تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۱۰
کد مطلب : ۲۳۶۶۹۹

فاجعه بر سر فاجعه در دشت سقاوه‌ی بویراحمد

۰
کبنا ؛شهریار پارسا
هنوز گرد و خاک خوزستان و التهابات ناشی از نارضایتی مردم در پی اتفاقات زیست محیطی کاهش نیافته ، که این بار دیوار به دیوار و همسایگی خوزستان ، در دشت سقاوه و در پای دنا، خبرهای ناگواری از وضعیت محیط زیست به گوش می رسد.
احداث کارخانه ی سیمان در سقاوه و اصرار بر ساختن کارخانه ی فولاد و حالا هم خبرهایی از تصویب ساخت پتروشیمی ، همه رخداد های ناگواری است که هر دلسوز محیط زیست را که اندکی از وضعیت سقاوه اگاهی داشته باشد را تکان می دهد.
تجمیع چنین کارخانه هایی با بار زیاد آثار زیست محیطی ، تصویری هولناک از وضعیتی وخیم را در آینده ای نزدیک ترسیم می کند.
ضعف و ناکارامدی دولت قبل و غیر پاسخگو بودن در برابر حوادث زیست محیطی و هویدا شدن آثار این بی توجهی به محیط زیست، باعث شد تا صراحتا از زبان رئیس دولت تدبیر اعلام شود: " دولت یازدهم دولت محیط زیست است و امروزه حفظ باد و آب و هوا جز موارد مهم امر به معروف است"
اصل پنجاهم قانون اساسی و بند الف تبصره ی هشتاد و دو قانون برنامه ی دوم توسعه ، تکلیف میکند که تمام طرح های بزرگ باید دارای ارزیابی اثرات زیست محیطی باشد و مجریان این طرح ها را موظف میکند به همراه گزارش امکان یابی و مکان سنجی به تهیه ی گزارش اثرات زیست محیطی اقدام کنند.
اصرار دولت در کنار الزام قانون، این امیدواری را برای همه ی طرفداران محیط زیست به وجود آورده که دوران نوینی در پاسداشت از محیط زیست و منابع طبیعی آغاز شده است.
لکن بررسی طرح های تصویب شده در دشت سقاوه ی بویراحمد نشان از عدم توجه به سیاست های کلان دولت و مباحث زیست محیطی دارد.
اجرای آلوده ترین صنایع از قبیل سیمان و فولاد و حالا هم پتروشیمی نشان از آن دارد که اراده های سیاسی و رضایت عمومی و کوتاه مدت هنوز بر نظریات کارشناسان و مشاوران ارجحیت دارد.
عدم پاسخگو بودن مسولان استانی و سکوت و همراهی  مسئولین کشوری حکایت از آن دارد که توجه به مبحث محیط زیست و امکان سنجی و ارزیابی زیست محیطی هنوز تاثیری در روند احداث پروژه ها ندارد.
مکان یابی نامناسب کارخانه ی سیمان موجب آن شد که تا ماه ها بعد از تکمیل کارخانه، به علت بی آبی عملا غیر  فعال باشد.
تا جایی که استاندار کهگیلویه و بویراحمد در نشست کارگروه رفع موانع تولید استان عنوان کرد، «شرکت شهرک های صنعتی با توجه به تعهد خود موظف است تا اردیبهشت ماه سال نود وپنج  آب این کارخانه را تامین کند، ضمن اینکه خود شرکت در حال حفر چاهی برای رسیدن به آب است که پیدا شدن آن غیر ممکن به نظر میرسد».
تاکید استاندار بر بی آبی و چاه بی آب، خود نشان از وخامت اوضاع منطقه دارد و احتمال آنکه حفر یک چاه منجر به خشک شدن چندین چشمه در پایین دست شود دور از ذهن نیست.
بحران اشتغال و بیکاری و عقب افتادن از روند توسعه نباید باعث شود با نادیده گرفتن و جانمایی اشتباه چنین کارخانه های عظیمی با تخریب محیط زیست با توسعه ی ناپایدار کشور همراه شویم و بشود آنچه که امروز در خوزستان میگذرد.
مراتع گسترده و بکر دشت سقاوه  و چشمه های فصلی آن زندگی صدها روستایی را تامین میکند و ییلاق صدها خانوار عشایری است و سماجت بر احداث پتروشیمی و زیر فشار قرار دادن منابع طبیعی و محیط زیست از طرف کانون های قدرت و ثروت بر زندگی عادی صدها روستایی و عشایری تاثیر می گذارد. این در حالی است که با کمی درایت میتوان چند ده کیلومتر پایین تر در پایین دست کهگیلویه و گچساران مکان های بهتری با آثار زیست محیطی کمتری برای راه اندازی چنین کارخانه های پیدا کرد .
نام شما

آدرس ايميل شما

( تصاویر) جشن پیروزی هواداران بایدن /  پیام بایدن پس از پیروزی

( تصاویر) جشن پیروزی هواداران بایدن / پیام بایدن پس از پیروزی

نامزد حزب دموکرات که اغلب رسانه‌های آمریکایی پیروزی وی در انتخابات روز سه‌شنبه را اعلام ...
چرا اکثر حاکمان سیاسی دنیا از رفتن ترامپ خوشحال هستند؟

چرا اکثر حاکمان سیاسی دنیا از رفتن ترامپ خوشحال هستند؟

در نظم نوین جهانی سلسله معاهدات قوانینی به شکل دوطرفه، اقلیم جغرافیایی و منطقه‌ای و اجماع ...
تفاوت بایدن و ترامپ برای ایران

تفاوت بایدن و ترامپ برای ایران

خطبه‌های نماز جمعه در برخی از شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد، انتخابات ریاست ...
1