تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۴۰
کد مطلب : ۲۳۶۵۵۰

لباس محلی زنان و مردان کهگیلویه وبویراحمد ثبت ملی شد

۵
۰
کبنا ؛مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد از ثبت چهار اثر معنوی این استان در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد، محمود باقری افزود: این آثار شامل «لباس محلی زنان»، «لباس محلی مردان»، «مهارت‌های ساخت زیورآلات میخک و میلو» و «قهص‌های موسیقی در آلات ساز و نقاره» هستند.
وی بیان کرد: پیش از این، ۴۶ اثر معنوی استان ثبت ملی شده بود که با ثبت این چهار اثر، تعداد آثار معنوی استان که ثبت ملی شده است به ۵۰ اثر افزایش یافت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: لباس و موسیقی محلی استان، عامل مهمی در جذب گردشگران و شناساندن استان به سایر نقاط کشور است.
باقری عنوان کرد: لباس محلی کهگیلویه و بویراحمد از جمله جذابیت‌های بومی این استان است و زنان و مردان استان کهگیلویه و بویراحمد از جمله زنان و مردان ایرانی هستند که هنوز به پوشاک سنتی و محلی خود پایبند بوده و از آنها در بیشتر اوقات و به‌ویژه در جشن‌ها و مجالس عروسی استفاده می‌کنند.
وی تصریح کرد: پوشش و حجاب کامل و تنوع رنگ‌ها و پارچه‌ها ، جلوه خاصی به لباس محلی زنان در این استان بخشیده این لباس از سه بخش اصلی تشکیل شده است که مجموع این سه بخش، پوشش کاملی را برای زنان به همراه دارد.
وی ادامه داد: موسیقی سنتی این استان نیز بر اساس کلام و سازی که توسط نوازنده نواخته می‌شود، انواع مختلف و متنوعی دارد، هر نوع موسیقی دارای مقام‌های مختلف بوده که مضمون شعر گونه‌ خاص خود را داشته و « قهص» نامیده می‌شوند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: میلو و میخک از جمله دست‌ساخته‌های زنان کهگیلویه و بویراحمد است که دارای قدمت تاریخی بسیار طولانی در مناطق روستایی و عشایری این استان
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
حالا کی گفته اینا لباس محلی همه مردهای استان ما هست؟ چرا فرم لباس بخشی از استان رو لباس کل استان معرفی می کنید؟ به چه حقی؟
کهگلویه
Asia/Pacific Region
متن نظر شماسلام فقط یکلمه وزهنم ایخره و و هم دروده
قشقایی
Iran, Islamic Republic of
چرا اسمی از قوم بزرگ قشقایی برده نشده ؟

لطفا توضیح دهید
بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
آخه ثبت لباس گونی قیر گونی هم شده اختراع مایه آبروریزی است
گچسارانی
Iran, Islamic Republic of
ما میزبان قشقایی ها هستیم.
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1