تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۵۹
کد مطلب : ۲۳۵۵۱۶

روز جهانی زن، روزی گم‌شده در تقویم

۱۲
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛حمیده زعیمی
 
زنان  جمعیت به فراموشی سپرده در اعصار و قرون ، جنسی تأثیر گزار اما کم امتیاز و بی‌بهره از مواهب و امکانات سیاسی و مدیریتی ، جنسی برابر ازنظر کمی اما محروم ازنظر کیفی ، این جامعه توانمند و بزرگ می‌تواند اثرات مثبت فراوانی را در عرصه‌های مختلف برجای بگذارد.
یکی از مهم‌ترین معیارهای سنجش توسعه و رشد یک کشور یا منطقه میزان اهمیت و اعتباری است که زنان  در آن  کشور  دارا می‌باشند.
برای تحقق توسعه اجتماعی و تسریع فرایند رشد اقتصادی  و محقق شدن عدالت اجتماعی ، چنان چه به زنان به‌عنوان نیروی فعال و سازنده نگریسته شود ،  به‌طور حتم تأثیر بسیار زیادی بر روند توسعه و افزایش بهره‌وری اجتماعی خواهد داشت.
اما ساختار مردانه مسلط  بر  عرصه‌های سیاست گزاری ، مدیریتی و برنامه‌ریزی اجازه ورود به این وادی را به‌سختی می‌دهد  و با مقاومت فرهنگی  و اجتماعی سیاسی جامعه روبروست.
امروزه آنچه که تحت عنوان حضور زنان در عرصه‌های اجتماعی و مشارکت سیاسی شناخته می‌شود در کمتر از صدسال گذشته آرزویی بود که زنان برای به دست آوردن  آن مبارزه می‌کردند.
با شروع قرن بیستم  به دنبال صنعتی شدن و ورود به دنیای مدرن ، زمینه برای حضور زنان در عرصه‌های مختلف تا حدودی فراهم شد.
افزایش مشارکت این نسل تأثیر گزار اما همچنان کم‌بهره باکار در کارخانه‌ها ، ادارات و در برهه‌ای از زمان به‌عنوان امدادگران صحنه‌های جنگ و نبرد ابتدایی‌ترین گام‌های زنان برای احقاق حق اجتماعی آنان بود.
اما دستمزد پایین و شرایط کاری سخت و طاقت‌فرسا و کار در سطوح پایین اداری و شغلی آنان را به فکر اعتراض به شرایط موجود انداخت.
برجسته‌ترین اعتراض زنان در تاریخ معاصر، هشتم مارس  ۱۹۰۸ میلادی و اعتراض به این شرایط کاری نامناسب و تحقیرآمیز بود  که در آن روز زنان نارضایتی خود را ابراز داشته و پس  از حبس در کارخانه و یک آتش‌سوزی معنادار ۱۲۹ تن از این بانوان  جان خود را از دست دادند  تا زمینه و بستر یک  تحول اجتماعی و تحرک جامعه زنان و شروع جنبش‌های زنان باشد.
ما زنان ایدئالیسم نیستیم و با آرمان‌ها فاصله‌های فراوان داریم اما سوق  به سمت اهداف خودرا به‌یک‌باره نمی‌توانیم به دست بیاوریم. حرکت به سمت وضعیت  مطلوب نباید ما را از واقعیت وضعیت موجود غافل کند  و ما را  از ایفای نقش  زیبای خویش در جامعه و خانواده دور بگرداند.
برای طی مسیر طویل  اما زیبای نیل  به هدف و رسیدن  به جایگاه واقعی خویش گام‌هایمان را  می‌توانیم  آهسته اما برنامه محور و مدون برداریم.
زنان % ۱۰ درآمد جهان را به دست می‌آورند و   تنها یک درصد دارایی‌های دنیا رادارند ، دوسوم  بی‌سوادان جهان را زنان تشکیل می‌دهند. نیمی از مواد غذایی جهان را تولید می‌کنند اما به‌ندرت  مالک زمین هستند. در ادارات و کارخانه‌ها علی‌رغم کار برابر و یا بیشتر و سخت‌تر  درامد پایین‌تری نسبت به مردان دارند.
به‌طور متوسط روزی هجده ساعت کار در خانه را بر عهده‌دارند. بدون شک این جنس لطیف  در عین ظرافت موجودی بسیار قدرتمند و توانمند است  و می‌توان از پتانسیل  بالای این انسان‌های ارزشمند بهره کافی را در جهت پیشبرد اهداف کلان جهانی و ملی برد  و همین‌طور اعتلای عدالت اجتماعی و رعایت حقوق انسانی را موجب شد.
 

ارشد شهرسازی؛ فرهنگی و مدرس دانشگاه
نام شما

آدرس ايميل شما

یاسوجی
Iran, Islamic Republic of
ایشا زهنل و همی حرفل، هر بلایی دلتون ایخو و سر مردل، خانواده و جامعه، ایاریت. الان خو همه چی من دهس زهنله، تنها کار من حونه هم که اختصاصی زهنله، زایمانه، بقیه کارله یا وسایل برقی انجام ایه، یا مردل یا مهدکودکل و مدرسیل.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
انتخابات شورای شهر !!!!!!
نعمت اله سرابی
Iran, Islamic Republic of
شکی نیست که افکار مسلط بر جامعه ما ، تحت تاثیر باور های مرد سالارانه است و در نتیجه همین افکار است که در مقررات جاری ، کارکنان زن برابر با کارکنان مرد دیده نمی شوند و البته ریشه آن در افکار مسلط بر مسئولان نهفته است .
اکبرآباد
Iran, Islamic Republic of
درود بر خانم زعیمی
کمیسیون 100
Iran, Islamic Republic of
به امید پیروزی شما و انتخاب یک شهردار مردمی و خوش اخلاق
همکار
Iran, Islamic Republic of
ببخشید اینهمه گزارش آماری کپی پیست کردین که چی بشه؟؟آخرش که چی؟؟
چه ربطی به مسائل ومشکلات بومی ومنطقه ای زنان ما داره؟؟؟
سعی کنید نگاهتون رو بومی کنید تا مفید باشه.
همکار
Iran, Islamic Republic of
ببخشید اینهمه گزارش آماری کپی پیست کردین که چی بشه؟؟آخرش که چی؟؟
چه ربطی به مسائل ومشکلات بومی ومنطقه ای زنان ما داره؟؟؟
سعی کنید نگاهتون رو بومی کنید تا مفید باشه.
یاسوج
Iran, Islamic Republic of
والا ای روزل کار خانمای کاندید فقط عکس روتوش انداختن و متن زدن تو سایت ها شده بسا قبول شن . اینو فقط تبلیغ انتخاباتیه
مهقلي
Iran, Islamic Republic of
هر کی رفته یه مدرکی از دانشگاه آزاد گرفته و هر روز آرایش می کنه و میاد تو سایت ها چرت و پرت می نویسه بسا مردم بهش رأی بدن واقعا شرم آوره
خداییش این خانم چه رزومه و سابقه و تجربه ای داره
شورای شهر بچه بازی نیست خانم برو معلمی ات را ادامه بده به فکر دانش آموزات باش
بزار هر کی کار خودش را بکنه
آخه توراچه به شورای شهر خانم....
گچساران
United States
احسن بر این خانم مهندس و نوشته با معنی و مفهومی که نوشتند
کوتاه، مختصر و مفید
علی
Iran, Islamic Republic of
فمنیزم!

فمنیزم مبتی بر اصل بنیادین "لسه فر" بنا شده و هدف آن حیا زدایی از زن در وهله ی اول، و از جامعه در مرحله ی بعد است و در تضاد آشکار با مبانی حیا در اسلام است.

لطفا برای رای آوردن راه دیگه ای انتخاب کنین خانم
الاحقرالسادات سید مصطفی محمدی
Iran, Islamic Republic of
با سلام
سرکار خانم بسیار زیبا قلم زده اید
امید به اینکه روزی حقوق زنان و مردان یکسان شود و هیچ زن آزاری در مملکت ما حق زیست نداشته باشد
محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان ...
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
1