تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۰۰:۵۱
کد مطلب : ۲۳۷۲۳۴

گره کور ترافیک یاسوج

۲
۰
کبنا ؛


شهروندان میهمان نواز یاسوجی اگرچه خوشحالند که طبیعت بکر شهرشان به خوبی معرفی شده و یاسوج مقصد جدید گردشگران جنوب و مرکز کشور نام گرفته اما از کمبود امکانات و زیرساختهای گردشگری برای میهمانانشان نگران هستند.




به گزارش کبنا، امروز و دیروز چهره یاسوج تفاوت زیادی با هم دارد، ترافیک شدید و بیش از اندازه در مرکز شهر تا پارک‌های  دوبله و سوبله خودورهای شخصی در معابر این شهر جوان، همه و همه دردهای است که به دلیل نبود یک طرح جامع و آینده نگری در گذشته، امروز باعث رنجش خاطر شهروندان این شهر جوان شده است.

پنجاه سال با آه و نگرانی

شهر یاسوج که امروز پنجاه سالگی خود را طی می کند، شهری جوان در جنوب غربی خاوری فلات ایران که در چند سال اخیر با رشد فزاینده شهر نشینی و ازطرفی دیگر حاشیه نشینی روبه رو شده و باعث شده است که این شهر در پازل سختی به نام ترافیک گیر افتد.



اوج این ترافیک شدید در چند روز اخیر در مرکز شهر به گونه ای بوده که شدت آن باعث بسته شدن تمامی خیابانهای اصلی و ترافیک چند ساعته در این معابر اصلی شده که بلوار مطهری نیز از این قاعده مثتثنی نیست.

ترافیک حلقه گمشده توسعه شهری

معظل این ترافیک به گونه ای بوده که خیابانهای سردار جنگل جنوبی و شمالی با ازیاد بیش از اندازه خودروها به کلی قفل شود و حتی مجال نفس کشیدن برای دیگر خودروها در این مناطق نباشد هرچند که ترافیک ورودی شهر یاسوج نیز جای خود دارد.

یکی از دلایل این ترافیک را شاید بتوان همان کلینک های درمانی و پزشکی و متمرکز شدن آنها در یک منطقه خاص دانست که باعث شده این سردرگمی به وجود بیایید.

وقتی پارکینگ استاندارد نداریم

به گفته برخی از کارشناسنان نبود پارکینک های استاندارد،نبود زیرگذار و رودگذر و از  همه مهم تر عرض کم جاده اصلی درون شهر باعث شده که ترافیکی کسل کننده گرایبانگیر مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد شود.



اما از طرفی دیگر هم باید دانست که ورود بیش از اندازه خودروهای شخصی در یاسوج و نبود یک فرهنگسازی منسجم در بین شهروندان و استفاده هر نفر از یک خورد نیز باعث این موضوع شده است.

ایتسگاههای خودگردان و ترافیک کسل کننده

اما نباید از طرف دیگر جانمایی بلد و نبود مقررات ترافیکی در برخی از ایستگاههای مناطق چند شهر یاسوج همچون بلهزار و مهریانرا فراموش کرد،  که خود دلیلی بر تشدید و تراکم بیش از اندازه ترافیک در شهر شده است را فراموش کرد.

از طرفی دیگر ورودی شهر یاسوج شاید طاقت آن ترافیک عمده و شدید را د روزهای آخر سال و اوایل فصل جدید را نداشته باشد، که یکی از این دلایل عمر پایین رسیده پلهای بشار و حتی نبود زیر ساخت مناسب در این منطقه است؛ترافیکی که همه به عینه در چند سال اخیر آن را مشاهده و یا آن را تجربه کرده اند.

همه خوشحال و یاسوج نگران

شهروندان میهمان نواز یاسوجی اگرچه خوشحالند که طبیعت بکر شهرشان به خوبی معرفی شده و یاسوج مقصد جدید گردشگران جنوب و مرکز کشور نام گرفته اما از کمبود امکانات و زیرساختهای گردشگری برای میهمانانشان نگران هستند.



با وجود رشد سالانه ورود گردشگران به استان، طی سالهای اخیر شاهد توسعه زیرساختهای گردشگری متناسب با ظرفیتهای آن نبوده ایم و این در حالی است که گردشگری یکی از اصلی ترین محورهای توسعه این استان شناخته می شود.

طی روزهای آینده و با هجوم خیل عظیم گردشگران به شهر یاسوج، کاستی ها و کمبود زیر ساختهای گردشگری با نبود امکاناتپجامع و منسجم بیشتر به چشم خواهدخورد تا شهروندان یاسوجی به جای مسئولین عرق شرم بریزند.

اما راه حل این موضوع در کجا نهفته است

شهردار یاسوج یکی از این دلایل را نبود زیر ساخت و بودجه های عمرانی مناسب برای ایجاد این زیر ساختها می داند و می گوید: یاسوج در همان اویل تأسیس ، زیر ساخت و فنداسیون مناسبی نداشته است که همین موضوع باعث شده که آینده نگری مسئولین گذشته باعث شود که این مشکلات که یکی از انها ترافیک است مشکلی اساسی در این شهر شود.

محمد علی جاوید نبود زیرساختی مناسب از جملهپارکینک های مناسب و طبقاتی را یکی از این دلایل می داند و می گوید:در شهر یاسوج لاعقل ما نیازمند چندین زیر گذر در معابر اصلی هستیم تا بتوانیم این ترافیک را بهببود ببخشیم.

ترافیک پازل گمشده این شهر

وی ادامه می دهد: ترافیک امروز یاسوج پازل گمشده پایتخت طبیعت بوده که به مرور زمان و در هنگام ورود مسافران خودنمایی خواهد کرد.

شهردار یاسوج احداث پل چهارم بشار به بهره برداری رسیدن پل سوم بشار را یکی از بهترین نوش داورها برای کم کردن ترافیک ورودی شهر می داند و تصریح می کند: اگر این پروژه ها هرچه زود تر به بهرداری و افتتاح برسد می توان امیدی داشت که ترافیک ورودی شهر تاحدود زیادی کاسته شود.

جاوید ایجاد زیر ساختهای همچون پارک سازی و مکان های تفریحی را یکی دیگر از مزایایی توسعه زیر ساخت های اصلی می داند و می گوید:، اگر برخی از زیر ساختهای مهم از جمله ایجاد تفرجگاه و امکان تفریحی در یاسوج ایجاد شود که در حال حاضر الحاق ۴۰هکتار فضای سبز پارک سازی از پارک غدیر تا ولایت و چشمه نباتی و پارک بانوان می تواند نیاز زیادی از مسافران را بهبود ببخشد.



وی به مسئله ایجاد پارکینگ در شهر یاسوج اشاره کرد و گفت: در حال حاضر در زمان فعلی چندین پارکینگ از جمله پارکنیگ میدان هفت تیر، ورزشگاه تختی و حتی منطقه زمین های تأمین اجتماعی در دست اقدام بوده که با ایجاد این پارکنیک ها در مرکز شهر ترافیک عمده مرکز شهر  را تسکین داد.

یک افشاگری ؟!

اما از طرفی دیگر برخی از مسئولین نظری دیگر دارند، حسین کاظمی مسئول دفتر فنی استانداری استان با انتقاد از رویه معظل ترافیک در مرکز استان گفت: متأسفانه شهرداری یاسوج بجای ایجاد پارکنیک در مرکز استان فضای پارکینگ را می فروشد که نمونه بارز آن منطقه پارکنیک پارک چشمه نباتی است که امروز به گلخانه تبدیل شده است.

وی یکی دیگر از دلایل ترافیک در مرکز استان را نبود دوربین های نظارتی دانست و گفت: از ماده کمیسیون ۱۰۰مبلغی به شهرداریها برای این موضوع اختصاص داده شده و اگر اختصاص داده نشود خود شهرداری ها موظف به نصب دوربین هستند.

ما می توانیم؟!

کاظمی یکی دیگر از مشکلات امروزی یاسوج را آینده نگری نکردن مسئولان دانست و گفت: امروز شهر یاسوج با مشکلات زیادی روبه رو است و اگر مدیران با تمام توان کارهای خود را انجام دهند و مردم هم نیز همکاری کنند این مشکلات برطرف خواهد شد.

اما نکته قابل تأمل این است که چرا نوش دارویی برای رفع این معظل بسیار حیاتی درمرکز استان نیست و هرساله باید شهروندان و مسافران پایتخت طبیعت با آن دست و پنجه نرم کنند.

----------------------------------

گزارش: روح اله اخلاقی




نام شما

آدرس ايميل شما

ایل
Iran, Islamic Republic of
خیابان ها یک طرفه شوند مشکل حل میگردد مثل تمام کلان شهر های کشور.
شهروند قدرشناس
Iran, Islamic Republic of
کاظمی هم صاحبنظرشده!!! ای خدا مافقط به خودت پناه می بریم.
نامه نوبخت برای اختصاص 120 میلیارد از اعتبار کرونا به دانشکده محل تدریس دختر حسن روحانی +  سند

نامه نوبخت برای اختصاص 120 میلیارد از اعتبار کرونا به دانشکده محل تدریس دختر حسن روحانی + سند

30 تیرماه نامه‌ای توسط نوبخت به امضا رسیده که در آن آمده، مبلغ 120 میلیارد تومان از محل ...
ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

پس از يک سال و 7 ماه سکوت، بالاخره عادل فردوسي‌پور اشاره‌اي به پايان کارش در برنامه 90 ...
محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان ...
1