزیابی و عملکرد کبنا نیوز، عملکرد ادارات استان کهگیلویه و بویراحمد را به صورت گزارش میدانی و تحقیقاتی مورد بررسی و جهت اطلاع خوانندگان منتشر می‌دهد، این مطالب بدون شک با نقص و ایراد همراه است، مخاطبین گرامی می‌توانند با انتشار یادداشت‌های خود نوشتارهای که در پی می‌آید را نقد یا تأیید نمایند.

با نزدیک شدن به پایان دولت یازدهم پایگاه خبری کبنا نیوز قصد دارد عملکرد دستگاه ها و ادارات مختلف دولتی در استان کهگیلویه و بویراحمد را مورد بحث و بررسی قرار دهد. ابتدا قرار بود این کار را بعد از پایان تعطیلات نوروز شروع کنیم ولی فعالیت خوب و برنامه های متعدد ارشاد آنهم در این روزهای پایانی سال سبب شد بررسی این اداره را در قبل از سال انجام دهیم.
در حالی که روزهای پایانی سال را سپری می کنیم و جامعه درگیر عید و مسائل مربوط به عید است همچنان فرهنگ و ارشاد اسلامی با انرژی و برنامه ریزی اصولی در حال برگزاری برنامه های فاخر فرهنگی و هنری است.
دو سال و کمتر از یک ماه است که رضا دهبانی پور از چهره های دانشگاهی استان با حکم علی جنتی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی سکان این اداره کل را در استان به دست گرفته است. اداره ای که بواسطه ارتباط نزدیکی که با طیف گسترده و متنوعی از فعالین فرهنگی و هنری جامعه دارد یکی از پر حجم ترین ادارات از لحاظ کاری است. همین جمعیت زیاد هدف در طول سال های گذشته بعضا به بروز برخی حواشی منجر می شد که در دوره ر یاست دهبانی پور ما شاهد کمترین حواشی بودیم و انچه که بیشتر اتفاق افتاد حفظ شان و جایگاه اهالی فرهنگ،هنر و رسانه بود.
در این دوره برنامه های بزرگ و ملی بدون کوچکترین هیاهو و یا تنشی برگزار میشد و در برخی از این برنامه ها در شهرستان های استان گاهی جمعیتی در حدود ۲ هزار نفر حضور داشتند.
به جرات می توان گفت کیفیت خوب برنامه های این اداره و هم چنین استقبال مردمی به همراه نوع تعامل شخص مدیرکل، سید موسی خادمی استاندار نیز بیشترین حضور را در برنامه های این اداره در میان سایر دستگاه ها داشته است. در نگاهی دیگر می توان ای نحضور مکرر استاندار در برنام های این اداره کل را نوعی رضایت مدیریت ارشد استان از مدیریت و عملکرد آن تعبیر کرد. مضافا نوع برنامه های این دستگاه و مواضع و مدیریت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی  استان بیانگر همسویی و همراهی با سیاست های و برنامه های دولت یازدهم است.
بررسی مورد به مورد برنامه های این دستگاه فرهنگی از حوصله نوشتار خارج است و یا حتی مجال آن نیست که ما نیم نگاهی به عملکرد ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان های استان به عنوان زیر مجموعه های اداره کل داشته باشیم ادراتی که بویژه در کهگیلویه و همزمان با حضور دهبانی پور در راس کار اگر بگوییم دچار یک انقلاب کاری شدند اغراق نگفته ایم . یا حتی فرصت نیست که به صورت مجزا به کارهای و برنامه های انجمن مختلف هنری و فرهنگی این اداره کل بپردازیم.
https://www.kebnanews.ir/wp-content/uploads/2017/02/dehbna-60.jpg
اکتفا به دو ماه پایانی سال ۹۵ و مرور برنامه های برگزار شده در همین دو ماه خود به تنهایی می‌تواند نمونه ی خوبی از خروار باشد.
اولین برنامه بزرگ در این دو ماه البته منهای جشنو های بزرگ انقلاب در شهرهای مختلف استان کهگیلویه و بویراحمد، برگزاری با کیفیت و برنامه ریزی خوب فیلم فجر در یاسوج بود . حضور جمعیت زیادی از مردم شهر یاسوج در سینما برای تماشای ر فیلمرهای جشنواره  نوید بخش روزهای درخشانی برای هنر در استان است.
برگزاری نمایشگاه بزرگ کتاب استان که اگرچه از گذشته بوده است اما امسال با کیفیت بالا و استقبال بسیار خوب مردم توانست به عنوان یک رخداد مهم فرهنگی جو جامعه را متاثر از خود کند . همزمان با برگزاری همین نمایشگاه بود که پیگیری های استاندار و شخص مدیرکل جواب داد و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در یکی از اولین سفرهای خود در مقام وزارت به یاسوج سفر کرد . سفری که با حمایت ها و اختصاص اعتبارات خوبی به بخش های مختلف همراه بود . البته قبل از این سفر و در تیرماه همین سال نیز در یکی از معدود دفعات در استان معاونت پشتیبانی و توسعه منابع وزارتخانه با پیگری ها اقای دهبانی پور به استان سفر کرد که آن سفر نیز یک نقطه عطف از جهت حمایت های بودجه ای در حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی به حساب می آید .سفرهایی که سبب اختصاص اعتبارات خوبی به پروژه های عمرانی حوزه فرهنگ استان بویژه تالار مرکزی یاسوج گردید و نهایی شدن این پروژه ها تحول مهمی در این حوزه خواهد بود. بعد از دو اتفاق مهم نمایشگاه کتاب و سفر وزیر فرهنگ به استان آئین انتخاب کتاب سال برگزار شد که تعداد زیادی کتاب به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد و این برنامه با وجود برخی نواقص به نسبت سال ها و دوره های قبل از نظم و مدیریت بهتری برخوردار بود. جشنواره ققنوس، سقلاتون، رونمایی از آلبوم موسیقی هفت ترانه و ... نیز از دیگر برنامه هایی بود که در این روزهای پایانی هرگز اجازه نداد لحظه ای حیاط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خالی از حضور علاقه مندان اصحاب فرهنگ،هنر، قلم و اندیشه باشد.
اگر چه سال ۹۵ با این ترافیک بالای برنامه به پایان می رسد طبق گفته روابط عمومی این اداره سال ۹۶ نیز با شعر بلادشاپور، برنامه های عیدانه و جشنواره زاگرس شروع خواهد شد و با این اوصاف باید امیدوار بود در سال ۹۶ نیز شاهد تداوم وضعیت فعلی باشیم. همه این اتفاقات خوب در حالی است که طبیعت این اداره در بیشتر مواقع محمل بروز برخی سوءتفاهمات و مشکلات می شود همچنانکه در سطح کلان و طبق گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کسانی از بیرون موضوع موسیقی را به عنوان یک مشکل بر پیکره ارشاد تحمیل کرده اند در حالی که موسیقی ابدا مشکل ارشاد نیست. در همین استان نیز از ابتدای سال نیز ما شاهد برخی حواشی بودیم که البته با مدیریت خوب و بدور از هیاهو و توام با تدبیر و متانت آقای مدیرکل در نهایت به عنوان نقاط قوت این اداره به ثبت رسیدند.
دهبانی پور اولین فرد دانشگاهی نیست که به ارشاد امده است و آخرین هم نخواهد بود اما هر چه هست او نشان داده است اولاً دارای شم فرهنگی و مدیریت فرهنگی است و ثانیا دغدغه مند است و بیش از هر چیزی دنبال حفظ شان و جایگاه هنرمندان و اهالی فرهنگ و هم چنین پرسنل اداری این اداره کل است.
ایجاد فضای گفت و گو و برگزاری نشست های هم اندیشی مختلف در این دستگاه نیز فرصت خوبی است تا برخی اشکلات و احیانا برخی دلخوری را به سمت حل و رفع  به پیش ببرد و در نهایت به عنوان یک نقطه قوت از آنها استفاده کند.
نام شما

آدرس ايميل شما

فرخان
Iran, Islamic Republic of
احسن ودرود بردکتر فعال
مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1