تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۰۲
کد مطلب : ۲۳۵۲۹۹

«رونالدو» را ول کنید و «غضنفر» را بگیرید؛ فاجعه در دنا

۲۶
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛ فرهمند راستگو

فرض کنید روزی در یک کانال خبری تلگرامی به خبری بربخورید که نوشته باشد«فرماندار دنا اعلام کرد به منظور تسهیل صعود همگان به قلل مرتفع دنا بزودی با حضور مقامات استان و با حضور خبرنگاران، کلنگ پروژه احداث مسیر آسفالته ی دوبانده از گردنه بیژن تا قله ی حوض دال و سپس به سمت بیژن ۱و ۲و ۳ به زمین زده خواهد شد».
طبیعی است که همه علاقمندان طبیعت و فعالان محیط زیست بشورند و واکنش نشان دهند و زنجیره انسانی تشکیل دهند و چنین استدلال کنند که دنا اکنون در فهرست ذخیره گاه‌های زیست کره یونسکو ثبت شده و اینکار واکنش یونسکو را بهمراه دارد و دنیا دیگر دنا را برسمیت نخواهد شناخت و..
یا مثلاً تصور کنید شهردار سی سخت یک شبه همه درختان سطح شهر و دامنه دنا را بریده و به جای آن درخت نخل بنشاند و چنین استدلال کند که با توجه به حضور گردشگران جنوبی در سی سخت این اقدام خلاقانه باعث خواهد شد تا آنها با دیدن نخل ها احساس غریبگی نکنند!
حال تصور کنید چنین خبری که رخ دادن آن جزو محالات است بگونه ی دیگری رخ دهد! آخر چطور می‌شود؟ مگر اینکه آخرالزمان شده باشد!
بله، در خبرها آمده است که مدیران منابع طبیعی و محیط زیست استان طی مراسم باشکوهی و با حضور مقامات استانی در یک زمین بظاهر رفع تصرف شده در قلب دنا که خیر سرمان اخیرا با هزار بدبختی آنرا در فهرست ذخیرگاه زیستکره در سازمان یونسکو ثبت کرده ایم، اقدام به کاشت درختان کاج و سرو مخروطی و زینتی و چنار که اساسا هیچ ربطی به پوشش طبیعی دنا ندارد کرده اند و با افتخار کلی عکس یادگاری هم از اقدام ارزشی خود گرفته اند.
موضوع ممنوعیت کاشت گیاهان غیر بومی در جنگل ها و مراتع بدلیل به خطر افتادن سلامت ژنتیکی گیاهان و جانواران بومی و انتقال بیماری ها و آفات جدید به اکوسیستم و نیز تغییر شرایط خاک و حذف تدریجی پوشش طبیعی بعلت رشد سریعتر گونه های غیر بومی و مهاجم نسبت به گیاهان بومی و اثرات آن در نابودی پرندگان و جانوران سازگار با پوشش طبیعی و چند هزار ساله بومی از بدیهیاتی است که فقط در استان ما و به لطف وجود کارشناسان دیپلم ردی منابع طبیعی و محیط زیست شانس وقوع دارد. چرا که این ارگانها خود مسئول مقابله با کاشت گونه های غیر بومی هستند و حالا صدها نهال غیربومی کاج و سرو و چنار را بدون هیچ کنترل و قرنطینه ای تبدیل به مهمانان ناخوانده دنا کرده اند و لابد فردا در برابر خبر شیوع بیماری در درختان بلوط پارک دنا انگشت اتهام را به سمت هزار و یک دلیل بی اساس میبرند.
ابعاد این فاجعه به همین‌جا ختم نمی‌شود، منابع طبیعی تحت لوای رفع تصرف از زمینی که به شهادت همه مردم جد اندر جد متعلق به جماعتی بومی همان منطقه است، اقدام به تصرف و احداث اردوگاهی اختصاصی برای کارکنان خود در همان زمین کرده و درست در مرکز پارک ملی دنا دیواری با سنگ های زینتی کشیده و در محدوده ای چند ده هکتاری اقدام به کاشت کاج و سرو های بی هویت در اکوسیستم دنا نموده است، تا از این به بعد نگران باشیم که اگر مقامی از یونسکو خواست برای بازدید به پارک ملی دنا برود مسیر را طوری انتخاب کنیم تا با این صحنه زننده و مخرب مواجه نشود، مبادا پرونده دنا بعنوان منطقه ای از دست رفته و بی اصالت برای همیشه در یونسکو بایگانی شود.
مدتی پیش که در فصل پاییز از فراز ارتفاعات دنا به پایین دست خیره شده بودم، در هارمونی و هماهنگی زیبای طبیعت با باغات اندرسا و رنگهای زرد و اخرایی درختان انگور و سیب، این تنها اردوگاه خصوصی منابع طبیعی بود که با آن درختان بیگانه و دیوار مرمرین جلف ، دنا را بی هویت و زشت و بد ترکیب جلوه می‌داد. نمیدانم کدام عقل غیر سلیمی این خیانت به دنا را مهندسی کرده است ، و بسیار مشکوکم که اینکار عامدانه و با هدف تخریب جذابیت دنا برای گردشگران و حذف درآمد ناچیز مردم بومی از رونق گردشگری است یا نه؟
والله قسم این روز درختکاری بلای جان طبیعت ایران شده است. چرا برای گرفتن عکس حین درختکاری برای پروفایل های مجازیتان، طبیعت را قربانی می‌کنید ؟ ما فعالان محیط زیست روز درختکاری تشریفاتی نخواهیم باید به کی بگوییم. بجایش روز ملی سلفی با درخت مصوب کنید تا هم پروفایل هایتان جذاب تر باشند هم طبیعت قربانی نشود.
بدتر اینکه این دو ارگان ضد مردمی برای پوشاندن اقدامات ضد اجتماعی و خلاف اخلاق خود و اخیرا اقدام غیر علمی خسارت بار، همواره پشت سر روحانیون ارزشمند استان قایم می‌شوند تا با دعوت از این عزیزان، خود و اقدامات سخیفشان را موجه جلوه دهند و هزینه اشتباهات خود را به این بزرگواران تحمیل کند. خوب اگر واقعا شما ارّه به دست های مست از قدرت سازمانی، امام جمعه و نماینده ولی فقیه را باور دارید و احترام می‌کنید لااقل به تذکرات مشفقانه آنها در خصوص مایوس نکردن مردم از دولت و نظام با این اقدامات نسنجیده و قلدرمابانه خودتان ترتیب اثر دهید.
کاش بجای اینکه اداره منابع طبیعی و محیط زیست به بهانه رفع تصرف دست به زمینخواری دولتی بزنند و با پول بیت المال برای خود چهار دیواری اختیاری و آلاچیق و سوئیت تحت عنوان اردوگاه احداث کنند ، همان زمینخواری که مردم، پدربزرگش و پدر ِ پدر بزرگش را حین زراعت در آن زمین دیده اند و بخاطر سپرده اند، ارث پدری اش را بعنوان زمینخواری تصرف میکرد و باغی زیبا به باغات اندرسا اضافه میکرد، آخر تابلوی زیبای باغات اندرسا زیبا تر است یا این مترسک جعلی و بدترکیب و تومور بدخیم طبیعت دنا که اسمش را اردوگاه منابع طبیعی گذاشته اند؟
دلم برای دنا، مادر مهربان طبیعت ایران میسوزد که باید به این ننگ تن دهد و ناچار است این نهال های بیگانه با خونش را همچون فرزندانی نامشروع در دامنش بپروراند و تحمل کند.
در برابر این فاجعه ملی بلکه بین المللی و ظلم آشکاری که به یکی از غنی ترین و کم نظیرترین ذخیره گاههای زیستکره رفته است تنها میتوانم فریاد بزنم که رونالدو را رها کنید و غضنفر را بگیرید!

*فعال محیط زیست
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
وقتی یه مشت بی سواد پست ها رو می گیرند همین میشه دیگه. حالا اگه سواد ندارن لااقل مشاوره بگیرن
محمد جواد
Iran, Islamic Republic of
درووووود درووووود
بسیار عالی.
کارمند اداره گاز لیکک
Romania
اداره منابع طبیعی و محیط زیست //////
کشاورز
Iran, Islamic Republic of
احسنت ، این اندیشه ها و این سخنان منطقی موجب خوشحالی و امیدواری طبیعت دوستداران و دلسوزان این ذخیره آبنده خواهد شد که متاسفانه از همه طرف مورد ناراج و تجاوز قرار گرفته درختان بن و کیکم وارزن و آشیانه پرندگان و وحوش را در منطقه بریدون و کلنجه نابود می کنند و بجایش بلوک و سیمان و ویلا و آلاچیق می کارند.
سی سخت
Iran, Islamic Republic of
اقای شکیبایی از نوادگان مرحوم کا نوشاد در زمینهای متعلق و به نام کا نوشاد در کنار رییس منابع طبیعی قاتل طبیعت درخت ناسازگار با طبیعت جغرافیایی و انسانی منطقه را می کارد تبریک می گویم آقای شکیبایی . اخ تا روز قیامت کجایند مردان مرد روزگار یداله و نصراله . ملاقلی و چهار شیرمرد زمان خود که سر تعظیم در مقابل هیچ گردنکشی فرو نیاوردند . واقعا ناراحت شدم که مدیر کل منابع طبیعی استان و شهرستان دنا با اره برقی درختان گردوی بیست ساله مردم را قطع کرده اند و با کارنوال شادی سیاسی به همراه از همه بهتران به نام طبیعت اما برای خود پارک و اردوگاه احداث می کنند تا اهل و عیالشان راحت تر از طبیعت لذت ببرند این احیا است و آن دگری تخریب این است نتیجه انتخاب مردم چرا که هیچ گاه نمی توان از درخت سپیدار انتظار میوه هلو داشت چرا که وقتی مردم ادمای سپیدار خصلت را به عنوان نماینده انتخاب می کنند بی شک از پای آنها مدیران پاجوش سپیدار خواهد رویید نه مثل مرحوم محمودیان که در زمان نمایندگی خود با احیای طبیعت و واگذاری آن به مردم منطقه فوق دیدنی بندان سی سخت بوجود می آید . فقط می توانم بگویم که روح گذشتگان این مرز و بوم علی الخصوص روح بزرگ مرد دوران ملا قباد در عذاب است و همتی دگر می خواهد تا بشکند اره این ظالمان زمانه را .
هاشم پور
Iran, Islamic Republic of
درود بر شرفت فرهمند عزیز...پیشنهاد من به همه ی دوستان اینه که ارّه برداریم بریم همه ی این درختهای غیراصولی و غیرقانونی رو ببریم تا منابع طبیعی حس آدمی که درخت چندسالشو در زمینی که نسقش رو داره میان مثل سرخپوستها قلع و قمع میکنن بفهمه
خاک ناتابناک به تاراج رفته
United States
جناب شکیبایی و سایر سی سختی های حاضر در مراسم : اگر کسی بیاد و در زمینی که شما نسق آنرا در دست دارید درخت کاج بکارد و آنرا منابع طبیعی بداند چه واکنشی از خود بروز میدهید؟
۱- لبخند متمدنانه میزنید و استقبال میکنید؟
//
لطفا به گزینه مورد نظرتان توجه بیشتری داشته باشید
حق گو
Iran, Islamic Republic of
من شنیدم از زمان مدیر کلی هاشمی مدیر کل محیط زیست استان با کارشناسان دلسوز محیط زیست بدلیل سخت گیری در حفاظت محیط زیست//
حق گو
Iran, Islamic Republic of
آفرین جناب راستگو قلمت را می بوسم تو را خدا ب داد محیط زیست برسید
حمید
United States
ملا عباس کُر تاتَه افشار تو دیگر چرا؟ واقعا که ...
جانم فدای ایران
Romania
سلام. من که نمبدونم چی به چیه! ولی در جنابت منابع طبیعی شکی نیست. تعجب میکنم وقتی اقای هاشمی مدیر کل محترم محیط زیست رو میبینم که اینکارا رو میکنه. حالا منابع طبیعی ها در... شکی نیست ولی محیط زیستی ها ..... الله اکبر الله اکبر الله اکبر
گردشگر
Iran, Islamic Republic of
دغدغه شما محیط زیست یا منابع طبیعی نبست بلکه ناراحتی شما ازین است که دست متجاوزان به عرصه های منابع ملی کوتاه می شود // کردند تمام دامنه های دنا را ویلای شخصی کردند و دور باغ های زیبا را سنگ و بتن ساختند تا ریبایهای آنها را از دید رهگذران پنهان کنند و به افراد غیر بومی بفروشند و //
کریک
Iran, Islamic Republic of
اداره منابع طبیعی استان قبرستانهای چند صد ساله مردم را اراضی ملی اعلام میکند خدا وکیلی ۲۰۰ سال پیش منابع طبیعی در این استان بوده ؟ این نقشه های جدید را با هماهنگی چه کسانی منابع طبیعی طراحی کرده؟چه زمانی؟ مردم مظلوم و محروم روستاهایی که این بلا را سرشون آوردید اطلاع دادید و بعد...؟دشمنی منابع طبیعی با مردم روستا نشین محروم استان چه هست ؟ تیغ برانی به دستت داد روزگار هرچه می خواهی ببر اما نبر نان کسی
خواهشا صدای مردم و آه ناله مردمان محروم و ستم دیده استان را در نیاورید. بدانید چوب خدا صدا نداره !!!!
حشام
Iran, Islamic Republic of
در بحث کاشت گونه ها.درست است ک اولویت بر کاشت گونه های بومی است اما کاشت گونه های غیربومی مقاوم بعنوان پیشاهنگ درجنگلداری اشکالی ندارد
ضمنا در منطقه دنا و درکنار همین اردوگاه.نوعی سرو به نام ارس رویش دارد که گونه بومی منطقه است. ودر چنین ارتفاعی بلوط رویش ندارد.ضمنا همه کارکنان منابع طبیعی هم بیسواد نیستن و درقانون برای افرادی که مدعی مالکیت زمین هستند راهکار لحاظ شده است
احسان
Iran, Islamic Republic of
فرماندارعزیز دنا شما لطف کن در محدود کوه گل هنرنمایی کن ... لازم نیست طبیعت و زیستگاه دنا را به فنا بدی ...
Romania
ما کوچک بودیم ودر کنار همین زمین ها در کنار چشمه های اندرسا به صورت عشایری زندگی می کردیم ای زمین ها مشهور به زمین های همین فامیل بود واکنون در حق آنها ظلم شده است
محیطبان
Iran, Islamic Republic of
وقی مدیر محیط زیست فقط پز کت و شلوار میده به این نوع مدیریت میگن مدیریت مانکنی خدا را شاهد میگیرم خاییز الان داره نابود میشه تمام کل و بزهاش تو بازار گچساران دارند میفروشند همین مدت اخیر ما تونستیم دو راس بز وحشی که جهت فروش به بازار آورده شده بود داخل ماشینش پیدا کنیم تا برای فروش به کارمندای بانک داخل بانک آورده
محیطبان
Iran, Islamic Republic of
محیط زیست دنا داره نابود میشه بدادش برسید آمارسازی دروغین کل و بزهای دنا را نابود کرد
احمدرضا
Iran, Islamic Republic of
غضنفر ..
علیجانی
Iran, Islamic Republic of
منظور از غضنفر کیست؟
الف) فردی ساکن بیاره
ب) مشاور فرماندار
ج) نخود هر آش
د) شکیجانی
کریمی
United States
اون آقا حشام که کامنت گذاشته معلومه خودش کارمند منابع طبیعیه./ که البته داریم پس ابعداد فاجعه صد چندان میشه چون اونها باید جلوی این کارها رو بگیرن ولی اونها هم مدارک از راه//..اگه اونجا بلوط نیست و رویشگاه طبیعی ارزن و وول و گوون ... است شما چرا رفتید درخت کاج زدید و طبیعت رو دستکاری کردید؟ بقول نویسنده آیا نهال ها رو قبل کاشت قرنطینه کردین؟
سبیل
Iran, Islamic Republic of
هرچی سیل ایکنم همه درست ایگن .
Iran, Islamic Republic of
افسوس بر شهر سیسخت سابق اکنون دیگر آن شهر زیبا نیست بلکه در خیلی از ارگانها اتفاقهایی میفته که هر روز از انچه بوده دورتر میشه و دورتر و شورای شهر یا در خوابن یا شریک قافله
Iran, Islamic Republic of
کاش کودتایی شود و باز سیسخت آن عظمت پیشین خود را به دست آورد اما خیلیا گویی برای نابودی آن قسم خورده اند
چکاوک
Iran, Islamic Republic of
جدیدن منابع طبیعی اومده جوابیه داده که هرچی میخونمش یکی از این بتدهای این مقاله بیشتر بهم ثابت میشه. اینکه اونا سواد ندارن. جنایتکارن. جدیدن توی یکی از روستاهای اطراف هم این عمل زشت رو مرتکب شدن و صاحب باغ که درختانش قطع شده سکته کرده. روستای دهنو.
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
البته درخت قطع کردن و درخت کاج کاشتن سواد خاصی نمیخواد. فقط بی رحمی و بی وجدانی میخواد. واقعن باید لعنت فرستاد به دستی که درخت قطع میکنه. چه متخلفین و چه هر کسی دیگه ای. اگه راس میگن که زمین تصرف شده بوده چرا مصادره نکردن؟ چرا همون درختان رو نگه نکردن؟ چرا باید قطع بشه؟
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1