تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۰۰:۰۵
کد مطلب : ۲۳۶۱۰۵

ایا بهمئی جز استان کهگیلویه و بویراحمد نیست؟ / احداث نیروگاه سیکل ترکیبی بهمئی از شعار تا واقعیت/تلنگری به مجریان کارخانه تراکتورسازی و فولاد

۳
۰
کبنا ؛ فرهاد وفایی*
شهرستان بهمئی با جمعیتی قریب به ۵۰هزار نفر در فاصله بیش از ۳۰۰ کیلومتری مرکز استان (یاسوج) واقع شده است. این شهرستان دارای منابع طبیعی فراوان از جمله نفت،گاز(۸۰ حلقه چاه)،معدن(سیلستن و آهک-در حال بهره برداری)،پتانسیل های گردشگری طبیعی و تاریخی(برم الوان،نگار کنده های تنگ سولک....) و همچنین نیروی کارآمد انسانی از لحاظ شاخصه های توسعه از مناطق شاخ آفریقا هم محرومتر است .
براساس آمارهای موجود نرخ بیکاری در این شهرستان بالغ بر ۴۵ درصد است و هم چنین اکثر خانوارهای آن تحت پوشش نهادهای حمایتی (کمیته امداد و بهزیستی)می باشد.جوانان جویای کار این شهرستان به دلیل نبود صنایع کاربر مجبور به هجرت به شهرستان های استان خوزستان و بوشهر هستند و در آنجا هم انگ غیر بومی بر پیشانی آنها چسبیده می شود و در بسیاری از مواقع دیپورت میشوند و قلیلی که با هزار زحمت با وجود تحصیلات عالیه و مهارت کافی خود را در استان های خوزستان و بوشهر در مشاغل سخت و زیان آور مشغول بکار نگه می دارند حق و حقوق آنها توسط کارفرما پایمال میشود.مضافا دوری و هجرت آسیب های اجتماعی دیگری هم در پی دارد که بررسی آن در این مجال نمی گنجد.
در ابتدای دولت نهم مجوز ساخت کارخانه تراکتور سازی به نام شرکت بریس آرین صادر گردید که ظاهرا توانائی اجرای این پروژه را نداشت و هنوز بر کسی کشف نگردید که چگونه این پروژه مهم به آن شرکت واگذار شد چه کسانی در پشت پرده این واگذاری بودند؟چرا شرکت مجری در آن دوره ای که به اندازه کافی پول و تسهیلات بانکی وجود داشت اقدامی نگردید؟تلکلیف اراضی واگذار شده به آن شرکت چه شد؟ آیا شرکت بریس آرین تسهیلات ریالی و یا ارزی دریافت نمود؟در صورت دریافت در چه محلی هزینه گردید؟
در ابتدای دولت دهم با ساپورت استاندار وقت که در همان دوره آلبالوگویان به وی عنوان "پدر توسعه استان" را دادند فردی مجوز ساخت کارخانه فولاد و نیروگاه برق بادی را در دست داشت و اراضی در محدوده شهرک شهید چیره نژاد و ابتدای ورودی شهر در اختیار وی گذاشته شد.
گرچه مجری مدعی بود که در استان عده ای از مسئولان دولتی و سرمایه داران اجازه ندادند این پروژه در بهمئی استارت زده شود اما سرانجام این پروژه همانند کارخانه تراکتورسازی در هاله ای از ابهام باقی ماند؟
اما اخیرا در رسانه های گروهی از زبان مسئولان عالی استانی خبری در خصوص احداث پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی در شهرستان بهمئی منتشر گردید و عنوان گردید شهرک صنعتی بهمئی به دلیل پایین بودن ارتفاع نسبت به سطح دریا، لزوم همجواری به شبکه اصلی گاز و مسطح بودن زمین محل احداث دارای مزیت نسبی است
ضمن استقبال از این خبر باید گفت احداث این پروژه به هنگام اجرا و بهره برداری می تواند بخشی از مشکلات حوزه اشتغال را به صورت مستقیم و غیر مستقیم برطرف نماید.و از سوی دیگر مشکلات افت ولتاژ شبکه برق را برطرف گردد.
بر اساس اخبار واصله مجری این پروژه بخش خصوصی است اما تاکنون در حد حرف و شعار باقی ماند و امیدواریم به سرنوشت کارخانه تراکتورسازی و فولاد دچار نشود. بنا براین از استاندار و نماینده کهگیلویه بزرگ در مجلس که عضو کمیسون انرژی می باشد انتظار می رود موضوع به صورت شفاف را تا حصول نتیجه پیگیری، و اطلاع رسانی نمایند تا و حق حقوق مردم شهرستان بهمئی را پایمال نگردد.
 

* فعال رسانه
نام شما

آدرس ايميل شما

لیکک
Iran, Islamic Republic of
لیکک رو میخوایم تقدیم کنیم به بهبهان
گچسارانی
Iran, Islamic Republic of
استاندار کنونی استان فارس بهمئی است.سرچ کنید سیدمحمدعلی افشانی
همشهری
Iran, Islamic Republic of
درود بر دکتر وفایی با قلم زیبایش
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

تاجری انگلیسی بانکی را که ۲۰ سال پیش از وام دادن به او امتناع کرد را خرید که این موضوع ...
1