تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۰۱
کد مطلب : ۲۳۵۵۲۷

احیای سنت‌های فراموش شده مردم کهگیلویه وبویراحمد

۰
کبنا ؛مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه وبویراحمد گفت: به دنبال احیای سنت های فراموش شده مردم کهگیلویه وبویراحمد هستیم.
محمود باقری در نشست هم اندیشی با هنرمندان و اهالی فرهنگ وقلم استان افزود: امسال درنظر داریم برنامه های نوروز را متفاوت تر از گذشته با محوریت اجرای آیین های سنتی برگزار کنیم و هنرمندان و اهالی فرهنگ و قلم استان می تواند در احیای  برخی آداب و رسوم فراموش شده استان به این اداره کل کمک کنند.
وی با اشاره به یکی از برگزاری آیین های نوروزی در استان بیان کرد: مردم استان کهگیلویه وبویراحمد آداب و رسومی را در ایام نوروز اجرا می کردند که ما وظیفه داریم تا این فرهنگ را به نسل های آینده انتقال دهیم.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه نباید بگذاریم فرهنگ گذ شتگان ما که هویت تاریخی یک ملت است فراموش شود خاطرنشان  کرد: اجرای سنت ها و آیین ها برای نسل جوان می تواند در زنده نگه داشتن فرهنگ غنی مردمان این استان موثر باشد .
باقری از برگزاری برنامه چهارشنبه آخر سال(چهارشنبه سوری) به صورت سنتی خبر داد و تصریح کرد: با نظر اهالی فرهنگ و قلم و پیشکسوتان هنرمند این برنامه در یاسوج مرکز استان برگزار می شود .
وی ادامه داد: هدف از برگزاری این برنامه را جلوگیری از سرو صداهای آزاردهنده و اجرای بازی های خطرناک که آسایش مردم را به خطر می اندازد، است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه وبویراحمد با اشاره به اینکه امسال نوروزگاه را اجرا خواهیم کرد، عنوان کرد: در نظریم داریم در یک مکان خاص جشن‌های نوروز امسال را همراه با موسیقی و نواهای سنتی، آیین‌های کهن مردم کهگیلویه و بویراحمد در محیطی بانشاط برای مسافران نوروزی و شهروندان بازسازی  کنیم.
باقری تاکید کرد: در ایام تعطیلات نوروز ۹۶ نمایشگاه‌های صنایع دستی، سوغات و هدایا نیز در مراکز شهرستان‌های هشت‌گانه استان کهگیلویه و بویراحمد برپا می‌شود. در تمام این نمایشگاه‌ها غرفه‌های استقبال از گردشگران نوروزی، کتابخانه سیار و نماز جماعت نیز برپا ایجاد خواهد شد.
وی گفت: در ایام نوروز بسته‌های فرهنگی شامل کتابچه به زبان‌های فارسی و انگلیسی، بروشور و سی دی برای معرفی جاذبه‌های گردشگری و مکان‌های تفریحی استان کهگیلویه و بویراحمد بین مسافران نوروزی استان توزیع خواهد شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه وبویراحمد بیان کرد: برنامه‌های نوروزی امسال با برگزاری مانور آمادگی در تمام شهرستان‌های استان با مشارکت دستگاه‌های اجرایی ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی در روز ۲۵ اسفند آغاز می‌شود.
در این نشست هر یک از اعضا نظرات خود را پیرامون جشن های نوروز بیان کردند و بر اجرای آیین های سنتی و آداب و رسوم مردم استان کهگیلویه و بویراحمد در این جشن ها و چهارشنبه آخرسال تاکید کردند.
نام شما

آدرس ايميل شما

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

تاجری انگلیسی بانکی را که ۲۰ سال پیش از وام دادن به او امتناع کرد را خرید که این موضوع ...
1