تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۱۸
کد مطلب : ۲۳۴۸۴۸

اصولگرایان و اصلاح‌طلبان چه بلایی سر کهگیلویه و بویراحمد آورده‌اند / تکالیف جریان سوم چیست؟

۳۱
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛

سیدابوالحسن حسینی‌­نیک
در قرن بیستم دو انقلاب مهم (انقلاب مشروطه ۸۸-۱۲۸۵و انقلاب اسلامی ۱۳۵۷) در ایران روی داده است. انقلاب نخست، شاهد پیروزی هر چند کوتاه روشنفکران مدرن بود، روشنفکرانی که از ایدئولوژی‌های غرب الهام می­گرفتند، قانون اساسی غیردینی مدون کردند و به نوسازی جامعه خود مطابق جوامع اروپایی معاصر امیدوارر بودند. اما با انقلاب دوم، علمای سنتی که از اسلام الهام می­ گرفتند، به میدان آمدند. پیروزی خود را با طرح و تدوین یک قانون اساسی کاملا دینی تضمین نمودند.
کشور ایران در سال‌های میان انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی، دگرگونی‌های اقتصادی- اجتماعی عمده­ای را تجربه کرد. مهم‌تر اینکه، همان دگرگونی‌های اجتماعی- اقتصادی از یک سو و وابستگی‌های سنتی میان اربابان قدیمی و پیروانش را تضعیف و از سوی دیگر آگاهی طبقاتی بخش‌های جدید جمعیت- به ویژه طبقه روشنفکر شهری- را تقویت کرد. به بیان کوتاه، پیوندهای عمودی قبیله­ ای، طایفه ­ای، فرقه­ ای و منطقه­ ای کم­کم به وابستگی‌های افقی تبدیل شد.
همچنین، در سال های ۳۲-۱۳۲۰ – تنها دوره طولانی در تاریخ معاصر ایران که در آن فضای باز سیاسی وجود داشت- نه فقط روحانیون بلکه طبقه روشنفکر، دست‌اندرکار بسیج و سازماندهی توده­ ها علیه ساختار قدرت بود. البته نقش مهمی که مذهب در انقلاب ۱۳۵۷بر عهده داشت، نه تنها تناقضی در تاریخ ایران به وجود می ­آورد بلکه در نگاه  نخست به نظر می­ رسد که خط بطلانی بر این نظریه رایج می ­کشد که نوسازی به دین‌زدایی، و  گسترش شهرنشینی به تقویت طبقات جدید و تضعیف طبقات سنتی می­ انجامد.
بدین ترتیب، منطقه کهگیلویه و بویراحمد چه در زمانی که از قلمرو دو استان خوزستان و فارس منفک نشده بود و چه در زمانی که به عنوان یک استان مستقل به مرکزیت یاسوج در کشور هویت جدیدی یافت تحت تاثیر این گرگونی‌های اجتماعی و اقتصادی این دو انقلاب قرار گرفت.
منطقه کهگیلویه و بویراحمد تحت تأثیر قانون اساسی مشروطه (۱۲۸۵ خورشیدی) و به دنبال آن شروع کار مجلس شورای ملی، مجلس سنا و کشف نفت ( ۱۲۸۷ شمسی) قرار گرفت. همچنین از سال ۱۳۰۰ه.ش به خصوص بعد از به قدرت رسیدن رضاخان و سرکوب شیخ خزعل (۱۳۰۴)، وقوع جنگ تامرادی (۱۳۰۹)، ملی شدن صنعت نفت (۱۳۲۹)، کودتای مرداد ۱۳۳۲،  برنامه اصلاحات ارضی(۱۳۴۰)، جنگ گجستان (۱۳۴۲) و  به دنبال آن نقش محمد بهمن‌بیگی در آموزش و پرورش عشایر جنوب کشور (بر اساس اصل ۴ ترومن (مقابله با کمونیزم) و سیاست­ های یونسکو) مدارسی در منطقه راه‌اندازی شد که نقش مدرسه دارالفنون امیر­کبیر، روزنامه قانون، جنبش تنباکو مشروطیت و همچنین موسسات آموزشی و دانشگاه­ تهران خاندان پهلوی را بازی کردند. به گونه­ ای که طبقه متوسط روشنفکری مذهبی و غیر مذهبی شکل گرفت که این طبقه نقش مهمی در تسریع پیروزی نهضت انقلاب اسلامی که در ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ توسط امام خمینی (ره) جرقه آن زده شد، در استان ایفا کرد.
اگر شهید مدرس به عنوان یک روشنفکر دینی نقطه مقابل رضاشاه قرار گرفت، در منطقه کهگیلویه و بویراحمد هم  آقاصدرا ملک‌حسینی، میرعلی‌صفدر تقوی و سید عبدالعظیم آناهید (عنایی) این نقش را به خوبی ایفا کردند.
اگر در زمان محمدرضا­شاه روشنفکران دینی از قبیل: شیهد مطهری، آیت­الله طالقانی، شهید بهشتی، دکتر شریعتی و صدها نخبه دیگر مقاومت می­ کردند، در استان کهگیلویه و بویراحمد هم نخبگان ایلی و روشنفکران مذهبی همچون: حضرت آیت‌­الله سیدکرامت‌­الله ملک‌حسینی (ره)، حجه‌­الاسلام میراحمد تقوی، حجه‌­الاسلام سیدجهان غلامی، حجه‌­الاسلام شهید بشارت، بهرام تاجگردون، زید بهبهانی و ده ­ها فرد دیگر همان نقش را به عنوان طبقه متوسط روشنفکر جدید تا ظهور و تولد گفتمان انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ در عرصه اجتماعی کشور و به تبع آن استان، بازی کردند.
اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، این گفتمان در استان بیشتر در قالب دو جناح اصولگرا و اصلاح‌طلب نمایان شد. سیاسیون و نخبگان دانشگاهی در اغلب اوقات طبق این دو جریان مطالبات خود و استان را مطرح ­کردند و تقریباً تا اواخر دهه دوم انقلاب، محوریت این دو جریان با چهره­ های کاریزما یا بیشتر متنفذان دینی و دانشگاهی بودند. اما نکته جالب توجه اینجاست که از اواخر دهه هفتاد این چهره ­های کاریزمای دینی و دانشگاهی به تدریج به طرف چهره‌­های اقتصادی چرخش و به دنبال آن شعارهای ضد نظام سرمایه ­داری اوایل انقلاب به شعارهای حمایت از سرمایه‌داری امروز  تغییر کرد به گونه‌­ای که سره از ناسره را نمی ­توان تشخیص داد.
از طرف دیگر، اگر قبل از انقلاب دو کشور انگلیس و آمریکا به همراه دستگاه پهلوی با توجه به سیاست تفرقه بینداز حکومت کن، زمینه شکاف، اضمحلال نخبگان ایلی و نیروی انسانی و نهایتاً مهاجرت آنها را فراهم کردند اما بعد از انقلاب بیشتر در قالب این دو جناح (چه برون و چه درون ) این مهم اتفاق افتاد.
البته، نگارنده مخالف حزب و جناح در استان نیست بلکه مخالف سوءاستفاده از این دو جریان است به گونه ­ای که از ریل سیاسی و اجرایی واقعی خود بیرون و به جای توسعه محوری­ استانی، رنگ و لعاب گروهی یا منفعت محوری فردی، سیاسی، طایفه ­ای و قومی به خود گرفته است.
ببینید، در کهگیلویه بزرگ اصولگرایان با اصلاح‌طلبان و حتی اصلاح‌طلبان با اصلاح‌طلبان، آن هم با آن نیروی انسانی غنی و موثر در طول نزدیک به سه دهه چه بر سر هم آورده و به چه چیزهای همدیگر را محکوم نمی‌کنند. در حوزه بویراحمد، گچساران و باشت هم بدین‌گونه است. نمونه بارز آن شورای شهر و روستایی استان می‌باشد که  نه فقط مردم بلکه خود اعضای این شوراها و شهرداری‌های استان به وضوح و مکتوب همدیگر را محکوم به فساد می­ کنند که در این دوره از شوراها بی­ سابقه بوده است. پس اگر “پدیده گرد و غبار” در استان خوزستان تبدیل به یک غده سرطانی شده در استان کهگیلویه و بویراحمد مسایل جناحی و قومی هم بدین‌گونه است. بله؛ وقتی مسائل جناحی با مسائل طایفه‌ای آمیخته شود چنین خواهد شد.
احتمالاً با توجه به نتیجه انتخابات دور گذشته مجلس شورای اسلامی استان، بزرگان این دو جریان به این جمع­ بندی رسیده ­اند که به خاطر چهره­ های تکراری، خسته و پیر چندین ساله خود، حتی با وجود پوست‌اندازی، بازنگری و آسیب­ شناسی جناحی صرفاً با تابلوی اصولگرایی و اصلاح‌طلبی در استان دیگر نمی­ توان موفق شد، اگر هنوز به این نتیجه نرسیده ­اند سخت در اشتباهند و به نوعی مثل کبک سرشان را زیر برف فرو برده­ اند.
امروز دیگر به نسبت­ قبل، مردم استان بر اساس گرایش‌های سیاسی رای نمی ­دهند. به قول «گیدنز» افراد در افکار اصلاح‌طلب ولی در عمل محافظه‌کار و این موضوع از دهه ۷۰ در استان ما پررنگ شده به گونه ­ای که برای رسیدن به منافع فردی و جایگاه سیاسی، بعضی با اینکه گرایش اصلاح‌طلبی دارند به کاندید اصول­گرایان و بالعکس اصولگرایان به کاندیدای اصلاح­ طلب رای می­ دهند. این موضوع در حال حاضر باعث نوعی ساختارشکنی سیاسی و جناحی جدید در استان شده است.
همچنین، طبق بررسی­ های پژوهشی و میدانی مشخص شد، نقش غالب جهت‌دهی مردم استان کهگیلویه و بویراحمد به سوی یک نامزد خاص را نه استادان دانشگاه، نویسندگان، روزنامه نگاران، روسای احزاب و نهادهای صنفی بر عهده دارند بلکه روسای طوایف هستند که چنین نفوذ و قدرتی دارند. بر همین اساس، قدرت زیادی برای افراد صاحب نفوذ یک طایفه باید قائل بود. زیرا پس از انتخابات جوانان برای یافتن شغل به سمت موسسه­ های کاریابی نمی ­روند بلکه به سراغ افراد صاحب نفوذ طایفه خود می­ روند تا پس از چند زنجیره به منابع قدرت وصل شود.
از این رو، افراد صاحب نفوذ یک طایفه یا خانواده گسترده نقش زیادی همچون لابی­ کردن، فراهم آوری فرصت‌های شغلی، تسهیل فرایندهای اداری اخذ یک وام بانکی و بوی‍ژه پیشرفت­ های سلسله مراتب اداری کارکنان بخش دولتی را بر عهده دارند.
پس یکی از کلیدی‌ترین کانون‌های بحث فرهنگ سیاسی استان ـ که انباشت تاریخی دارد ـ ضعیف بودن فرد به خصوص به لحاظ فرهنگی است. در واقع از دیدگاه مفسران سیاسی؛ ضعیف ماندن شهروند، رشد و تدوام پوپولیسم دو روی یک سکه‌اند. اینکه هر فرد به هر جهتی ممکن است کشیده شود، به دلیل ضعیف بودن اوست. نداشتن قدرت تشخیص، مطالعه محدود، وابستگی‌های معاش، نبود احزاب و تشکل‌هایی که تحلیل فکری ارائه دهند، از جمله دلایلی است که فرد را به هر سویی هدایت می‌کند. به قول شاعر:
داغ اگر یکی و درد اگر یکی بود می­ شد چاره ­ای یافت    با صد داغ و صد درد چه می­ توان کرد؟
به­ هر حال امروز در استان با توجه به توسعه چشمگیر فضای آموزش­ عالی و در کنار آن توسعه­ و فراگیر شدن وسایل ارتباط جمعی و رسانه، طبقه متوسط روشنفکر جدیدی در استان شکل گرفته که در ظرف اصلاح‌طلبی، اصولگرایی، چپ و راست و طایفه‌گرایی دیگر نمی­گنجد و حقیقتاً چنین مسائلی توسعه پایدار استان را هم با بن‌بست مواجهه کرده است. پس مردم استان برای رهایی و فرار از چنین بن بستی چه باید کرد؟
همان‌گونه که در دو انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ برای برون رفت از مشکلات کشور ایران، زایش گفتمانی اتفاق افتاد در این مقطع زمانی برای استان ما هم واقعاً لازم است.
اگر ” محمد بهمن‌بیگی” در کتاب “بخاری من ایل من” نوشت: بویراحمد آنقدر دست به ماشه برد و پا در رکاب فشرد تا از یک دهستان یک استان آفرید. اگر “کی اسماعیل مظفری” در جواب یکی از درباریان بیان کرد: به اندازه مرداری که به حیوانات باغ وحش تهران می­ دهید به مردم منطقه ما داده بودید عصیان نمی­ کردند. از نگاه جامعه شناسی سیاسی گویای خیلی از مشکلات آن روز جامعه عشایری جنوب کشور به خصوص استان کهگیلویه و بویراحمد است.
جامعه عشایری به خصوص بویراحمدی‌ها و قشقایی‌ها بر اثر فرط فقر و بی­ عدالتی، شدیداً با بن‌بست مواجهه شده و مجبور بودند برای نجات از فقر، بین مرگ و زندگی یکی را انتخاب کند که نهایتاً مجبور و محکوم به مبارزه شدند. چون حاکمیت پهلوی نمی­ خواست صدای آنها شنیده شود. و چقدر زیبا زنده یاد بهمن‌بیگی در یکی از آثار خود می‌نویسد: بویراحمد هرگاه که گوش‌ها را برای شنیدن کلام حق ناتوان دید، با صدای گلوله سخن گفت. در تایید مطالب فوق “هوشنگ امیراحمدی” اولین مدیرعامل وقت کارخانه قند یاسوج (۱۳۴۴) طی مصاحبه ­ای بیان کرد: کارخانه قند یاسوج را (با نگاه امنیتی و سیاسی) ساختند که تفنگ را از بویراحمدی‌ها بگیرند و به جایش بیل بدهند. اصلاً سود نداشت. اما با این وجود یک کار بسیار مثبتی بود. کلی از مردم بویراحمد آنجا کار می ­کردند و به نوعی جامع عوض شد. پس مبنای این تغییر و تحولات بیشتر فقر و گرسنگی بود تا اندیشه.
از این رو، استان کهگیلویه و بویراحمد باز هم برای برون رفت از بن‌بست فعلی قومی، طایفه­ ای و جناحی، لازم است متناسب با جغرافیای فرهنگی خود، یک انقلابی فرهنگی، زایش گفتمانی و جریان سومی فراتر از جناح، طایفه، قوم با رویکردی عملگرا و مبتنی بر سه اصل گردش نخبگان، شایسته‌سالاری و حقوق شهروندی تعریف و بازتولید کرد.  چون باز تجویز نسخه اصولگرایی و اصلاح‌طلبی برای توسعه بیمارگونه استان دیگر شفابخش نیست و باید نسخه جدیدی به عنوان جریان سوم تجویز کرد. جریانی که در وهله اول باید زمینه همبستگی و اتحاد را بین نخبگان و بعد از آن به طور نسبی بین عامه مردم استان به وجود بیاورد. تا زمانی این مهم اتفاق نیفتد، جایگاهی در قدرت مرکزی یا سطح کلان، نخواهیم داشت.
در ضمن، این جریان می­ تواند فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، هنری، ادبی و یا سیاسی باشد. وقتی یک فکر، اندیشه و جریان مبنای عمل و اقدام جمعی قرار می­ گیرد، جمعیت باورمند به آن به صورت داوطلبانه و نظامند برای رسیدن به هدف یا اهداف خاص و معین از آن الهام گرفته و در مسیر و جهت معینی به حرکت در می­ آیند به گونه ­ای که جریان شکل می­ گیرد. بدیهی است، مراد از حرکت در اینجا صرفاً حرکت فیزیکی نیست، ولی در بسیاری از موارد به آن نیز منجر می ­شود. چرا که جریان میل به ایجاد تغییر و تحول دارد.
البته همان‌گونه که ذکر شد، نقش حوزه رسانه و فضای مجازی را در کنار توسعه زیر ساخت آموزش عالی در شکلدهی این طبقه روشنفکر جدید استان و همچنین راه‌اندازی این جریان به خصوص در دهه اخیر را باید مهم دانست. اینکه اینترنت و شبکه‌های اجتماعی چه نقشی در بسیج توده‌ها و جریان­سازی در فضای مجازی دارند؟ سوال بسیار منطقی و متینی است. زیرا اینترنت با در اختیار قرار دادن فضای مناسب برای بازنشر و تولید محتوا، فرصتی برای همگرایی و تجمع افراد در فضای مجازی فراهم می‌کند. آنها هویت خود و دیگری را از طریق پیوندهای درون شبکه و گروه ‌بندی‌های سیاسی و اجتماعی تعریف می‌کنند. پس جریان­ سازی رسانه ­ای، تدبیری است که در زایش این گفتمان جدید، مثل شمشیر دو لبه عمل می­ کند و نباید به هیچ وجه نادیده گرفته شود.
و تنها در این صورت، گردش نخبگانی واقعی در استان شکل می­ گیرد و تا زمانی که در قالب جریان سوم این گردش نخبگان صورت نگیرد، توسعه استان هرگز از این بن‌بست جزم اندیشی قومی و جناحی بیرون نخواهد آمد. به قول “هایک” تا زمانی مردم به “آگاهی خود برانگیخته” نرسند دموکراسی تحقق پیدا نخواهد کرد و دموکراسی چیزی نیست که در خلا و توسط دولت‌ها شکل بگیرد، بلکه باید به صورت خودجوش از پایین (مردم) به بالا اتفاق بیفتد. دموکراسی نیاز به اراده، تمرین و ممارست دارد.
به عنوان مثال، شهرستان گچساران به خاطر بیش از هشت دهه تولید نفت و به دنبال آن ترکیب جمعیتی، تنوع  و تکثر فرهنگی چندین ساله خود می ­تواند شروع کننده خوبی برای این جریان باشد. البته این مهم در انتخابات قبلی مجلس شورای اسلامی در این شهرستان و حومه تا حدودی اتفاق افتاد، اما اگر در انتخاب شوراها هم اتفاق بیفتد، خیلی خوب می ­شد. به هر حال در قدم اول، باید این اراده در ما شکل بگیرد و در قدم دوم، تمرین و  ممارست کنیم تا این جریان در آینده­ای نه چندان دور با کمک  مردم، نخبگان و با مدیریت رسانه و فضای مجازی، در کل استان محقق شود.
“ای کاش تخم افکارم را بر خاک حاصلخیز افکار مردم پاشیده بودم“
(سید جمال­الدین اسدابادی)
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
احسنت بر آقای حسینی نیک عالی بود
هم استانی
Iran, Islamic Republic of
آخ سی ابل. کر خوب. خشکه یه جی پست وش یدانی. وژدانا کر با عرضه و فعالیه
مدیر
Iran, Islamic Republic of
جوان با استعداد سرفاریابی که می‌ تواند در کوتاهترین زمان ممکن همه زبان هایی دنیارا برعکس بخوانداین استعداد بدون تمرین بدست آمده و ذاتی و خدادادی است
https://t.me/JalaluddinMousavi
مظلوم
Iran, Islamic Republic of
مثلا میگن گوهرگانی جناح چم است بابا برید یه فکری کنید او یک غم است .یا حاج عادلش یا رحیمیش .اخ وسی مملکت
علی پور
Iran, Islamic Republic of
درود بر شرفت
شیر مادرت حلالت با این قلم زیبا
حق گو
Iran, Islamic Republic of
بسیار جالب و نزدیک ب واقعیت
عینک
Iran, Islamic Republic of
نوشته ی خوبی بود ولی بند پایانی تمام نوسته را نقض کرد انتخابات گچساران به ویژه انتخابات سال گذشته نه بر مبنای تفکر سیاسی بلکه بر مبنای تکیه بر افراد بانفوذ قومی و قبیله ای و وعده و وعید از طریق همین افراد صورت گرفت وبینش سیاسی تاثیر چندانی نداشت.
استانداری
Iran, Islamic Republic of
انصافا بی نظیر نوشته تا الان ۳ بار خواندمش. چقدر زیبا و با واقعیت شرایط سیاسی استان را تحلیل کرده. خدا حفظت کنه
علی
درود سید عزیز
شهروند
Iran, Islamic Republic of
اااااافرین
محمدی باشت
Iran, Islamic Republic of
چه پرستیژ و قیافه مردونه و رجلی داره
باوی
Iran, Islamic Republic of
سلام برادر عزیز من نمی دانم برچه اساسی این مطلب را نوشتی ولی شما بحث از دومکراسی می کنید آنوقت اصلاح طلب و اصولگرای را نقد میکنید واین اصلاح طلبی و اصولگرایی مربوط به استان ما که نیست مربوط به کل کشور می باشد در ضمن در استان ما قدرت به احزاب نمی رسد فقط فامیلی می شود . مطلب بعد اینکه کشورهای پیشرفته با داشتن احزاب و رسانه های آزاد به دمکراسی و آزادی رسیدن به این نتیجه می رسیم در کشور ما احزاب آزاد نیستن چه رسد به استان ما و شما به نظر من پا فشاری بر احزاب می نمودی نه بر جریان سومی متاسفم برای روشنفکران ما
جوزاریان
جناب حسینی نیک عزیز سلام. بسیار متن به جا و زیبایی
است. امید است که همه ما برای توسعه دیارمان و رهایی از فقر و فلاکت موجود در آن، بتوانیم علم، دانش و تخصص را جایگزین دیگر ارزشهای ساختگی نماییم.
سید ابراهیم یوسفی
Iran, Islamic Republic of
مطلب بسیار کاربردی و علمی و دقیقی بود.این روزها که متاسفانه و شاید خوشبختانه!!! همه و همه به زعم خود نویسنده، محقق و پژوهشگر شده اند هنوز هم اندک افراد باسواد، علمی، دلسوز و نویسنده با دغدغه هستند که به مسائل و موارد بسیار اساسی و حیاتی جامعه و منطقه می پردازند. کاش و ای کاش این نظریه و تفکر صحیح به خوبی و در عمل به منصه ظهور می رسید تا شاهد شکوفایی و باروری هرچه بیشتر و بهتر تمام پتانسیل ها می بودیم
منتقد
Iran, Islamic Republic of
نویسنده در مقاله گفته که نگارنده مخالف حزب و جناح در استان نیست بلکه مخالف سوءاستفاده از این دو جریان است به گونه ­ای که از ریل سیاسی و اجرایی واقعی خود بیرون و به جای توسعه محوری­ استانی، رنگ و لعاب گروهی یا منفعت محوری فردی، سیاسی، طایفه ­ای و قومی به خود گرفته است و الا شکی در آن نیست که حزب رابط بین مردم و دولت است و در کشور ما اطلوگرا و اصلاح طلب فقط اسمند ولی در عمل گروههای سیاسی است که هردو از یک آبشخور آب میخوره و الا حزب در چارچوب رسالت اصلی خود خیلی خوبه
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلب و اصولگرا کیلو چنده اکثرا فصولگرا و باند مافیای اقتصادی هستند که پشت پرده باهم معامله میکنند بیچاره مردم
Iran, Islamic Republic of
جناح اصلاح طلب و جناح اصولگرا کیلو چنده هردو باهم گروههای سیاسیند که در هردوره ای تقسیم منافع میکنند و منافع همدیگر را تامین میکنند بیچاره مردم
هم استانی
Iran, Islamic Republic of
درود
متن جالبی بود
عبداله
Iran, Islamic Republic of
درودبرجناب حسینی واقعیتهای خوبی بیان شدولی نکاتی ناگفته ماند.اینکه درسطح کلان مملکت دیگررای مردم براساس فکرنیست براساس منافع شخصی میباشدونوعی معامله.وقتی .. اصولگراباتاجگردون اصلاح طلب دستشان دریک کاسه است وباهم ائتلاف دارنددراستان ما چه
توقعی ازملت وجوددارد؟دیگرکسی برای فکررای نمیدهدشما
به نفوذسران طوایف وقبایل اشاره کردیدامابه نقش پول، کارت شارژودادن شام اشاره نکردیدشایدهم مصلحت اندیشی
داشتیدو...وای اگرازپس امروزبودفردایی
Iran, Islamic Republic of
بیان ت متین.
اما
مگر اقای تاجگردون مستقل نبود( فارغ از حمایت اصلاح طلبان از ایشان) آیا یاسوج اقای زارع باز مستقل نبود؟
ضمنا برنامه ات برای انتخابات شورای شهر چیست؟ ( باز واضع بیان کنید)
اینکه اسامی بزرگان استان در مقاله امده خوبه؛ اما امیدوارم به هدف مصونیت نگارنده و امان از انتقاد نباشد.
بنظرم مردم استان( اکثرا) طایفه ای رای میدهند اما جناحی کمتر
بنظر میرسد هدف از این مقاله سیاسی معرفی افرد جدید است.
احمد ظفر ی
Iran, Islamic Republic of
سر بلند باشید سید مثل همیشه زیبا و مبسوط قلم فرسای کردید پاینده و سلامت باشید ،
چهاراه گشین
Iran, Islamic Republic of
چه خوشتیپه
شایگان
Iran, Islamic Republic of
عالی بود.افرین برادر
Iran, Islamic Republic of
/ خوب می شناسیم باد به هر طرف بوزه همونطرفی هستی. ژست روشنفکری برا ما نگیر. مطالبی هم که می نویسی از خودت نیست
سینایی
Iran, Islamic Republic of
با سلام
از مردمی که سالها با فقر و تنگدستی و با حاکمیت پادشاهی و قدرت منطقه ای ارباب رعیتی در فقر سواد عمر خویش سر کرده اند ؛ انتظاری جز قومیت و اعنتا به بزرگان ایل و تبار خویش نیست .چرا که برای زنده ماندن تنها راه را در تقسیم داشته های خویش ؛ حتی در قالب کاسه بهره جستجو کردند و به درستی عمل نمودند.
کسانی که دل در اجاق همسایه خویش برای پر کردن شکم فرزند خود بسته اند ؛ تنها دل به قومیت و ایل و تبار می ذهند و این نسل هنوز به عنوان تجربه داران و بزرگان در میان همه ما زندگی می کنند.
در زمان مشروطیت ؛ و حاکمیت قاجار ؛ جهانگیر خان قسقایی بدین مضمون در باره مشروطه یادآور شدند که امیدی به این مشروطه خواهی ندارم و...ریشه آن را برای غارت این مردم می بینم و...
حالا امیدی در این اصول و اصلاح برای مردم نیست . فقط ابزاری برای جهش و نردبانی برای بالا رفتن عده ای شده است . تاریخ پر از چنین بهانه هایی بوده و هست .
دلسوز
Iran, Islamic Republic of
واقعا این نظریه جریان سوم برای استان لازمه این جریان میتواند نقطه امیدی در دل نخبگان باشه و فاصله بین حوزه دانشگاه و اجرایی به حداقل برسونه متاسفانه دارند از احسایات جوانان و نخبگان نهایت استفاده برای خودشان و سوهاستفاده را از مردم میکنند
بختیاررضوانی
Iran, Islamic Republic of
بادرود خدمت نویسنده و جوان روشنفکر و دوست داشتنی به عرض برسانم مردم ایران به ویژه مردم استان کهگیلویه و بویراحمد در طول تاریخ اهمیت اقتصاد و تامین نان برایشان مهمتر از دموکراسی بوده و غالبا دموکراسی را برای تامین زندگی میخواهند الان بویژه در این دوران مهمترین خواسته ی نود درصد مردم استان و اولویت انها در یک نظرسنجی واقعی تامین نیازهای اولیه ی زندگی مثل مسکن ،شغل و خوراک است والبته در طول تاریخ همیشه عامه ی مردم یا عوام ۸۰درصد جامعه و خواص و روشنفکران ۲۰درصد جامعه بوده اند تا این نمودار و یا درصدها برعکس نشود ،دم از حزب و دموکراسی اب درهاون کوبیدن است و امیدوارم مردم دموکراسی و حقوق اجتماعی مهمترین خواسته شان باشد تا نیازهای اولیه زیرا تا ما تغییری در مخ و مغز خود وجامعه ندهیم ،تغییری در معیشتمان صورت نمی پذیرد و اینکه وقتی در جامعه قانون حکمفرما شود وعمل به ان دراینصورت نیازهای مادی و معنوی جامعه و مردم بصورت سیستماتیک با مدیریت قوی براورده خواهد شد دقیقا مثل کشور ژاپن یا کشورهای توسعه یافته ی دنیا و قوی بودن قانون و مدیریت لایق بدون درنظر گرفتن عقاید خصوصی شخص و دخیل ان در اداره ی جامعه و کاش طیفی قانونمدار و با مدیریت قوی و بروز و برنامه دار در کشور واستان حاکم شود
دانشگاه دهدشت
Iran, Islamic Republic of
لیست جریان سوم رو در این دور از انتخابات شورا را به مردم معرفی کنید تا مردم خود را محک بزنند
Iran, Islamic Republic of
خدا میدونه عین واقعیته و چقدر زیبا و مختصر و مفید نوشتند و هیچ علاجی جز همین نمیتوان پیدا کرد
ارخلو
Iran, Islamic Republic of
واقعا قلم حسینی نیک در این مدت خوب روشنگری کرده انشالله از این به بعد هم ادامه داشته باشد
احمد
Iran, Islamic Republic of
سلام شما فقط از تاریخ فقط پوسته را دیدید متاسفانه مغز ها را که همیشه کانون اصلی حرکت وحیات است را مورد بررسی قرار نگرفت وتنها قلمفرسایی با کلمات وذکر بعض افراد کافی نیست انشالله بسمت وسوی عمیق فکر کردن پیش برید
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1